30 תשובות
יכול להיות שיש חיילים שלומדים תורה בזמנם הפנוי...
שואל השאלה:
^^ כלומר חרדי (או אפילו דתי) שרק לומד תורה, אבל לא מתגייס - לדעתך זה אמור להיות בסדר גמור, לא?
שכל אחד יעשה ויחשןב מה שבא לו
יש דעות שונות על זה, דתיים מאמינים שעדיף שילמדו יש כאלה ששונאים את האלה שלא מתגייסים
את החילונים מעניין שכולם יתגייסו בלי יוצא מן הכלל מה עם ללמוד תורה? בצניות- על איזה תורה אתה מדבר? אה יהדות? אלוקים? לא לא מוכר להם!!! אותם מעניין הפיזי, הנפשי לא קיים לא נמצא מה זה בכלל הרי.. במקום להעריך שיש מי שמתפלל ולהאמין שתפילות עוזרות הם מעדיפים להכריח חרדים להיתגייס אבל ערבים חילונים?! מפתאום! חס וחלילה! רוצים שחרדים יתגייסו? אז נראה את החילונים מתחתנים בגיל 20 ונשארים בתולים עד החתונה! כמו שזה לא הגיוני וחא יקרה בחיים גם חרדים לא יתגייסו בחיים! ונמאס שהחילונים כך היום מטיפים לחרדים על לחיות מה לעשות מתי להיתגייס ואם בכלל אבל את הצד השני לא מקבלים שחילוני יתפלל ויוכל כשר ויתחתן מוקדם חס וחלילה! עלקק כפיה דתית! יאללה הגיע הזמן שחילונים יתאפסו על עצמם ויפסיקו להציק לחרדים!
שואל השאלה:
אנונימי, בני שבט הלוי העוסקים כל היום בללמוד תורה (או אחרים שהם לא בני שבט לוי, אבל נדבה רויחם גם כן לנהוג כמוהם ולהתקדש תורה) אמורים להיות פטורים מלערוך מלחמות, כמו שכתב הרמב"ם במשנה תורה, הלכות שמיטה ויובל, פרק יג, הלכות יב-יג.

מצד שני, ללמוד תורה - זאת חובה על כל יהודי, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה:

"כל איש מישראל, חייב בתלמוד תורה: בין עני בין עשיר, בין שלם בגופו בין בעל ייסורין, בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כוחו, אפילו עני המחזר על הפתחים, ואפילו בעל אישה ובנים - חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה, שנאמר "והגית בו יומם ולילה" (יהושוע א, ח) (משנה תורה, הלכות תלמוד תורה, פרק א, הלכה ח).
שואל השאלה:
אביטל, לרמות שאם תעשי סקר - אלוקים זה משיהו שכן אמרו להיות מוכר להם, וגם ויהדות (לא לעומק, אבל יודעים שיש דבר כזה)...

אבל שזה מגיע לביצוע אז זה מסתכם בקיום כמה מנהגים: לצום ביום הכיפורים (חלק גם בתשעה באב), לשמור פסח, חלק לעשות קידוש. הרבה אורמים קדיש בשנת האב, אזכרות. אז הם נזכרים בבתי כנסת... אבל מה עם אורח החיים הרגיל שאמור להקיף את היהודי?
אף אחד לא מציק לחרדים, זה פשוט שאם בן אדם אין לו בעיה נפשית או בעיה רפואית הוא צריך להתגייס לצבא. מה זה קשור בכלל?
^ אבל הוא רוצה ללמוד תורה להיתחתן ולהקים משפחה! הוא לא מעוניין להיות בבסיס לא כשר עם פול בחורות להיתעסק בכל מידי דברים שמדמים עבודה בתמורה ל750 שח. רק הקרבי יוצאים לשטח ושומרים פיזית ממש! כמו שאת החילונים הם לא מחייבים ללמוד תורה ולהיתחתן בשנים האלו לא צריך להכריח אותם ואם לצהל חסר חיילים יש המון ערבים חילונים שמציגים את עצמם כשישראלים ומחזיקים תעודת זהות כחולה ומקבלים הלוואות ומשכנתא אז הינה לכם חיילים חזקים ופיזים לא צריך להציק לדתיים שחיים הפוך חגמריי מהחילונים!
שואל השאלה:
cutiepie.exe, תפקיד: כמו שלא יבקשו בטייס לשרת במבטח, כי לא ירודיו אותו מתפקיד יותר חשוב שבו הוא נמצא כרגע לתפקיד שהוא גם חושב, וצריך אותו, אבל הוא פחות חשבו, עי העיקר המלחמה היא לא במטבח. ככה אין הלוריד בן תורה שהתגייס לתרוה מתפקיד פחות חשוב, כי עיקר מלחמתנו בתורה:

"ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו? מפני שהובדל לעבוד את ה' ולשרתו, ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים, שנאמר "יורו משפטיך ליעקוב, ותורתך לישראל" (דברים לג, י). לפיכך הובדלו מדרכי העולם: לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין, ולא זוכין לעצמן בכוח גופן; אלא הם חיל ה', שנאמר "ברך ה' חילו" (דברים לג, יא), והוא ברוך הוא זיכה להם, שנאמר "אני חלקך ונחלתך" (במדבר יח, כ).

"ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם - הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים; ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים. הרי דויד אומר "ה', מנת חלקי וכוסי- אתה, תומיך גורלי" (תהילים טז, ה) (משנה תורה, הלכות שמיטה ויובל, פרק יג, הלכות יב-יג).

אנונימי, זה אמור להתייחס גם אליך. זה לא שלודמים תרוה על חשבון הגיוס, אלא מלכחילה זה תפקדים בחיים. צריך להחשיב את זה לשירות שלהם.
זה חד צדדי
אנונימית
זכותו, אני תומך בזה בכל מצב אם להיות כן, לא רק בגלל הלימוד תורה
אנונימי
^ בדיוק על הגישה הזאת דיברתי!!! הם לא חיים את החיים של החילונים יש להם חיים משלהם את לא יכולה לכפות על אדם בעל דרך שונה משלך את הדרך שלך! היית מעוניית שהדתיים יכפו עלייך אורך חיים שלהם? לא! אז למה את כופה את שלך? צבא זה לחילונים! יש דתיים שמתגייסים יש כאלה שלא! את לא יכולה לכפות עליהם משהו שהם לא מאמינים בו והוא לא צורך החיים שלהם.
שואל השאלה:
cutiepie.exe, תגידי שאת לא יודעת על מה את מדברת, וזהו.

כי אנחנו יודעים ומאמינים שזה כן.

"אלף למטה וגו'" - י"א שני אלפים מכל שבט ושבט שלח, וי"א ג' אלפים מכל שבט ושבט. י"ב אלף משמרים את כליהם עליהם נאמר (שיר ד, ב): "שניך כעדר הקצובות (וגו') שכולם מתאימות", וי"ב אלף לתפלה. ומנין שכן? - שנאמר "אלף למטה אלף למטה" - הרי כ"ד אלפים. "וימסרו מאלפי ישראל אלף למטה" הרי י"ב אחרים מהו וימסרו מאלפי ישראל אלף למטה שהיו נמסרין זוגות זה לזה" (במדבר רבה כב, ג).

"אילמלא דוד - לא עשה יואב מלחמה, ואילמלא יואב - לא עסק דוד בתורה דכתיב (שמואל ב ח) "ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו, ויואב בן צרויה על הצבא". מה טעם "דוד עשה משפט וצדקה לכל עמו"? - משום ד"יואב על הצבא". ומה טעם "יואב על הצבא"? - משום ד"דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו" (סנהדרין מט ע"א).

