14 תשובות
זה עבר מפה לאוזן וכביכול נכתב על ידי סופרי סת"ם
כן, וגם אם כל האירועים שם קרו בכל מקרה מישהו היה צריך לשבת ולכתוב... סופרי סת''ם.
גם לא אתאיסטים יודעים שהתנך נכתב על ידי בני אדם
שואל השאלה:
אתם צוחקים איתי כאילו
התכוונתי לאתאיסטים קודם כל
והתכוונתי לבני אדם כמוכם, פשוטים.
לא סופר סתם
אתם צוחקים איתי כאילו
התכוונתי לאתאיסטים קודם כל
והתכוונתי לבני אדם כמוכם, פשוטים.
לא סופר סתם
אנונימית
קודם כל, מי אמר שאני בת אדם פשוטה?
ואני לא חושבת שפשוטים כמונו כותבים את זה, אלא סופרי סת''ם. ואני אתאיסטית
ואני לא חושבת שפשוטים כמונו כותבים את זה, אלא סופרי סת''ם. ואני אתאיסטית
שואל השאלה:
טוב אז אני אשאל אותך ככה, אוקיי
הסופר סתם הזה
מאיפה הוא מביא את כל החומר שהוא כותב
אז את אומרת לי שהאירועים בתנ"ך קרו או שהוא פשוט דמיין וכתב?
טוב אז אני אשאל אותך ככה, אוקיי
הסופר סתם הזה
מאיפה הוא מביא את כל החומר שהוא כותב
אז את אומרת לי שהאירועים בתנ"ך קרו או שהוא פשוט דמיין וכתב?
אנונימית
סיפורי עם.
אבל אני כן חושבת שהתנך הוא ספר תיעודי כלשהו, פשוט עם תוספות מומצאות.
אבל אני כן חושבת שהתנך הוא ספר תיעודי כלשהו, פשוט עם תוספות מומצאות.
לא בדיוק אתאיסטית אבל אענה בכל מקרה כי חחחחח הטענות של "אפילו לא הגיוני לרשום כל כך הרבה" או "אין מצב שהסופר דמיין את כל זה" רציני? אלה הטענות שלך? חחחחחחח קראת מתישהו הארי פוטר? משחקי הרעב? משחקי הכס? המועמדת? פרסי ג'קסון?
אתה יודע מה המשותף בינהם? רמז: הרבה מלל והרבה, הרבה דימיון. אפשרי להמציא הכל, אנשים המציאו זומבים, ערפדים, עולמות חדשים, את העתיד, את העבר מחדש, כוחות על וכל דבר אחר שאתה יכול לדמיין לעצמך.
אני לא שוללת את האפשרות לקיומו של האל, אבל תביא טענות טובות יותר ללמה התנ"ך אמיתי לדעתך.
אתה יודע מה המשותף בינהם? רמז: הרבה מלל והרבה, הרבה דימיון. אפשרי להמציא הכל, אנשים המציאו זומבים, ערפדים, עולמות חדשים, את העתיד, את העבר מחדש, כוחות על וכל דבר אחר שאתה יכול לדמיין לעצמך.
אני לא שוללת את האפשרות לקיומו של האל, אבל תביא טענות טובות יותר ללמה התנ"ך אמיתי לדעתך.
הכינוי הזה כבר תפוס
יש דבר אחד משותף בהארי פוטר, משחקי הרעב, משחקי הכס, המועמדת ופרסי ג'קסון - חמשתם נועדו להיות ספר פנטזיה, וכן הסופרים מודים שזה לא קרה במציאות, והם נועדו נטו לשעשוע של הקורא. חמשתם לא נועדו לספר היסטוריה מסוימת, לתת חוקים או משהו בסגנון הזה, אלא הייעוד שלהם הוא לשעשע אותנו. לעומת זאת, ספר התנ"ך לא מיועד לשעשע אותנו אלא להעביר לנו היסטוריה וחוקים מסוימים שעלינו לעשות, לא בשביל לשעשע אותנו. כך שלהשוות את התנ"ך לאחד הספרים האלו זה לא מדויק.
