7 תשובות
יש המון.
את התנ"ך כתבו כמה אנשים שלא היו קשורים אחד לשני וכל אחד כתב את איך שסיפרו לו או את איך שהוא זכר.
את התנ"ך כתבו כמה אנשים שלא היו קשורים אחד לשני וכל אחד כתב את איך שסיפרו לו או את איך שהוא זכר.
המון דברים לא הגיוניים ולא מוסריים, לאדם וחווה היו את קין והבל שהם שני בנים, איך המשיכה השושלת? עם האמא?
אנונימי
ישנם סתירות בין הארכיאולוגיה לתנ"ך-חלומו הרטוב של כל ארכיאולוג הוא למצוא אתר שיש בו התאמה בין הסיפור לשטח ויש מעט מקומות המתאימים בדיוק. סתירות בתנ"ך עצמו זה מילה קצת מפוצצת יש בעיה מבחינת קפיצות זמן שהדת מתייחסת אל זה כהמשך סיפור-דוגמא טובה לכך התנ"ך מספר שיעקב אבינו הגיע לבית אל ושם חלם את החלום על הסולם והמלאכים שעולים ויורדים בו. כאשר נבדוק את תולדות חייו של יעקב יסתבר למחרת בבוקר, כאשר יעקב מתעורר מחלומו, נעלם 14 שנה- יש חור של 14 שנים, בביוגרפיה שלו. המדרש התלמודי המאוחר יותר מספר שבאותן 14 שנים הוא היה בבית המדרש של שם ועבר, למד תורה כדי להכין את עצמו לקראת היציאה לחו"ל ללבן בחרן. כך שהמדרש מוסיף את מה שהיה חסר.
מבחינה ארכיאולוגית-העניין המובהק נע סביב סוגיית יציאת מצריים ותק' האבות.
יודעים שאזור הנגב וב"ש היה מיושב ובאזור באר שבע בארות מים בסדר גודל המתאים להתיישבות. עפ"י ממצאים האפשרות היחידה שאפשר להקביל את תקופת המקרא היא לתקופה הכלקוליתית. הבעייתיות היא בכרונולוגיה: אם תקופת האבות היתה מאוחרת ולא באלף הרביעי לפני הספירה – הרי קיים פער גדול מאד. אך אם מנתחים את תקופת המקרא מבחינת מאפיינים של תקופת האבות ומשווים למאפייני התקופה הכלקוליתית, מוצאים הקבלות מדהימות – אך קיים פער כרונולוגי עם כניסת בנ"י לארץ. ובעיה כזו יש בתל ערד כאשר היא נזכרת בתנ"ך אך שם יש פער התיישבותי יש בעיה כרונולוגית קשה בהנחה זו – מקובל לתארך את יציאת מצרים למחצית המאה ה- 13 לפנה"ס – מעל אלף שנה אחרי נטישתה של ערד הקדומה. אולי העובדה שנראו במקום שרידים קדומים הולידה מסורת על נסיון כיבוש שלא עלה יפה? היישוב הקדום בתל שהתקיים בתקופת הברונזה הקדומה נפסק באלף ה3 לפנה"ס ולא היה קיים בעת יציאת מצריים. מכיוון שבכתובת שישק מלך מצרים מהמאה ה10 לפנה"ס נזכרו 2 ערים בשם ערד, מניחים כי העיר הכנענית של ימי יציאת מצרים היתה בתל מלחתה וערד הישראלית היתה בראש התל. לאורך כל היישובים במקרא אין ממצאים המעידים על מעבר בנ"י שם. רוב האריכאולוגים הולכים עפ"י העיקרון של העוגן המצרי ולפי כתובים מצריים על בסיס השושלות. ואם לא רואים ממצא בשטח-זה כנראה לא קרה והם פוסלים את המקרא.
ישנה בדיקה מדעית שנעזרים בה אריכיאולוגים המשתמשים בה ע"מ להעריך תקופות-בדיקה הנחשבת מהימנה ומדויקת-פחמן 14 לחומרים אורגניים. נעשתה בדיקת פחמן 14 אחת לבדיקת חומרים אורגניים. במעבדה בארה"ב, הבדיקה העלתה סביב 2000 לפנה"ס-חורבן ערד הוא השכבה האחרונה באתר-הכנענית. יש פער של 700 שנה בין התוצאה לבין מה שרות עמירן החופרת שחפרה כאן טוענת-2550 לפנה"ס. בכל הפרסומים היא ציינה שזהו התאריך ולא עפ"י התוצאות. (עפ"י אם הולכים לפי הבדיקה המעבדית סוגרים פער של 650 שנה, ויש בעיה בלוח הכרונולוגי)
מבחינה ארכיאולוגית-העניין המובהק נע סביב סוגיית יציאת מצריים ותק' האבות.
