8 תשובות
^יהיה שלטון "דמוקרטי" של הפועלים שיגן על האינטרסים דמוקרוטיים (=פרולטריים) מול המעמד שהופל. לאט לאט המדינה תצמצם את סמכויותיה עד שתתבטל כלל.
שואל השאלה:
כן אבל כאן נעוצה השאלה שלי, מה לפי מרקס יגרום לזה לקרות. הכוונה היא שבגלל שמעמד הפועלים סבל בעברו אז מתוך תחושת סימפתיה הם ירצו לבטל את המעמדות, או שיש משהו שקורה פרקטית מעבר לרצון הטוב שלהם?
ואממ, המרקיסיזם לא זכור לי כמבטל את המדינה(?)
כן אבל כאן נעוצה השאלה שלי, מה לפי מרקס יגרום לזה לקרות. הכוונה היא שבגלל שמעמד הפועלים סבל בעברו אז מתוך תחושת סימפתיה הם ירצו לבטל את המעמדות, או שיש משהו שקורה פרקטית מעבר לרצון הטוב שלהם?
ואממ, המרקיסיזם לא זכור לי כמבטל את המדינה(?)
אנונימית
^כל הפואנטה של מרקסיזם זה אנרכיזם, זה אידאולוגיה אנרכיסטית. הדגש הרב על המדינה ודיקטטורת הפרולטריון זה כבר יותר לניניזם, סטליניזם וכו'. אתוס המרקסיסטי המקורי הוא אנרכיסטי.
זה לא עניין של רצון טוב, מרקסיזם זה לא תורה מוסרית, לקראת הסוף של תהליך ההיסטורי פרולטריון אמור לפתח תודעה קולקטיבית בהתאם לתנאי ההוויה שלהם, זה תהליך אובייקטיבי כמו כוח הכובד. הוויה הסוציאליסטית תיצור בסופו של דבר בני אדם קומוניסטיים (חברתניים) שלא ישאופו לבנות שלטון ההון מחדש, כי לא יהיה הון (זה המטרה העיקרית של קומוניזם כתנועה וכאידאולוגיה).
זה לא עניין של רצון טוב, מרקסיזם זה לא תורה מוסרית, לקראת הסוף של תהליך ההיסטורי פרולטריון אמור לפתח תודעה קולקטיבית בהתאם לתנאי ההוויה שלהם, זה תהליך אובייקטיבי כמו כוח הכובד. הוויה הסוציאליסטית תיצור בסופו של דבר בני אדם קומוניסטיים (חברתניים) שלא ישאופו לבנות שלטון ההון מחדש, כי לא יהיה הון (זה המטרה העיקרית של קומוניזם כתנועה וכאידאולוגיה).
הרכוש הפרטי יתבטל ואז כבר לא יהיה הון, מרגע שאין הון ההבדלים בין הבורגנים לפרולטרים נעלמים וכולם נהיים באותה דרגה מעמדית ועם גישה זהה לאמצעי הייצור ולתוצר.
יש את התהליך במניפסט...
המצב המדוכא של הפרולטריון תחת שלטון ההון (קפיטליזם) יגרום לפועלים לפתח תודעה מעמדית, מה שתוביל בסופו של דבר למהפכה סוציאליסטית (הבורגנים מונעים את זה ככל האפשר, למשל ע"י אידאולוגיות לאומניות כמו פאשיזם).
במהפכה הסוציאליסטית הפועלים יעבירו את אמצעי הייצור מבעלות פרטית לבעלות מדינית (של מדינה סוציאליסטית כמובן) ע"י הפקעה בצורה אלימה.
לאחר חיסול היחסים הקפיטליסטיים, הדיקטטורה של הפרולטריון תמצה את עצמה:
כשבמהלך ההתפתחות הבדלים בין מעמדות ייעלמו, וכל אמצעי הייצור יהיה מרוכזים בידי אגודות, אז שלטון הציבורי יאבד את אופיו הפוליטי. (שלטון פוליטי במובן מרקסיסטי הוא אלימות מאורגנת של מעמד אחד כדי לדכא אחר).
כאשר במאבק נגד הבורגנות הפרולטריון מתאחד למעמד, ודרך המהפכה הופך את עצמו למעמד השולט וכמעמד השולט הוא מבטל בכוח את יחסי הייצור הישנים, אז ביחד עם יחסי הייצור הללו הוא הורס גם את התנאים לקיומה של ניגודיות מעמדית, וכתוצאה מבטל את המעמדות כלל, ובכך כולל את עצמו ואת השלטון שלו כמעמד.