שואלת השאלה - טכנית, התנ"ך כן נכתב על־ידי בני אדם. משה כתב את חמשת חומשי תורה לפי מה שהכתיב לו אלוהים. לגבי ספרי הנביאים מעתיק מחב"ד:
"את ספר יהושע כתב יהושע בן נון בעצמו, כשסיומו נכתב על ידי אלעזר בן אהרן ופינחס. את ספר שופטים שאחריו כתב שמואל הנביא, שכתב גם את הספר הבא שנקרא על שמו שמואל. סיומו של ספר שמואל נכתב על-ידי גד החוזה ונתן הנביא. את הספר הבא, מלכים, כתב הנביא ירמיה, שכתב גם את ספר ירמיה. את ספר ישעיה כתבו הנביא חזקיה ותלמידיו.
שאר הספרים הושלמו על ידי אנשי "כנסת הגדולה" קבוצה בת מאה ועשרים חכמים שפעלו בסוף תקופת בית המקדש הראשון ובגלות בבל. בראש משלימי כתיבת ספרי הנביאים והנבואות שבהם: חגי, זכריה, מלאכי, זרובבל ומרדכי, הלא הוא מרדכי המפורסם מהמגילה."
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2480478
ולגבי כתובים גם לוקח מחב"ד:
"רות סיפורה המפורסם של רות, שעזבה את ארצה ומולדתה והצטרפה לעם ישראל, התרחש לפני תחילת תקופת המלוכה. המגילה נכתבה על-ידי שמואל הנביא.
תהלים דוד המלך, נכדה של רות, היה זה שחיבר את ספר התהלים. ראוי לציין שלא כל ספר התהלים נכתב על ידיו, כפי שנפרט בהמשך.
איוב ישנם דעות רבות בקשר לשאלה מתי חי איוב, ולדעה אחת "איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה". אחת הדעות מציינת את איזכור מלכות שבא כהוכחה לכך שאיוב חי בתקופת מלכת שבא, שחיה בתקופת דוד המלך (ואף נפגשה עמו). לפי דעה זו ניתן להבין מדוע ספר איוב הוצב לאחר ספר התהילים.
כאמור, בתלמוד מובאות מגוון דעות מתי חי ופעל איוב, כמו בזמן המרגלים, בימי שפוט השופטים, מעולי הגולה. לפי האומרים שספר איוב הוא משל בלבד, היה ראוי להציב אותו בתחילת הכתובים, אך מכיוון שההתרחשויות בספר זה הן "פורענות" (צרות וייסורים) העדיפו שלא לפתוח בו. לדעה זו משה רבינו כתב את הספר מפי הבורא.
משלי; קהלת; שיר השירים אלו הם שלושה ספרי חכמתו של שלמה המלך, שנכתבו על ידי המלך חזקיה, תלמידיו ובני דורו.
איכה מגילת תיאור חורבן בית המקדש הראשון, שהתרחש לאחר ימי שלמה. הספר נכתב בידי הנביא ירמיהו שחי בימי חורבן הבית.
דניאל; אסתר שני הספרים הללו מתארים את המשך מאורעות עם ישראל, בתקופת דניאל שחי בגלות בבל לאחר תקופת ירמיהו, וסיומה של תקופת גלות בבל בימי המלך אחשוורוש, המתוארת במגילת אסתר. שני הספרים הללו נכתבו על ידי אנשי ה"כנסת הגדולה".
עזרא ספרו של עזרא הנביא, מי שהנהיג את שיבת העם לארץ בסוף גלות בבל. ספר זה כולל גם את הספר "נחמיה", הנחשב במסורת היהודית כחלק ממנו.
דברי הימים ספר הכולל את ייחוסו של עם ישראל, מאז אדם הראשון, בן אחר בן, עד לכותב הספר עזרא הסופר.