יודעים שאזור הנגב וב"ש היה מיושב ובאזור באר שבע בארות מים בסדר גודל המתאים להתיישבות. עפ"י ממצאים האפשרות היחידה שאפשר להקביל את תקופת המקרא היא לתקופה הכלקוליתית. הבעייתיות היא בכרונולוגיה: אם תקופת האבות היתה מאוחרת ולא באלף הרביעי לפני הספירה – הרי קיים פער גדול מאד. אך אם מנתחים את תקופת המקרא מבחינת מאפיינים של תקופת האבות ומשווים למאפייני התקופה הכלקוליתית, מוצאים הקבלות מדהימות – אך קיים פער כרונולוגי עם כניסת בנ"י לארץ. ובעיה כזו יש בתל ערד כאשר היא נזכרת בתנ"ך אך שם יש פער התיישבותי יש בעיה כרונולוגית קשה בהנחה זו – מקובל לתארך את יציאת מצרים למחצית המאה ה- 13 לפנה"ס – מעל אלף שנה אחרי נטישתה של ערד הקדומה. אולי העובדה שנראו במקום שרידים קדומים הולידה מסורת על נסיון כיבוש שלא עלה יפה? היישוב הקדום בתל שהתקיים בתקופת הברונזה הקדומה נפסק באלף ה3 לפנה"ס ולא היה קיים בעת יציאת מצריים. מכיוון שבכתובת שישק מלך מצרים מהמאה ה10 לפנה"ס נזכרו 2 ערים בשם ערד, מניחים כי העיר הכנענית של ימי יציאת מצרים היתה בתל מלחתה וערד הישראלית היתה בראש התל. לאורך כל היישובים במקרא אין ממצאים המעידים על מעבר בנ"י שם. רוב האריכאולוגים הולכים עפ"י העיקרון של העוגן המצרי ולפי כתובים מצריים על בסיס השושלות. ואם לא רואים ממצא בשטח-זה כנראה לא קרה והם פוסלים את המקרא.
ישנה בדיקה מדעית שנעזרים בה אריכיאולוגים המשתמשים בה ע"מ להעריך תקופות-בדיקה הנחשבת מהימנה ומדויקת-פחמן 14 לחומרים אורגניים. נעשתה בדיקת פחמן 14 אחת לבדיקת חומרים אורגניים. במעבדה בארה"ב, הבדיקה העלתה סביב 2000 לפנה"ס-חורבן ערד הוא השכבה האחרונה באתר-הכנענית. יש פער של 700 שנה בין התוצאה לבין מה שרות עמירן החופרת שחפרה כאן טוענת-2550 לפנה"ס. בכל הפרסומים היא ציינה שזהו התאריך ולא עפ"י התוצאות. (עפ"י אם הולכים לפי הבדיקה המעבדית סוגרים פער של 650 שנה, ויש בעיה בלוח הכרונולוגי)
מורה דרך מוסמך בישראל
בתנך אין סתירות כלל!
יש סתירות לכאורה שבעיני מי שאינו חכם דיו יראו כסתירות, אך בעצם כל סתירה לכאורה ניתנת להסבר פשוט ביותר באמצעות המסורות שעוברות מדור לדור ( פרשנים ומדרשים). בתנך מצוינים רק האירועים המרכזיים ביותר בכל נושא ואין ירידה לפרטים המשניים ( קין ושת המשיכו את העולם כשליטים ולכן רק הם הוזכרו המדרש משלים את התמונה ואאל"ט הו אומר שעם כל אחד נולדה תאומה וכיון שעוד לא ניתנה תורה והיו מותרים בגילוי עריות שנאסרו רק בתקופת נח יכלו הם להתחתן ים התאומות ובכך להמשיך את קיום העולם) המדרש בא כדי להשלים פרטים משניים של נכתבו מפאת משמעותם הנמוכה בתורה אבל בכל זאת הועברו מדור לדור. כאשר אדם חושב שהוא רואה סתירה עליו להסתכל במדרש ובפרשנים ( רש"י אבן עזרא רמב"ן ספרונו מדרש תנחומא מדרש אבא וכו׳ ) וברור ששם הוא ימצא תשובה לקושיותיו.
