28 תשובות
אני אישית לא מאמין אבל אני חושב שמי שמאמין פשוט מסתמך על אמונה ולא על הוכחה כלשהי.
לא אין הוכחות, כמו שאין הוכחות למפץ הגדול, זאת נטו אמונה
אין הוכחות, אמונה נשענת על הקונספט של חוסר הוכחות אם היו הוכחות זאת לא הייתה נקראת אמונה אלא התכחשות לאמת
יש לי הוכחות שקרו לי אישית בחיים, אבל גם אם לא היו לי, אני לא צריכה שום הוכחה כי האמונה שלי מנצחת הכול
את יכולה להסביר למה הקיום של היקום זה לא הוכחה מספקת עבורך?
^^^^יש הוכחות למפץ הגדול..
כן אני אלוהים
^^ איזה הוכחות? יש עובדות שגורמות לתיאוריה הזאת לא הוכחה
ניתן להבחין בשינויים במרחק בין גלקסיות ביקום על ידי הקרינה האלקטרו-מגנטית, שכוללת גם את האור הנראה, אותה הן פולטות. שינוי בתכונות גל האור יכול להעיד על השינוי במרחק אותו עבר; כאשר גל האור מתרחק מנקודה מסוימת, אורך הגל עולה, התדירות יורדת ומתרחשת הסחה לאדום. מקרה הפוך, בו גל האור מתקרב אל נקודה מסוימת, גורם להסחה לכחול. תופעה פיזקלית זו מוסברת על ידי אפקט דופלר. לפי תצפיות וניתוחן על ידי האסטרונום האמריקני אדווין האבל ועמיתו למחקר מילטון יומאסון בשנת 1929, נמצאה הסחה לאדום בספקטרום הגלקסיות, המעיד על כך שהגלקסיות מתרחקות זו מזו וכי מהירות התרחקותן פרופורציונית למרחקן, במה שידוע כקבוע האבל.
התגלית ניתנת להסבר על ידי שתי אפשרויות; האחת היא שכדור הארץ נמצא במרכז ההתפשטות, כלומר בנקודה אשר ממנה מתרחקות כל הגלקסיות והשנייה היא שהיקום מתפשט בצורה אחידה לכל עבר. האפשרות הראשונה לא תיתכן על פי העיקרון הקופרניקני, אך האפשרות השנייה נחזתה על ידי אלכסנדר פרידמן וז'ורז' למטר, עוד לפני התגלית של האבל.
את קצב התפשטות היקום והתרחקות הגלקסיות זו מזו ניתן להסביר בעזרת חוק האבל. כמו כן ניתן גם לחשב לאחור את גיל היקום שמוערך בכ-13.819 מיליארד שנים.
החוק מוגדר כך:
v = h_0d
כאשר,
v הוא מהירות ההתרחקות של הגלקסיה.
d הוא המרחק מן הגלקסיה.
h0 הוא קבוע האבל, שערכו 0.8 69.32 ק"מ לשנייה, למיליון פרסק.
קרינת הרקע הקוסמית עריכה
קרינת הרקע הקוסמית כפי שנמדדה על ידי לוויין המחקר wmap, שנשלח לחלל ביוני 2001
postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב קרינת הרקע הקוסמית
בסביבות שנת 1950 העריכו הקוסמולוגים ג'ורג' גאמוב, רלף אלפר ורוברט הרמן כי היקום, בראשיתו, היה צפוף ולוהט עד כדי כך שקרינה לא יכלה לחדור מבעד לאלקטרונים החופשיים. רק לאחר תקופה של כ-380,000 שנה בה היקום התפשט, צנחה הטמפרטורה מספיק כך שהאלקטרונים והפרוטונים יכלו להתחבר וליצור את האטומים הראשונים. כתוצאה מכך, צפיפות היקום ירדה והקרינה יכלה להמשיך הלאה ולהתפשט בחופשיות ברחבי היקום. לפיכך, ההנחה הייתה כי שרידים של הקרינה מראשיתו של היקום עדיין מתקדמת ביקום וניתן לראותה גם במאה ה-21.
ארנו פנזיאס ורוברט וילסון ממעבדות בל גילו באקראי ב-1965 רעש שלא ידעו מה מקורו, באמצעות גלאי קרינה אלקטרומגנטית רגישים. לאחר שפסלו כל מקור רעש אחר הבינו כי מדובר בקרינת הרקע הקוסמית. הקרינה הקוסמית היא אחידה בכל כיוון ומעידה על קיום מצב של שיווי משקל תרמי ביקום הקדום - הקרינה הקוסמית "נפרדה" משאר החומר ביקום כ-380 אלף שנה לאחר המפץ הגדול. הגילוי היווה אישוש לתחזיתם של גאמוב, אלפר והרמן. על גילוי זה זכו ארנו פנזיאס ורוברט וילסון בפרס נובל לפיזיקה. למטר שמע על התגלית כשהיה על ערש דווי. אחריהם הציעו ווקר ורוברטסון דגמים דומים לדגם של למטר.
מידע שנאסף בטלסקופ bicep (אנ'), ופורסם במרץ 2014, הצביע על אי-סדירות בקרינת הרקע הקוסמית שעשויה הייתה להיגרם מגלי כבידה בשלב התפיחה של המפץ הגדול. אחר בדיקה מחודשת של התוצאות פורסם באוקטובר 2014 כי ככל הנראה נפלו טעויות בהערכת הממצאים, וכי לא ניתן לייחס למדידות אלו את קיומם של גלי כבידה בשלב התפיחה של המפץ הגדול. הבהרה של מהות הממצאים התפרסמה על ידי צוות לוויין החלל האירופאי planck באוקטובר 2014. אישוש מדעי נוסף למודל המפץ נתקבל בעקבות הממצאים הקשורים לקרינה שגילה לוויין המחקר cobe בשנות ה-90 של המאה ה-20 ולוויין המחקר wmap ששוגר מאוחר יותר.
שכיחות יסודות קדמונים
postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב סינתזה גרעינית קדמונית
לאחר שהיקום התקרר דיו נוצרו היסודות הראשונים בתהליך הסינתזה הגרעינית. ניתן לצפות שהתפלגות החומר ביקום תהיה 75% מימן, 25% הליום-4, כמה אלפיות האחוז של דאוטריום והליום 3, ועשר מיליארדיות האחוז ליתיום. כמו כן ניתן לחשב את ריכוז הליום-4, הליום-3, דאוטריום וליתיום-7 ביקום ביחס לכמות אטומי מימן רגיל (כלומר שאיננו איזוטופ). היחס, במסה, שנחזה הוא כ-0.25 עבור הליום-4/מימן, כ-103 עבור דאוטריום/מימן, כ-104 עבור הליום-3/מימן וכ-109 עבור ליתיום-7/מימן.
התצפיות אינן חד משמעיות. על חלק מהתחזיות יש הסכמה רחבה (כדוגמת דאוטריום) ועל חלק אי ודאות (כדוגמת ליתיום). למרות זאת, העקביות בכמות שנחזית על ידי הסינתזה הגרעינית מהווה ראייה למפץ הגדול מאחר שהתאוריה היא היחידה שיכולה להסביר את היחס בין היסודות וכי לא ייתכן שהמפץ הגדול יצור כמות גדולה או נמוכה מ-2030% של הליום.
היווצרות הגלקסיות
postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב היווצרות גלקסיות והתפתחותן
תצפיות על המבנה והתפוצה של גלקסיות וקוואזרים מאמתות את התחזית של תאוריית המפץ הגדול כי הגלקסיות והקוואזרים הראשונים נוצרו כמיליארד שנה לאחר המפץ הגדול וכי מאז עוד מבנים גדולים נוצרו והתהוו, כגון צבירי גלקסיות וצבירי-על.
בנוסף, תצפיות מעידות כי גלקסיות מרוחקות (שנצפו כפי שהיו ביקום הקדום) נראות שונה מאוד מגלקסיות אחרות בסביבתן הקרובה (נצפות במצב מאוחר יותר). יתרה מזאת, גלקסיות שהתהוו יחסית לאחרונה שונות בצורה בולטת מגלקסיות שנוצרו במרחקים דומים אך זמן קצר לאחר המפץ הגדול. כל זה מהווה טיעון חזק כנגד מודל המצב היציב ומתיישב עם התיאור של מודל המפץ הגדול את צפיפות היקום.
ענני גז קדמונים
מישור מוקד של טלסקופ bicep2, משמש לחיפוש קיטוב בקרינת הרקע הקוסמית
בשנת 2011 מצאו אסטרונומים ענני גז, וסיווגו אותם כעננים קדומים של גז קדמוני, על ידי ניתוח ספקטרום הבליעה של קוואזרים מרוחקים. טרם תגלית זו, כל גרמי השמיים נצפו כמכילים את היסודות הכבדים אשר נוצרים בליבת הכוכבים. אולם ענני הגז שהתגלו לא הכילו שום יסוד כבד ממימן נייטרלי ודאוטוריום. מאחר שלענני הגז אין יסודות כבדים, הם ככל הנראה נוצרו דקות ספורות לאחר המפץ הגדול במהלך הסינתזה הגרעינית הקדמונית.
קווי ראיות נוספים
הערכת גיל היקום בעזרת חוק האבל וקרינת הרקע הקוסמית מיישרת קו עם הערכות אחרות המתבססות על גיל הכוכבים הקדומים ביותר, הנעזרות באבולוציית כוכבים, צבירים כדוריים ותיארוך רדיומטרי של כוכבים מסוימים בעלי כמות מתכת נמוכה יחסית.
