12 תשובות
שמש, ירח וכו'
שואל השאלה:
^^^איך הוא ידע שהוא מדבר איתו ולא הוזה או מדבר עם משהו שהוא לא אלוהים?
^^^איך הוא ידע שהוא מדבר איתו ולא הוזה או מדבר עם משהו שהוא לא אלוהים?
אנונימית
המקומות הקלאסיים שעוסקים בכך הם בראשית רבה, לט (הבירה הדולקת בארמון וכו'), וכן גם הלכות ע"ז וחוקות הגויים א', ג' (המניע הבלתי מונע של אקווינס). כלומר, המסופר לנו במקורות האלו הוא שמתוך הכרת המציאות (מעשה בראשית) הגיע אברהם אבינו ע"ה לידיעת מאפייני המציאות כמציאות (מעשה מרכבה). ויפה אף לומר שמצינו רמז לשתי המקורות האלו בספר היצירה שכתב אברהם ע"ה (ספר היצירה ו', ב: "גלגל בשנה כמלך במדינה"). וזה גם מה שכתב באותו הספר: "וכיון שצפה אברהם אבינו ע"ה והביט וראה וחקר והבין וחקק וחצב וצרף וצר ועלתה בידו אז נגלה עליו אדון הכל ב"ה והושיבהו בחיקו ונשקו על ראשו וקראו אוהבי וכרת לו ברית ולזרעו והאמין בה' ויחשבה לו צדקה" (שם, סעיף ד'). ומכאן אנו גם למדים על האזוטריות של מעשה בראשית ומעשה מרכבה, אך אין פה המקום לדרוש בכך. ובהערות קלות אלו רק רציתי לומר שהתפיסה הילדותית שמייחסים לאברהם, כאילו הסתכל בשמיים ויצר מעין ניסוח עילג של הטענה הטלאולוגית זה דבר שרחוק מהאמת לחלוטין, אברהם הכיר בשכלו העיוני את הכל כפי שהוא באמת מהתאחדות היסודות ועד אלוהים (וכל לומדי ספר היצירה יסכימו איתי על כך).
שואל השאלה:
^איך אברהם הכיר את הכל כפי שהוא באמת?
^איך אברהם הכיר את הכל כפי שהוא באמת?
אנונימית
וואלה אין לי שמץ לפי מה שזכור לי הוא התגלה הליו או משהו אבל אני לא מאמינה באלוהים אז...
שאלה טובה
כי הוא דיבר איתו (?)
אנונימי
הוא לא
זה בגלל שאנחנו מין ממציא אלים.
האבולוציה מסבירה את הדבר...
יש רעש בשיחים. אולי זה טורף.
התפוח ששמתי במערה נעלם. אולי חיה לקחה אותו.
על העץ הזה אין פירות. אני צריך למצוא סביבה אחרת.
מבין? יכולת הסקת מסקנות, חיפוש אחר סובייקטים ולא אובייקטים, חיפוש אחר הגורמים. עכשיו בני האדם ראו את המציאות, וחשבו שבגלל המורכבות שבה, משהו משוכלל בטח עומד מאחורי זה. אז לא היה מדע, ולא ידעו להסביר את תופעות הטבע. אז החליטו שיש דברים קסומים בלתי נראים בשמיים ששורפים אנשים בקקי רותח אם הם לא מקשיבים להם..
טוב להתפכח מהאמונה.
האבולוציה מסבירה את הדבר...
יש רעש בשיחים. אולי זה טורף.
התפוח ששמתי במערה נעלם. אולי חיה לקחה אותו.
על העץ הזה אין פירות. אני צריך למצוא סביבה אחרת.
מבין? יכולת הסקת מסקנות, חיפוש אחר סובייקטים ולא אובייקטים, חיפוש אחר הגורמים. עכשיו בני האדם ראו את המציאות, וחשבו שבגלל המורכבות שבה, משהו משוכלל בטח עומד מאחורי זה. אז לא היה מדע, ולא ידעו להסביר את תופעות הטבע. אז החליטו שיש דברים קסומים בלתי נראים בשמיים ששורפים אנשים בקקי רותח אם הם לא מקשיבים להם..
טוב להתפכח מהאמונה.
"כיון שנגמל איתן זה, התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן, ולחשוב ביום ובלילה, והיה תמיה: היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד, ולא יהיה לו מנהיג; ומי יסבב אותו, לפי שאי אפשר שיסבב את עצמו. ולא היה לו לא מלמד ולא מודיע דבר, אלא מושקע באור כשדים בין עובדי עבודה זרה הטיפשים" (משנה תורה, הלכות עבודה זרה, פרק א, הלכה ג).
אנונימי
^^^התבונן וחקר בתמיהה.
^ מה לא? קראת את מה שהבאתי מהרמב"ם?
אנונימי