13 תשובות
דתיים הם רק שומרים שבת וכל זה
וחרדים ממש מתלבשים ארוך ואם פאות וכל זה
וחרדים ממש מתלבשים ארוך ואם פאות וכל זה
דתיים הם שומרים על ההלכה כפי שהיא הם לא מחמירים אבל לעומת זאת חרדים (מלשון חרד) הם חרדים להלכה ושומרים בקפידה רבה מאוד גם כן רפשר לראות זאת בלבוש הצנוע שלהם.
שואל השאלה:
הדתיים שומרים נגיעה?
הדתיים שומרים נגיעה?
חלק
אין חובה בעיקרון לשמור נגיעה. יש מחלוקות על זה..
אין חובה בעיקרון לשמור נגיעה. יש מחלוקות על זה..
בעיקרון צריך לשמור נגיעה אבל לא כןלם שומרים
ההבדל הוא בדרך לעבודת ה', כולם מתכוונים להתקרב לקב"ה, הדרכים הן שונות.
קשה לפרט כאן את ההבדלים כי יש סוגים/זרמים/גוונים שונים ורבים, כך שההבדלים בפועל יכולים להיות גדולים או קטנים.
ההבדלים המהותיים ביותר:
1. היחס לתקופה: חרדים סבורים שאנחנו עדיין בתקופת הגלות (יש שיטות שיאמרו 'עקבתא דמשיחא' = סוף הגלות).
הדתיים לאומיים ברובים המכריע יאמרו שאנחנו ב-'אתחלתא דגאולה'.
2. מכאן היחס למדינת ישראל: לפי הרבה חרדים המדינה היא מרידה בד'; הפרה של שלושת השבועות.
לפי דתיים לאומיים המדינה היא 'ראשית צמיחת גאולתנו'.
וכמובן היחס לחילוניים ולמוסדות המדינה: חרדים רבים מתרחקים מהחילוניים וממוסדות המדינה.
גם מפני שהם רואים בהם חילול היהדות וגם בגלל חשש להשפעה רעה.
הדתיים לאומיים מאמינים בשיתוף פעולה רחב, באחדות עם ישראל למרות הקשיים והפערים. יש דתיים לאומיים שמנהלים שכנות וידידות עם חברים חילונים, משתתפים בצבא ובשלטון באופן פעיל ושותפים במערכות החינוך הממשלתיות.
קשה לפרט כאן את ההבדלים כי יש סוגים/זרמים/גוונים שונים ורבים, כך שההבדלים בפועל יכולים להיות גדולים או קטנים.
ההבדלים המהותיים ביותר:
1. היחס לתקופה: חרדים סבורים שאנחנו עדיין בתקופת הגלות (יש שיטות שיאמרו 'עקבתא דמשיחא' = סוף הגלות).
הדתיים לאומיים ברובים המכריע יאמרו שאנחנו ב-'אתחלתא דגאולה'.
2. מכאן היחס למדינת ישראל: לפי הרבה חרדים המדינה היא מרידה בד'; הפרה של שלושת השבועות.
לפי דתיים לאומיים המדינה היא 'ראשית צמיחת גאולתנו'.
וכמובן היחס לחילוניים ולמוסדות המדינה: חרדים רבים מתרחקים מהחילוניים וממוסדות המדינה.
גם מפני שהם רואים בהם חילול היהדות וגם בגלל חשש להשפעה רעה.
הדתיים לאומיים מאמינים בשיתוף פעולה רחב, באחדות עם ישראל למרות הקשיים והפערים. יש דתיים לאומיים שמנהלים שכנות וידידות עם חברים חילונים, משתתפים בצבא ובשלטון באופן פעיל ושותפים במערכות החינוך הממשלתיות.
שמירת נגיעה - זאת חבוה הילכתית (שולחן ערוך, אבן העזר, סימן כא, סעיף ז), וזה יהרג ולא יעבור (יורה דעה, סימן קנז, סעיף א).
בדיוק למדתי על זה
בעיקרון הביאו את זה הרבנים את המושג הזה (כמו שמירת עיניים) כדי שפעם ראשונה תהיה אחרי החתונה, כדי שיתרגש מזה עם האישה הראשונה שלו והאחרונה שלו וכדי לא לעורר את יצר הרע לפני.. אבל המושגים האלו באו יותר מרבנים ופחות מההלכה עצמה מדברים על זה.
בעיקרון הביאו את זה הרבנים את המושג הזה (כמו שמירת עיניים) כדי שפעם ראשונה תהיה אחרי החתונה, כדי שיתרגש מזה עם האישה הראשונה שלו והאחרונה שלו וכדי לא לעורר את יצר הרע לפני.. אבל המושגים האלו באו יותר מרבנים ופחות מההלכה עצמה מדברים על זה.
הרבנים אומרים מעצמם? משהו שאין לו מקור בהלכה?
"הנזיר נודר שלא לשתות יין. אמר לו הקדוש ברוך הוא "נדרת שלא לשתות יין כדי להרחיק עצמך מן העבירה - אל תאמר הריני אוכל ענבים ואין לי עון". אמר לו הקדוש ברוך הוא "הואיל ונדרת מן היין - הריני מלמדך שלא תחטא לפני". אמר למשה "למד לישראל הלכות נזירות", שנאמר (במדבר ו, ב-ד) "איש כי יפליא לנדור וגו' מיין ושכר יזיר מכל אשר יעשה מגפן היין". וכיון שיעשה כך, הרי הוא כמלאך (שם, ח) "כל ימי נזרו קדש הוא לה'", כמה דאת אמר (דניאל ד, י) "ואלו עיר וקדיש".