ניסויים שנעשו על ידי תצפיות בספקטרום הבליעה של ענני גז עם הסחה לאדום מאוד גבוהה (כלומר מתרחקים) מאמתות את התחזית כי טמפרטורת קרינת הרקע הקוסמית הייתה גבוהה בעבר. תחזית זאת גם מרמזת כי משרעת אפקט זלדוביץ'-סודייב (עיוות של קרינת הרקע על ידי אפקט קומפטון) בצבירי גלקסיות אינה תלויה ישירות בהסחה לאדום. תצפיות מגלות כי הדבר פחות או יותר נכון אך אפקט זה תלוי במאפייני צבירים שלא משתנים עם הזמן הקוסמי, מה שהופך את דיוק המדידות לקשה.
תצפיות עתידיות
תצפיות עתידיות של גלי כבידה עשויות לזהות גלים קדמונים ושרידים של היקום הקדום עד פחות משנייה מהמפץ הגדול.
התגלית ניתנת להסבר על ידי שתי אפשרויות; האחת היא שכדור הארץ נמצא במרכז ההתפשטות, כלומר בנקודה אשר ממנה מתרחקות כל הגלקסיות והשנייה היא שהיקום מתפשט בצורה אחידה לכל עבר. האפשרות הראשונה לא תיתכן על פי העיקרון הקופרניקני, אך האפשרות השנייה נחזתה על ידי אלכסנדר פרידמן וז'ורז' למטר, עוד לפני התגלית של האבל.
את קצב התפשטות היקום והתרחקות הגלקסיות זו מזו ניתן להסביר בעזרת חוק האבל. כמו כן ניתן גם לחשב לאחור את גיל היקום שמוערך בכ-13.819 מיליארד שנים.
החוק מוגדר כך:
v = h_0d
כאשר,
v הוא מהירות ההתרחקות של הגלקסיה.
d הוא המרחק מן הגלקסיה.
h0 הוא קבוע האבל, שערכו 0.8 69.32 ק"מ לשנייה, למיליון פרסק.
קרינת הרקע הקוסמית עריכה
קרינת הרקע הקוסמית כפי שנמדדה על ידי לוויין המחקר wmap, שנשלח לחלל ביוני 2001
postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב קרינת הרקע הקוסמית
בסביבות שנת 1950 העריכו הקוסמולוגים ג'ורג' גאמוב, רלף אלפר ורוברט הרמן כי היקום, בראשיתו, היה צפוף ולוהט עד כדי כך שקרינה לא יכלה לחדור מבעד לאלקטרונים החופשיים. רק לאחר תקופה של כ-380,000 שנה בה היקום התפשט, צנחה הטמפרטורה מספיק כך שהאלקטרונים והפרוטונים יכלו להתחבר וליצור את האטומים הראשונים. כתוצאה מכך, צפיפות היקום ירדה והקרינה יכלה להמשיך הלאה ולהתפשט בחופשיות ברחבי היקום. לפיכך, ההנחה הייתה כי שרידים של הקרינה מראשיתו של היקום עדיין מתקדמת ביקום וניתן לראותה גם במאה ה-21.
ארנו פנזיאס ורוברט וילסון ממעבדות בל גילו באקראי ב-1965 רעש שלא ידעו מה מקורו, באמצעות גלאי קרינה אלקטרומגנטית רגישים. לאחר שפסלו כל מקור רעש אחר הבינו כי מדובר בקרינת הרקע הקוסמית. הקרינה הקוסמית היא אחידה בכל כיוון ומעידה על קיום מצב של שיווי משקל תרמי ביקום הקדום - הקרינה הקוסמית "נפרדה" משאר החומר ביקום כ-380 אלף שנה לאחר המפץ הגדול. הגילוי היווה אישוש לתחזיתם של גאמוב, אלפר והרמן. על גילוי זה זכו ארנו פנזיאס ורוברט וילסון בפרס נובל לפיזיקה. למטר שמע על התגלית כשהיה על ערש דווי. אחריהם הציעו ווקר ורוברטסון דגמים דומים לדגם של למטר.
מידע שנאסף בטלסקופ bicep (אנ'), ופורסם במרץ 2014, הצביע על אי-סדירות בקרינת הרקע הקוסמית שעשויה הייתה להיגרם מגלי כבידה בשלב התפיחה של המפץ הגדול. אחר בדיקה מחודשת של התוצאות פורסם באוקטובר 2014 כי ככל הנראה נפלו טעויות בהערכת הממצאים, וכי לא ניתן לייחס למדידות אלו את קיומם של גלי כבידה בשלב התפיחה של המפץ הגדול. הבהרה של מהות הממצאים התפרסמה על ידי צוות לוויין החלל האירופאי planck באוקטובר 2014. אישוש מדעי נוסף למודל המפץ נתקבל בעקבות הממצאים הקשורים לקרינה שגילה לוויין המחקר cobe בשנות ה-90 של המאה ה-20 ולוויין המחקר wmap ששוגר מאוחר יותר.
שכיחות יסודות קדמונים
postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב סינתזה גרעינית קדמונית
לאחר שהיקום התקרר דיו נוצרו היסודות הראשונים בתהליך הסינתזה הגרעינית. ניתן לצפות שהתפלגות החומר ביקום תהיה 75% מימן, 25% הליום-4, כמה אלפיות האחוז של דאוטריום והליום 3, ועשר מיליארדיות האחוז ליתיום. כמו כן ניתן לחשב את ריכוז הליום-4, הליום-3, דאוטריום וליתיום-7 ביקום ביחס לכמות אטומי מימן רגיל (כלומר שאיננו איזוטופ). היחס, במסה, שנחזה הוא כ-0.25 עבור הליום-4/מימן, כ-103 עבור דאוטריום/מימן, כ-104 עבור הליום-3/מימן וכ-109 עבור ליתיום-7/מימן.
התצפיות אינן חד משמעיות. על חלק מהתחזיות יש הסכמה רחבה (כדוגמת דאוטריום) ועל חלק אי ודאות (כדוגמת ליתיום). למרות זאת, העקביות בכמות שנחזית על ידי הסינתזה הגרעינית מהווה ראייה למפץ הגדול מאחר שהתאוריה היא היחידה שיכולה להסביר את היחס בין היסודות וכי לא ייתכן שהמפץ הגדול יצור כמות גדולה או נמוכה מ-2030% של הליום.
היווצרות הגלקסיות
postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב היווצרות גלקסיות והתפתחותן
תצפיות על המבנה והתפוצה של גלקסיות וקוואזרים מאמתות את התחזית של תאוריית המפץ הגדול כי הגלקסיות והקוואזרים הראשונים נוצרו כמיליארד שנה לאחר המפץ הגדול וכי מאז עוד מבנים גדולים נוצרו והתהוו, כגון צבירי גלקסיות וצבירי-על.
בנוסף, תצפיות מעידות כי גלקסיות מרוחקות (שנצפו כפי שהיו ביקום הקדום) נראות שונה מאוד מגלקסיות אחרות בסביבתן הקרובה (נצפות במצב מאוחר יותר). יתרה מזאת, גלקסיות שהתהוו יחסית לאחרונה שונות בצורה בולטת מגלקסיות שנוצרו במרחקים דומים אך זמן קצר לאחר המפץ הגדול. כל זה מהווה טיעון חזק כנגד מודל המצב היציב ומתיישב עם התיאור של מודל המפץ הגדול את צפיפות היקום.
ענני גז קדמונים
מישור מוקד של טלסקופ bicep2, משמש לחיפוש קיטוב בקרינת הרקע הקוסמית
בשנת 2011 מצאו אסטרונומים ענני גז, וסיווגו אותם כעננים קדומים של גז קדמוני, על ידי ניתוח ספקטרום הבליעה של קוואזרים מרוחקים. טרם תגלית זו, כל גרמי השמיים נצפו כמכילים את היסודות הכבדים אשר נוצרים בליבת הכוכבים. אולם ענני הגז שהתגלו לא הכילו שום יסוד כבד ממימן נייטרלי ודאוטוריום. מאחר שלענני הגז אין יסודות כבדים, הם ככל הנראה נוצרו דקות ספורות לאחר המפץ הגדול במהלך הסינתזה הגרעינית הקדמונית.
קווי ראיות נוספים
הערכת גיל היקום בעזרת חוק האבל וקרינת הרקע הקוסמית מיישרת קו עם הערכות אחרות המתבססות על גיל הכוכבים הקדומים ביותר, הנעזרות באבולוציית כוכבים, צבירים כדוריים ותיארוך רדיומטרי של כוכבים מסוימים בעלי כמות מתכת נמוכה יחסית.
ניסויים שנעשו על ידי תצפיות בספקטרום הבליעה של ענני גז עם הסחה לאדום מאוד גבוהה (כלומר מתרחקים) מאמתות את התחזית כי טמפרטורת קרינת הרקע הקוסמית הייתה גבוהה בעבר. תחזית זאת גם מרמזת כי משרעת אפקט זלדוביץ'-סודייב (עיוות של קרינת הרקע על ידי אפקט קומפטון) בצבירי גלקסיות אינה תלויה ישירות בהסחה לאדום. תצפיות מגלות כי הדבר פחות או יותר נכון אך אפקט זה תלוי במאפייני צבירים שלא משתנים עם הזמן הקוסמי, מה שהופך את דיוק המדידות לקשה.
תצפיות עתידיות
תצפיות עתידיות של גלי כבידה עשויות לזהות גלים קדמונים ושרידים של היקום הקדום עד פחות משנייה מהמפץ הגדול.
