54 תשובות
כי הוא בכל זאת צוה עליהן, ומי שעובר על מה שצוה מלך העולם שאתה קיים בזכותו וכל מה שיש לך זה ממנו יבתרך - ראוי להיענש. זאת מידת הדין.
אנונימי
אנחנו עושים נחת רוח ליוצרנו ועושים את רצון בוראנו.
רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא) יי חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.
הוא רוצה שיהיה לנו טוב, ואנחנו רוצים שיהיה לו טוב, וגם לנו כמובן.
רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא) יי חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.
הוא רוצה שיהיה לנו טוב, ואנחנו רוצים שיהיה לו טוב, וגם לנו כמובן.
שואל השאלה:
^^^אז למה הוא ציווה עליהן?
^^לא נכון, הוא לא צריך את הנחת רוח הזאת בכלל כי לא חסר לו כלום
^אז אם אתה פוגע בעצמך בעיה שלך, לא של אלוהים, הוא לא צריך להעניש עוד עונש על זה
^^^אז למה הוא ציווה עליהן?
^^לא נכון, הוא לא צריך את הנחת רוח הזאת בכלל כי לא חסר לו כלום
^אז אם אתה פוגע בעצמך בעיה שלך, לא של אלוהים, הוא לא צריך להעניש עוד עונש על זה
אנונימית
הוא לא צריך אבל הוא רוצה... כל מעשה מעיד על מגמה של רצון וכוונה
ben, אתה צודק. אבל השאלה כאן על עונש אם לא עושים.
אנונימי
למה הוא צוה? כדי שנהיה קדושים וזנכה לעולם הבא בזכות אותן מצוות וביושר ובצדק ולא נתבייש במתנת חינם.
אנונימי
^^^^^^^מה זאת אומרת עושים לו נחת רוח?
לא הייתה לו נחת רוח לפני כן? משהו השתנה בו בזכותינו? היה לו חוסר בנחת רוח שאנחנו מילאנו?
זה לא קצת סותר את התיאור של אלוהים לפי היהדות?
לא הייתה לו נחת רוח לפני כן? משהו השתנה בו בזכותינו? היה לו חוסר בנחת רוח שאנחנו מילאנו?
זה לא קצת סותר את התיאור של אלוהים לפי היהדות?
אנונימי
ציווה בשביל לזכות אותנו, שנזכה לכמה שיותר בעולם הזה ובעולם הבא מבחינת שכר וטוב בחיים. מבחינה חומרית או רוחנית. כמובן שזה עושה לו נחת רוח
אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם יְהֹוָה מִבְטַחוֹ וְלֹא פָנָה אֶל רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב.
הבוטח בה' חסד יסובבנו...
אנחנו עושים לו נחת רוח גם
אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם יְהֹוָה מִבְטַחוֹ וְלֹא פָנָה אֶל רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב.
הבוטח בה' חסד יסובבנו...
אנחנו עושים לו נחת רוח גם
שואל השאלה:
^^^^^אז מה ההיגיון בזה שהוא רוצה? ולמה צריך לעשות את מה שהוא רוצה?
למה הוא לא נותן את המצוות כהמלצה אלא כחובה?
^^^^^אז מה ההיגיון בזה שהוא רוצה? ולמה צריך לעשות את מה שהוא רוצה?
למה הוא לא נותן את המצוות כהמלצה אלא כחובה?
אנונימית
שואל השאלה:
^^בדיוק, אנונימי
ben
אם המטרה שלו היא אך ורק כדי לזכות אותנו אז בהנחה שיש לנו בחירה חופשית אין סיבה שהוא ייתן את המצוות כחובה, עדיף לתת אותן כהמלצה (כי שוב, בעיה שלנו אם לא קיימנו את ההמלצה שלו)
^^בדיוק, אנונימי
ben
אם המטרה שלו היא אך ורק כדי לזכות אותנו אז בהנחה שיש לנו בחירה חופשית אין סיבה שהוא ייתן את המצוות כחובה, עדיף לתת אותן כהמלצה (כי שוב, בעיה שלנו אם לא קיימנו את ההמלצה שלו)
אנונימית
לא רק הדרך הנכונה, ברור שגם זה, אבל דברים גם לגן עדן או לעולם הבא. דברים רוחנית ושכר שאין כדוגמתו שאי אפשר לתאר בעולם הזה. שגם לא הכל יש באפשרותנו להבין אותם
לדוגמה כיבוד הורים כן אתה יודע שזה יאריך ימיך לדוגמה
ולגביי אותו אחד שכתב על נחת רוח
ציווה בשביל לזכות אותנו, שנזכה לכמה שיותר בעולם הזה ובעולם הבא מבחינת שכר וטוב בחיים. מבחינה חומרית או רוחנית. כמובן שזה עושה לו נחת רוח
אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם יְהֹוָה מִבְטַחוֹ וְלֹא פָנָה אֶל רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב.
הבוטח בה' חסד יסובבנו...
אנחנו עושים לו נחת רוח גם נחת רוח לפני ה'
בשני מקומות בפרשה עומד רש"י על משמעות הביטוי 'ריח ניחוח'. במקום הראשון מבאר רש"י 7 :
"ריח ניחוח - נחת רוח לפני, שאמרתי ונעשה רצוני".
ובמקום השני אומר רש"י 8 :
"לריח ניחוח - לנחת רוח למי שאמר ונעשה רצונו".
'ניחוח' זה נחת רוח, מנוחה ושלווה, בבחינת: "דִּבְרֵי חֲכָמִים בְּנַחַת נִשְׁמָעִים" 9 . בית המקדש נקרא בפי חז"ל 'מנוחה', "'כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה' (דברים יב, ט), מנוחה - זו שילה, נחלה - זו ירושלים" 10 .
הרגשת הנחת מגיעה כשאדם רואה כיצד רצונו מתממש לנגד עיניו, וכשמדובר בנחת רוח אלקית, המשמעות היא שרצון ה' מופיע בעולם.