המצב המדוכא של הפרולטריון תחת שלטון ההון (קפיטליזם) יגרום לפועלים לפתח תודעה מעמדית, מה שתוביל בסופו של דבר למהפכה סוציאליסטית (הבורגנים מונעים את זה ככל האפשר, למשל ע"י אידאולוגיות לאומניות כמו פאשיזם).
במהפכה הסוציאליסטית הפועלים יעבירו את אמצעי הייצור מבעלות פרטית לבעלות מדינית (של מדינה סוציאליסטית כמובן) ע"י הפקעה בצורה אלימה.
לאחר חיסול היחסים הקפיטליסטיים, הדיקטטורה של הפרולטריון תמצה את עצמה:
כשבמהלך ההתפתחות הבדלים בין מעמדות ייעלמו, וכל אמצעי הייצור יהיה מרוכזים בידי אגודות, אז שלטון הציבורי יאבד את אופיו הפוליטי. (שלטון פוליטי במובן מרקסיסטי הוא אלימות מאורגנת של מעמד אחד כדי לדכא אחר).
כאשר במאבק נגד הבורגנות הפרולטריון מתאחד למעמד, ודרך המהפכה הופך את עצמו למעמד השולט וכמעמד השולט הוא מבטל בכוח את יחסי הייצור הישנים, אז ביחד עם יחסי הייצור הללו הוא הורס גם את התנאים לקיומה של ניגודיות מעמדית, וכתוצאה מבטל את המעמדות כלל, ובכך כולל את עצמו ואת השלטון שלו כמעמד.
שואל השאלה:
אבל אם יש הון בבעלות קהילתית זה לא אומר שזה לא אנרכיזם? זו לא הייתה אחת מהביקורות על המקרסיזם?
ואני מרגישה שאני ממש מציקה עם ההסבר הזה, אבל מה שאני לא מצליחה להבין הוא מה גורם למרקס לטעון שהגישה הקומוניסטית תנבע מהסוציאליסטית, איך הוא מקשר ביניהם, יש כאן שרשרת אירועים ואירוע אחד מוביל לאחר, הסוציאליזם לקומוניזם. מה בסוציאליזם יגרום לפרולטריון בסוף לפתח תודעה קולקטיבית?
אבל אם יש הון בבעלות קהילתית זה לא אומר שזה לא אנרכיזם? זו לא הייתה אחת מהביקורות על המקרסיזם?
ואני מרגישה שאני ממש מציקה עם ההסבר הזה, אבל מה שאני לא מצליחה להבין הוא מה גורם למרקס לטעון שהגישה הקומוניסטית תנבע מהסוציאליסטית, איך הוא מקשר ביניהם, יש כאן שרשרת אירועים ואירוע אחד מוביל לאחר, הסוציאליזם לקומוניזם. מה בסוציאליזם יגרום לפרולטריון בסוף לפתח תודעה קולקטיבית?
אנונימית
שואל השאלה:
עדיין לא הבנתי מה גורם להפלת המעמדות. המעמד הבורגני יוחלף, אבל עדיין יהיה שלטון "דיקטטורי", שאין סיבה שירצה לבטל את הכוח שהשיג. בדיקטטורה של הפרולטריון עדיין יש רכוש פרטי, אני פשוט לא הבנתי את המהלך שמשנה את זה.
מה מעשית קורה שיש מעבר לקומוניזם? התנגדות של הבורגנים ואז מה? או שמעמד הפועלים פשוט מוותר מרצוננו?
עדיין לא הבנתי מה גורם להפלת המעמדות. המעמד הבורגני יוחלף, אבל עדיין יהיה שלטון "דיקטטורי", שאין סיבה שירצה לבטל את הכוח שהשיג. בדיקטטורה של הפרולטריון עדיין יש רכוש פרטי, אני פשוט לא הבנתי את המהלך שמשנה את זה.
מה מעשית קורה שיש מעבר לקומוניזם? התנגדות של הבורגנים ואז מה? או שמעמד הפועלים פשוט מוותר מרצוננו?
אנונימית
כתוצאה מחיסול של גורמים מדכאים וריאקציה של מעמד המנצלים קיום המעמדות יפסק ולא יהיה צורך במדינה.