נערה מתבגרת
את יודעת מה ההגדרה לתאוריה מדעית?
את יודעת מה ההגדרה לתאוריה מדעית?
למה שמישהו יקרא את כל זה?^
^^ כן!
יש 3 טיעונים טיעונים מרכזיים ליהדות.
1.טיעון העד/הטיעון מן הנס-הטיעון אומר שלא ניתן לשלול את רצף האירועים הנסי ממכת דם עד הר סיני (כולל) מכיוון שהיו להם מיליוני עדים שהעבירו את הסיפורים אל ילדיהם וכו'(יש לי הרחבה אם אתה רוצה)
2.הטיעון מהנבואה/הטיעון מההיסטוריה-הטיעון מצביע על מספר נבואות בתנ"ך שהתגשמו ועל הסביות הנמוכה להגשמתן.
לדוג' "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם" (ויקרא כו מד), נבואה שאומרת:
א.שתהיה גלות
ב.שנעבור את הגלות והברית בינינו לאל לא תשבר
שני הדברים שנחזו בהן התגשמו (עוד נבואות על הגלות ועל כך שנעבור אותן תוכל למצוא בדברים, ד, כז ובדברים כח, סב-סד)
יש עוד מספר נבואות אבל זו דוגמא
3.הדיוק המדעי בתורה-הטיעון מדבר על דיוק בין הכתוב בתורה לתגליות מדעיות מאוחרות
לדוגמא שכתוב "אֶת זֶה תֹּֽאכְלוּ מִכֹּל אֲשֶׁר בַּמָּיִם, כֹּל אֲשֶׁר לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמַּיִם בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים אֹתָם תֹּאכֵֽלוּ" (ויקרא י"א, י"ט)
ובתלמוד כתוב על זה "כל שיש לו קשׂקשׂת יש לו סנפיר, ויש שיש לו סנפיר ואין לו קשׂקשׂת; יש לו קשׂקשׂת ויש לו סנפיר " (חולין ס"ב, ע"ב)
ואכן המדע היום מאשר שאין דג בעל קשקשת וחסר סנפיר
1.טיעון העד/הטיעון מן הנס-הטיעון אומר שלא ניתן לשלול את רצף האירועים הנסי ממכת דם עד הר סיני (כולל) מכיוון שהיו להם מיליוני עדים שהעבירו את הסיפורים אל ילדיהם וכו'(יש לי הרחבה אם אתה רוצה)
2.הטיעון מהנבואה/הטיעון מההיסטוריה-הטיעון מצביע על מספר נבואות בתנ"ך שהתגשמו ועל הסביות הנמוכה להגשמתן.
לדוג' "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם" (ויקרא כו מד), נבואה שאומרת:
א.שתהיה גלות
ב.שנעבור את הגלות והברית בינינו לאל לא תשבר
שני הדברים שנחזו בהן התגשמו (עוד נבואות על הגלות ועל כך שנעבור אותן תוכל למצוא בדברים, ד, כז ובדברים כח, סב-סד)
יש עוד מספר נבואות אבל זו דוגמא
3.הדיוק המדעי בתורה-הטיעון מדבר על דיוק בין הכתוב בתורה לתגליות מדעיות מאוחרות
לדוגמא שכתוב "אֶת זֶה תֹּֽאכְלוּ מִכֹּל אֲשֶׁר בַּמָּיִם, כֹּל אֲשֶׁר לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמַּיִם בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים אֹתָם תֹּאכֵֽלוּ" (ויקרא י"א, י"ט)
ובתלמוד כתוב על זה "כל שיש לו קשׂקשׂת יש לו סנפיר, ויש שיש לו סנפיר ואין לו קשׂקשׂת; יש לו קשׂקשׂת ויש לו סנפיר " (חולין ס"ב, ע"ב)
ואכן המדע היום מאשר שאין דג בעל קשקשת וחסר סנפיר
נערה מתבגרת
מה ההגדרה לתאוריה מדעית?
מה ההגדרה לתאוריה מדעית?
המממ?
לול התכוננת כל החיים שלך לשאלה הזאת
ולשאלה, הם מתבססים על אמונה בלבד, אדם מאמין שמחפש הוכחות הוא לא מאמין (הגיון די פשוט)
איזה שם לא מעניין
הטיעון הראשון שלך, על פי ההגיון שלפיו אתה פועל, יכול להיות טיעון לכל דת אחרת
הטיעון השני: הסבירות שיתקיים די גבוהה, גלות היא שיטה שהייתה נפוצה בעבר (אם אני זוכר נכון, עם ישראל הוגלה פעמיים על ידי מנהיגים שונים, כלומר, זוהי שיטה שככל הנראה יושמה גם לעמים אחרים)
אגב, לפי כמה עדויות במקרא לא כל עשרת השבטים (ממלכת ישראל) הוגלו: אין לי ממש כח לפרט על זה אז אתה מוזמן לקרוא את הערך עשרת השבטים<גלותם בויקיפדיה שמכיל מקורות מהמקרא וערכים נוספים להרחבת הידע שלך. כלומר, הטיעון השני בכלל לא תקף לכל עם ישראל (ההבנה שלי במקרא ובתורה קטנה מאוד, אז בבקשה תקן אותי אם טעיתי במשהו)
נ.ב
גלות שומשה גם על ידי גרמניה הנאצית וסטלין (כיום השיטה לא בשימוש עקב אמנת ז'נבה שאוסרת על כך ובין השאר עקב התקשורת והטכנולוגיה שמאפשרות יצירת קשר, דבר שהורס את הפואנטה של גלות
אבל, גלות עדיין משומשת במדינות דיקטטוריות, שלרוב גם ככה מגבילות את אמצעי התקשורת השונים, והאנשים מוגלים לאיזורים נידחים בתוך המדינה)
טיעון שלישי: חקרנו כחמישה אחוזים מהים, כרגע אין אפשרות להוכיח שאין דג עם קשקשים ובלי סנפירים, לכן הפסוק לא מראה תגליות מדעיות (כמו שאני אומר שאין תפוחים בעולם אחרי שבדקתי עצי לימון ואשכוליות)
לול התכוננת כל החיים שלך לשאלה הזאת
ולשאלה, הם מתבססים על אמונה בלבד, אדם מאמין שמחפש הוכחות הוא לא מאמין (הגיון די פשוט)
איזה שם לא מעניין
הטיעון הראשון שלך, על פי ההגיון שלפיו אתה פועל, יכול להיות טיעון לכל דת אחרת
הטיעון השני: הסבירות שיתקיים די גבוהה, גלות היא שיטה שהייתה נפוצה בעבר (אם אני זוכר נכון, עם ישראל הוגלה פעמיים על ידי מנהיגים שונים, כלומר, זוהי שיטה שככל הנראה יושמה גם לעמים אחרים)
אגב, לפי כמה עדויות במקרא לא כל עשרת השבטים (ממלכת ישראל) הוגלו: אין לי ממש כח לפרט על זה אז אתה מוזמן לקרוא את הערך עשרת השבטים<גלותם בויקיפדיה שמכיל מקורות מהמקרא וערכים נוספים להרחבת הידע שלך. כלומר, הטיעון השני בכלל לא תקף לכל עם ישראל (ההבנה שלי במקרא ובתורה קטנה מאוד, אז בבקשה תקן אותי אם טעיתי במשהו)
נ.ב
גלות שומשה גם על ידי גרמניה הנאצית וסטלין (כיום השיטה לא בשימוש עקב אמנת ז'נבה שאוסרת על כך ובין השאר עקב התקשורת והטכנולוגיה שמאפשרות יצירת קשר, דבר שהורס את הפואנטה של גלות
אבל, גלות עדיין משומשת במדינות דיקטטוריות, שלרוב גם ככה מגבילות את אמצעי התקשורת השונים, והאנשים מוגלים לאיזורים נידחים בתוך המדינה)
טיעון שלישי: חקרנו כחמישה אחוזים מהים, כרגע אין אפשרות להוכיח שאין דג עם קשקשים ובלי סנפירים, לכן הפסוק לא מראה תגליות מדעיות (כמו שאני אומר שאין תפוחים בעולם אחרי שבדקתי עצי לימון ואשכוליות)
העתק הדבק ששמור אצלי חחח
ההרחבה ל1:
מה שמשותף לכל דת וכת שהייתה ועודנה קיימת הוא סיפור ההתגלות האלוהית
אצל הנוצרים-יהודי בשם שאול הלך לדמשק ובדרכו-נגלה אליו ישו וסיפר לו את סיפורו
שאול שינה את שמו לפאולוס והפיץ את הסיפור על ההתגלות ואת הברית החדשה
באסלאם-מוחמד הלך למערה (על פי הקוראן בתכלס זה פשוט היה התקף אפילפטי) ושם בא אליו בחלום מלאך ובעקבות כך מוחמד הלך והפיץ את הדת האסלאמית
כך המוטיב הזה חוזר בכל דת-התגלות אחת לאדם אחד או לשניים והוא זה מפיץ את הדת על סמך סיפור ההתגלות-משהו שנשמע לנו די מופרך מכיוון שבאותה מידה אני או אתה או כל אדם אחר בעולם לבוא ולהגיד "אלוהים התגלה אליי!" ולכן הטענות האלו מאבדות את אמינותן
הדת היחידה שהדבר הזה אינו קיים בה היא הדת היהודית
בדת היהודית סיפור ההתגלות בהר סיני היה לכבערך שלושה מיליון גברים נשים וטף (600,000 גברים בגילאי 20 עד 60, 600,000 נשותיהם וככל הנראה עוד מיליון וקצת ילדים וזקנים), שלושה מיליון אנשים ששמעו את ה' אומר "אנוכי ה' אלהיך.." ו"לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה.."
