8 תשובות
המוקדם או המאוחר?
שואל השאלה:
זה
אנונימי
^איזה שטויות.. הסיפור שהוא הביא הוא מהתקופה המוקדמת של כהן, ולא המאוחרת כפי שהוא אומר (ונעזוב את זה שהסיפור היה במעמד יחיד ולא בהרצאה). בכל מקרה, אצל כהן המוקדם (להתעלם מפרשנותו של רוזנצווייג) אלוהים שימש כהנחה של המדע (שהרי הוא הכל) לצורך אבטחת קיומו של העולם הפיזיקלי עבור האתיקה. במילים אחרות, כדי שאתיקה תהיה מן האפשר היא זקוקה לקיום נצחי של האנושות, קיום נצחי של האנושות הוא לא דבר בטוח, לכן: נניח קיום של אידיאה שמבטיחה לנו את קיומה הנצחי של האנושות (חשוב לציין, הוא לא מוכיח פה את מציאות האלוה. מדובר פה בהנחה לצרכים מעשיים בלבד). הסיבה שכהן בכה, אגב, הייתה שבשיטה הזו הוא נאלץ לוותר על אלוהים פרטיקולרי ואוהב. אצל כהן המאוחר לעומת זאת יש אלוהים כזה, ותפקידו של אלוהים (ותפקידה של הדת) הוא לשחרר את האחדות מהכוליות, קרי, אתיקה עבור היחיד הפרטיקולרי (באמצעות גאולה, חזרה בתשובה, כפרה וכו'). וספציפית יותר לאלוהים, אהבתו לבריות, ואהבת הבריות כלפיו, הן שורש המוסר שבאהבת האדם לאדם. אלוהים של כהן המאוחר הוא יש מוחלט, בורא התבונה הטהורה, זה שיביא את הסוף לאינסופיות שבהגותו של המוקדם (בניגוד גמור למוקדם).
שואל השאלה:
חידשת לי, אבל לא מכבד לקרוא לרב שרקי שטויות
שבת שלום!
אנונימי
^לא. אולי יש לו סטיפס או שהוא חיפש באינטרנט?
שואל השאלה:
למה בשבת אבל?
אנונימי