"א"ר יהושע בן לוי: "מאי דכתיב (תהילים קכב) "עומדות היו רגלינו בשעריך, ירושלם?". מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? -שערי ירושלם שהיו עוסקים בתורה" (מכות י ע"א).
^^ כן כשבחורות חילוניות מדברות על בנים ומעשנות אז לידן? או בקיבתן? מעניין איפה עדיף!
מה מה?
אבל צריך להגן על המדינה אתה יודע... מצטערת שאני מאכזבת אתכם אבל הלימוד תורה שלכם לא נחשב לתפקיד והוא בטח ובטח לא עוזר להגן על המדינה
^^תוצאה אם באמת כל מה שצריך זה ללמוד תורה, אז למה יהושוע לא פשוט למד תורה במקום לכבוש את הארץ, ברור שכל ישראל חייבים במלחמת מצווה, וגם ברור שעדיף מבחינת היהדות שגם חילונים ילמדו תורה, אבל לכפות עליהם את זה רק ירחיק אותם מהתורה(כמו שקורה עם בגרות חובה בתנך)
אנונימי
לא מבינה למה אני עונה על השאלה הזאת בכלל... תורה לא עוזרת להגן על המדינה וזהו. החיילים עוזרים. יאללה שבת שלום צדיקים (:
אביטל, מה זה צבא זה לחילונים? כל עם ישראל מחויב בצבא לפי החוק, וכל עם ישראל מחויב במלחמת מצווה מהתורה, ברור שכיבוש הארץ/הגנה על הארץ נחשב מלחמת מצווה, ואם המדינה לא תאמן חיילים, איך הם יילחמו כשנכנס למלחמה? ברור שלימוד תורה זה מאוד חשוב, אבל למה שזה יבוא במקום הצבא? למה החילונים צריכים להזיע באימונים בזמן שאברכים לומדים בכולל ומקבלים הרבה יותר כסף על הרבה פחות עבודה בחדר ממוזג?(שלא נדבר על זה שכולל די אסור מהסיבה שאסור להרוויח כסף מללמוד תורה)
אנונימי
^ כן ממש כולם יוצאים ונלחמים בעזה.. לא כולם הם קרבי אתה יודע.. ומי שלא קרבי לא בקטע להעליב לא באמת כזה תורם. סתם עושה איזה עבודה הגובניק וזהו בשביל זה הם לא צריכים להפסיק ללמוד תורה בשביל ללכת ולהיות גובניק! חוץ מיזה צבא זה לחילונים שוב כמו שחילונים לא מתחתנים בגיל 18 כי זה לא דרך החיים שלהם אז דתי לא מתגייס ובמקום זה מקים משפחה ולומד תורה. שתחררו מהדתיים הם לא אמורים לעשות צבא זה לא דרך החיים שלהם לא מבינה מה לא ברור בזה.
ואם הם לא מקבלים כסף על הלימוד בכולל למה גם המובטלים שלא לומדים בכולל לא מקבלים את אותו סכום?
אנונימי
שואל השאלה:
^ כופרת מה שאמר לנו אלוקים בזכות מה הוא שומר עלינו... כאילו שאת יודעת יותר טוב.
שואל השאלה:
יהושע? כי התפקיד שלו היה להילחם, ה' בחר בו כלוחם. כמו שכהסברתי, כל אחד בתפקיד שלו. למה שלא שאול מה עם זה שנגד כל 3,000 לוחמים היו 3000 לומדים תורה? למה 3,000 רק למדו תורה? ושים לב: באותה מלחמה (שאז באמת הייתה מלחמת מצוה, כי זה מה שאמר ה') היו רק 3,000 לוחמים. היום יש הרבה יותר מזה. אז למה לגייס עוד?

כולם חייבים במלחמת מצוה? הפטור של שבט הלוי וכמוהם (גם אלה שלא שבט לוי, אלא שהחליטו להקדיש את עצמם לתורה כמוהם) לא נבוע מירס אישה ולא שנאה, בנה בית ולא חכנו, נטע כרם ולא חילולו, שמלכחילה היו חייבים, אלא הם מלכחחילה לא היו מחוייבם מדין שהם *אינם עורכים מלחמות".

כולל די אסור? אז אתה יותר חכם מכל גדולי הדור שהקימו את הכוללים? האברכים לא מקבלים כסף על לימוד תורה, אלא הם מקבלים תמכיה שתאפשר להם לפרסם את עצמם ואת בני משפחתם. לא מגיע להם? לפחות לקבל שכר בטלה, לא על הלימוד עצמו. עיין בכסף שמנה על שמנה תורה, הלכות תלמוד תורה, פרק ג, הלכה י, שכבר בדורו נהגו ככה משום "עת לעשות לה' הפרו תורתך" (תהילים קיט, קכו).
^ומאיפה לך שלחרדים מגיע אותו פטור כמו הלויים? האם התכנס איזשהו סנהדרין לאחרונה שפסק כך שלא שמעתי עליו? וכל מלחמה שקשורה להגנת או לכיבוש ארץ ישראל נחשבת מלחמת מצווה