תדמיין שהבן שלך חלילה רוצח, אתה תשמח? יהיה לך נחת רוח? לא.. אתה תיהיה בצער ועצב שככה הוא יצא הבן שלך ורצח ובכלל על מוות של בן אדם אתה תיהיה בעצב
אז ה' נתן לנו הוראות וחוקים שנעשה את רצונו ונחת רוח, ממש כמו אבא על בנים, תלך לפי דרכו יהיה לו נחת רוח, תלך ותחטא או תרצח, זה בדיוק להפך ויש עוד המון דברים עמוקים בזה שאני פחות יודע שזה לגביי עולמות שמי שכאילו חוטא ממש מחריב עולמות
ואין יותר כיף שהבנים שלך עושים כרצונך, וזה גם עבורם. שיהיה להם רק טוב ונחת עבורך. הוא ברא אותנו בשביל להטיב לנו בסוף
לדוגמה כיבוד הורים כן אתה יודע שזה יאריך ימיך לדוגמה
ולגביי אותו אחד שכתב על נחת רוח
ציווה בשביל לזכות אותנו, שנזכה לכמה שיותר בעולם הזה ובעולם הבא מבחינת שכר וטוב בחיים. מבחינה חומרית או רוחנית. כמובן שזה עושה לו נחת רוח
אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם יְהֹוָה מִבְטַחוֹ וְלֹא פָנָה אֶל רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב.
הבוטח בה' חסד יסובבנו...
אנחנו עושים לו נחת רוח גם נחת רוח לפני ה'
בשני מקומות בפרשה עומד רש"י על משמעות הביטוי 'ריח ניחוח'. במקום הראשון מבאר רש"י 7 :
"ריח ניחוח - נחת רוח לפני, שאמרתי ונעשה רצוני".
ובמקום השני אומר רש"י 8 :
"לריח ניחוח - לנחת רוח למי שאמר ונעשה רצונו".
'ניחוח' זה נחת רוח, מנוחה ושלווה, בבחינת: "דִּבְרֵי חֲכָמִים בְּנַחַת נִשְׁמָעִים" 9 . בית המקדש נקרא בפי חז"ל 'מנוחה', "'כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה' (דברים יב, ט), מנוחה - זו שילה, נחלה - זו ירושלים" 10 .
הרגשת הנחת מגיעה כשאדם רואה כיצד רצונו מתממש לנגד עיניו, וכשמדובר בנחת רוח אלקית, המשמעות היא שרצון ה' מופיע בעולם.
תדמיין שהבן שלך חלילה רוצח, אתה תשמח? יהיה לך נחת רוח? לא.. אתה תיהיה בצער ועצב שככה הוא יצא הבן שלך ורצח ובכלל על מוות של בן אדם אתה תיהיה בעצב
אז ה' נתן לנו הוראות וחוקים שנעשה את רצונו ונחת רוח, ממש כמו אבא על בנים, תלך לפי דרכו יהיה לו נחת רוח, תלך ותחטא או תרצח, זה בדיוק להפך ויש עוד המון דברים עמוקים בזה שאני פחות יודע שזה לגביי עולמות שמי שכאילו חוטא ממש מחריב עולמות
ואין יותר כיף שהבנים שלך עושים כרצונך, וזה גם עבורם. שיהיה להם רק טוב ונחת עבורך. הוא ברא אותנו בשביל להטיב לנו בסוף
שואל השאלה:
ben
אם אנחנו עושים לו נחת רוח, זה אומר שהיה לו חוסר בנחת רוח לפני שעשינו לו נחת רוח, כלומר הוא לא היה מושלם
ben
אם אנחנו עושים לו נחת רוח, זה אומר שהיה לו חוסר בנחת רוח לפני שעשינו לו נחת רוח, כלומר הוא לא היה מושלם
אנונימית
הוא לא יעניש
כי מישהו שלא קיים לא יכול להעניש
כי מישהו שלא קיים לא יכול להעניש
שואל השאלה:
סתם מישהו
טוב, אבל פה לאלוהים יש אפשרות שלא לתת את העונשים האלו (כי הוא כל יכול), כלומר, זה לא דבר הכרחי שניענש
סתם מישהו
טוב, אבל פה לאלוהים יש אפשרות שלא לתת את העונשים האלו (כי הוא כל יכול), כלומר, זה לא דבר הכרחי שניענש
אנונימית
אם לא הייתה לך זכות בחירה, היית עכשיו עם כיפה וציצית ולומד תורה
אבל עובדה, אתה יכול לכתוב בסטיפס ולעשות כל מה שעולה לך לראש.
הוא הביא לך זכות בחירה, אבל כמובן הזהיר גם, שיש מצוות ויש חטאים, תבחר לאיפה אתה רוצה ללכת. חטאים? יש על זה שכר, מצוות? יש על זה שכר, הראשון שכר רע, השני שכר טוב.
אבל אתה רואה את רוב המדינה והעולם, בוחרים בחטאים, לא אכפת להם אם מחכה להם איי שם מיליון דולר. הוא נתן לך מצוות חובה, אבל עדיין אנשים לא עושים,
וסבבה, יש לך זכות בחירה, אבל שידעו שיש השלכות
כמו שבן אדם כאן בעולם, יש לו זכות בחירה, אתה רואה אני יכול לצאת לרחוב ולעשות מה שבאלי, אבל אם אדם ירצח אדם אחר, יש חוק במדינה, הוא יכנס לכלא כמובן.
ככה עם ה', יש לך חופש בחירה, אבל יש לך חוקים גם. תעבור עליהם, יש השלכות... אבל אתה עדיין חי ועושה מה שבאלך
אבל עובדה, אתה יכול לכתוב בסטיפס ולעשות כל מה שעולה לך לראש.