לכאורה אפשר להניח שגם זה שקר כמו כל סיפורי ההתגלות למיניהם אך השאלה היא מי המציא את השקר הזה? הרי זה לא הגיוני שיום אחד חבורה די גדולה של אנשים סיכמו ביניהם על שקר בסדר גודל כזה
לשאלה הזו יש 3 אופציות בלבד
תאוריית העבר-שזו התאוריה המקובלת על רוב האקדמאים חוקרי היהדות
תאוריית ההווה-התאורייה הכי לא מקובלת
תאוריית העתיד-תאורייה שקיימת רק כדי לכסות את כל הסיבות האפשריות אך בפועל אף אדם לא מסכים איתה
תאוריית העבר אומרת כך-בא אדם, לצורך העניין נקרא לו פרד, ופרד אמר לאסופת האנשים שעתידים להיות עם ישראל כך "אבות אבותיכם קיבלו את התורה בסיני מאדם בשם משה והנה אני נותן לכם אותה!", כמובן שאנשים ישאלו אותו "איך אמא שלי או סבא שלי לא ידעו על הדבר הזה?" ופרד יענה להם "מה שקרה הוא שאחרי שאבותיכם קיבלו את התורה והעבירו אותה במשך כמה דורות ואז לפני כמה מאות שנים קרה אסון! (רעידת אדמה, מלחמה, שכחה המונית מה שאתם לא רוצים לחשוב עליו) לכן אל תטרחו לשאול את הוריכם או סבכם כי הם לא ידעו, וכעת אני, פרד, באתי להחזיר לכם את המסורת!" וכל העם האמין וכך נוצר עם ישראל
תאוריית ההווה-מנהיג כריזמטי או קבוצת מנהיגים באה אל העם ואמרה להם "אתם ממש הרגע שמעתם את אלוהים מדבר! הוא אמר כך וכך (מה שכתוב בתורה שהוא אמר)" והקבוצה משתכנעת
איך הם משתכנעים? זה מנהיג כריזמטי או כל דבר בסגנון
תאוריית העתיד-אדם בא אל הקבוצה שתתאסף להיות עם ישראל ואומר להם "אתם לא קיבלתם את התורה בסיני, גם אבותיכם לא קיבלו, הכוונה היא-שילדיכם יקבלו" וכך נוצר העםקודם נתחיל בבעיות בכל תאוריה-נתחיל בפשוטה ביותר
תאוריית ההווה-הבעיה היא בתאורייה היא שניתן להוכיח שהיא אינה קיימת
זאת אומרת
אם אני כמנהיג כריזמטי לדוגמא אבוא ואטען שקיימת ישות עגולה שהעיניים שלה הן 2 שעונים-לא יהיה ניתן להוכיח שהיא אינה קיימת לכן הגיוני שאנשים יאמינו בה גם אם הם
משכילים
בריאים בנפשם
(ראו מקרה כת שער גן עדן בקליפורניה-כל אדם שהיה חבר בה היה לפחות בעל תואר אחד והיה נחשב בריא בנפשו)
אך אם אבוא ואציג טענה כזו
קיימת ישות עגולה שעיניה הן שעונים ובמידה ותגעו בשעון שעל ידיכם תראו אותה-אנשים לא יאמינו מכיוון שניתן להוכיח שהדבר אינו נכון
זהו הבסיס של כמעט כל דת שקיימת-אדם (לרוב כריזמטי) בא ומספר סיפור שלא ניתן להפריכו והופ-יש דת
הדבר הזה לא מסתדר עם תאוריית ההווה בגלל שאנשים יכולים לבדוק (בדיקה קלה בזיכרון) ולראות שהדבר אינו נכון ושאלוהים לא נגלה אליהם
תאוריית העתיד-במידה והמנהיג הכריזמטי בא לעם ואומר להם ילדיכם יום אחד יחזו באלוהים אז ניתן להניח שהאנשים יעבירו את הסיפור לילדיהם וכשהילדים יגדלו הם יעבירו לילדיהם וכשהם יגדלו הם לילדיהם וכן הלאה וכן הלאה עד שיווצר מצב שבו כל יהודי מעביר לילדו "יום אחד אלוהים אלינו בהר סיני", אבל מכיוון שהמצב כיום לא ככה אלא אנשים מעבירים "אלוהים התגלה לאבות אבותינו בהר סיני" אנחנו יכולים להגיד שהטענה הזו אינה נכונה
תאוריית העבר-בתאורייה יש 2 בעיות
הראשונה היא שלא קיים תיעוד לאותו "פרד" (הסתירה בתאוריית ההווה שוללת את היותו של משה כ"פרד"-מכיוון שאז זה מעיד על אותו מקרה כמו בתאוריית ההווה שאותו כבר סתרנו), זאת אומרת
אם תבוא לחוקר מקרא ותשאל אותו מי הוריד את התורה לעם ישראל מסיני על פי המיתולוגיה היהודית? הוא יענה כמובן משה, תשאל מי הכניס את עם ישראל לארץ? הוא ידע לענות יהושע,
תשאל אותו מי כתב את המשנה? הוא ידע לענות רבי יהודה הנשיא וכן הלאה וכן הלאה לכל אדם חשוב שהשפיע על ההיסטוריה היהודית יש תיעוד ב*מסורת* היהודית,
לדוד-בספר שמואל
לשלמה-בספר מלכים
לישעיהו-בספר ישעיהו
אז כיצד זה הגיוני שאין תיעוד במסורת לפרד? מישהו שאמור להחשב כאדם השני הכי חשוב במורשת היהודית אחרי משה? הרי הוא זה שהחזיר אותנו לדרך!
השנייה-אם נלך ליהודי חרדי רנדומלי ונשאל אותו, מי רבך? הוא יענה שם, נלך למי שהוא אמר שרבו ונשאל אותו מי רבך? הוא יענה שם, נלך למי שהוא אמר שרבו ונשאל אותו מי רבך? גם הוא יענה שם וכן הלאה עד שנגיע למשה
לא יהיה אדם שיגיד-אני? אין לי רב, קיבלתי את המסורת שהייתה קיימת אצלינו לפני מאות שנים והמשכתי אותה
לא זה לא יקרה-אין שום תיעוד של מה שאמור להחשב כאסון הגדול ביותר של המורשת היהודית, מאות שנים ללא תורה, לכן אפשר לשלול את זה
ואלו הבעיות בתאוריית העבר
אך גם אם יש שאלות/ספקות/מענות לגבי התאוריות האלו אל תשכחו שאלו רק הבעיות-הסתירה שלהן עדיין לא נעשתה
תארו לכם שיש לי עט עשוי מזהב, אתם באים אליי ושואלים אותי מאיפה העט? אז אני עונה לכם
העט הזה היה עט רגיל לחלוטין שהפכתי באמצעות נוסחה אלכימית לזהב!
אתם תבקשו את הנוסחה האלכימית ואני כאדם טוב אתן לכם אותה
עכשיו דמיינו שאתם נותנים את הנוסחה ל50 קבוצות של אלכימאים במשך 50 שנה כל יום 3 פעמים מנסים את הנוסחה
לאחר 50 שנה הם באים אליכם ואומרים שהנוסחה לא עובדת
מה תניחו? ששיקרתי כמובן
אתם לא תגידו טוב היה לו מזל ורק לו הנוסחה עבדה מסיבה שאתם מקבלים את ההנחה המדעית הבסיסית ביותר
כל דבר שקרה בטבע יקרה יותר מפעם אחת
אם זה קורה פעם אחת זה יקרה פעמיים
גם בהיסטוריה-אריועים היסטוריים חוזרים על עצמם
מלחמות
מהפכות
מנהיגים כובשים
ההיסטוריה חוזרת על עצמה (לא בפרטים הקטנים אלא בכלליים) וכל אדם שלמד היסטוריה יודע שזה נכון
אך רק אירוע אחד לא חזר על עצמו בכל השנים שהעולם קיים
מעולם לא הייתה עוד קבוצת אנשים גדולה שטענה "אלוהים התגלה אל כולנו"
אדם בא ואומר זו הייתה "הסתממות לאומית"
נגיד לו רעיון מעולה! האם הסתממות לאומית היא אירוע טבעי?
הוא יגיד כן
אז נשאל אותו האם אירועים טבעיים קורים יותר מפעם אחת?
הוא יגיד כן
אז נשאל אותו האם זה אי פעם יקרה שוב?
טוב.. לא
אז זו הייתה מיתולוגיה מתפתחת! זה התחיל בסיפור על אדם אחד בסיני התפתח ל2 אז ל10 אז ל100 ועם הזמן זה הגיע לשלושה מיליון
נגיד לו רעיון מעולה! האם מיתולוגיה מתפתחת היא דבר טבעי?
הוא יגיד כן
האם אירועים טבעיים קורים יותר מפעם אחת? הוא יגיד כן
האם זה אי פעם יקרה שוב?