אם אברכים צריכים כסף לפרנס את המשפחות שלהם, שילכו לעבוד, לכל התנאים היו עבודות, למה שאברכים לא יצטרכו לפרנס את המשפחות שלהם בכוחות עצמם?
אנונימי
^אתה מבין שההבדל בין זה לבין לשלם לאנשים ללמוד תורה מאוד קטן עד לא קיים נכון?
אנונימי
^^עוד פעם, אתה מביא ראיות ממקרים יוצאי דופן שנאמר במפורש שהם לא חייבים במלחמה, לגבי הכהנים, לפי מה שזכור לי, אברכים לא עובדים בבית מקדש, ויש הרבה רבנים גדולים בישראל שלא למדו בכולל ועדיין הצילחו לפרנס את משפחתם
אנונימי
שואל השאלה:
^ זה לא כזה בעייתי, כשיש לזה הכרח, וזה נעשה על דעת גדולי הדור, וזה לא כמו אחד שעובד במפעל ומקבל סכום x עבור שעה.

טענה נופסת היא שאסור לאדם לנהות מדברי תורה, שזה בעצמו. אסור לו לבקש שיפרסו אותו בשביל זה, והסיבה שזה אסור - שזה בעצם בזיון התורה לעשות ממנה כמו כל מקצוע אחר. אבל בשעה ששי לך המון מהעם שמרצונם החופשי רוצים לתמוך באברכים ותורמים לכוללים כדי לזכות לזכות החזקת התורה זה מצויין. זה בדיקו כמו הסכם שהיה עם יששכר וזבולון.
שואל השאלה:
^^ אז תקחור ארצל גדולי ישראל למה הם הקימו את הכוללים, ולמה לדעתם בחורי ישיבות אינם אמורים להתגייס.

לגבי מלחמת מצוה - זה לא כזה ברור, אבל גם אם כן - זה לא כזה משנה, כי בנט שבט הלוי לא יוצאים גם למלחמת מצוה, אבל את הנוקדה הזאת פיספסת.

למה אתה שולח את האברכים לעבוד? ולא ללק התנאים היו עבודות, לחלק בטח שהיו, כל אחד לפי הצרוך שלו ושל המצב שלו. הם עבדו על פי ההכרח בלבד, וזה לא פגע בלימוד תורה שלהם. בדור שלנו, שנמעטו הלבבות, יהיה מאוד קשה לגדול בתורה יחד עם העול של הפרסנה. אז מצוה לסייע לזה.

למה שלא יפרסנו את אצמם ואת בני מתשפחתם בכוחות עצמם? אז למה ה' זיכה כהנים 24 מתנות כהונה? ה' רצה שהם יהיו קרובים רק אליו, ששם שם לא יסיח אותו מעבודתו.

למה המובטלים שלא עובדים בכולל לא מקלים אותו סכום? אין לי מושג, אבל אם זה סתם אנשים שבוחרים פשוט לא לעבוד - איזה סיבה לתמוך בבחירה שלהם?
^אבל אתה מבין שזה בעייתי להתפרנס מלימוד תורה נכון? אתה טענת שהמטרה היא לפרנס משפחות נזקקות, אבל אם אתה מפרנס רק משפחות שהבהן האבא לומד תורה, אתה משלם לו ללמוד תורה
אנונימי
שואל השאלה:
^^. כי זכותם של אנשים להקדיש את עצמם לתורה, זוה ראוי להערכה ולתמיכה. למה להשוות אותם לסתם אנשים עצלנים?

ואני לא סתם מדמה את זה לכנהים וולווים, הרמב"ם בהלכות שמיטה ויובל, פרק יג, הלכה יג בעצמו מדמה את זה.

וכן, היו רבנים גדולים בעלי בתים, כמו הרב אברהם דנציג זוצ"ל בעל הספר "חיי אדם". לחפת חיים הייתה מכולת, אבל הוא זה שהקים את הכוללים.

ותשדע שהתורה יקרה היא מפנינים. "ממזר לתמיד חכם קודם כהן גדול עם הארץ" משנה, הוריות, פרק ג, משנה ח).

ובשבת קיט ע"ב נאצר שאין מבטלים תינוקות של בית רבן אפילו לבניית בית המקדש.