הוא הביא לך זכות בחירה, אבל כמובן הזהיר גם, שיש מצוות ויש חטאים, תבחר לאיפה אתה רוצה ללכת. חטאים? יש על זה שכר, מצוות? יש על זה שכר, הראשון שכר רע, השני שכר טוב.
אבל אתה רואה את רוב המדינה והעולם, בוחרים בחטאים, לא אכפת להם אם מחכה להם איי שם מיליון דולר. הוא נתן לך מצוות חובה, אבל עדיין אנשים לא עושים,
וסבבה, יש לך זכות בחירה, אבל שידעו שיש השלכות
כמו שבן אדם כאן בעולם, יש לו זכות בחירה, אתה רואה אני יכול לצאת לרחוב ולעשות מה שבאלי, אבל אם אדם ירצח אדם אחר, יש חוק במדינה, הוא יכנס לכלא כמובן.
ככה עם ה', יש לך חופש בחירה, אבל יש לך חוקים גם. תעבור עליהם, יש השלכות... אבל אתה עדיין חי ועושה מה שבאלך
מה קשר לא הבנתי?
אבא שלך שהתחתן לדוגמה לא הרגיש מושלם ובאהבה מטורפת וכיף והכל?
היה לו נחת רוח גם לפני, אבל כשהגעת ועשית כרצונו ולפי החינוך שלו ואתה מכבד אותו ועושה מה שמבקש, אתה גורם לו לעוד יותר נחת רוח וכיף ה' מושלם מכל הבחינות, אם הוא רוצה הוא לא צריך את המצוות אפילו, הוא מושלם, אבל הוא הביא אותם בשבילנו, כדי שנזכה, ועל הדרך זה עושה לו נחת רוח. כי למה לא? אנחנו עושים כרצונו, עושים לו עוד נחת רוח. הנשמות שלנו, עושות לו נחת רוח. כשאנחנו עושים מצוות כמובן.
אבא שלך שהתחתן לדוגמה לא הרגיש מושלם ובאהבה מטורפת וכיף והכל?
היה לו נחת רוח גם לפני, אבל כשהגעת ועשית כרצונו ולפי החינוך שלו ואתה מכבד אותו ועושה מה שמבקש, אתה גורם לו לעוד יותר נחת רוח וכיף ה' מושלם מכל הבחינות, אם הוא רוצה הוא לא צריך את המצוות אפילו, הוא מושלם, אבל הוא הביא אותם בשבילנו, כדי שנזכה, ועל הדרך זה עושה לו נחת רוח. כי למה לא? אנחנו עושים כרצונו, עושים לו עוד נחת רוח. הנשמות שלנו, עושות לו נחת רוח. כשאנחנו עושים מצוות כמובן.
שואל השאלה:
ben
אם הבן שלו רוצח הוא יתאכזב (כנראה), אבל ההבדל הוא שהוא (אנונימי) לא אלוהים ואלוהים לא חווה רגשות
ben
אם הבן שלו רוצח הוא יתאכזב (כנראה), אבל ההבדל הוא שהוא (אנונימי) לא אלוהים ואלוהים לא חווה רגשות
אנונימית
כמו שיש חוקים במדינה שאסור לעבור עליהם, ככה יש חוקים מבחינת היהדות :) מבחינת ה', שזה מעל המדינה ומעל כל העולם הזה וכדור הארץ. שאסור לעבור עליהם.
לא יודע יתאכזב או לא, אבל ה' הביא לך חוקים הגיוניים וחכמים לעולם הזה, למה לרצוח מישהו? מעשה אסור שה' לא ירצה שיקרה. הוא רוצה אהבה ואחדות. ואם יש רצח הנשמה של הנפטר תעלה למעלה
אם זאת תהיה המצלה בלבד - לא היה דין וצדק.
כבודו יתחלל (לא שהוא חייב אותו, כי יהיה לו רע בלי כבוד, אלא יש לזה השלכות על אחרים), ואחרים לא יעשו את מה שצריך לעשות ויצאו מופסדים. הם לא יגיו לתכלית בשביל להיות קדושים.. אז זה מבטל את כל סיבת בראיתם.
כבודו יתחלל (לא שהוא חייב אותו, כי יהיה לו רע בלי כבוד, אלא יש לזה השלכות על אחרים), ואחרים לא יעשו את מה שצריך לעשות ויצאו מופסדים. הם לא יגיו לתכלית בשביל להיות קדושים.. אז זה מבטל את כל סיבת בראיתם.
אנונימי
למה הוא לא רוצה שהמעשה יעשה?
אנונימי
שואל השאלה:
אבל אם הוא הביא אותן לנו כדי שנזכה אז היה עדיף לו לכפות אותן עלינו, לא? כך כולם היו זוכים
ובפעם המיליון, למה שהוא יעניש אותנו כשלא נעשה את זה אם זה רק בשביל לזכות? זה חסר היגיון לחלוטין!! זה כמו לתת סוכריה לילד ולאיים עליו במכות אם הוא לא לוקח את הסוכריה
אבל אם הוא הביא אותן לנו כדי שנזכה אז היה עדיף לו לכפות אותן עלינו, לא? כך כולם היו זוכים
ובפעם המיליון, למה שהוא יעניש אותנו כשלא נעשה את זה אם זה רק בשביל לזכות? זה חסר היגיון לחלוטין!! זה כמו לתת סוכריה לילד ולאיים עליו במכות אם הוא לא לוקח את הסוכריה
אנונימית
הוא לא יתאכב כי הוא לא יהי מופתע, כי הוא ידע את הל מראש, אבל הידיעה אינה מונעת לשמוח בשעת שמחה ולהצטער בשעת צרה.
אנונימי
^^ כנראה שאותן מצוות הכרחיות בשבילנו, לכן חוסר עשייתן פוגע בנו.
אנונימי
כל הדיבור הזה על רצון וסיפוק די פוגע ברעיון של אל מושלם ללא חוסר, לא?
הרי כשאתה מושלם אין לך צורך בסיפוק כי אתה כבר מסופק לגמרי...