טוב.. לא
ואז יבוא אדם שיגיד "זה העניין, זה אירוע טבעי, אירוע שיחזור על עצמו, פשוט הוא כל כל בלתי סביר שהוא קורה פעם באלפי שנים, זה יכול לקרות עוד יומיים אפילו"
אז בתגובה ניתן לו את הדוגמא הבאה
אם אני הולך לקזינו ושם יש משחק שאם אני מוציא דאבל שש-אני מקבל מאה דולר
מה הסיכוי שאוציא בפעם הראשונה דאבל 6? 1 ל36 והופ זה יצא לי
ועכשיו נניח שהטלתי עוד הפעם מה הסיכוי שיצא לי פעמיים רצוף דאבל 6? 1 ל1,296 ולמרות זאת-זה קרה
עכשיו נניח ש100 פעמים ברצף יוצא לי דאבל 6, בשלב הזה כבר בעלי הקזינו יזמינו משטרה לפקח בנושא!
נניח ועכשיו זה יקרה לי-במקרה לגמרי-ש300 פעמים רצוף יצא לי דאבל 6
בשלב הזה אני כבר אעמוד למשפט על רמאות, אם אגיד לשופט אדוני השופט לא רימיתי! היה לי סיכוי של אחד לטריליוני טריליונים ואני ממש מזליסט
האם השופט יאמין ויגיד אה אם יש סיכוי אז בסדר? ברור שלא!
כי כל אדם בר דעת יאמין במשהו שיש סיכוי של 99.9999999 שהוא התקיים (הרמאות לצורך העניין) מאשר ב0.00001 (שזה היה מזל גרידא)
אותו דבר במקרה הזה
ההרחבה ל1:
מה שמשותף לכל דת וכת שהייתה ועודנה קיימת הוא סיפור ההתגלות האלוהית
אצל הנוצרים-יהודי בשם שאול הלך לדמשק ובדרכו-נגלה אליו ישו וסיפר לו את סיפורו
שאול שינה את שמו לפאולוס והפיץ את הסיפור על ההתגלות ואת הברית החדשה
באסלאם-מוחמד הלך למערה (על פי הקוראן בתכלס זה פשוט היה התקף אפילפטי) ושם בא אליו בחלום מלאך ובעקבות כך מוחמד הלך והפיץ את הדת האסלאמית
כך המוטיב הזה חוזר בכל דת-התגלות אחת לאדם אחד או לשניים והוא זה מפיץ את הדת על סמך סיפור ההתגלות-משהו שנשמע לנו די מופרך מכיוון שבאותה מידה אני או אתה או כל אדם אחר בעולם לבוא ולהגיד "אלוהים התגלה אליי!" ולכן הטענות האלו מאבדות את אמינותן
הדת היחידה שהדבר הזה אינו קיים בה היא הדת היהודית
בדת היהודית סיפור ההתגלות בהר סיני היה לכבערך שלושה מיליון גברים נשים וטף (600,000 גברים בגילאי 20 עד 60, 600,000 נשותיהם וככל הנראה עוד מיליון וקצת ילדים וזקנים), שלושה מיליון אנשים ששמעו את ה' אומר "אנוכי ה' אלהיך.." ו"לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה.."
לכאורה אפשר להניח שגם זה שקר כמו כל סיפורי ההתגלות למיניהם אך השאלה היא מי המציא את השקר הזה? הרי זה לא הגיוני שיום אחד חבורה די גדולה של אנשים סיכמו ביניהם על שקר בסדר גודל כזה
לשאלה הזו יש 3 אופציות בלבד
תאוריית העבר-שזו התאוריה המקובלת על רוב האקדמאים חוקרי היהדות
תאוריית ההווה-התאורייה הכי לא מקובלת
תאוריית העתיד-תאורייה שקיימת רק כדי לכסות את כל הסיבות האפשריות אך בפועל אף אדם לא מסכים איתה
תאוריית העבר אומרת כך-בא אדם, לצורך העניין נקרא לו פרד, ופרד אמר לאסופת האנשים שעתידים להיות עם ישראל כך "אבות אבותיכם קיבלו את התורה בסיני מאדם בשם משה והנה אני נותן לכם אותה!", כמובן שאנשים ישאלו אותו "איך אמא שלי או סבא שלי לא ידעו על הדבר הזה?" ופרד יענה להם "מה שקרה הוא שאחרי שאבותיכם קיבלו את התורה והעבירו אותה במשך כמה דורות ואז לפני כמה מאות שנים קרה אסון! (רעידת אדמה, מלחמה, שכחה המונית מה שאתם לא רוצים לחשוב עליו) לכן אל תטרחו לשאול את הוריכם או סבכם כי הם לא ידעו, וכעת אני, פרד, באתי להחזיר לכם את המסורת!" וכל העם האמין וכך נוצר עם ישראל
תאוריית ההווה-מנהיג כריזמטי או קבוצת מנהיגים באה אל העם ואמרה להם "אתם ממש הרגע שמעתם את אלוהים מדבר! הוא אמר כך וכך (מה שכתוב בתורה שהוא אמר)" והקבוצה משתכנעת
איך הם משתכנעים? זה מנהיג כריזמטי או כל דבר בסגנון
תאוריית העתיד-אדם בא אל הקבוצה שתתאסף להיות עם ישראל ואומר להם "אתם לא קיבלתם את התורה בסיני, גם אבותיכם לא קיבלו, הכוונה היא-שילדיכם יקבלו" וכך נוצר העםקודם נתחיל בבעיות בכל תאוריה-נתחיל בפשוטה ביותר
תאוריית ההווה-הבעיה היא בתאורייה היא שניתן להוכיח שהיא אינה קיימת
זאת אומרת
אם אני כמנהיג כריזמטי לדוגמא אבוא ואטען שקיימת ישות עגולה שהעיניים שלה הן 2 שעונים-לא יהיה ניתן להוכיח שהיא אינה קיימת לכן הגיוני שאנשים יאמינו בה גם אם הם
משכילים
בריאים בנפשם
(ראו מקרה כת שער גן עדן בקליפורניה-כל אדם שהיה חבר בה היה לפחות בעל תואר אחד והיה נחשב בריא בנפשו)
אך אם אבוא ואציג טענה כזו
קיימת ישות עגולה שעיניה הן שעונים ובמידה ותגעו בשעון שעל ידיכם תראו אותה-אנשים לא יאמינו מכיוון שניתן להוכיח שהדבר אינו נכון
זהו הבסיס של כמעט כל דת שקיימת-אדם (לרוב כריזמטי) בא ומספר סיפור שלא ניתן להפריכו והופ-יש דת
הדבר הזה לא מסתדר עם תאוריית ההווה בגלל שאנשים יכולים לבדוק (בדיקה קלה בזיכרון) ולראות שהדבר אינו נכון ושאלוהים לא נגלה אליהם
תאוריית העתיד-במידה והמנהיג הכריזמטי בא לעם ואומר להם ילדיכם יום אחד יחזו באלוהים אז ניתן להניח שהאנשים יעבירו את הסיפור לילדיהם וכשהילדים יגדלו הם יעבירו לילדיהם וכשהם יגדלו הם לילדיהם וכן הלאה וכן הלאה עד שיווצר מצב שבו כל יהודי מעביר לילדו "יום אחד אלוהים אלינו בהר סיני", אבל מכיוון שהמצב כיום לא ככה אלא אנשים מעבירים "אלוהים התגלה לאבות אבותינו בהר סיני" אנחנו יכולים להגיד שהטענה הזו אינה נכונה
תאוריית העבר-בתאורייה יש 2 בעיות
הראשונה היא שלא קיים תיעוד לאותו "פרד" (הסתירה בתאוריית ההווה שוללת את היותו של משה כ"פרד"-מכיוון שאז זה מעיד על אותו מקרה כמו בתאוריית ההווה שאותו כבר סתרנו), זאת אומרת
אם תבוא לחוקר מקרא ותשאל אותו מי הוריד את התורה לעם ישראל מסיני על פי המיתולוגיה היהודית? הוא יענה כמובן משה, תשאל מי הכניס את עם ישראל לארץ? הוא ידע לענות יהושע,
תשאל אותו מי כתב את המשנה? הוא ידע לענות רבי יהודה הנשיא וכן הלאה וכן הלאה לכל אדם חשוב שהשפיע על ההיסטוריה היהודית יש תיעוד ב*מסורת* היהודית,
לדוד-בספר שמואל
לשלמה-בספר מלכים
לישעיהו-בספר ישעיהו
אז כיצד זה הגיוני שאין תיעוד במסורת לפרד? מישהו שאמור להחשב כאדם השני הכי חשוב במורשת היהודית אחרי משה? הרי הוא זה שהחזיר אותנו לדרך!
השנייה-אם נלך ליהודי חרדי רנדומלי ונשאל אותו, מי רבך? הוא יענה שם, נלך למי שהוא אמר שרבו ונשאל אותו מי רבך? הוא יענה שם, נלך למי שהוא אמר שרבו ונשאל אותו מי רבך? גם הוא יענה שם וכן הלאה עד שנגיע למשה
לא יהיה אדם שיגיד-אני? אין לי רב, קיבלתי את המסורת שהייתה קיימת אצלינו לפני מאות שנים והמשכתי אותה
לא זה לא יקרה-אין שום תיעוד של מה שאמור להחשב כאסון הגדול ביותר של המורשת היהודית, מאות שנים ללא תורה, לכן אפשר לשלול את זה
ואלו הבעיות בתאוריית העבר
אך גם אם יש שאלות/ספקות/מענות לגבי התאוריות האלו אל תשכחו שאלו רק הבעיות-הסתירה שלהן עדיין לא נעשתה
תארו לכם שיש לי עט עשוי מזהב, אתם באים אליי ושואלים אותי מאיפה העט? אז אני עונה לכם
העט הזה היה עט רגיל לחלוטין שהפכתי באמצעות נוסחה אלכימית לזהב!