ספר תהלים
כאמור, ספר תהלים יוצא דופן בכך שאנשים רבים היו שותפים לכתיבתו, ומפורטים בהרחבה בתלמוד: "דוד כתב את ספר תהלים על ידי עשרה זקנים". כלומר, הוא כלל בספרו פרקים שחיברו עשרה אנשים אחרים. ואלו שמותם:
אדם הראשון חיבר את פרק קלט, בו פסוקים רבים המתפרשים בתלמוד כתיאורים לבריאתו. ולדוגמה: "גלמי ראו עיניך"; "תשת עלי כפכה".
מלכי צדק מלך מקראי שחי בתקופתו של אברהם אבינו; חיבר את פרק קי בו נאמר "על דברתי מלכי צדק".
אברהם אבינו חיבר את פרק פט, הפותח במילים "משכיל לאיתן האזרחי"; התלמוד מציין כי "איתן האזרחי" הוא כינוי לאברהם אבינו.
משה רבינו חיבר את הפרקים צ-ק, שתחילתם במילים "תפילה למשה".
הימן; ידותון; אסף שלושה משוררים בני דורו של דוד; לכל אחד מהם מתייחסים פרקי התהלים ששמו מופיע בתחילתם.
שלושת בני קורח אסיר, אלקנה ואביאסף . הפרקים הפותחים במילים "לבני קורח" מיוחסים אליהם."
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2521275
ככה שהתורה באמת נכתבה על־ידי בני אדם, ככול הנראה.
יש דבר אחד משותף בהארי פוטר, משחקי הרעב, משחקי הכס, המועמדת ופרסי ג'קסון - חמשתם נועדו להיות ספר פנטזיה, וכן הסופרים מודים שזה לא קרה במציאות, והם נועדו נטו לשעשוע של הקורא. חמשתם לא נועדו לספר היסטוריה מסוימת, לתת חוקים או משהו בסגנון הזה, אלא הייעוד שלהם הוא לשעשע אותנו. לעומת זאת, ספר התנ"ך לא מיועד לשעשע אותנו אלא להעביר לנו היסטוריה וחוקים מסוימים שעלינו לעשות, לא בשביל לשעשע אותנו. כך שלהשוות את התנ"ך לאחד הספרים האלו זה לא מדויק.
שואלת השאלה - טכנית, התנ"ך כן נכתב על־ידי בני אדם. משה כתב את חמשת חומשי תורה לפי מה שהכתיב לו אלוהים. לגבי ספרי הנביאים מעתיק מחב"ד:
"את ספר יהושע כתב יהושע בן נון בעצמו, כשסיומו נכתב על ידי אלעזר בן אהרן ופינחס. את ספר שופטים שאחריו כתב שמואל הנביא, שכתב גם את הספר הבא שנקרא על שמו שמואל. סיומו של ספר שמואל נכתב על-ידי גד החוזה ונתן הנביא. את הספר הבא, מלכים, כתב הנביא ירמיה, שכתב גם את ספר ירמיה. את ספר ישעיה כתבו הנביא חזקיה ותלמידיו.
שאר הספרים הושלמו על ידי אנשי "כנסת הגדולה" קבוצה בת מאה ועשרים חכמים שפעלו בסוף תקופת בית המקדש הראשון ובגלות בבל. בראש משלימי כתיבת ספרי הנביאים והנבואות שבהם: חגי, זכריה, מלאכי, זרובבל ומרדכי, הלא הוא מרדכי המפורסם מהמגילה."
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2480478
ולגבי כתובים גם לוקח מחב"ד:
"רות סיפורה המפורסם של רות, שעזבה את ארצה ומולדתה והצטרפה לעם ישראל, התרחש לפני תחילת תקופת המלוכה. המגילה נכתבה על-ידי שמואל הנביא.
תהלים דוד המלך, נכדה של רות, היה זה שחיבר את ספר התהלים. ראוי לציין שלא כל ספר התהלים נכתב על ידיו, כפי שנפרט בהמשך.
איוב ישנם דעות רבות בקשר לשאלה מתי חי איוב, ולדעה אחת "איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה". אחת הדעות מציינת את איזכור מלכות שבא כהוכחה לכך שאיוב חי בתקופת מלכת שבא, שחיה בתקופת דוד המלך (ואף נפגשה עמו). לפי דעה זו ניתן להבין מדוע ספר איוב הוצב לאחר ספר התהילים.
כאמור, בתלמוד מובאות מגוון דעות מתי חי ופעל איוב, כמו בזמן המרגלים, בימי שפוט השופטים, מעולי הגולה. לפי האומרים שספר איוב הוא משל בלבד, היה ראוי להציב אותו בתחילת הכתובים, אך מכיוון שההתרחשויות בספר זה הן "פורענות" (צרות וייסורים) העדיפו שלא לפתוח בו. לדעה זו משה רבינו כתב את הספר מפי הבורא.
משלי; קהלת; שיר השירים אלו הם שלושה ספרי חכמתו של שלמה המלך, שנכתבו על ידי המלך חזקיה, תלמידיו ובני דורו.
איכה מגילת תיאור חורבן בית המקדש הראשון, שהתרחש לאחר ימי שלמה. הספר נכתב בידי הנביא ירמיהו שחי בימי חורבן הבית.
דניאל; אסתר שני הספרים הללו מתארים את המשך מאורעות עם ישראל, בתקופת דניאל שחי בגלות בבל לאחר תקופת ירמיהו, וסיומה של תקופת גלות בבל בימי המלך אחשוורוש, המתוארת במגילת אסתר. שני הספרים הללו נכתבו על ידי אנשי ה"כנסת הגדולה".
עזרא ספרו של עזרא הנביא, מי שהנהיג את שיבת העם לארץ בסוף גלות בבל. ספר זה כולל גם את הספר "נחמיה", הנחשב במסורת היהודית כחלק ממנו.
דברי הימים ספר הכולל את ייחוסו של עם ישראל, מאז אדם הראשון, בן אחר בן, עד לכותב הספר עזרא הסופר.
ספר תהלים
כאמור, ספר תהלים יוצא דופן בכך שאנשים רבים היו שותפים לכתיבתו, ומפורטים בהרחבה בתלמוד: "דוד כתב את ספר תהלים על ידי עשרה זקנים". כלומר, הוא כלל בספרו פרקים שחיברו עשרה אנשים אחרים. ואלו שמותם:
אדם הראשון חיבר את פרק קלט, בו פסוקים רבים המתפרשים בתלמוד כתיאורים לבריאתו. ולדוגמה: "גלמי ראו עיניך"; "תשת עלי כפכה".
מלכי צדק מלך מקראי שחי בתקופתו של אברהם אבינו; חיבר את פרק קי בו נאמר "על דברתי מלכי צדק".
אברהם אבינו חיבר את פרק פט, הפותח במילים "משכיל לאיתן האזרחי"; התלמוד מציין כי "איתן האזרחי" הוא כינוי לאברהם אבינו.
משה רבינו חיבר את הפרקים צ-ק, שתחילתם במילים "תפילה למשה".
הימן; ידותון; אסף שלושה משוררים בני דורו של דוד; לכל אחד מהם מתייחסים פרקי התהלים ששמו מופיע בתחילתם.
שלושת בני קורח אסיר, אלקנה ואביאסף . הפרקים הפותחים במילים "לבני קורח" מיוחסים אליהם."
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2521275
ככה שהתורה באמת נכתבה על־ידי בני אדם, ככול הנראה.
^שמח לעזור
הפואנטה שלי היה שהטענות שלה לא היו הגיוניות בכלל, לא דיברתי על כל השאר
ואגב, יש המון תיעודים היסטוריים שלכאורה באים לספק עובדות אבל היסטוריונים כיום עדיין מפקפקים בהם ומנסים להבין כמה הם נכונים, כי הרבה פעמים היו באים וכותבים שקרים מכל מיני סיבות/מגזימים בתיאורים שלהם
הפואנטה שלי היה שהטענות שלה לא היו הגיוניות בכלל, לא דיברתי על כל השאר
ואגב, יש המון תיעודים היסטוריים שלכאורה באים לספק עובדות אבל היסטוריונים כיום עדיין מפקפקים בהם ומנסים להבין כמה הם נכונים, כי הרבה פעמים היו באים וכותבים שקרים מכל מיני סיבות/מגזימים בתיאורים שלהם
^לגבי כתיבת התנ"ך, זה היה לשואלת השאלה, לא לתשובה שלך חחח
"הפואנטה שלי היה שהטענות שלה לא היו הגיוניות בכלל"
הפואנטה שלך הועברה באופן מצוין. את טוענת שזה לא נשמע לך הגיוני (הטענות של שואלת ההשאלה) והבאת חמישה ספרים לצורך המחשה שזה לא הגיוני. אך זו הטעות שלך - החמישה ספרים האלו לא ניתנים להשוואה עם התנ"ך באף דרך. ספר כמו התנ"ך קשה מאוד להמציא, ממלא סיבות שלא אפרט כי זה לא רלוונטי (אלא אם תרצי אז בכיף), ואי אפשר להשוות את זה עם שאר הספרים שהבאת. לפי הבנתי, את טענת דבר כזה: ישנם 5 ספרים אשר מכילים מידע רב, מלל רב, דמיון רב, כך שבדיוק באותה מידה ייתכן מאוד שהתנ"ך מכיל אותו דבר. החמישה ספרים שציינת אכן מלאים במלל מטורף ודמיון, אך לא ניתנים להשוואה עם התנ"ך, כפי שהסברתי, כך שזה לא רלוונטי.
לגבי התיעודיים ההיסטוריים - איגנורטיו אלנכי.
"הפואנטה שלי היה שהטענות שלה לא היו הגיוניות בכלל"
הפואנטה שלך הועברה באופן מצוין. את טוענת שזה לא נשמע לך הגיוני (הטענות של שואלת ההשאלה) והבאת חמישה ספרים לצורך המחשה שזה לא הגיוני. אך זו הטעות שלך - החמישה ספרים האלו לא ניתנים להשוואה עם התנ"ך באף דרך. ספר כמו התנ"ך קשה מאוד להמציא, ממלא סיבות שלא אפרט כי זה לא רלוונטי (אלא אם תרצי אז בכיף), ואי אפשר להשוות את זה עם שאר הספרים שהבאת. לפי הבנתי, את טענת דבר כזה: ישנם 5 ספרים אשר מכילים מידע רב, מלל רב, דמיון רב, כך שבדיוק באותה מידה ייתכן מאוד שהתנ"ך מכיל אותו דבר. החמישה ספרים שציינת אכן מלאים במלל מטורף ודמיון, אך לא ניתנים להשוואה עם התנ"ך, כפי שהסברתי, כך שזה לא רלוונטי.
לגבי התיעודיים ההיסטוריים - איגנורטיו אלנכי.
התנך נכתב על ידי הרבה אנשים, כל אחד כתב חלק קטן.
מאוד הגיוני יש ספרים יותר ארוכים מהתנך לא שאלתם את עצמכם אי פעם למה יש שני סיפורי בריאה בתנך
ואת יודעת שלפי התנך בני אדם כתבו את התרחשות הארועים לא פשוט קיבלנו ספר מהשמיים שכתוב בו הכל
ואת יודעת שלפי התנך בני אדם כתבו את התרחשות הארועים לא פשוט קיבלנו ספר מהשמיים שכתוב בו הכל
^לגבי סיפורי הבריאה, את האמת לא רק ששאלנו, זה דבר דיי בסיסי שמלמדים בציבור הדתי. במקום לקפוץ ולהגיד: "יש סתירה" (נכון, לא טענת את זה, אני אומר את זה באופן כללי), כדאי ללכת לנסות ללמוד על הנושא. אם מעניין אותך תשובה, הינה היא:
https://www.hidabroot.org/question/20727
https://www.hidabroot.org/question/20727