הרי כשאתה מושלם אין לך צורך בסיפוק כי אתה כבר מסופק לגמרי...
אנונימי
אם יהיו לך 10 ילדים, ותכפה עליהם להתאמן 12 שעות ביום, תיהיה לך נחת רוח כלשהי? אתה תשמח? יהיה לך מצפון לזה?
ה' אל רחמן, אל אוהב, הוא נתן לך אפשרות לבחור בין הטוב ובין הרע מרוב שכולו טוב, ועובדה.. יש כאלו לדוגמה דתיים ויש כאלו שלא,
אם הוא היה כופה עלינו את זה, איזה מן אל הוא היה ? איזה נחת רוח הייתה לו? הכל בכפייה? הכל בכוח ? לא, הוא רחמן, תחשוב בהגיון למה שירצה לכפות אותן עלינו? זה לא יבוא הריי מאהבה ולא משום מקום ומרצון
הוא רוצה לזכות אותנו אכן, אבל מה לעשות שיש דברים שגם אסורים, אי אפשר שהכל יהיה מותר נכון? מה אם תשרוף חלילה וחס ספר תורה או תרצח בן אדם זה מותר ? לא... זה אסור.. ויש עוד דברים כאלו שהם אסורים. אז מה אתה חושב שבן אדם שרוצח, ה' יזכה אותו? לא... יש גיהינום ודברים כאלו או תיקונים בשביל להתנקות ואז להגיע לגן עדן.
למה שבן אדם שהיה בן אדם טוב וקיים מצוות והכל, אולי לא יגיע לגן עדן, ובן אדם רע שלא שמר מצוות, כן יגיע לגן עדן?
וזה לא חסר הגיון , זה כמו במדינה שלנו, לא תלך לצבא.. יתחילו הבעיות, לא תלך לבית ספר, לא תיהיה לך השכלה.. לא תשלם חשבון חשמל... לא תראה שום דבר...
יש חוקים לטובתך בסוף
ה' אל רחמן, אל אוהב, הוא נתן לך אפשרות לבחור בין הטוב ובין הרע מרוב שכולו טוב, ועובדה.. יש כאלו לדוגמה דתיים ויש כאלו שלא,
אם הוא היה כופה עלינו את זה, איזה מן אל הוא היה ? איזה נחת רוח הייתה לו? הכל בכפייה? הכל בכוח ? לא, הוא רחמן, תחשוב בהגיון למה שירצה לכפות אותן עלינו? זה לא יבוא הריי מאהבה ולא משום מקום ומרצון
הוא רוצה לזכות אותנו אכן, אבל מה לעשות שיש דברים שגם אסורים, אי אפשר שהכל יהיה מותר נכון? מה אם תשרוף חלילה וחס ספר תורה או תרצח בן אדם זה מותר ? לא... זה אסור.. ויש עוד דברים כאלו שהם אסורים. אז מה אתה חושב שבן אדם שרוצח, ה' יזכה אותו? לא... יש גיהינום ודברים כאלו או תיקונים בשביל להתנקות ואז להגיע לגן עדן.
למה שבן אדם שהיה בן אדם טוב וקיים מצוות והכל, אולי לא יגיע לגן עדן, ובן אדם רע שלא שמר מצוות, כן יגיע לגן עדן?
וזה לא חסר הגיון , זה כמו במדינה שלנו, לא תלך לצבא.. יתחילו הבעיות, לא תלך לבית ספר, לא תיהיה לך השכלה.. לא תשלם חשבון חשמל... לא תראה שום דבר...
יש חוקים לטובתך בסוף
שואל השאלה:
סתם מישהו
לא, זה לא שאנחנו גורמים לעצמנו רע, אלא אלוהים גורם לנו רע. למה? כי אלוהים יכול לא לתת לנו את העונשים, וגם הוא זה שמגדיר את ה"חטאים" שלנו כחטאים.
סתם מישהו
לא, זה לא שאנחנו גורמים לעצמנו רע, אלא אלוהים גורם לנו רע. למה? כי אלוהים יכול לא לתת לנו את העונשים, וגם הוא זה שמגדיר את ה"חטאים" שלנו כחטאים.
אנונימית
החטאים נועדו גם לניסיונות לראות מי איתו ומי לא, למי יש אמונה חזקה ולמי סתם, הכל מאהבה בסוף. יש גם טוב וגם רע. הכל בסוף לטובתך.
זה לא הכרחי לאלוקים, אבל הוא שמח בשבילנו שאנחנו עושים את הדבר הנכון ושאנחנו הולכים להרוויח מזה.
זאת הנחת רוח שלו. לא קשור ל"חיסרון" שלו (אין לו).
זאת הנחת רוח שלו. לא קשור ל"חיסרון" שלו (אין לו).
אנונימי
שואל השאלה:
ben
התכוונתי שאם המטרה היחידה היא שאנחנו נזכה ואנחנו נזכה גם אם זה יכפה עלינו, אז כן, כדאי לכפוצ את זה עלינו
וגם לא התייחסת למה שכתבתי אחר כך
ben
התכוונתי שאם המטרה היחידה היא שאנחנו נזכה ואנחנו נזכה גם אם זה יכפה עלינו, אז כן, כדאי לכפוצ את זה עלינו
וגם לא התייחסת למה שכתבתי אחר כך
אנונימית
^ חוץ זה, יש בעונשים רווח בשבילנו - לגרום לנו לדךר לדרך הישר וזאת טובתנו, כי זה יזכה אותנו להיות קרובים ה', שזאת זכות. בניגוד לנחש שיש לו עפר בכל מקום וכל זה בשביל שהוא לא ידבר עם ה', כי הוא לא רוצה לשמוע אותו.