אתם תבקשו את הנוסחה האלכימית ואני כאדם טוב אתן לכם אותה
עכשיו דמיינו שאתם נותנים את הנוסחה ל50 קבוצות של אלכימאים במשך 50 שנה כל יום 3 פעמים מנסים את הנוסחה
לאחר 50 שנה הם באים אליכם ואומרים שהנוסחה לא עובדת
מה תניחו? ששיקרתי כמובן
אתם לא תגידו טוב היה לו מזל ורק לו הנוסחה עבדה מסיבה שאתם מקבלים את ההנחה המדעית הבסיסית ביותר
כל דבר שקרה בטבע יקרה יותר מפעם אחת
אם זה קורה פעם אחת זה יקרה פעמיים
גם בהיסטוריה-אריועים היסטוריים חוזרים על עצמם
מלחמות
מהפכות
מנהיגים כובשים
ההיסטוריה חוזרת על עצמה (לא בפרטים הקטנים אלא בכלליים) וכל אדם שלמד היסטוריה יודע שזה נכון
אך רק אירוע אחד לא חזר על עצמו בכל השנים שהעולם קיים
מעולם לא הייתה עוד קבוצת אנשים גדולה שטענה "אלוהים התגלה אל כולנו"
אדם בא ואומר זו הייתה "הסתממות לאומית"
נגיד לו רעיון מעולה! האם הסתממות לאומית היא אירוע טבעי?
הוא יגיד כן
אז נשאל אותו האם אירועים טבעיים קורים יותר מפעם אחת?
הוא יגיד כן
אז נשאל אותו האם זה אי פעם יקרה שוב?
טוב.. לא
אז זו הייתה מיתולוגיה מתפתחת! זה התחיל בסיפור על אדם אחד בסיני התפתח ל2 אז ל10 אז ל100 ועם הזמן זה הגיע לשלושה מיליון
נגיד לו רעיון מעולה! האם מיתולוגיה מתפתחת היא דבר טבעי?
הוא יגיד כן
האם אירועים טבעיים קורים יותר מפעם אחת? הוא יגיד כן
האם זה אי פעם יקרה שוב?
טוב.. לא
ואז יבוא אדם שיגיד "זה העניין, זה אירוע טבעי, אירוע שיחזור על עצמו, פשוט הוא כל כל בלתי סביר שהוא קורה פעם באלפי שנים, זה יכול לקרות עוד יומיים אפילו"
אז בתגובה ניתן לו את הדוגמא הבאה
אם אני הולך לקזינו ושם יש משחק שאם אני מוציא דאבל שש-אני מקבל מאה דולר
מה הסיכוי שאוציא בפעם הראשונה דאבל 6? 1 ל36 והופ זה יצא לי
ועכשיו נניח שהטלתי עוד הפעם מה הסיכוי שיצא לי פעמיים רצוף דאבל 6? 1 ל1,296 ולמרות זאת-זה קרה
עכשיו נניח ש100 פעמים ברצף יוצא לי דאבל 6, בשלב הזה כבר בעלי הקזינו יזמינו משטרה לפקח בנושא!
נניח ועכשיו זה יקרה לי-במקרה לגמרי-ש300 פעמים רצוף יצא לי דאבל 6
בשלב הזה אני כבר אעמוד למשפט על רמאות, אם אגיד לשופט אדוני השופט לא רימיתי! היה לי סיכוי של אחד לטריליוני טריליונים ואני ממש מזליסט
האם השופט יאמין ויגיד אה אם יש סיכוי אז בסדר? ברור שלא!
כי כל אדם בר דעת יאמין במשהו שיש סיכוי של 99.9999999 שהוא התקיים (הרמאות לצורך העניין) מאשר ב0.00001 (שזה היה מזל גרידא)
אותו דבר במקרה הזה
אבל מה הסיכוי שנחזור לארץ אחרי 2000 שנה (בקירוב)?
מה הסיכוי שעמים כ"כ גדולים אימפריות! נפלו ואנחנו עדיין פה?
חוץ מזה יש עוד נבואות...
מה הסיכוי שעמים כ"כ גדולים אימפריות! נפלו ואנחנו עדיין פה?
חוץ מזה יש עוד נבואות...
מה זה הוכחה לקיום של אלוהים, אני מאמינה שהוא קיים אני לא צריכה לתת לאנשים הוכחות שהוא קיים , כי פשוט זה אמונה.
או שאתה מאמין שהוא קיים או שאתה לא מאמין שהוא קיים.
או שאתה מאמין שהוא קיים או שאתה לא מאמין שהוא קיים.
בהחלט כן. נתחיל מזה שלעולם אמור להיות בורא, שהרי העולם לא יכל לברוא את עצמו לבד. זה כמו להגיד שהדיו נשפך על הנייר בצורה אקראית ויצא מזה מכתב בעל תוכן חכם. יש משהו יותר הזוי מזה? הרי בעולם יש הרבה סימני חכמה, מה שאומר מאחורי זה עומד מתכנן. הספר "חובות הלבבות" (שער הבחינה) יכול לעזור לבחון את את סימני חכמה.
בנוסף לכך, יש לנו הוכחות שמראות שרק אלוקים יכול לעמוד מאחורי התורה, כי התורה לוקחת אחריות על הדברים אשר רק אלוקים יכול לקחת, ואם אותם דברים לא היו מתקיימים - העם היה מזהה שאותם דברים שהתורה לוקחת עליהם אחריות אינם מתקיימים, ולא היו מאמינים יותר בתורה, כי היו רואים שהכל נסתר.
אביא את ההוכחות הידועות ביותר והבסיסיות. הראשונה - זה עדות של עם שלם ששמע את קול במעמד של עם שלם עם מסמך מזמן האירוע שנכתב ונמסר לעם ע"י מי שכל עם ישראל שמעו את אלוקים מדבר עמו.
1. התגלות של אלוקים לעיני כל עם ישראל ששמעו את קולו. לא ייתכן שעם שלם ימציא לעצמו סיפור על התגלות של אלוקים שמחייב אותו בתרי"ג מצוות עד מסירות נפש ועוד יעבירו את "השקר" לבנים כאמת גמורה מבלי להגיד שהכל "לא אמיתי", חס ושלום. כמו כן, לא ייתכן שמישהו ישכנע אותם שזה קרה, כי העם אמור לדעת הם הם שמעו את קולו של אלוקים או לא. במידה ולא - וודאי שהם לא יקבלו את זה
2. הבטחות שרק בורא עולם שיודע הכל ושולט על הכל יכול לעמוד מאוחריהן: ברכה בשנה השישית לשומרי שנת השמיטה, הבטחה שהארץ לא תכבש בזמן העליה לרגל שהיא ריקה מגברים. שום איש לא יעיז לתת הבטחות לעם על דברים שאינם בשליטתו.
3. סימני טהרה בחיות טמאות: "תני דבי ר' ישמעאל (ויקרא יא) "ואת הגמל, כי מעלה גרה הוא" - שליט בעולמו יודע שאין לך דבר מעלה גרה וטמא, אלא גמל. לפיכך פרט בו הכתוב" (חולין נט ע"א).
"תנא דבי ר' ישמעאל (ויקרא יא) "ואת החזיר, כי מפריס פרסה הוא" - שליט בעולמו יודע שאין לך דבר שמפריס פרסה וטמא, אלא חזיר. לפיכך פרט בו הכתוב" (חולין נט ע"א).
"וכי משה רבינו קניגי היה? או בליסטרי היה? - מכאן תשובה לאומר אין תורה מן השמים" (חולין ס ע"ב).
4. נבואות שהתגשמו: "וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים: מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ" (דברים כח, סד). בכל זאת הקב"ה הבטיח לנו שישמור עלינו בגלותנו למרות שכל העמים שונאים אותנו: "אַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם" (ויקרא כו, מד).
5. יש עוד הוכחות. חשוב להדגיש שאנחנו לא טוענים שיש אלוקים כי זה כתוב בתנ"ך, אלא מסבירים למה רק אלוקים יכול לעמוד מאחורי התורה אשר נתן לעמו.
שואל השאלה, לאיזה הוכחות אתה בדיוק מתכוון?
בנוסף לכך, יש לנו הוכחות שמראות שרק אלוקים יכול לעמוד מאחורי התורה, כי התורה לוקחת אחריות על הדברים אשר רק אלוקים יכול לקחת, ואם אותם דברים לא היו מתקיימים - העם היה מזהה שאותם דברים שהתורה לוקחת עליהם אחריות אינם מתקיימים, ולא היו מאמינים יותר בתורה, כי היו רואים שהכל נסתר.
אביא את ההוכחות הידועות ביותר והבסיסיות. הראשונה - זה עדות של עם שלם ששמע את קול במעמד של עם שלם עם מסמך מזמן האירוע שנכתב ונמסר לעם ע"י מי שכל עם ישראל שמעו את אלוקים מדבר עמו.
1. התגלות של אלוקים לעיני כל עם ישראל ששמעו את קולו. לא ייתכן שעם שלם ימציא לעצמו סיפור על התגלות של אלוקים שמחייב אותו בתרי"ג מצוות עד מסירות נפש ועוד יעבירו את "השקר" לבנים כאמת גמורה מבלי להגיד שהכל "לא אמיתי", חס ושלום. כמו כן, לא ייתכן שמישהו ישכנע אותם שזה קרה, כי העם אמור לדעת הם הם שמעו את קולו של אלוקים או לא. במידה ולא - וודאי שהם לא יקבלו את זה
2. הבטחות שרק בורא עולם שיודע הכל ושולט על הכל יכול לעמוד מאוחריהן: ברכה בשנה השישית לשומרי שנת השמיטה, הבטחה שהארץ לא תכבש בזמן העליה לרגל שהיא ריקה מגברים. שום איש לא יעיז לתת הבטחות לעם על דברים שאינם בשליטתו.
