35 תשובות
אין לך כל כך מה לעשות. אלא אם את רוצה לעזוב את המדינה
שואל השאלה:
מיתולוגיה זה סיפורים נחמדים וממש דמיוניים
אבל זה ממש מטופש ושוביניסטי אני לא יכולה לסבול לשמוע על זה.
מיתולוגיה זה סיפורים נחמדים וממש דמיוניים
אבל זה ממש מטופש ושוביניסטי אני לא יכולה לסבול לשמוע על זה.
^זה לא שוביניסטי, אם תלמדי לעומק תראי שזה לא.
בכל מקרה יש לי רעיון בשבילך. אם כרגע האפשרות של לעזוב את המדינה לא אפשרי, אז תראי את כהיסטוריה של העם שלך בדיוק כמו שאת לומדת היסטוריה. (אני יוצא מנקודת הנחה שאת יהודיה). ככה שתלמדי קצת על הדת שאת משתייכת אליה. עכשיו ברגעים האלו שאת מתחילה לחשוב לעצמך: "וואי איזה שטויות אני לא מסוגלת" תחשבי על זה שלפחות את לא לומדת את זה ברמה של הדתיים, אם זה מה שירגיע אותך...
בכל מקרה יש לי רעיון בשבילך. אם כרגע האפשרות של לעזוב את המדינה לא אפשרי, אז תראי את כהיסטוריה של העם שלך בדיוק כמו שאת לומדת היסטוריה. (אני יוצא מנקודת הנחה שאת יהודיה). ככה שתלמדי קצת על הדת שאת משתייכת אליה. עכשיו ברגעים האלו שאת מתחילה לחשוב לעצמך: "וואי איזה שטויות אני לא מסוגלת" תחשבי על זה שלפחות את לא לומדת את זה ברמה של הדתיים, אם זה מה שירגיע אותך...
שואל השאלה:
זה שאומרים שהאישה טהורה וצריכה להגן עליה ולהסתיר אותה זה שוביניסטי.
וכמו שאמרתי: אני לא מאמינה ביהדות בכלל אני מאמינה במסקנות הפילוסופיות שלי ואני לא רואה את היהודים כהעם שלי.
זה שאומרים שהאישה טהורה וצריכה להגן עליה ולהסתיר אותה זה שוביניסטי.
וכמו שאמרתי: אני לא מאמינה ביהדות בכלל אני מאמינה במסקנות הפילוסופיות שלי ואני לא רואה את היהודים כהעם שלי.
את בלבלת את היוצרות, מה שאמרת כרגע זה לא התנ"ך אומר, זה הרבנים אומרים. אין קשר בין היהדות בתנ"ך לבין להיהדות של היום. היום רוב היהדות מורכב בעיקר מהלכות חכמים.
אנונימי
זאת לא כפייה כי אצל החילונים מסבירים את זה בצורה אובייקטיבית
לא שזה טוב כי אז מוציאים דברים מהקשרם אבל לא משנה...
לא שזה טוב כי אז מוציאים דברים מהקשרם אבל לא משנה...
^^דווקא לא יש רק 7 מצוות מדרבנן
^יש הבדל דיי גדול (בעיקר בפירוש הפסוקים בתורה) בין מי שמאמין בתורה שבעל פה והתורה שבכתב לבין מי שמאמין רק בתורה שבכתב. אז רוב היהדות מורכבת מהתורה שבעל פה בעיקר.
אנונימי
פשוט תלמדי סיפורים ותביני עליהם כמו בספרות..
מה ההבדל?
מה ההבדל?
אנונימית
^^כן אבל זה לא מצוות של חכמים
איפה כתוב בתורה שהאישה צריכה להגן עליה?
איפה כתוב בתורה שהאישה צריכה להסתיר את עצמה?
איפה כתוב בתורה שהאישה טהורה?
ומה שוביניסטי במה שציינת? בדקת ההגדרה של שובניזם לפני?
איפה כתוב בתורה שהאישה צריכה להסתיר את עצמה?
איפה כתוב בתורה שהאישה טהורה?
ומה שוביניסטי במה שציינת? בדקת ההגדרה של שובניזם לפני?
אז תתמודדי עם ה"שוביניזם" שלך גם אני לא סובלת פמיניזם אבל אני עדיין באתר המוזר הזה
שואל השאלה:
לא באתי לריב ואמרתי למי שלא טוב לו שהוא מוזמן לצאת אז תחשבו מה שאתם רוצים וכנל אליי.
לא באתי לריב ואמרתי למי שלא טוב לו שהוא מוזמן לצאת אז תחשבו מה שאתם רוצים וכנל אליי.
פילוסופיה חילונית תמיד נופלת כאשר אתה שואל על כל דבר שם "למה?"
שיחת דוגמה:
החילוני: "אני נגד רצח"
אני: "למה?"
החילוני: "כי זה רע"
אני: "למה זה רע?"
החילוני: "כי זה לא טוב"
בקיצור.. הבנתם.
הדבר היחיד הרציונלי בפילוסופיה חילונית זה אובייקטיביזם
השאר זה קרינג' לא מבוסס.
תלמדי תורה, תלמדי מוסר אלוהי.
שיחת דוגמה:
החילוני: "אני נגד רצח"
אני: "למה?"
החילוני: "כי זה רע"
אני: "למה זה רע?"
החילוני: "כי זה לא טוב"
בקיצור.. הבנתם.
הדבר היחיד הרציונלי בפילוסופיה חילונית זה אובייקטיביזם
השאר זה קרינג' לא מבוסס.
תלמדי תורה, תלמדי מוסר אלוהי.
תגיד כמה עצוב זה עד מחר.
תוכיח לי למה יש לך זכות לקניין , למה אסור לי לגנוב ממך?
לומר לי "זה עצוב שאתה צריך עונש כל גניבה בשביל לדעת שזה אסור" זו לא תשובה.
תוכיח לי למה יש לך זכות לקניין , למה אסור לי לגנוב ממך?
לומר לי "זה עצוב שאתה צריך עונש כל גניבה בשביל לדעת שזה אסור" זו לא תשובה.
אם הסביבה שלך הייתה קניבלית
זה בסדר?
זה בסדר?
אז לטענתך כל מוסר הוא נכון. תלוי באיזו חברה אתה חי.
ואם יש לכל חברה מוסר משלה אזי אין כזה דבר מוסר מאחר והם בעלי סתירה של אחד השני ואין ערך למוסר עצמו.
כמו כן, אם כל חברה חיה עם המוסר שלה.
אין לך זכות לכפות חוקים על חברות אחרות בארץ מאחר והן מקיימות את האמת שלהן.
זאת אומרת, רצח על כבוד המשפחה בחברה הערבית זה בסדר כי זו דרכם ואין לך זכות להתערב וכך גם עם פוליגמיה.
אני מת על חילון
ואם יש לכל חברה מוסר משלה אזי אין כזה דבר מוסר מאחר והם בעלי סתירה של אחד השני ואין ערך למוסר עצמו.
כמו כן, אם כל חברה חיה עם המוסר שלה.
אין לך זכות לכפות חוקים על חברות אחרות בארץ מאחר והן מקיימות את האמת שלהן.
זאת אומרת, רצח על כבוד המשפחה בחברה הערבית זה בסדר כי זו דרכם ואין לך זכות להתערב וכך גם עם פוליגמיה.
אני מת על חילון
כל מוסר הוא אכן נכון בחברה שלו.
בחברה של גנבים מותר לגנוב ואפילו מוסרי. כנ"ל רוצחים. אם אתה לא עושה את זה אתה סתם תפסיד.
בחברה של גנבים מותר לגנוב ואפילו מוסרי. כנ"ל רוצחים. אם אתה לא עושה את זה אתה סתם תפסיד.
אנונימי
^god bless you
אנונימי, מי אמר שכל הורה הוא מוסרי? לא חסרים מקרים של הורים רוצחים? מי אמר שכל מורה הוא מוסרי, לא חסר מורים פדופילים?
בחברה החילונית המוסר נקבע על ידי מוסכמות חברתית. היטלר יימח שמו וזכרו הוכיח לנו עד כמה ששום דבר לא מוכיח לנו שאנחנו פועלים לפי המוסר. היטלר יימח שמו וזכרו החליט שהוא עושה "מעשה מוסרי במיוחד - טיהור האנושות" והצליח לשנות את דעתם של מליונים. אם התוכנית שלו הייתה מצליחה, היום ההיינו חיים במציאות שרצח זה מוסרי בהחלט ואוי למי שיגיד אחרת. זה מה שקורה שהולכים לפי "מוסר חילוני" שפועל אך ורק על פי מוסכמות חברתיות שיכולות להשתנות.
"כי יש לדברים ערכים "-מי אמר לך את זה? אדון היטלר ימח שמח וזכרו הלך נגד הטענה שלך ולא הסכים עם הערכים שלך לדברים מסוימים וכן שיכנע מיליונים שהוא צודק. מי אמר שה-"הערכים מסוימים של הדברים" הם נכונים? יש לך הוכחה שהיא נכונה?
בחברה החילונית המוסר נקבע על ידי מוסכמות חברתית. היטלר יימח שמו וזכרו הוכיח לנו עד כמה ששום דבר לא מוכיח לנו שאנחנו פועלים לפי המוסר. היטלר יימח שמו וזכרו החליט שהוא עושה "מעשה מוסרי במיוחד - טיהור האנושות" והצליח לשנות את דעתם של מליונים. אם התוכנית שלו הייתה מצליחה, היום ההיינו חיים במציאות שרצח זה מוסרי בהחלט ואוי למי שיגיד אחרת. זה מה שקורה שהולכים לפי "מוסר חילוני" שפועל אך ורק על פי מוסכמות חברתיות שיכולות להשתנות.
"כי יש לדברים ערכים "-מי אמר לך את זה? אדון היטלר ימח שמח וזכרו הלך נגד הטענה שלך ולא הסכים עם הערכים שלך לדברים מסוימים וכן שיכנע מיליונים שהוא צודק. מי אמר שה-"הערכים מסוימים של הדברים" הם נכונים? יש לך הוכחה שהיא נכונה?
שואל השאלה:
מילקי עם חלב
למוסר אין צורה אחת, זה בא בכמה צורות וכמה גבולות, אל תחשוב שחור או לבן. תהיה חכם לא צודק
מילקי עם חלב
למוסר אין צורה אחת, זה בא בכמה צורות וכמה גבולות, אל תחשוב שחור או לבן. תהיה חכם לא צודק
"למוסר אין צורה אחת"
זה כמו לומר "לנחמדות יש הרבה צורות!! אדם יכל להיות נחמד בכל מיני צורות , הוא יכל לצאת נחמד אם הוא גונב ממשהו או רוצח משהו זה תלוי בחברה"
המציאות היא אובייקטיבית, אני מילקי עם חלב מקליד במחשב - זו המציאות
כשאדם רוצח אדם זו המציאות. אם המציאות היא אובייקטיבית המוסר הוא גם כן אובייקטיבי.
משפטים בסגנון "אני אוהב את כולם" (ואז מה הערך שלך לאהבה?) " ובסגנון "יש לכל אחד מוסר משלו" אלו משפטים חסרי פואנטה וחסרי מציאות.
או שיש מוסר אחד אובייקטיבי שנקבע על ידי אלוהים
או שיש מוסר חילוני שהולך אחר הגחמות של האינדיבידואל
זה כמו לומר "לנחמדות יש הרבה צורות!! אדם יכל להיות נחמד בכל מיני צורות , הוא יכל לצאת נחמד אם הוא גונב ממשהו או רוצח משהו זה תלוי בחברה"
המציאות היא אובייקטיבית, אני מילקי עם חלב מקליד במחשב - זו המציאות
כשאדם רוצח אדם זו המציאות. אם המציאות היא אובייקטיבית המוסר הוא גם כן אובייקטיבי.
משפטים בסגנון "אני אוהב את כולם" (ואז מה הערך שלך לאהבה?) " ובסגנון "יש לכל אחד מוסר משלו" אלו משפטים חסרי פואנטה וחסרי מציאות.
או שיש מוסר אחד אובייקטיבי שנקבע על ידי אלוהים
או שיש מוסר חילוני שהולך אחר הגחמות של האינדיבידואל
כי לא מסבירים לך טוב את התורה בגלל זה את חושבת ככה.
אני למדתי שלוש שנים תורה כמו שצריך והתורה מושלמת.
אמנם עכשיו אנלא שומר מצוות כי קשה לי לשמור.
אבל בכלליות התורה מושלמת
אני למדתי שלוש שנים תורה כמו שצריך והתורה מושלמת.
אמנם עכשיו אנלא שומר מצוות כי קשה לי לשמור.
אבל בכלליות התורה מושלמת
"הִנֵּה-נָא לִי שְׁתֵּי בָנוֹת אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּ אִישׁ אוֹצִיאָה-נָּא אֶתְהֶן אֲלֵיכֶם וַעֲשׂוּ לָהֶן כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם רַק לָאֲנָשִׁים הָאֵל אַל-תַּעֲשׂוּ דָבָר כִּי-עַל-כֵּן בָּאוּ בְּצֵל קֹרָתִי"
"וַתַּעֲבֹר הַמִּנְחָה, עַל-פָּנָיו; וְהוּא לָן בַּלַּיְלָה-הַהוּא, בַּמַּחֲנֶה. כג וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא, וַיִּקַּח אֶת-שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת-שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו, וְאֶת-אַחַד עָשָׂר, יְלָדָיו; וַיַּעֲבֹר, אֵת מַעֲבַר יַבֹּק."
"וְהָיָ֤ה עֶרְכְּךָ֙ הַזָּכָ֔ר מִבֶּן֙ עֶשְׂרִ֣ים שָׁנָ֔ה וְעַ֖ד בֶּן־שִׁשִּׁ֣ים שָׁנָ֑ה וְהָיָ֣ה עֶרְכְּךָ֗ חֲמִשִּׁ֛ים שֶׁ֥קֶל כֶּ֖סֶף בְּשֶׁ֥קֶל הַקֹּֽדֶשׁ׃ ד וְאִם־נְקֵבָ֖ה הִ֑וא וְהָיָ֥ה עֶרְכְּךָ֖ שְׁלֹשִׁ֥ים שָֽׁקֶל׃ ה וְאִ֨ם מִבֶּן־חָמֵ֜שׁ שָׁנִ֗ים וְעַד֙ בֶּן־עֶשְׂרִ֣ים שָׁנָ֔ה וְהָיָ֧ה עֶרְכְּךָ֛ הַזָּכָ֖ר עֶשְׂרִ֣ים שְׁקָלִ֑ים וְלַנְּקֵבָ֖ה עֲשֶׂ֥רֶת שְׁקָלִֽים׃ ו וְאִ֣ם מִבֶּן־חֹ֗דֶשׁ וְעַד֙ בֶּן־חָמֵ֣שׁ שָׁנִ֔ים וְהָיָ֤ה עֶרְכְּךָ֙ הַזָּכָ֔ר חֲמִשָּׁ֥ה שְׁקָלִ֖ים כָּ֑סֶף וְלַנְּקֵבָ֣ה עֶרְכְּךָ֔ שְׁלֹ֥שֶׁת שְׁקָלִ֖ים כָּֽסֶף׃ ז וְ֠אִם מִבֶּן־שִׁשִּׁ֨ים שָׁנָ֤ה וָמַ֨עְלָה֙ אִם־זָכָ֔ר וְהָיָ֣ה עֶרְכְּךָ֔ חֲמִשָּׁ֥ה עָשָׂ֖ר שָׁ֑קֶל וְלַנְּקֵבָ֖ה עֲשָׂרָ֥ה שְׁקָלִֽים"
רמבם הלכה יא פרק ד:
"אבל הגויים שאין בינינו ובינם מלחמה... אין מסבבים להם המיתה ואסור להצילן אם נטו למות, כגון שראה אחד מהן שנפל לים אינו מעלהו, שנאמר: 'לא תעמוד על דם רעך', ואין זה רעך."
"וַתַּעֲבֹר הַמִּנְחָה, עַל-פָּנָיו; וְהוּא לָן בַּלַּיְלָה-הַהוּא, בַּמַּחֲנֶה. כג וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא, וַיִּקַּח אֶת-שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת-שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו, וְאֶת-אַחַד עָשָׂר, יְלָדָיו; וַיַּעֲבֹר, אֵת מַעֲבַר יַבֹּק."
"וְהָיָ֤ה עֶרְכְּךָ֙ הַזָּכָ֔ר מִבֶּן֙ עֶשְׂרִ֣ים שָׁנָ֔ה וְעַ֖ד בֶּן־שִׁשִּׁ֣ים שָׁנָ֑ה וְהָיָ֣ה עֶרְכְּךָ֗ חֲמִשִּׁ֛ים שֶׁ֥קֶל כֶּ֖סֶף בְּשֶׁ֥קֶל הַקֹּֽדֶשׁ׃ ד וְאִם־נְקֵבָ֖ה הִ֑וא וְהָיָ֥ה עֶרְכְּךָ֖ שְׁלֹשִׁ֥ים שָֽׁקֶל׃ ה וְאִ֨ם מִבֶּן־חָמֵ֜שׁ שָׁנִ֗ים וְעַד֙ בֶּן־עֶשְׂרִ֣ים שָׁנָ֔ה וְהָיָ֧ה עֶרְכְּךָ֛ הַזָּכָ֖ר עֶשְׂרִ֣ים שְׁקָלִ֑ים וְלַנְּקֵבָ֖ה עֲשֶׂ֥רֶת שְׁקָלִֽים׃ ו וְאִ֣ם מִבֶּן־חֹ֗דֶשׁ וְעַד֙ בֶּן־חָמֵ֣שׁ שָׁנִ֔ים וְהָיָ֤ה עֶרְכְּךָ֙ הַזָּכָ֔ר חֲמִשָּׁ֥ה שְׁקָלִ֖ים כָּ֑סֶף וְלַנְּקֵבָ֣ה עֶרְכְּךָ֔ שְׁלֹ֥שֶׁת שְׁקָלִ֖ים כָּֽסֶף׃ ז וְ֠אִם מִבֶּן־שִׁשִּׁ֨ים שָׁנָ֤ה וָמַ֨עְלָה֙ אִם־זָכָ֔ר וְהָיָ֣ה עֶרְכְּךָ֔ חֲמִשָּׁ֥ה עָשָׂ֖ר שָׁ֑קֶל וְלַנְּקֵבָ֖ה עֲשָׂרָ֥ה שְׁקָלִֽים"
רמבם הלכה יא פרק ד:
"אבל הגויים שאין בינינו ובינם מלחמה... אין מסבבים להם המיתה ואסור להצילן אם נטו למות, כגון שראה אחד מהן שנפל לים אינו מעלהו, שנאמר: 'לא תעמוד על דם רעך', ואין זה רעך."
אנונימי
התורה מושלמת^? חח
ומסכים איתך שואלת השאלה שזה צריך להיות עניין של בחירה
ומסכים איתך שואלת השאלה שזה צריך להיות עניין של בחירה
אנונימי
גאון של אבא שאתה מביא ככה פסוקים ומפרשים.
אבל כנראה לא ידעת שעל כל דבר בתורה יש פירושים עמוקים.
וזה לא כפשוטו.^
בתור אחד שלמד בישיבות כמה שנים יצא לי להתקל בסוגיות שמצריכות הרבה עיון וחפרתי וחפרתי וגיליתי שזה שונה לגמרי מהפסוק.
פשוט אנחנו מביאים עקום את הפסוק אבל יש פירושים על התורה.
אבל כנראה לא ידעת שעל כל דבר בתורה יש פירושים עמוקים.
וזה לא כפשוטו.^
בתור אחד שלמד בישיבות כמה שנים יצא לי להתקל בסוגיות שמצריכות הרבה עיון וחפרתי וחפרתי וגיליתי שזה שונה לגמרי מהפסוק.
פשוט אנחנו מביאים עקום את הפסוק אבל יש פירושים על התורה.
אנונימי, למה אתה מסלף את התורה?
כך נאמר על איסור "לא תרצח" בספר החינוך: "שלא לרצוח - אמרו חכמים שלא לרצוח שום בר קיימא בעולם".
ההלכה מלמדת אותנו שגזל הגוי אסור, ואפילו גזל דעת, על אחת כמה וכמה שאסור להרוג את הנפש.
נאמר בתורה במפורש: "והחזקת בו גר ותושב וחי עמך" (ויקרא כה, לה). ולמדו מכאן חז"ל (בפסחים כא, עמוד ב): "גר - מצווה להחיותו". על מקורות אלה אין מחלוקת, זוהי מצווה מדאורייתא שהרמב"ם מצטט להלכה (הלכות מלכים ומלחמות פרק י, יג). יתירה מזו, הרמב"ם גם פוסק שגר תושב, לא זו בלבד שאסור להורגו, אלא גם חובה לרפאו בחינם מכל חולי ופגיעה (הלכות עבודה זרה פרק י, ג).
הרמב"ם כתב בפירוש שיהודי שהורג גר תושב אפילו בשגגה - גולה על כך! (הלכות רוצח, פרק ה, ג).
חשוב מאוד לדעת שבלשון התלמוד (וגם בלשונו של הרמב"ם), המילה "פטור" כוונתה שהחוטא פטור רק מעונש מוות, ואין פירושה שהוא "פטור מכל עונש". בית הסוהר היה נקרא בשם "בית המחבוש" בלשון חכמים.
חטאו של יהודי שהורג גוי חף-מפשע הוא חמור מאוד. לא זו בלבד שייענש על כך בבית הסוהר או גלות, הוא חילל שם שמים במעשיו, ולכן נגזר עליו להיענש גם בידי שמים, ועונשו בידי שמים חמור יותר מעונשו של בשר ודם (משך חכמה, פרשת משפטים, וכי יזיד איש).
מקור והרחבה:
https://www.hidabroot.org/article/194310
לגבי שאר הציטוטים, מספיק ללמוד קצת תנ"ך בשביל להבין את הכתוב...
כך נאמר על איסור "לא תרצח" בספר החינוך: "שלא לרצוח - אמרו חכמים שלא לרצוח שום בר קיימא בעולם".
ההלכה מלמדת אותנו שגזל הגוי אסור, ואפילו גזל דעת, על אחת כמה וכמה שאסור להרוג את הנפש.
נאמר בתורה במפורש: "והחזקת בו גר ותושב וחי עמך" (ויקרא כה, לה). ולמדו מכאן חז"ל (בפסחים כא, עמוד ב): "גר - מצווה להחיותו". על מקורות אלה אין מחלוקת, זוהי מצווה מדאורייתא שהרמב"ם מצטט להלכה (הלכות מלכים ומלחמות פרק י, יג). יתירה מזו, הרמב"ם גם פוסק שגר תושב, לא זו בלבד שאסור להורגו, אלא גם חובה לרפאו בחינם מכל חולי ופגיעה (הלכות עבודה זרה פרק י, ג).
הרמב"ם כתב בפירוש שיהודי שהורג גר תושב אפילו בשגגה - גולה על כך! (הלכות רוצח, פרק ה, ג).
חשוב מאוד לדעת שבלשון התלמוד (וגם בלשונו של הרמב"ם), המילה "פטור" כוונתה שהחוטא פטור רק מעונש מוות, ואין פירושה שהוא "פטור מכל עונש". בית הסוהר היה נקרא בשם "בית המחבוש" בלשון חכמים.
חטאו של יהודי שהורג גוי חף-מפשע הוא חמור מאוד. לא זו בלבד שייענש על כך בבית הסוהר או גלות, הוא חילל שם שמים במעשיו, ולכן נגזר עליו להיענש גם בידי שמים, ועונשו בידי שמים חמור יותר מעונשו של בשר ודם (משך חכמה, פרשת משפטים, וכי יזיד איש).
מקור והרחבה:
https://www.hidabroot.org/article/194310
לגבי שאר הציטוטים, מספיק ללמוד קצת תנ"ך בשביל להבין את הכתוב...
הסיבה העיקרית שבגללה לומדים תנך היא חיבור לשורשים.
בלי קשר למה את מאמינה, את יהודייה והתנך זה אחד הדברים המרכזיים בהיסטוריה של העם שלך.
אגב לא קשור לזה, אבל לדעתי התנך ממש מעניין ויש בו סיפורים מרתקים. לפעמים אני סתם יושבת לשמוע סיפורים מהתנך, זה מבחינתי כמו לשמוע סיפור מאוד מעניין
בלי קשר למה את מאמינה, את יהודייה והתנך זה אחד הדברים המרכזיים בהיסטוריה של העם שלך.
אגב לא קשור לזה, אבל לדעתי התנך ממש מעניין ויש בו סיפורים מרתקים. לפעמים אני סתם יושבת לשמוע סיפורים מהתנך, זה מבחינתי כמו לשמוע סיפור מאוד מעניין
אנונימית
שמח לעזור
למה אני מסלף את התורה? תמיד תהיתי איך זה שכל מה שאני עושה זה לצטט חלקים מהתנך, וזה איכשהו "מסלף"
לא טענתי שום דבר עם זה, וישר הבנת מה הבעיה בפסוקים האלו
אתה אולי יכול לטעון שיש עוד מעבר, אבל לא שזה סילוף, פשוט נתתי פסוקים
""שלא לרצוח - אמרו חכמים שלא לרצוח שום בר קיימא בעולם"'
חיות לא הורגים? אה שכחתי הם נוצרו בשביל זה
ואל תשכח להתעלם מכל הפעמים שרצחו אלפים בתורה כאילו זה בסדר
"גר - מצווה להחיותו"
לא תמיד, אין לחלל שבת אם מדובר בפיקוח נפש של גוי (תלמוד בבלי, יומא פג עא)
שים לב להגדרה הכללית של גזענות.
גזענות היא כל אבחנה, הוצאה מן הכלל, הגבלה או העדפה של בני אדם בנימוקים של שונות המתבטאת לכאורה בשייכות לקבוצה אחרת.
"הראב"ד על דרי הרמב"ם, הלכות טומאה פב' הלכה י':
גויים הם כבהמות, ואין מטמאין ואין מיטמאין... עם הדומה לחמור... הן גויים כמר מדלי ואם כולם ישא רוח, והחושב אותם לכולם אסף רוח בחפניו.
פסק הלכה של עובדיה יוסף שו"ת יביע אומר, חלק ח-חו"מ, סימן י"א:
אין לקבל עירוי דם מגוי ואין להניק תינוק מישראל בחלב אם נכריה.
"המילה "פטור" כוונתה שהחוטא פטור רק מעונש מוות, ואין פירושה שהוא "פטור מכל עונש". - זה דבר גזעני מאוד אם היה נכון
שולחן ערוך, אורח חיים, סימן ש"ל, סעיף ב:
"גוייה אין מילדין אותה בשבת".
המהר"ל בפירושו לפרקי אבות ג' מיז':
"ואף שאמר 'חביב האדם [שנברא בצלם]', אין זה כולל כל מין האדם, כי כבר אמרו חז"ל: כי 'אתם קרוים אדם ואין האומות קרוים אדם.
שלמות הבריאה שהוא לאדם בפרט, והוא לישראל ולא לאומות."
ספר הזוהר, רעיא מהימנא, פרשת פנחס, רלח' ב':
"ויאמר אלהים נעשה אדם... והיינו נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, ואוקמוה רבנן דלית 'אדם' אלא ישראל, הדא הוא דכתיב: 'ואתן צאני וצאן מרעיתי אדם אתם'. אתם 'אדם' ולא שאר עמין, ובגין דא ישמח ישראל בעושיו."
ר' צדוק הכהן מלובלין, 'פוקד עקרים' דף י"ט, ג':
"וכשיבוא המשיח... גם הם (הגויים) יכירו ויודו שאין קרוי 'אדם' אלא ישראל... אבל מכל מקום, בהתיחסות לישראל, גם עתה הם בגדר בהמה".
"לגבי שאר הציטוטים, מספיק ללמוד קצת תנ"ך בשביל להבין את הכתוב..."
הכתוב די ברור, זה כתוב שחור על גבי לבן - שובניזם ברור, אפילו לא טרחת לנסות לתרץ את זה
למה אני מסלף את התורה? תמיד תהיתי איך זה שכל מה שאני עושה זה לצטט חלקים מהתנך, וזה איכשהו "מסלף"
לא טענתי שום דבר עם זה, וישר הבנת מה הבעיה בפסוקים האלו
אתה אולי יכול לטעון שיש עוד מעבר, אבל לא שזה סילוף, פשוט נתתי פסוקים
""שלא לרצוח - אמרו חכמים שלא לרצוח שום בר קיימא בעולם"'
חיות לא הורגים? אה שכחתי הם נוצרו בשביל זה
ואל תשכח להתעלם מכל הפעמים שרצחו אלפים בתורה כאילו זה בסדר
"גר - מצווה להחיותו"
לא תמיד, אין לחלל שבת אם מדובר בפיקוח נפש של גוי (תלמוד בבלי, יומא פג עא)
שים לב להגדרה הכללית של גזענות.
גזענות היא כל אבחנה, הוצאה מן הכלל, הגבלה או העדפה של בני אדם בנימוקים של שונות המתבטאת לכאורה בשייכות לקבוצה אחרת.
"הראב"ד על דרי הרמב"ם, הלכות טומאה פב' הלכה י':
גויים הם כבהמות, ואין מטמאין ואין מיטמאין... עם הדומה לחמור... הן גויים כמר מדלי ואם כולם ישא רוח, והחושב אותם לכולם אסף רוח בחפניו.
פסק הלכה של עובדיה יוסף שו"ת יביע אומר, חלק ח-חו"מ, סימן י"א:
אין לקבל עירוי דם מגוי ואין להניק תינוק מישראל בחלב אם נכריה.
"המילה "פטור" כוונתה שהחוטא פטור רק מעונש מוות, ואין פירושה שהוא "פטור מכל עונש". - זה דבר גזעני מאוד אם היה נכון
שולחן ערוך, אורח חיים, סימן ש"ל, סעיף ב:
"גוייה אין מילדין אותה בשבת".
המהר"ל בפירושו לפרקי אבות ג' מיז':
"ואף שאמר 'חביב האדם [שנברא בצלם]', אין זה כולל כל מין האדם, כי כבר אמרו חז"ל: כי 'אתם קרוים אדם ואין האומות קרוים אדם.
שלמות הבריאה שהוא לאדם בפרט, והוא לישראל ולא לאומות."
ספר הזוהר, רעיא מהימנא, פרשת פנחס, רלח' ב':
"ויאמר אלהים נעשה אדם... והיינו נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, ואוקמוה רבנן דלית 'אדם' אלא ישראל, הדא הוא דכתיב: 'ואתן צאני וצאן מרעיתי אדם אתם'. אתם 'אדם' ולא שאר עמין, ובגין דא ישמח ישראל בעושיו."
ר' צדוק הכהן מלובלין, 'פוקד עקרים' דף י"ט, ג':
"וכשיבוא המשיח... גם הם (הגויים) יכירו ויודו שאין קרוי 'אדם' אלא ישראל... אבל מכל מקום, בהתיחסות לישראל, גם עתה הם בגדר בהמה".
"לגבי שאר הציטוטים, מספיק ללמוד קצת תנ"ך בשביל להבין את הכתוב..."
הכתוב די ברור, זה כתוב שחור על גבי לבן - שובניזם ברור, אפילו לא טרחת לנסות לתרץ את זה
אנונימי
שואל השאלה:
יופי שעמדת על זה אנונימי.
יופי שעמדת על זה אנונימי.
התורה לא מכירה במושגים חסרי משמעות מעשית כמו גזענות ושוביניזם.
יש ביהדות פרטיקולריות + אוניברסליות.
יש לכבד את הגוים אבל להעדיף תמיד את בני עמך.
זה דיי מה שקורה גם בלאומיות וכו..
שוביניזם? למה גבר מחוייב ביותר מצוות?
בעולם החרדי האישה היא זו ששולטת
דיבורים לחוד ומעשים לחוד.
יש ביהדות פרטיקולריות + אוניברסליות.
יש לכבד את הגוים אבל להעדיף תמיד את בני עמך.
זה דיי מה שקורה גם בלאומיות וכו..
שוביניזם? למה גבר מחוייב ביותר מצוות?
בעולם החרדי האישה היא זו ששולטת
דיבורים לחוד ומעשים לחוד.
^^^החיות לא נוצרו בשביל שנהרוג אותם. אם אתה רוצה להרחיב בנושא, תקרא את חזון הצמחונות של הרב קוק
אנונימית
שואל השאלה:
אין לי כוחות... יש אנשים שזה לדבר לקיר, במיוחד באינטרנט
אין לי כוחות... יש אנשים שזה לדבר לקיר, במיוחד באינטרנט
מאחר ונח הציל את החיות
הן נתונות לשליטה מוגבלת שלנו כמו אכילתם בהכשרים ובדרכי השחיטה המותרים לנו.
לפני זה היה נהוג להיות צמחונים.
וחזון הצמחונות של הרב קוק זצל קרב ובא
שימו לב להתפשטות תופעת הבשר המתורבת
הן נתונות לשליטה מוגבלת שלנו כמו אכילתם בהכשרים ובדרכי השחיטה המותרים לנו.
לפני זה היה נהוג להיות צמחונים.
וחזון הצמחונות של הרב קוק זצל קרב ובא
שימו לב להתפשטות תופעת הבשר המתורבת
אנונימי מה שאתה עושה זה נקרא לסלף. כי אתה מנסה להציג את התורה בדרך שהיא לא וזו ההגדרה של סילוף. למה לא הבאת את ההלכה שנמצאת אחת מעליה וההלכה שנמצאת מתחתיה? כי אתה מנסה להסתיר פה משהו.
חיות לא רוצחים אלא שוחטים, מוזמן לקרוא בגוגל על ההבדל.
https://70q.co.il/questions/68/
כמו כן, כפי שנאמר מעליי, מוזמן לקרוא את חזון הצמחונות והשלום של הרב קוק זצ"ל.
https://he.m.wikisource.org/wiki/%d7%97%d7%96%d7%95%d7%9f_%d7%94%d7%a6%d7%9e%d7%97%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa_%d7%95%d7%94%d7%a9%d7%9c%d7%95%d7%9d
אם אתה לא יודע איך הגמרא עובדת, אז אל תגיב סתם. הרמב"ם פסק להלכה שיש להציל אותו.
דוגמה לסילוף שלך זה מה שעשית עם הציטוט מיומא. יהודי שמחלל שבת חייב עונש מיתה. לעומתו גוי שמחלל שבת אינו חייב מיתה. התפקיד הוא הקובע את ההבדל בדין, ולא המוצא. מכיוון שחייו של היהודי תלויים במצוות השבת, והוא יכול להיהרג בגלל השבת, לכן ישנה הלכה מיוחדת אשר מתירה לחלל עליו את השבת. הגוי לעומת זאת אינו חייב במצוות השבת, ולא נהרג בגלל השבת, ולכן מעיקר הדין אין מחללים עליו את השבת. אך משום דרכי שבת מחללים את השבת גם על הגויים, והביטוי "דרכי שלום" אין פירושו רק פחד ממלחמה עם גויים, אלא יש בכך צד של קידוש השם - כלומר מה שמחשיבים דרכי שלום בעולם. (קרדיט להידברות)
למה לא הבאת הציטוט שכתוב קצת אחרי הציטוט שהבאת? "חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה (יומא פה, ב). (היהודי)
ההלכתי שציינת חלה אך ורק שיש גוי אחר שיכול להציל את הגוי, אחרת חובתינו להציל אותו. נפסק להלכה שמותר לחלל שבת עבור גוי ולהצילו. (פניני הלכה שבת ג': "יסוד ההיתר כדי למנוע סכנה מיהודי מבואר בחתס יוד קלא, ודברי חיים אוח ב, כה. וככ אגמ אוח ד, עט; רשזא בששכ מ, הערה מז; ציא חח טו, ו; חט יז, א; יביא ח, לח. ויש להוסיף שלרמבן (הוספות לעשה טו), מחללים שבת על הצלת גר תושב. וכן דעת רשבץ. ויש אומרים שגם בלא קבלת המצוות בפני שלושה מי ששומר בפועל שבע מצוות נחשב כגר תושב (מהריץ חיות, רמד פלאצקי). וככ הרב רבינוביץ במלומדי מלחמה מג. ולדעת רבים אין מחללים שבת על גר תושב, וגם אין כיום דין גר תושב. אבל לכל הדעות מצילים כמבואר למעלה. ובבית חולים שמתנהל על פי ההלכה, יש להעדיף לקבוע בשבת תורנות לרופאים ואחיות גויים, ואם יגיעו חולים גויים, יטפלו הגויים בגויים. ואם הגיע גוי עם מחלה שהרופא היהודי מומחה יותר ברפואתה, ורגילים בימות החול לפנות אליו במקרים שכאלה, יטפל הרופא היהודי בחולה הגוי, גם במלאכות דאורייתא.)"
והרב עובדיה יוסף זצ"ל סיפק גם פתרון הלכתי לרופא הדתי שיפתור את הבעיה: "דרשו רבותינו בשבת צ"ג, בעשותה, יחיד שעשה חייב, שניים שעשו פטורים. למשל, מעבירים מרשות יחיד לרבים, זה איסור דאורייתא. אם באים שניים ומעבירים כיכר לחם, פטורים. הרופא שצריך לנתח, יקרא לעוד רופא או אח, ויחתכו ביחד. רוצים להדליק את החשמל ידליקו ביחד, ואז יש היתר. כדי שלא יקלעו למצב לא נעים ויביאו אותם למשפט, לכן זו העיצה, שניים שעשו פטורים"
לגבי הציטוט שהבאת, לא נמאס לך מהסילופים?
"בשו"ת יביע אומר חלק ח' (חלק חושן משפט סימן יא) שאף על פי שמעיקר הדין מותר לקבל עירוי דם מגויים ומיהודים שאינם כשרים, מכל מקום אם אין הדבר דחוף ואפשר להמתין לקבלת עירוי דם מישראל כשר, טוב להמתין ממידת חסידות, היות ואם מקבלים עירוי דם ממי שאוכל בשר טמא ונבלות וטרפות, הדם היוצא מהם גורם בוודאי טבע רע בהשחתת המדות, כגאוה וכעס והקפדה, קנאה ושנאה ויתר מדות רעות, יעויין שם. וע"ע בשו"ת שאילת שאול חלק ב' (חלק יורה דעה סימן ד)."
*אם המקרה לא דחוף* עדיף לא לקבל מגוי.
https://www.hidabroot.org/question/252833
לגבי הציטוט של ר' צדוק הכהן מלובלין, לא הבאת כאן משהו מחשיד. מי שלומד מבין.
https://70q.co.il/questions/25/
https://70q.co.il/questions/41/
כנ"ל לספר הזוהר, אין כאן משהו לא תקין.
לגבי הפסק הלכה שהבאת משולחן ערוך, מצטט לך תשובה שלפיה בימינו *חובה* ליילד אישה גויה בשבת:
מתן ומבהירה את הנושא, וכן יש מקורות גם שאסור להציל חיי אדם יהודי ולא רק גוי, בדיוק באותה מידה:
"ערכה של השבת גדול יותר מערך חיי אדם שאינו יהודי, משום שהשבת היא יסוד הקודש שבאומה הישראלית. לולי השבת אין זהות ישראלית אלוקית, ועל כן אפילו חיי אדם גוי שהם ערך חשוב, נדחים מפניה.
לכן ההלכה היא שלא מיילדים גויה בשבת, גם אם אינה עכו"ם שהרי יש בזה איסור עוקר דבר ממקום גידולו (-העובר)ועוד. ואם היא עכו"ם (כגון נוצריה), אזי אפילו ביום חול לא מיילדים שלא להרבות עובדי ע"ז, אך בימינו משום איבה מיילדים בחול. אך בשבת לא מיילדים גם אם יש איבה משום שיכולה להשמט ולומר שמותר לנו ליילד רק נשים שומרות שבת ואז לא תהיה איבה.
ובימינו שהאיבה מתעוררת למרות כל התירוצים, חובה לילד אפילו בשבת, ואפילו עכו"ם, ועל אף שהדבר אסור מיסודו הוא נדחה מפני פקוח נפש של יהודים שמא מילדת גויה לא תיילד יהודיה כנקמה.
מי שמגדיר את סולם הערכים שלנו הוא דבר ד' שבתורה ולא התחושות שלנו, וכך ההלכה הגדירה במס' ע"ז ובמקומות אחרים וכך נפסק בראשונים, בשו"ע ובגדולי האחרונים.
אני מבין שהדבר קשה לעיכול, ששמירת הלכה דוחה חיי אדם גוי. אולם גם חיי יהודי נדחים מפני הלכות מסויימות כגון ע"ז וגלוי עריות ועוד. הערך הלאומי של הזהות האלוקית שבנו, המתבטאת בשבת, גוברת על הערך האינדוודואלי של חיי האדם. "
https://www.kipa.co.il/%d7%a9%d7%90%d7%9c-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a8%d7%91/%d7%90%d7%99%d7%9f-%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%92%d7%95%d7%99%d7%94-%d7%91%d7%a9%d7%91%d7%aa/
לקבע המקורות של התנ"ך - הכתוב ממש לא ברור, בגלל לא טרחתי לתרץ את כי אתה נטו מסלף כפי שהוכחתי עד כה.
תהית איך זה שאתה מסלף? אולי אתה לא יודע מה ההגדרה של סילוף. אבל כאשר אתה חותך פסקים, משמיט את השורה לפני ואת השורה אחרי, מביא קטעים בכוונה שזה ישמע אחרת במה שזה כתוב ומתעלם ממה שכתוב שורה אחת למעלה או למטה, זה נקרא סילוף.
חיות לא רוצחים אלא שוחטים, מוזמן לקרוא בגוגל על ההבדל.
https://70q.co.il/questions/68/
כמו כן, כפי שנאמר מעליי, מוזמן לקרוא את חזון הצמחונות והשלום של הרב קוק זצ"ל.
https://he.m.wikisource.org/wiki/%d7%97%d7%96%d7%95%d7%9f_%d7%94%d7%a6%d7%9e%d7%97%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa_%d7%95%d7%94%d7%a9%d7%9c%d7%95%d7%9d
אם אתה לא יודע איך הגמרא עובדת, אז אל תגיב סתם. הרמב"ם פסק להלכה שיש להציל אותו.
דוגמה לסילוף שלך זה מה שעשית עם הציטוט מיומא. יהודי שמחלל שבת חייב עונש מיתה. לעומתו גוי שמחלל שבת אינו חייב מיתה. התפקיד הוא הקובע את ההבדל בדין, ולא המוצא. מכיוון שחייו של היהודי תלויים במצוות השבת, והוא יכול להיהרג בגלל השבת, לכן ישנה הלכה מיוחדת אשר מתירה לחלל עליו את השבת. הגוי לעומת זאת אינו חייב במצוות השבת, ולא נהרג בגלל השבת, ולכן מעיקר הדין אין מחללים עליו את השבת. אך משום דרכי שבת מחללים את השבת גם על הגויים, והביטוי "דרכי שלום" אין פירושו רק פחד ממלחמה עם גויים, אלא יש בכך צד של קידוש השם - כלומר מה שמחשיבים דרכי שלום בעולם. (קרדיט להידברות)
למה לא הבאת הציטוט שכתוב קצת אחרי הציטוט שהבאת? "חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה (יומא פה, ב). (היהודי)
ההלכתי שציינת חלה אך ורק שיש גוי אחר שיכול להציל את הגוי, אחרת חובתינו להציל אותו. נפסק להלכה שמותר לחלל שבת עבור גוי ולהצילו. (פניני הלכה שבת ג': "יסוד ההיתר כדי למנוע סכנה מיהודי מבואר בחתס יוד קלא, ודברי חיים אוח ב, כה. וככ אגמ אוח ד, עט; רשזא בששכ מ, הערה מז; ציא חח טו, ו; חט יז, א; יביא ח, לח. ויש להוסיף שלרמבן (הוספות לעשה טו), מחללים שבת על הצלת גר תושב. וכן דעת רשבץ. ויש אומרים שגם בלא קבלת המצוות בפני שלושה מי ששומר בפועל שבע מצוות נחשב כגר תושב (מהריץ חיות, רמד פלאצקי). וככ הרב רבינוביץ במלומדי מלחמה מג. ולדעת רבים אין מחללים שבת על גר תושב, וגם אין כיום דין גר תושב. אבל לכל הדעות מצילים כמבואר למעלה. ובבית חולים שמתנהל על פי ההלכה, יש להעדיף לקבוע בשבת תורנות לרופאים ואחיות גויים, ואם יגיעו חולים גויים, יטפלו הגויים בגויים. ואם הגיע גוי עם מחלה שהרופא היהודי מומחה יותר ברפואתה, ורגילים בימות החול לפנות אליו במקרים שכאלה, יטפל הרופא היהודי בחולה הגוי, גם במלאכות דאורייתא.)"
והרב עובדיה יוסף זצ"ל סיפק גם פתרון הלכתי לרופא הדתי שיפתור את הבעיה: "דרשו רבותינו בשבת צ"ג, בעשותה, יחיד שעשה חייב, שניים שעשו פטורים. למשל, מעבירים מרשות יחיד לרבים, זה איסור דאורייתא. אם באים שניים ומעבירים כיכר לחם, פטורים. הרופא שצריך לנתח, יקרא לעוד רופא או אח, ויחתכו ביחד. רוצים להדליק את החשמל ידליקו ביחד, ואז יש היתר. כדי שלא יקלעו למצב לא נעים ויביאו אותם למשפט, לכן זו העיצה, שניים שעשו פטורים"
לגבי הציטוט שהבאת, לא נמאס לך מהסילופים?
"בשו"ת יביע אומר חלק ח' (חלק חושן משפט סימן יא) שאף על פי שמעיקר הדין מותר לקבל עירוי דם מגויים ומיהודים שאינם כשרים, מכל מקום אם אין הדבר דחוף ואפשר להמתין לקבלת עירוי דם מישראל כשר, טוב להמתין ממידת חסידות, היות ואם מקבלים עירוי דם ממי שאוכל בשר טמא ונבלות וטרפות, הדם היוצא מהם גורם בוודאי טבע רע בהשחתת המדות, כגאוה וכעס והקפדה, קנאה ושנאה ויתר מדות רעות, יעויין שם. וע"ע בשו"ת שאילת שאול חלק ב' (חלק יורה דעה סימן ד)."
*אם המקרה לא דחוף* עדיף לא לקבל מגוי.
https://www.hidabroot.org/question/252833
לגבי הציטוט של ר' צדוק הכהן מלובלין, לא הבאת כאן משהו מחשיד. מי שלומד מבין.
https://70q.co.il/questions/25/
https://70q.co.il/questions/41/
כנ"ל לספר הזוהר, אין כאן משהו לא תקין.
לגבי הפסק הלכה שהבאת משולחן ערוך, מצטט לך תשובה שלפיה בימינו *חובה* ליילד אישה גויה בשבת:
מתן ומבהירה את הנושא, וכן יש מקורות גם שאסור להציל חיי אדם יהודי ולא רק גוי, בדיוק באותה מידה:
"ערכה של השבת גדול יותר מערך חיי אדם שאינו יהודי, משום שהשבת היא יסוד הקודש שבאומה הישראלית. לולי השבת אין זהות ישראלית אלוקית, ועל כן אפילו חיי אדם גוי שהם ערך חשוב, נדחים מפניה.
לכן ההלכה היא שלא מיילדים גויה בשבת, גם אם אינה עכו"ם שהרי יש בזה איסור עוקר דבר ממקום גידולו (-העובר)ועוד. ואם היא עכו"ם (כגון נוצריה), אזי אפילו ביום חול לא מיילדים שלא להרבות עובדי ע"ז, אך בימינו משום איבה מיילדים בחול. אך בשבת לא מיילדים גם אם יש איבה משום שיכולה להשמט ולומר שמותר לנו ליילד רק נשים שומרות שבת ואז לא תהיה איבה.
ובימינו שהאיבה מתעוררת למרות כל התירוצים, חובה לילד אפילו בשבת, ואפילו עכו"ם, ועל אף שהדבר אסור מיסודו הוא נדחה מפני פקוח נפש של יהודים שמא מילדת גויה לא תיילד יהודיה כנקמה.
מי שמגדיר את סולם הערכים שלנו הוא דבר ד' שבתורה ולא התחושות שלנו, וכך ההלכה הגדירה במס' ע"ז ובמקומות אחרים וכך נפסק בראשונים, בשו"ע ובגדולי האחרונים.
אני מבין שהדבר קשה לעיכול, ששמירת הלכה דוחה חיי אדם גוי. אולם גם חיי יהודי נדחים מפני הלכות מסויימות כגון ע"ז וגלוי עריות ועוד. הערך הלאומי של הזהות האלוקית שבנו, המתבטאת בשבת, גוברת על הערך האינדוודואלי של חיי האדם. "
https://www.kipa.co.il/%d7%a9%d7%90%d7%9c-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a8%d7%91/%d7%90%d7%99%d7%9f-%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%92%d7%95%d7%99%d7%94-%d7%91%d7%a9%d7%91%d7%aa/
לקבע המקורות של התנ"ך - הכתוב ממש לא ברור, בגלל לא טרחתי לתרץ את כי אתה נטו מסלף כפי שהוכחתי עד כה.
תהית איך זה שאתה מסלף? אולי אתה לא יודע מה ההגדרה של סילוף. אבל כאשר אתה חותך פסקים, משמיט את השורה לפני ואת השורה אחרי, מביא קטעים בכוונה שזה ישמע אחרת במה שזה כתוב ומתעלם ממה שכתוב שורה אחת למעלה או למטה, זה נקרא סילוף.