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימי
אם המטרה בעונשים היא הרווח שלנו אז אין סיבה שהם יכללו סבל וייסורים בגיהנום
אנונימי
אם המטרה בעונשים היא הרווח שלנו אז אין סיבה שהם יכללו סבל וייסורים בגיהנום
אנונימית
שואל השאלה:
די, אלוהים לא שמח, אלוהים לא עצוב, אלוהים לא אוהב והוא לא כועס
אתם פשוט עושים אותו כצלמכם ודמותכם, אתם מאנישים אותו, למרות שאין לו רגשות אנושיים (לא כך? תקנו אותי אם אני טועה)
די, אלוהים לא שמח, אלוהים לא עצוב, אלוהים לא אוהב והוא לא כועס
אתם פשוט עושים אותו כצלמכם ודמותכם, אתם מאנישים אותו, למרות שאין לו רגשות אנושיים (לא כך? תקנו אותי אם אני טועה)
אנונימית
^^ יש, זה מכפר לנו. ככה אנחנו זוכים הכנעה לפניו יתברך.
אנונימי
^^ זאת לשון מושאלת. הוא מנהג בהנהגות מסוימת. השימוש באותן לשונות כדי שנבין משהו, לא שאנחנו יכולים להבין לגמרי.
אנונימי
דתיי האמת [האמת דווקא] מקיימים מצוות למען להשפיע נחת רוח לאלוקים כי אלוקים רוצה שנקיים את המצוות, כי הוא רוצה לטובתינו. אמנם הרצון הזה של אלוקים שנשמור מצוותימו, לא נובע מחיסרון ח"ו. כי אלוקים הוא המושלם והשלם. אלא זה לא כמו רצון של הנברא, רצון הבורא הוא בבחינת רצון מטרתי. שלא נובע מחיסרון. רצון להשפע על מנת להשפיע [להבדיל מרצון הנברא ששורשו נובע מהחיסרון, מהרצון לקבל]. הנברא לא יכול להבין מציאות של רצון כזה, ממש. כי כל מצימאותנו אלא למלא את החיסרון. האדם לא יכול לתפוש שורש רצון אחר ששונה ב180 מעלות משלו. כי כל המחציאות כולה היא הרצון לקבל. ורצון המטרתיההוא תקף רק לראש הצינור. שבעצם יצר את צינור ההשפעה, סיבת הסיבות ועילת העילות. ולא מקבל ומעביר שפע. לא מחיסרון...
כשאנחנו משפיעים נחת רוח לו ית'. זה לא כי חסר ל משהו. זה לא שהרגע אנחנו ממלאים לו חיסרון. כי הרצון שלו מטרתי. והסברתי זאת. הוא השלם וזה הודאי וכשנדמה לנו שמשהו נובע מחיסרון זה טעות.
ועכשיו אענה על מה שבתיאור השאלה:
קודם כל, אנחנו עושים למענו ובכך אנחנו עושים למעננו. המבין יבין ופירטתי את זה בחלק הראשון של התשובה, וגם פירטתי שזה לא נובע מחיסרון של אלוקים ח"ו. הוא מעניש אותנו כי לא קיימנו רצונו. אנשים פשעו, לקחו שפע מהקב"ה והשכינה הקדושה. בצורת פשע ולא ביושר. כי כל השפע הכל זה מהקב"ה. וכשאנחנו לא עושים את זה כפי רצונו, לא לורחים את השפע לא בצוררה שהוא [או שהוא בכלל לא מרשה לקחת] - זה אסור, אסור לגזול מהקב"ה.
משל:
למלך של עם מסויים יש המון כסף, אוכל, רהיטים, תכשיטים ובקיצר כל דבר, והמלך חכם מאד. אדם עני שמע על אותו המלך, ושמע שהמלך נותן משפעו רק לכאלו שלדעת המלך הם בני-אדם טובים. ואותו המלך חכם מכל אדם שעל פני האדמה ויודע לזהות רצון טוב וישר אצל אדם. מלא אנשים הולכים לעבר המלך והמלך בודק מי אדם טוב. בדק המלך אם אותו האדם העני אדם טוב - מצא שלא. העני מתכנן לגנוב מן המלך כי לא יכול לקבל מן שפעו כי אינו אדם טוב. אז העני גונב... בסופו של דבר תפסו אותו ונכנס לכלא...
המלך = הקב"ה
האדם העני = אדם שמקבל את השפע בדרכים אסורות
האנשים הטובים = אנשים שתיקנו את הרצון ויוכלו ליהנות מן השפע [בעולם הבא].
הייתני יכול להביא גם את המשל בכך שאסור בכלל לטעום מן השפע [כי הוא אסור, משפע חטאים], אבל הבאתי את זה כשמקבלים את השפע מרצון שאינו טוב. והחכם יבין שבעצם שני המשלים יהיו אותו הדבר. והמבין יבין.
בכל מקרה, נמצא שאסור לגזול מהקב"ה. ואת המצוות אנו עושים למעננו, ובכך עושים למענהו ית' ]וכשהאדם מעלים את החלק של "בכך" שמירת מצוותיו לא שווה]. כל השפע שהכלי [אנחנו] רוצים לקבל "כבר" מוכן ונברא למעננו. רק צריכים להתאים את הכלי [בבניית תיקון הרצון], שקבלת השפע תבוא מרצון שגורם להשוואת הצורה לבורא ית'. וכשהם לא בנו כלי מתוקן, ומקבלים את השפע - אבוי להם ואבוי לחלקם. זה אסור והוא פושע מהקב"ה והשכינה הקדושה. וחייבים לקבל עונש על כך [כל עוד לא חזרו בתשובה, ותשובה דווקא].
כשאנחנו משפיעים נחת רוח לו ית'. זה לא כי חסר ל משהו. זה לא שהרגע אנחנו ממלאים לו חיסרון. כי הרצון שלו מטרתי. והסברתי זאת. הוא השלם וזה הודאי וכשנדמה לנו שמשהו נובע מחיסרון זה טעות.