3. סימני טהרה בחיות טמאות: "תני דבי ר' ישמעאל (ויקרא יא) "ואת הגמל, כי מעלה גרה הוא" - שליט בעולמו יודע שאין לך דבר מעלה גרה וטמא, אלא גמל. לפיכך פרט בו הכתוב" (חולין נט ע"א).
"תנא דבי ר' ישמעאל (ויקרא יא) "ואת החזיר, כי מפריס פרסה הוא" - שליט בעולמו יודע שאין לך דבר שמפריס פרסה וטמא, אלא חזיר. לפיכך פרט בו הכתוב" (חולין נט ע"א).
"וכי משה רבינו קניגי היה? או בליסטרי היה? - מכאן תשובה לאומר אין תורה מן השמים" (חולין ס ע"ב).
4. נבואות שהתגשמו: "וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים: מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ" (דברים כח, סד). בכל זאת הקב"ה הבטיח לנו שישמור עלינו בגלותנו למרות שכל העמים שונאים אותנו: "אַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם" (ויקרא כו, מד).
5. יש עוד הוכחות. חשוב להדגיש שאנחנו לא טוענים שיש אלוקים כי זה כתוב בתנ"ך, אלא מסבירים למה רק אלוקים יכול לעמוד מאחורי התורה אשר נתן לעמו.
שואל השאלה, לאיזה הוכחות אתה בדיוק מתכוון?
ההסבר עצמו מעולה ומעביר ממש טוב את הנושא אבל הבעיה איתו זה שהכל מבוסס על כמה דברים שאי אפשר לסמוך עליהם:
1. התנך (וכל ספרי הקודש)- כאשר אני שואל את עצמי האם הדבר הזה בכלל נכון, אני לא יכול להסתמך על טענות בו, מה גם, שהוא מבוסס על סיפורים שסופרו מפה לאוזן, שאם אי פעם שיחקת טלפון שבור, אפשר לראות איך דברים מתעוותים מהר (במיוחד לאורך מאות שנים), ואם אתה שואל אותי, עם שלם בו כולם מספרים את הסיפור בדיוק אותו דבר נשמע טיפה חשוד, אפילו לסיפור כיפה אדומה שנכתב לראשונה לפני כ300 שנים ואפילו לגרסה המוכרת כיום שהתפרסמה לפני כ150 שנים יש המון גרסאות שונות (על אף שהיה כתוב!)
2. סיפורים תיאורטיים- לדוגמה אני אקח את הסיפור עם הרבנים: ששואלים את כולם אחד אחד מי היה הרב שלו: אמנם כשאתה עושה את זה בימינו אתה מקבל תשובה, כי יש תבנים שחוזרת על עצמה, אבל החזרה אחורה להתחלה היא תיאורטית בלבד!, מן הסתם שלא שאלת את כל הרבנים שהיו אי פעם ולכן אי אפשר לבסס על זה טענה, אמנם משהו שנראה הגיוני, אבל הוא תיאורטי
3. ההסתמכות על רבנים- אני חס וחלילה מוריד מערכם, אבל יש להם דעה מאוד חזקה, הם מובילים ומתפרנסים מלימוד הדת, לכם אין להם שום סיבה לשאול את עצמם ולנסות להוכיח שהדבר לא אמיתי (כמו כן ישנם הרבה גורמים פסיכולוגיים שמשפיעים, אני גם לא הייתי אוהב ומקשיב לאדם שאומר לי שכל מה שהורים שלי לימדו אותי להאמין בו הוא שקר)
כמו בתגובה הקודמת אני אשמח אם תתקן אותי או תסתור את דבריי, אני לא מחשיב את עצמי כאתאיסט, אבל אני גם לא אדם מאמין, לכן אני אשמח לשמוע דעות (מבוססות) לכל צד
1. התנך (וכל ספרי הקודש)- כאשר אני שואל את עצמי האם הדבר הזה בכלל נכון, אני לא יכול להסתמך על טענות בו, מה גם, שהוא מבוסס על סיפורים שסופרו מפה לאוזן, שאם אי פעם שיחקת טלפון שבור, אפשר לראות איך דברים מתעוותים מהר (במיוחד לאורך מאות שנים), ואם אתה שואל אותי, עם שלם בו כולם מספרים את הסיפור בדיוק אותו דבר נשמע טיפה חשוד, אפילו לסיפור כיפה אדומה שנכתב לראשונה לפני כ300 שנים ואפילו לגרסה המוכרת כיום שהתפרסמה לפני כ150 שנים יש המון גרסאות שונות (על אף שהיה כתוב!)
2. סיפורים תיאורטיים- לדוגמה אני אקח את הסיפור עם הרבנים: ששואלים את כולם אחד אחד מי היה הרב שלו: אמנם כשאתה עושה את זה בימינו אתה מקבל תשובה, כי יש תבנים שחוזרת על עצמה, אבל החזרה אחורה להתחלה היא תיאורטית בלבד!, מן הסתם שלא שאלת את כל הרבנים שהיו אי פעם ולכן אי אפשר לבסס על זה טענה, אמנם משהו שנראה הגיוני, אבל הוא תיאורטי
3. ההסתמכות על רבנים- אני חס וחלילה מוריד מערכם, אבל יש להם דעה מאוד חזקה, הם מובילים ומתפרנסים מלימוד הדת, לכם אין להם שום סיבה לשאול את עצמם ולנסות להוכיח שהדבר לא אמיתי (כמו כן ישנם הרבה גורמים פסיכולוגיים שמשפיעים, אני גם לא הייתי אוהב ומקשיב לאדם שאומר לי שכל מה שהורים שלי לימדו אותי להאמין בו הוא שקר)
כמו בתגובה הקודמת אני אשמח אם תתקן אותי או תסתור את דבריי, אני לא מחשיב את עצמי כאתאיסט, אבל אני גם לא אדם מאמין, לכן אני אשמח לשמוע דעות (מבוססות) לכל צד
תוצאה
1. כל דבר המבוסס על סיפורים בתנך, אני לא מחשיב כהוכחה, כיום כל מי שחי יודע על ההתגלות רק בעזרת התורה
2.טיעון מעניין, אף פעם לא חשבתי או שמעתי על זה, ואין לי טיעון נגד, אבל בינתיים זה הטיעון היחיד שנתקלתי בו שמראה על דפוס על טבעי והוא גם קרה לפני ישו, כך שבהנחה שיש אל ישנה אפשרות שהוא "עבר" לנצרות (שזה כבר דיון לפעם אחרת)
3. חיות טמאות זה חלק מהאמונה והדת, אני גם יכול לומר כל החיות עם קשקשים הן טמאות ואז להראות כהוכחה שכל חיה עם קשקשים היא טמאה (או שלא הבנתי את הטיעון הזה נכון, אם כך, תקן אותי)
4. לא ראיתי שכתוב 4 אז אני מדלג
5. לדעתי הצורך להוכיח שאלוהים קיים כבר מונעת ממך להחשב כמאמין (לכן גם אני אני אאמין שיש או אין אלוהים, אני לא אגדיר את עצמי כמאמין, כי אני חיפשתי הוכחה, נשמע טיפה מוזר אבל אני מקווה שאפשר להבין למה אני מתכוון)
1. כל דבר המבוסס על סיפורים בתנך, אני לא מחשיב כהוכחה, כיום כל מי שחי יודע על ההתגלות רק בעזרת התורה
2.טיעון מעניין, אף פעם לא חשבתי או שמעתי על זה, ואין לי טיעון נגד, אבל בינתיים זה הטיעון היחיד שנתקלתי בו שמראה על דפוס על טבעי והוא גם קרה לפני ישו, כך שבהנחה שיש אל ישנה אפשרות שהוא "עבר" לנצרות (שזה כבר דיון לפעם אחרת)
3. חיות טמאות זה חלק מהאמונה והדת, אני גם יכול לומר כל החיות עם קשקשים הן טמאות ואז להראות כהוכחה שכל חיה עם קשקשים היא טמאה (או שלא הבנתי את הטיעון הזה נכון, אם כך, תקן אותי)
4. לא ראיתי שכתוב 4 אז אני מדלג
5. לדעתי הצורך להוכיח שאלוהים קיים כבר מונעת ממך להחשב כמאמין (לכן גם אני אני אאמין שיש או אין אלוהים, אני לא אגדיר את עצמי כמאמין, כי אני חיפשתי הוכחה, נשמע טיפה מוזר אבל אני מקווה שאפשר להבין למה אני מתכוון)
כשאתה כל יום מזכיר את זה מחדש אין טלפון שבור כי אם נניח תספר לבן שלך כל יום נניח את הסיפור של איך הכרת את אמא שלו והוא יספר את זה לבן שלו כל יום בדיוק אותו הדבר והוא לבן שלו כל יום בדיוק אותו הדבר וכן האלה זה לא ישתנה...(אם תבדוק בכל סידור של כל עדה אתה תראה שסתם לדוגמה קריאת שמע היא אחד לאחד)
אפשר בערך לבסס את זה כי ידוע מי הרב של מי ומי התלמיד של מי (אפשר לבדוק את זה פשוט)
בקשר ל3
יש הרבה רבנים שהם לא משיגים מזה שקל ועובדים גם בעבודה רגילה ככה שאין להם שום אינטרס...