יש סתירות לכאורה שבעיני מי שאינו חכם דיו יראו כסתירות, אך בעצם כל סתירה לכאורה ניתנת להסבר פשוט ביותר באמצעות המסורות שעוברות מדור לדור ( פרשנים ומדרשים). בתנך מצוינים רק האירועים המרכזיים ביותר בכל נושא ואין ירידה לפרטים המשניים ( קין ושת המשיכו את העולם כשליטים ולכן רק הם הוזכרו המדרש משלים את התמונה ואאל"ט הו אומר שעם כל אחד נולדה תאומה וכיון שעוד לא ניתנה תורה והיו מותרים בגילוי עריות שנאסרו רק בתקופת נח יכלו הם להתחתן ים התאומות ובכך להמשיך את קיום העולם) המדרש בא כדי להשלים פרטים משניים של נכתבו מפאת משמעותם הנמוכה בתורה אבל בכל זאת הועברו מדור לדור. כאשר אדם חושב שהוא רואה סתירה עליו להסתכל במדרש ובפרשנים ( רש"י אבן עזרא רמב"ן ספרונו מדרש תנחומא מדרש אבא וכו׳ ) וברור ששם הוא ימצא תשובה לקושיותיו.
שווארמה שווארמה
"תשובת מומחה סטיפס" אוייש תעשה לי טובה.
מומחה לא עונה תשובה שהוא לא מומחה בה ושאינו יודע בוודעות את תשובתה.
שלא נדבר שלא צריך להיות "מומחה" כדי לתת תשובה.
בתנ''ך אין שום סתירה וגם בגמרא לכאורה נדמה שיש מלא סתירות אבל כשלומדים ונכנסים לעומקם של דברים מבינים שאין סתירות אומנם אי הבנות.
ולכן, אם אתה רוצה תשובה נורמלית, גש לרב ותשאל רב, אל תשאל אנשים "מומחים" שלא מאמינים במה שאתה שואל.
נראה לך שאם אני רוצה לדעת איזה אוכל בריא ואיזה לא אני ואיך חיים באופן בריא אני אלך למישהי אנורקסית? לא, אני אלך לתזונאי.
חולה הולך לרופא.
שאלת שאלה שרב ואנשים הלומדים בישיבה יוכלו לענות לך עליה.
שאל שם.
מומחה לא עונה תשובה שהוא לא מומחה בה ושאינו יודע בוודעות את תשובתה.
שלא נדבר שלא צריך להיות "מומחה" כדי לתת תשובה.
בתנ''ך אין שום סתירה וגם בגמרא לכאורה נדמה שיש מלא סתירות אבל כשלומדים ונכנסים לעומקם של דברים מבינים שאין סתירות אומנם אי הבנות.
ולכן, אם אתה רוצה תשובה נורמלית, גש לרב ותשאל רב, אל תשאל אנשים "מומחים" שלא מאמינים במה שאתה שואל.
נראה לך שאם אני רוצה לדעת איזה אוכל בריא ואיזה לא אני ואיך חיים באופן בריא אני אלך למישהי אנורקסית? לא, אני אלך לתזונאי.
חולה הולך לרופא.
שאלת שאלה שרב ואנשים הלומדים בישיבה יוכלו לענות לך עליה.
שאל שם.
שלום.
ייש בתנך המון סתירות אבל חזל מסבירים את הכול אחד לאחד.
חשוב ביותר מאיזה צד של המתרס אתה בא.
אם אתה מאמין בן מאמין. אז לא תהיה לך בעיה בכלל להבין את התנך
אבל אם אתה בא בצורה פילוסופית קנטרנית. אז תהיה לך בעיה רצינית מאד. להבין ולקבל את התנך בכלל. ואת הדת היהודית בפרט,,
בהצלחה
ייש בתנך המון סתירות אבל חזל מסבירים את הכול אחד לאחד.
חשוב ביותר מאיזה צד של המתרס אתה בא.
אם אתה מאמין בן מאמין. אז לא תהיה לך בעיה בכלל להבין את התנך
אבל אם אתה בא בצורה פילוסופית קנטרנית. אז תהיה לך בעיה רצינית מאד. להבין ולקבל את התנך בכלל. ואת הדת היהודית בפרט,,
בהצלחה
התורה זה הספר הקדוש של אלוהים. איך בכל זאת מחליטים כמה אנשים לשנות אותו ולהחליט מה אומר כל משפט קדוש של אלוהים? למי אכפת... לא רק שכמעט הכל מהתנך לא נכון, אלא גם שלא הצליחו לראות שהתנך סותר את עצמו והוציאו לאור את הספר הדפוק ביותר בהיסטוריה.
יהוה