ועכשיו אענה על מה שבתיאור השאלה:
קודם כל, אנחנו עושים למענו ובכך אנחנו עושים למעננו. המבין יבין ופירטתי את זה בחלק הראשון של התשובה, וגם פירטתי שזה לא נובע מחיסרון של אלוקים ח"ו. הוא מעניש אותנו כי לא קיימנו רצונו. אנשים פשעו, לקחו שפע מהקב"ה והשכינה הקדושה. בצורת פשע ולא ביושר. כי כל השפע הכל זה מהקב"ה. וכשאנחנו לא עושים את זה כפי רצונו, לא לורחים את השפע לא בצוררה שהוא [או שהוא בכלל לא מרשה לקחת] - זה אסור, אסור לגזול מהקב"ה.
משל:
למלך של עם מסויים יש המון כסף, אוכל, רהיטים, תכשיטים ובקיצר כל דבר, והמלך חכם מאד. אדם עני שמע על אותו המלך, ושמע שהמלך נותן משפעו רק לכאלו שלדעת המלך הם בני-אדם טובים. ואותו המלך חכם מכל אדם שעל פני האדמה ויודע לזהות רצון טוב וישר אצל אדם. מלא אנשים הולכים לעבר המלך והמלך בודק מי אדם טוב. בדק המלך אם אותו האדם העני אדם טוב - מצא שלא. העני מתכנן לגנוב מן המלך כי לא יכול לקבל מן שפעו כי אינו אדם טוב. אז העני גונב... בסופו של דבר תפסו אותו ונכנס לכלא...
המלך = הקב"ה
האדם העני = אדם שמקבל את השפע בדרכים אסורות
האנשים הטובים = אנשים שתיקנו את הרצון ויוכלו ליהנות מן השפע [בעולם הבא].
הייתני יכול להביא גם את המשל בכך שאסור בכלל לטעום מן השפע [כי הוא אסור, משפע חטאים], אבל הבאתי את זה כשמקבלים את השפע מרצון שאינו טוב. והחכם יבין שבעצם שני המשלים יהיו אותו הדבר. והמבין יבין.
בכל מקרה, נמצא שאסור לגזול מהקב"ה. ואת המצוות אנו עושים למעננו, ובכך עושים למענהו ית' ]וכשהאדם מעלים את החלק של "בכך" שמירת מצוותיו לא שווה]. כל השפע שהכלי [אנחנו] רוצים לקבל "כבר" מוכן ונברא למעננו. רק צריכים להתאים את הכלי [בבניית תיקון הרצון], שקבלת השפע תבוא מרצון שגורם להשוואת הצורה לבורא ית'. וכשהם לא בנו כלי מתוקן, ומקבלים את השפע - אבוי להם ואבוי לחלקם. זה אסור והוא פושע מהקב"ה והשכינה הקדושה. וחייבים לקבל עונש על כך [כל עוד לא חזרו בתשובה, ותשובה דווקא].
שואל השאלה:
אנונימי
אז למה כפרה צריכה לכלול סבל ועינוי מאיתנו?
אבל אתם לא מתייחסים אל זה כמטאפורה, זה לא נראה כך לפחות. ואם זאת אכן מטאפורה, אז מה המסר מאחוריה?
אנונימי
אז למה כפרה צריכה לכלול סבל ועינוי מאיתנו?
אבל אתם לא מתייחסים אל זה כמטאפורה, זה לא נראה כך לפחות. ואם זאת אכן מטאפורה, אז מה המסר מאחוריה?
אנונימית
^ זאת פשוט מציאות שקיימת (מה תשאלי? למה היא קיימת ככה ולא אחרת? כי הוא יכול לגרום למציאות להיות אחרת? למה, זה אמרו לעבוד על פי בקשתך, או על פי מה שהוא יודע שנכון שנהיה?): אם משפשפים את הכלי בשביל לנקות אותו - אז מכאיבים לו. אבל בסוף הכלי נהיה נקי כתוצאה מהשפשוף.
המסר לדעת האם נעשה רצונו או לא
המסר לדעת האם נעשה רצונו או לא
אנונימי
שואל השאלה:
shalev
"רצון להשפע על מנת להשפיע [להבדיל מרצון הנברא ששורשו נובע מהחיסרון, מהרצון לקבל]"
מה הכוונה ואיך אפשרי שזה יתקיים?
למה אסור לגזול מאלוהים אם זה לא פוגע בו?
shalev
"רצון להשפע על מנת להשפיע [להבדיל מרצון הנברא ששורשו נובע מהחיסרון, מהרצון לקבל]"
מה הכוונה ואיך אפשרי שזה יתקיים?
למה אסור לגזול מאלוהים אם זה לא פוגע בו?
אנונימית
^ כי זאת לא דרך ישרה.
גם מעשיירם מאוד אסור לגזול, למרות שהם לא ירגישו בחיסרון. אפילו שהם לא אלוקים. כי גזל - זה מעשה רע.
גם מעשיירם מאוד אסור לגזול, למרות שהם לא ירגישו בחיסרון. אפילו שהם לא אלוקים. כי גזל - זה מעשה רע.
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימי
כן, אבל פה אלוהים יכול לשנות את המציאות וככה לחסוך את נזק הכאב. מה זה "לא תוכנית כפי בקשתך"? מה אתה חושב שזה מעיד על אל אם יש לו יכולת לזכך את נפשם של בני אדם בדרך כלשהי שלא תסב להם סבל ועינוי אבל בוחר את זה שהאפשרות המציאותית היחידה שתהיה היא לטהר אותם כשזה כן גורם להם נזק ועינויים?
אנונימי
כן, אבל פה אלוהים יכול לשנות את המציאות וככה לחסוך את נזק הכאב. מה זה "לא תוכנית כפי בקשתך"? מה אתה חושב שזה מעיד על אל אם יש לו יכולת לזכך את נפשם של בני אדם בדרך כלשהי שלא תסב להם סבל ועינוי אבל בוחר את זה שהאפשרות המציאותית היחידה שתהיה היא לטהר אותם כשזה כן גורם להם נזק ועינויים?