אפשר בערך לבסס את זה כי ידוע מי הרב של מי ומי התלמיד של מי (אפשר לבדוק את זה פשוט)
בקשר ל3
יש הרבה רבנים שהם לא משיגים מזה שקל ועובדים גם בעבודה רגילה ככה שאין להם שום אינטרס...
^בכל זאת יש גם את האפקט הפסיכולוגי שהסברתי
ואגב לגבי הקטע של לספר כל יום, זה עדיין לא מהווה מקור אמין, לוקח זמן מהרגע שהם נפגשו עד לרגע שבו הילד יכול להבין לזכור ולספר את הסיפור, וגם אם נניח בצד את המשתנים האלה, זכרונות של בני אדם זה דבר מאוד מאוד לא אמין, נעשה ניסוי פעם ובו לקחו אנשים שלא היו אף פעם בגן חיות והראו להם תמונות ערוכות שלהם ושל המשפחה שלהם באחד, הנבחנים התחילו לבנות לעצמם זכרונות והמציאו יום שלם בגן חיות שהם היו בטוחים שקרה והם אמרו שהם זוכרים את זה בעוד שזה מעולם לא קרה
ואגב לגבי הקטע של לספר כל יום, זה עדיין לא מהווה מקור אמין, לוקח זמן מהרגע שהם נפגשו עד לרגע שבו הילד יכול להבין לזכור ולספר את הסיפור, וגם אם נניח בצד את המשתנים האלה, זכרונות של בני אדם זה דבר מאוד מאוד לא אמין, נעשה ניסוי פעם ובו לקחו אנשים שלא היו אף פעם בגן חיות והראו להם תמונות ערוכות שלהם ושל המשפחה שלהם באחד, הנבחנים התחילו לבנות לעצמם זכרונות והמציאו יום שלם בגן חיות שהם היו בטוחים שקרה והם אמרו שהם זוכרים את זה בעוד שזה מעולם לא קרה
^אז מה עם חוזרים בתשובה שההורים שלהם היו אתאיסטים?
^יש גם חוזרים בשאלה שההורים שלהם היו דתיים
לכולם יש הארות ודברים שמשנים את דעתם, המקרים האלו הם יוצאי דופן, לרוב הילדים עוקבים אחרי ההורים בהמון דרכים: דעות פוליטיות, דתיות ובעצם הכל, בין אם זה חברת רכב, טלפון ואפילו גזענות או הפליה (ניתן לראות את זה הרבה פעמים אצל ילדים שתומכים במפלגה מסויימת ולא יודעים לתת שום טענות חוץ מרק ביבי או רק לא ביבי)
לכולם יש הארות ודברים שמשנים את דעתם, המקרים האלו הם יוצאי דופן, לרוב הילדים עוקבים אחרי ההורים בהמון דרכים: דעות פוליטיות, דתיות ובעצם הכל, בין אם זה חברת רכב, טלפון ואפילו גזענות או הפליה (ניתן לראות את זה הרבה פעמים אצל ילדים שתומכים במפלגה מסויימת ולא יודעים לתת שום טענות חוץ מרק ביבי או רק לא ביבי)
שואל השאלה:
תגובות לדברים שראיתי שכמה כתבו:
1. הסיכוי שכדור הארץ נוצר הוא באמת מאוד קטן אבל אתה לא מתחשב בעובדה שיש המון כוכבים... יש מאות מליארדים רק בגלקסיה הזאת ויש אינספור גלקסיות ביקום, יותר מכמות גרגירי החול בכדור הארץ. לא רק שהסיכוי שכדור הארץ יווצר הוא גבוה, אני בטוח שיש עוד כי מבחינת סיכויים זה הגיוני לחלוטין.
2. אמרו אז איך נוצר כדור הארץ? כוח משיכה שאסף הרבה אבנים ואבק (הרבה מאוד!) עד שהכל התאגד לכוכב אחד בהתהליך של מליוני שנים, יש סרטונים ביוטיוב שמסבירים בדיוק איך כדור הארץ נוצר, מוזמן לבדוק זה מאוד מעניין, אבל שוב, לאנשים יש נטייה לייחס לאלוהים כל דבר שהם לא מבינים, אם הם לא יודעים מי יצר את הכוכבים, אלוהים, מי יצר אותנו, אלוהים. לבני אדם מאוד קשה לא לדעת את התשובה למשהו וזה נותן להם שקט לחשוב שאלוהים עשה את זה.
3. בקשר להרבה עדים, זה לא אמין בכלל. זה קרה לפני המון זמן, עבר מפה לאוזן במשך אלפי שנים, הסיפור בטח היה שונה לגמרי, לי זה נשמעת סתם כמו אגדת עם.
תגובות לדברים שראיתי שכמה כתבו:
1. הסיכוי שכדור הארץ נוצר הוא באמת מאוד קטן אבל אתה לא מתחשב בעובדה שיש המון כוכבים... יש מאות מליארדים רק בגלקסיה הזאת ויש אינספור גלקסיות ביקום, יותר מכמות גרגירי החול בכדור הארץ. לא רק שהסיכוי שכדור הארץ יווצר הוא גבוה, אני בטוח שיש עוד כי מבחינת סיכויים זה הגיוני לחלוטין.
2. אמרו אז איך נוצר כדור הארץ? כוח משיכה שאסף הרבה אבנים ואבק (הרבה מאוד!) עד שהכל התאגד לכוכב אחד בהתהליך של מליוני שנים, יש סרטונים ביוטיוב שמסבירים בדיוק איך כדור הארץ נוצר, מוזמן לבדוק זה מאוד מעניין, אבל שוב, לאנשים יש נטייה לייחס לאלוהים כל דבר שהם לא מבינים, אם הם לא יודעים מי יצר את הכוכבים, אלוהים, מי יצר אותנו, אלוהים. לבני אדם מאוד קשה לא לדעת את התשובה למשהו וזה נותן להם שקט לחשוב שאלוהים עשה את זה.
3. בקשר להרבה עדים, זה לא אמין בכלל. זה קרה לפני המון זמן, עבר מפה לאוזן במשך אלפי שנים, הסיפור בטח היה שונה לגמרי, לי זה נשמעת סתם כמו אגדת עם.
^
1. אני לא חולק איתך
2. חלקית (בקטע שאלוקים לא קשור)
3. כתבתי מקודם לעציץ הביצה למה הרבה עדים זה כן אמין כי אני גם הסברתי למה זה לא משתנה
1. אני לא חולק איתך
2. חלקית (בקטע שאלוקים לא קשור)
3. כתבתי מקודם לעציץ הביצה למה הרבה עדים זה כן אמין כי אני גם הסברתי למה זה לא משתנה
עציץ הביצה,
1. יש לך את העם שמעביר מאב לבן שקיבלנו את התורה מיום שזה קרה. העם מעיד על התורה. לא שהעם התחיל להאמין בתרוה שכתבו בה שהם כולם שמעו את קולו של אלוקים שבעה היא ניתנה להם, ונתכבה ונמסרה להם באותו דור, והם לא ידעו את זה, והאמינו בזה.
2. לא. אלוקים הבטיח שהוא לעולם לא יעזוב אותנו. "אַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם" (ויקרא כו, מד). אשפר להפריך את הנצרות בקלות,. סתם נגעת בזה. וכמו שאמרת, זה לא הנושא של השאלה.
3. החכמה היא לדעת שיש רק בעלי חיים מסומים שיש להם רק סימן טהרה אחד, ולא יותר.
5. לא. אמונה באלוקים - זה לא להאמין שהוא קיים (את זה יש לדעת). זה להאמין לדבריו, בצדק שלו, שהוא טוב, שהוא מקיים את מה שהבטיח, שהוא רואה את הכל וכיוצא בזה. ראייה מפסוק מדבר על אמונתו של אברהם אבינו (עליו השלום!): וְהֶאֱמִן בַּה'; וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ, צְדָקָה" (בראשית טו, ו). במה בדיוק אברהם אבינו האמין?שאלוקים קיים? את זה ידע גם לפני, כי ה' דיבר איתו. אלא האמין במה שה' הבטיח לו בפסוק הקודם.
1. יש לך את העם שמעביר מאב לבן שקיבלנו את התורה מיום שזה קרה. העם מעיד על התורה. לא שהעם התחיל להאמין בתרוה שכתבו בה שהם כולם שמעו את קולו של אלוקים שבעה היא ניתנה להם, ונתכבה ונמסרה להם באותו דור, והם לא ידעו את זה, והאמינו בזה.
2. לא. אלוקים הבטיח שהוא לעולם לא יעזוב אותנו. "אַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם" (ויקרא כו, מד). אשפר להפריך את הנצרות בקלות,. סתם נגעת בזה. וכמו שאמרת, זה לא הנושא של השאלה.
3. החכמה היא לדעת שיש רק בעלי חיים מסומים שיש להם רק סימן טהרה אחד, ולא יותר.
5. לא. אמונה באלוקים - זה לא להאמין שהוא קיים (את זה יש לדעת). זה להאמין לדבריו, בצדק שלו, שהוא טוב, שהוא מקיים את מה שהבטיח, שהוא רואה את הכל וכיוצא בזה. ראייה מפסוק מדבר על אמונתו של אברהם אבינו (עליו השלום!): וְהֶאֱמִן בַּה'; וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ, צְדָקָה" (בראשית טו, ו). במה בדיוק אברהם אבינו האמין?שאלוקים קיים? את זה ידע גם לפני, כי ה' דיבר איתו. אלא האמין במה שה' הבטיח לו בפסוק הקודם.