9 תשובות
זכור לי משהו
זה היה שיר/סיפור ממש ארוך נכון?
שואל השאלה:
הֲבָ א מַ ּבּו ל וְ שָ ם תֵּ בֵּ ל חֳרָ בָה / וְ אֵּ ין לִ רְ אֹות פְ נֵּי אֶ רֶ ץ חֲרֵּ בָ ה,
וְ אֵּ ין אָ דָ ם וְ אֵּ ין חַיָה וְ אֵּ ין עֹוף / הֲסָ ף הַ כֹּל וְ שָ כְ בּו מַ עֲצֵּ בָ ה?
ּובִ רְ אֹות הַר וְ שּוחָ ה לִי מְ נּוחָ ה / וְ אֶ רֶ ץ הָעֲרָ בָ ה לִי עֲרֵּ בָ ה.
וְ אַ שְ גִ יחַ לְ כָל עֵּבֶר וְ אֵּ ין כֹּל / אֲבָל מַ יִם וְ שָ מַ יִם וְ תֵּ בָה.
וְ לִ וְ יָתָ ן ּבְ הַ רְ תִ יחֹו מְ צּולָה / וְ אֶ חְ שֹּב כִ י תְ הֹום יַחְ שֹּב לְשֵּ יבָ ה.
וְ לֵּב הַיָם יְכַחֵּ ש ּבָ אֳנִיָה / כְ אִ ּלּו הִ יא ּבְ יַד הַיָם גְ נֵּבָ ה!
וְ יָם יִזְעַף וְ נַפְ שִ י תַ עֲֹלז, כִ י / אֱלֵּי מִ קְ דַ ש אֱֹלהֶ יהָ קְ רֵּ בָה.
שואל השאלה:
זה ...
יש מצב אני לא זוכרת כלכך עברתי את הבגרות הזאת בנס
זה שיר של ריה"ל. למה אתם לומדים אותי? זה בית ספר דתי? הוא שייך לשירי הים של רבי יהודה הלוי, שהם גם שירי געגועים לארץ ישראל. השיר הזה לוקח דימויים מסיפור המבול התנ"כי כדי להראות על הקושי בעליה לארץ ישראל (עליה לרגל, לא עליה במובן של הגירה), אך גם על החשיבות שבכך.
בשיר קיימת תפארת הפתיחה, בחריזה בין הדלת והסוגר בבית הראשון. בסוגר של הבית השלישי יש צימוד ערבה-ערבה (ערבה = מקום דל וצחיח, ערבה = טעימה לחיך)
וואי עשיתי ממש אהבתי
אמצעים ספרותיים:
מטאפורה - "ולב הים יכחש באניה, כאילו היא ביד הים גנבה".
הבא מבול/ ר יהודה הלוי:
השיר מדבר על כותב השיר שרוצה בעצם להגיע לארץ ישראל, הנפש שלו כל כך רוצה לעלות לארץ ישראל (ולהגשים את חלומו), אך עומדים בפניו המון קשיים ומכשולים שמפריעים לו לעלות לארץ ישראל. (למשל הים). ובגלל הקשיים הוא מבין שחלומו לא יתגשם אבל מרוב שהנפש שלו כל כך רצתה לעלות לארץ ישראל והוא לא וויתר למרות כל הקשיים שעמדו בפניו, הוא מצליח לבסוף להגשים את חלומות ולראות את ארץ ישראל.
חזרה- על המילה "אין"
ניגוד - "וים יזעף ונפשי תעלוז/ כי אלי מקדש אלוהה קרבה.