אנונימית
שואל השאלה:
זה כן פוגע בעשירים. חסר להם כסף בסוף. לאלוהים, לעומת זאת, לא יכול להיות חסר דבר.
אינטואיטיבית אני מסכימה שזה מעשה רע, אבל למה אלוהים הגדיר את זה כרע כשזה לא באמת פוגע בסופן של דבר?
זה כן פוגע בעשירים. חסר להם כסף בסוף. לאלוהים, לעומת זאת, לא יכול להיות חסר דבר.
אינטואיטיבית אני מסכימה שזה מעשה רע, אבל למה אלוהים הגדיר את זה כרע כשזה לא באמת פוגע בסופן של דבר?
אנונימית
^^^ לכאב יש יתרון: שנצרה להתחרק מזה ולא לעבור את זה.
ואת מה מחפשת?
לא לעשות את היעוד שלך בעולם, ורע לך עם השלכות של זה?
ואת מה מחפשת?
לא לעשות את היעוד שלך בעולם, ורע לך עם השלכות של זה?
אנונימי
^^ המטרה של המצוות - זה פשוט גזירת הכתוב. פשוט עושים מה שאלוקים אמר בלי קשר לטעם.
הבעיה שהרבה אנשים לא מסוגלים לעשות דברים שהם לא מבינים את הטעם. לכן מחפשים בשבילם הסברים למצוות כאלה או אחרות, וגם זה לא קיים בכל המצוות.
הבעיה שהרבה אנשים לא מסוגלים לעשות דברים שהם לא מבינים את הטעם. לכן מחפשים בשבילם הסברים למצוות כאלה או אחרות, וגם זה לא קיים בכל המצוות.
אנונימי
שואלת השאלה: א. אפשרי שזה יתקיים כשיש אלו"ה מושלם ושלם שאין לו חיסרון כלל וכלל. אם תלמדי לדוגמה ספר הכוזרי, הפילוסוף שם אומר שהעולם כביכול נברא בטעות. כמו שבטעות ובלי רצון לכך תפילי את הטלפון שלך. כי רצון נובע מחיסרון. אבל עפ"י הקבלה, רצונו של הקב"ה לא כרצון הנברא, ויודע כל [כך שלא אפשרי שלא יהיה מודע לבריאה], ולכן הרצון שלו נובע לא מחיסרון אלא מרצון מטרתי. ואיך אפשרי שהוא קיים? כי לאלופו של עולם אין חיסרון [במילים אחרות - רצון לקבל] ויודע כל. כך שגם השקפת הפילוסוף מספר הכוזרי בנוגע לידיעה, וגם ההשקפה שלבורא ח"ו יש חיסרון - שניהם שקר.
ב. זה שזה לא פוגע משלמותו, כי הבורא הוא אין סוף, והשפע שיצר לנבראים לא קשור לשפע שהוא ניזון ממנו ח"ו. הוא לא ניזון מכלום, הוא אינסופי. אבל אותו השפע הוא מעשה ידיו. וגם אם זה לא פוגע זה אסור. כמו שלאדם עשיר יש 9 מיליארד דולר לדוגמה, ואדם עני גונב ממנו סה"כ רק 100 שקל. על אף שזה לא פוגע באדם העשיר, כי בתכלס, זה לא יגרום לו לחיסרון באורח חייו אם מישהו יגנוב ממנו 100 שקל... אבל עפ"י החוק - זה אסור. כי זה שלו, זה לא ממש נכון בנוגע לאלו"ה. כי לןו ית' הוא לא ניזוןל מהשפע שהוא יצר. הוא לא צריך שום שפע. הוא לא כלי ח"ו, אבל זה כדי לחדד את ההבנה. והאלו"ה רוצה להיטיב לנבראים בשפע הזה רק כשיתקנו את רצונם. ואם הם לא יתקנו - אסור להם לגנוב. זה לא יזיק לו עצמו אם הם יגזלו ולא יוריד ח"ו משלמותו. אבל אע"פ כן אסור להם. כי זה נוגד את חוקיו של האלו"ה. הוא חושב שרק כאלו שתיקנו את רצונם זכאים ליהנות מן השפע הזה.
ב. זה שזה לא פוגע משלמותו, כי הבורא הוא אין סוף, והשפע שיצר לנבראים לא קשור לשפע שהוא ניזון ממנו ח"ו. הוא לא ניזון מכלום, הוא אינסופי. אבל אותו השפע הוא מעשה ידיו. וגם אם זה לא פוגע זה אסור. כמו שלאדם עשיר יש 9 מיליארד דולר לדוגמה, ואדם עני גונב ממנו סה"כ רק 100 שקל. על אף שזה לא פוגע באדם העשיר, כי בתכלס, זה לא יגרום לו לחיסרון באורח חייו אם מישהו יגנוב ממנו 100 שקל... אבל עפ"י החוק - זה אסור. כי זה שלו, זה לא ממש נכון בנוגע לאלו"ה. כי לןו ית' הוא לא ניזוןל מהשפע שהוא יצר. הוא לא צריך שום שפע. הוא לא כלי ח"ו, אבל זה כדי לחדד את ההבנה. והאלו"ה רוצה להיטיב לנבראים בשפע הזה רק כשיתקנו את רצונם. ואם הם לא יתקנו - אסור להם לגנוב. זה לא יזיק לו עצמו אם הם יגזלו ולא יוריד ח"ו משלמותו. אבל אע"פ כן אסור להם. כי זה נוגד את חוקיו של האלו"ה. הוא חושב שרק כאלו שתיקנו את רצונם זכאים ליהנות מן השפע הזה.
במובן הפשוט ביותר, אם המצוות ניתנו למעני, הרי שאני מתקדם כשאני מקיים אותם, וכשאני לא מקיים אותם, הרי שאני מפסיק להתקדם ומתחיל להידרדר, ההידרדרות הזו נקראת ''עונש''.
