16 תשובות
אין הכוונה לגוף הפיזי אלא למידות והערכים והשאיפות
אין לו גוף, והוא *לא* התגלה מעולם בתור גוף, זו גם כן כפירה נוצרית שהשתרשה.

צלם אלוקים זה הבחירה. ההשפעה על המציאות עצמה בעזרת הפעולות שלנו. בגלל זה לחיות אין צלם אלוקים, כי הן חיות בתוך המציאות ולא מסוגלות לשנות אותה. בגלל זה רוצח "איבד צלם אנוש", הוא כבר איבד את הייעוד האנושי שלו של שיפור המציאות.
מה זה משנה מה זה היה זאת לא הייתה הנקודה
המורה שלי בתנך אמרה שזה בצלמו בדמותו בחשיבה אז אמרתי
compass
זה בגלל שהאדם משפיע על המציאות ומשנה אותה, שהוא נהיה שותף לאלוקים (לא אני אמרתי, הרמב"ם ובעל התניא ועוד הרבה אמרו).
"בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון טעו בו מלאכי השרת, ובקשו לומר לפניו קדוש" (בראשית רבא). הוא משנה את המציאות והנשמה שלו כל כך מזוככת וקרובה, שאפילו מלאכים חשבו אותו לאלוקים.

לומר שהוא מתגלה בדמות אדם זה כפירה לפי הרמב"ם, גם אם זה בחלום. אלוקים לא מצומצם בשום דבר, אין שום הגבלה, גם לא זמנית או רוחנית.
עצם ההגדרה "התגלה" דורש ביאור, כי אלוקים לא מדבר כמו בני אדם. טבל זה נושאים שאם לא לומדים נכון, מגיעים לכפירה.

במקום ציטוטים מהגמרא, תפתחי ספרי אמונה שמבארים אתזה לעומק. אני ממליץ על "אמונה ברורה" ואחריו "בסוד התפילה". שני ספרים של הרב ראובן פיירמן שמסדרים את האמונה ואת כל השאלות האלה.
אמנם אין לו גוף, אבל כשהוא מדבר עם נביא הוא נראה לו בצורה אנושית כי אדם לא יכול להכיל את מראה השם, ולכן זה נקרא בצלמו, כמו שהוא מראה לנו את עצמו

^אתה יודע שזה לא באמת היה תפוח נכון? זו המצאה של הנצרות
compass
בדיוק אותו הסבר שנתתי על הציטוט הקודם. וכאן זה אפילו בולט יותר "לא תעשון דימיון אותה צורה שכתבתי עליה..." לא נכתב כדמותי, אלא מה שאכתבתי עליה שהיא נבראה בצלמי.
בצלמו ובדמותו בקטע של החשיבה והידע
בגלל זה הם היו מספיק חכמים בשביל לקטוף תפוח ולהסתיר אותו
^עיין מסכת ראש השנה
לא תעשון איתי, מפורש כלא תעשו אותי, שאסור לעשות דמות של אדם בפסל (אמנם יש דעה של המרכבה)
בויכוח על הפסלים של הירח
^^בחינוך מצוה לט וז"ל: שלא לעשות צורות אפילו לנוי, שלא לעשות צורות אדם משום דבר וכו', ודרשו ז"ל "לא תעשון אתי" לא תעשון אותי, לא תעשון דימיון אותה צורה שכתבתי עליה בתורתי "נעשה אדם בצלמנו", וזה הלאו מיוחד לצורת אדם שלט נעשה כלל אפילו לנוי וזה להרחיק ע"ז, והעובר עליה עבר על מצות מלך ואין בה מלקות ע"כ. (ובמנ"ח שם הסתפק דכיון שהטעם כדי להרחיק ע"ז, א"כ אולי יהיה לזה את הדין של אביזריהו דע"ז שיתחייב בשלה אפילו למסור את נפשו ע"ש)
^^נכון, ולכן מובא שכן מדברים עליו בצורה גשמית כדי שנוכל להבין, ולכן בגלל שהוא לא מתגלה לנביאים בצורתו האמיתית אז הוא משתמש בצורה שמתאימה לעיניי בני אדם
compass
לא, כי אין "צורתו האמיתית"! אין לו מקום, מרחב, זמן או כל הגבלה אחרת, ביניהם גם לא צורה או גוף.
מדברים עליו בצורה גשמית כדי ללמוד ממעשיו ומההתגלות שלו בעולם.
^אם אין לו כלל שום צורה אז איך הוא הראה את עצמו למשה?
compass
כמו שכבר אמרתי, את מקשה מהתורה והגמרא, אבל לא פתחת ספרי אמונה שמסבירים במדויק מהי האמונה ובמי אנחנו מאמינים.

משה לא ראה את אלוקים עצמו. הוא ראה את התגלות האינסוף של אלוקים במציאות, את העולם השלם והאחדותי שלא נמצאים בו חילוקים, אינסופי. בגלל זה קוראים לזה גב, שזה לא האדם עצמו אלא מה שמאחוריו אבל עדיין מחובר.
אם לא הבנת, יופי. גם אני. אי אפשר לדמיין אינסוף בשכל האנושי, וגם לא לראות אותו.
ההואמהזה
ההכרה הזאת היא החיבור לאינסוף, גם אם לא עמוק כמו משה. זה לראות את העולם כדבר שלם ואחדותי, וממיחא לדעת מה לומר, לעשות ולפעול במציאות.
אתה לא יכול סתם לחתוך משפט, כתוב לא תעשון דמיון אותה תורה שכתבתי עליה בתורתי נעשה אדם *בצלמנו*
compass
כי רציתי להדגיש שהוא לא אמר שזו הצורה שלו, אלא שהוא *אמר* שזה "בצלמנו כדמותנו", שזה דבר רוחני ולא פיזית כאילו יש לו צורה.
ואני באמת ממליץ לפתוח ספרי אמונה במקום גמרות ואגדות חז"ל, כי הם מדברים במשלים ולא מבארים מהו אלוקים.

"אבל באמת, אין בכוחותינו השכליים לתפוס שום הכשר לצייר לנו יחידיות אמיתית, שיתוף ויחס דימוי וערך יש לכל ציור ולכל תואר, שאנחנו מסגלים אותו לנו בתור עניין ציורי" (הרב קוק עולת ראיה ח"א).
אין שום אפשרות הכי רחוקה לתפוס בשכל שום ציור בדמותו של אלוקים (יחידיות).

"וכלל הוא: כל מה שיכולה מחשבת האדם לתפוס ולצייר - אינו ודאי מהותו יתברך, כיהוא מרומם ונשגב מכל מחשבה ורעיון, ואין בו שום אחד מן העניינים מה שיש בנבראיו, לא מן הגדולים ולא מן השפלים..." (רמח"ל דעת תבונות מו)