וכן האשה נקראת גפן, שנאמר (תהלים קכח, ג) "אשתך כגפן פוריה". אמר הקדוש ברוך הוא: אל תאמר הואיל ואסור לי להשתמש באשה הריני תופשה ואין לי עון, או שאני מגפפה ואין לי עון, אני נושקה ואין לי עון; אמר הקדוש ברוך הוא: כשם שאם נדר נזיר שלא לשתות יין אסור לאכול ענבים לחים ויבשים ומשרת ענבים וכל היוצא מגפן היין, אף אשה שאינה שלך אסור ליגע בה כל עיקר, שכן שלמה אומר (משלי ו, כז-כט) "היחתה איש אש בחיקו ובגדיו לא תשרפנה... כן הבא אל אשת רעהו לא ינקה כל הנוגע בה", לכך סמך הקדוש ברוך הוא פרשת נזיר לפרשת סוטה, שהן דומות זו לזו, וכל מי שנוגע באשה שאינה שלו מביא מיתה על עצמו, שנאמר (שם ז, כו) "כי רבים חללים הפילה", וכתיב (שם ה, ה) "רגליה יורדות מות שאול צעדיה יתמוכו" (שמות רבה טז, ב).
"הנזיר נודר שלא לשתות יין. אמר לו הקדוש ברוך הוא "נדרת שלא לשתות יין כדי להרחיק עצמך מן העבירה - אל תאמר הריני אוכל ענבים ואין לי עון". אמר לו הקדוש ברוך הוא "הואיל ונדרת מן היין - הריני מלמדך שלא תחטא לפני". אמר למשה "למד לישראל הלכות נזירות", שנאמר (במדבר ו, ב-ד) "איש כי יפליא לנדור וגו' מיין ושכר יזיר מכל אשר יעשה מגפן היין". וכיון שיעשה כך, הרי הוא כמלאך (שם, ח) "כל ימי נזרו קדש הוא לה'", כמה דאת אמר (דניאל ד, י) "ואלו עיר וקדיש".
וכן האשה נקראת גפן, שנאמר (תהלים קכח, ג) "אשתך כגפן פוריה". אמר הקדוש ברוך הוא: אל תאמר הואיל ואסור לי להשתמש באשה הריני תופשה ואין לי עון, או שאני מגפפה ואין לי עון, אני נושקה ואין לי עון; אמר הקדוש ברוך הוא: כשם שאם נדר נזיר שלא לשתות יין אסור לאכול ענבים לחים ויבשים ומשרת ענבים וכל היוצא מגפן היין, אף אשה שאינה שלך אסור ליגע בה כל עיקר, שכן שלמה אומר (משלי ו, כז-כט) "היחתה איש אש בחיקו ובגדיו לא תשרפנה... כן הבא אל אשת רעהו לא ינקה כל הנוגע בה", לכך סמך הקדוש ברוך הוא פרשת נזיר לפרשת סוטה, שהן דומות זו לזו, וכל מי שנוגע באשה שאינה שלו מביא מיתה על עצמו, שנאמר (שם ז, כו) "כי רבים חללים הפילה", וכתיב (שם ה, ה) "רגליה יורדות מות שאול צעדיה יתמוכו" (שמות רבה טז, ב).
@chocochan - אין מחלוקת.
- אחד העבירות החמורות בתורה
- כולם שומרים נגיעה, זה לא רשות או משהו
- והרבה יותר חמור משמירת שבת.
- אחד העבירות החמורות בתורה
- כולם שומרים נגיעה, זה לא רשות או משהו
- והרבה יותר חמור משמירת שבת.
לדתיים ולחרדים יש את אותה התורה אבל הגישות שלהם שונות.
החרדים יותר סגורים בתוך עצמם והם פחות משולבים בחברה.
דתיים מאמינים בתורה ובעבודה, שזה אומר ששומרים מצוות כמו שצריך ולומדים תורה, אבל גם לומדים מקצועות חול ומתגייסים לצבא. זה שיש דתיים שלא מקפידים על ההלכה זה לא אומר שזה הערכים והאמונות של הציבור הדתי.
החרדים יותר סגורים בתוך עצמם והם פחות משולבים בחברה.
דתיים מאמינים בתורה ובעבודה, שזה אומר ששומרים מצוות כמו שצריך ולומדים תורה, אבל גם לומדים מקצועות חול ומתגייסים לצבא. זה שיש דתיים שלא מקפידים על ההלכה זה לא אומר שזה הערכים והאמונות של הציבור הדתי.
חרדים מתלבשים יותר צנוע (הבנות עם גרביונים ושרוולים עד כף היד והבנים עם מכנסיים ארוכים וכו'), ויש מצוות שחרדים שומרים יותר באדיקות.
דתיים זה לא זרם 1
אי אפשר לענות על זה בדיוק (מלשון לדייק)
עדיף לקרוא על הזרמים בוויקיפדיה הדעות שתקבלי פה בדרך כלל יציגו את הצד שלהם באור יותר חיובי ואת הצד השני באור שלילי יותר
אז עדיף שתשאבי את הידע שלך ממקורות אמינים
(קראתי פה רק את התשובות הראשונות וכבר אני אומר לך מבחינת דיוק אין לך מה לחפש פה)
אי אפשר לענות על זה בדיוק (מלשון לדייק)
עדיף לקרוא על הזרמים בוויקיפדיה הדעות שתקבלי פה בדרך כלל יציגו את הצד שלהם באור יותר חיובי ואת הצד השני באור שלילי יותר
אז עדיף שתשאבי את הידע שלך ממקורות אמינים
(קראתי פה רק את התשובות הראשונות וכבר אני אומר לך מבחינת דיוק אין לך מה לחפש פה)
באותו הנושא: