42 תשובות
לפי ההלכה, אך ורק אם אמא שלך יהודייה אתה יהודי באופן טבעי, בלי קשר לגיור
אין דבר כזה לאום יהודי..
אנונימי
שואל השאלה:
אבל לאום ודת זה דברים שונים זה לא הולך אחרת?
אנונימית
יהדות זו דת, אך ורק דת
אין לאום
אנונימי
כן הוא יכול להיחשב, ככה הרבה יהודים ברוסיה למשל, הרבה פעמים רק האבא יהודי אז הלכתית הם לא יהודים אבל כן נחשבים כחלק מהעם היהודי ע"י הגוים וע"י עצמם
^יהדות זו דת, אין לנו לאום - אז מי שלא עונה על ההגדרה ההלכתית - לא יהודי.
אנונימי
^אולי אין לאום, כי זה זהות פוליטית יותר (יותר נכון להגיד לאום ישראלי), אבל אי אפשר להתכחש שיהודים זה גם קבוצה אתנית/עם. כמו שיש גרמני, פולני, רוסי, יש גם את היהודי (בלי קשר לזהות הדתית שלו).
אני אפילו עשיתי בדיקת דנ"א והיה רשום לי 50% יהודי (איך זה הגיוני אם יהודי זה רק דת?)
כי האנשים הדתיים האלו, ממעמד הר סיני
התרבו רק עם בני אותה דת ולרוב לא מדובר בגרים
אנונימי
^מישהו שסבתא שלו (מצד אמא) גויה וכל השאר אשכנזים, אז אתה תגיד שאין לו קשר לעם היהודי? (אגב יש לא מעט כאלה בארץ). הבן אדם 75% אשכנזי, אם כל המאפיינים התרבותיים וגנטיים, יכול להיות אפילו ציוני ומתגורר בארץ, אי אפשר להשוות אותו לגוי רגיל.
היטלר (ימ"ח) ראה ביהודים כקבוצה אתנית, המשוייכת לדת.
אנונימי
הוא גוי לכל דבר ועניין.
אנונימי
^רק הלכתית.
^'הלאום' כהגדרך, נובע מהדת
בלי הדת, אין לאום
הדת, פועלת לפי חוקי ההלכה ומגדירה גם 'מיהו יהודי'
אנונימי
על גר, שאבא ואמא שלו היו נאציים, גזע הארי
אני אגיד שהוא יהודי לכל דבר ועניין (פרט לעניין השבטים, שפחות רלוונטי היום).
אנונימי
^^זהות היהודית זה זהות לאומית/אתנית ולא בהכרח קשורה לדת, בברית המועצות לא היה את הדת והיהודים הזדהו כיהודים בלי קשר אליה, וגם הגוים התייחסו אליהם שונה, כאל לאום בפני עצמו
אם האמא יהודיה הוא יהודי אם לא אס לא.הוא יכול להתגייר אם הוא רוצה להיות יהודי באמת ובתמים ומוכן לשאת את העול של התורה.
^^אתה מחשיב את זה, על אף שזה נובע מטעות?
אני רואה את הטעות הזאת גם היום, אפילו אצל מתגיירים
אנונימי
^זה עניין סוציולוגי, של זהויות והגדרות, זה כמו להגיד שבן אדם נקרא גבר אם יש לו כרומוזום y, אולי בביולוגיה זה נחשב לפסוק אמת, אבל מבחינה סוציולוגית זה לא נכון (גבר זה זהות מגדרית, סוג של תפקיד חברתי), ובכללי זה לא יפה להביא כל פעם את ההגדרה הביולוגית (זה נחשב טרנספובי), באותה מידה זה לא מכבד לקרוא ליהודים שנספו בשואה 'גוים' אפילו אם הם לא יהודים הלכתית
אבל יש הגדרה ברורה, שנקבעה ע"י ממציא היהדות - השי"ת.
אז אתה מייהד אותם בגלל טעות של היטלר?
אנונימי
^אני לא מייהד אותם, אני רק אומר שיהודי זה *גם* זהות לאומית/אתנית, לא רק זהות דתית. וזה עובדה סוציולוגית. זהות היא זהות, בלי קשר למציאות המטאפיזית. הם יכולים להיות אפילו חייזרים.
אין לי כח
הזהות שלהם, לא יהודית
בדיוק כמו שאם אבא שלי היה נוצרי - לא הופך אותי לחצי נוצרי
אנונימי
^מה זאת אומרת הזהות שלהם לא יהודית? אם הם מזדהים כיהודים ואחרים מזהים אותם כיהודים אז הזהות שלהם הם יהודית. זה הגדרה סוציולוגית.
זהות נוצרית - זה אך ורק זהות דתית, לכן זה לא עובר בתורשה. אבל יהדות כן עוברת, אני מכיר הרבה אנשים שאומרים על עצמם שהם חצי יהודים חצי גרמנים/אוקראינים/וכו
והם טועים
זו שהיהדות עוברת (הכוונה לזהות דתית - שמחייבת את הבן לאמא) זה עניין דתי בלבד
- ולפי כך, לאבא אין משמעות
יהדות זו דת בלבד.
- אגב, לדעתך, אדם ששני הוריו גרי צדק - אתה מחשיב אותו כיהודי לאומי?
אנונימי
^זה לא אני מחשיב, זה עניין של הזהות שלו ואיך החברה רואה אותו. הוא כן יכול להזדהות עם היהודים מבחינה לאומית, אני מכיר טרנסג'נדרית שמחשיבה את עצמה כחלק מההיסטוריה של נשים (היא אומרת למשל דברים כמו "בימי הביניים לא היה לנו זכויות (לנשים)").
באותה מידה בן לגרים יכול להגיד "ה' הוציא אותנו ממצרים", 'אותנו' זה השבטים.
על פי ההלכה האורתודוקסית רק מי שאימו יהודיה או שעבר גיור כהלכה נחשב יהודי
אנונימי יש דבר כזה לאום יהודי
העם חולק שפה תרבות מנהגים משותפים
ומעל הכל גנטיקה
גם אבא שלי יהודי ואמא שלי לא מבחינה גנטית אני יהודי גם אם לא על םי ההלכה
^^אני מבין מה שאתה אומר, אבל לא מסכים - אז יהדות הייתה הדת של האבא.
^עזוב..
אנונימי
כן.
מישהו מהלאום היהודי זה מישהו שנולד לאמא יהודיה או מישהו שהתגייר
אם מישהו אבא שלו יהודי ואמא שלו לא אז הוא לא חלק מהלאום היהודי
אנונימית
מרגיש?...

אם האמא יהודיה הוא יהודי
או אם הוא התגייר
^טוב, אז רוב היהודים משתייכים לאותו עם/קבוצה אתנית/לאום (קבוצה שמוגדרת לא על פי דת), אז איך אתם תקראו לקבוצה הזאת?
^בנים של נוצרים/יהודים?
אנונימי
^^יהודי, או גוי
^יהודי וגוי זה לא הגדרה דתית בלבד?
אני רוצה להגיע לקונצנזוס לשם כך מציע את השם 'עברי'. אתם מסכימים?
לא.
אנונימי
לא, זה עם.^^
אני לא מתפשר על שום חלופה.
יהדות זו דת, דת שעברה מאברהם אבינו - עד אליי
כמובן, שאני יכול להיות גם גר.
אנונימי
^^אני שואל על העם. לאיזה עם רוב היהודים משתכיים? עם זה דבר שמוגדר ע"פ גנים, תרבות, שפה וכו' (בלי קשר לדת).
יש לרובנו משהו במשותף מהתקופות של ארצ"י, או השבטים - אם אתה מרחיק לכת
--
תרבויות - תרבות יהודית (לא היו אז מודרן-אורטודוקס ;)
שפה - עברית לרוב(או שפות כמו יידיש), בגלל הדת
גנים - כמו"ש לעיל
אנונימי
^מה?
מה לא ברור במה שכתבתי?
אנונימי
compass -
היא רוצה להרגיש ישראלית, ציונית, צברית - חלק ממה שקורה כאן
היא מרגישה תחושת שונות
אנונימי
^^מה מרחיק? איזה כת? מה זה ארצ"י? ארץ ישראל?
-
אז אתה טוען שאנשים שמשתייכים ליהדות לא שייכים ברובם לעם מסוים? אם כן, אז מה שמו?
^עוד קצת, בהיסטוריה
כן
אני טוען שרוב היהודים, משתייכים גנטית לאנשים שקודם היו יהודים (השבטים), ממתן תורה ואפילו קצת לפני
--
אני מודע לתופעת התבוללות והגרות כמו"כ לקבוצות שנספחו אלינו כמו הערב רב
אנונימי