אם נמשיל את המצוות לתרופה, אז אם אני אקח אותה באדיקות אני אהיה בריא יותר ויותר, ואם אחליט להפסיק לקחת אותה באמצע התקופה - אהיה חולה.
אם נמשיל את המצוות לתרופה, אז אם אני אקח אותה באדיקות אני אהיה בריא יותר ויותר, ואם אחליט להפסיק לקחת אותה באמצע התקופה - אהיה חולה.
^הבעיה היא שהיא תטען שאלוקים הוא זה שיצר מציאות כזאת, והוא יכל ליצור מציאות אחרת.
לא משנה מה אלוקים עושה- באים אליו בתלונות על זה שאנחנו לא בסדר... במקום לבוא בתלונה אל עצמנו.
לא משנה מה אלוקים עושה- באים אליו בתלונות על זה שאנחנו לא בסדר... במקום לבוא בתלונה אל עצמנו.
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימי
אז אם הוא כל יכול, הוא יכול גם לשנות את המציאות ככה שהוא יחסוך את הנזק שבכאב אבל ישמר את היתרון שהזכרת. מעניין למה הוא לא עושה זאת
זאת הייתה שאלה כללית? לי אישית לא משנה אם בסוף יצא שאני אעשה את מה שאתה מגדיר כ"היעוד שלי בעול" או שלא, אבל אני לא שואפת לעשות את זה. זה לא שאני פועלת בכוונה כנגד זה, אני פשוט שואפת לפעול לפי התבונה שלי והשיפוט האישי שלי, זהו, ולכן אם יש לזה השלכות רעות כלשהן אז לא אכפת לי
אנונימי
אז אם הוא כל יכול, הוא יכול גם לשנות את המציאות ככה שהוא יחסוך את הנזק שבכאב אבל ישמר את היתרון שהזכרת. מעניין למה הוא לא עושה זאת
זאת הייתה שאלה כללית? לי אישית לא משנה אם בסוף יצא שאני אעשה את מה שאתה מגדיר כ"היעוד שלי בעול" או שלא, אבל אני לא שואפת לעשות את זה. זה לא שאני פועלת בכוונה כנגד זה, אני פשוט שואפת לפעול לפי התבונה שלי והשיפוט האישי שלי, זהו, ולכן אם יש לזה השלכות רעות כלשהן אז לא אכפת לי
אנונימית
מעניין באיזו קלות את מסננת את כל התשובות שלא מעניינות אותך. תקני אותי אם אני טועה, אבל את בטוחה שלא יכולים לענות לך.
אז אכתוב עובדות בקטנה ובצורה כוללנית שיענו לך, מוזמנת לפתח את זה מכאן (אם אראה שאת רוצה לנהל דיון ולא ניגוח).
א. אנחנו לא מקבלים עונש מה', אנחנו גורמים לעונש מעצמינו.
ב. ה' לא מתערב במציאות הטבעית, מלבד העובדה שהוא מקיים את העולם.
ג. אלוקים לא מושלם, או שלמות משתלמת.
ד. אפשר למחוק את כל הדיון, אי אפשר טכנית לדבר על אלוקים כי הוא לא קיים לא אחד, לא חושב, לא מרגיש ולא קשור למציאות שאנחנו חווים.
ה. מה זה טוב? רע? חופש? חירות?
ו. מישהו אי פעם הבטיח לך רק טוב? כנראה הוא שקרן.
ז. מישהו אמר לך שיש בחירה חופשית. יש מיליוני שאלות שאפשר לפתוח על זה לפני שתגיעי להחלטה שזה נכון ושאת יודעת מה זו בחירה חופשית .
אז אכתוב עובדות בקטנה ובצורה כוללנית שיענו לך, מוזמנת לפתח את זה מכאן (אם אראה שאת רוצה לנהל דיון ולא ניגוח).
א. אנחנו לא מקבלים עונש מה', אנחנו גורמים לעונש מעצמינו.
ב. ה' לא מתערב במציאות הטבעית, מלבד העובדה שהוא מקיים את העולם.
ג. אלוקים לא מושלם, או שלמות משתלמת.
ד. אפשר למחוק את כל הדיון, אי אפשר טכנית לדבר על אלוקים כי הוא לא קיים לא אחד, לא חושב, לא מרגיש ולא קשור למציאות שאנחנו חווים.
ה. מה זה טוב? רע? חופש? חירות?
ו. מישהו אי פעם הבטיח לך רק טוב? כנראה הוא שקרן.
ז. מישהו אמר לך שיש בחירה חופשית. יש מיליוני שאלות שאפשר לפתוח על זה לפני שתגיעי להחלטה שזה נכון ושאת יודעת מה זו בחירה חופשית .
דתיים מקיימים מצוות כי הרבנים רוצים , אלוהים לא מעוניין ולא צריך בזה..
אני מקיים מצוות למען השם כי ככה הוא ביקש ואני אוהב אותו ולכן עושה את רצונו
^ אבל היא שואלת פה אם אלוקים לא צריך את זה - למה יש עונש למי שלא יעשה את המצוות.
אנונימי
^^^ ומי אמר לנו להקשיב לרבנים?
חוץ מזה, עם ישרלא ידע טוב מאוד ששמה רבנו (הבאים אחריו) - האו שליח ה', הם שמעו את ה' מדבר עמו. לכן קיבלו. ואת מה שהוא מסר להם בשם ה'.
חוץ מזה, עם ישרלא ידע טוב מאוד ששמה רבנו (הבאים אחריו) - האו שליח ה', הם שמעו את ה' מדבר עמו. לכן קיבלו. ואת מה שהוא מסר להם בשם ה'.
אנונימי
^^השאלה מה אלוקים צריך כמה ואיך אלו לא שאלות שאדם מוגבל יכול לענות עליהם כי האדם הוא לא יכול להכיל מחשבה אלוקית, ווז הסיבה שפילוסופיות גורמות לכפירה
אנחנו לא מחפשים את הלמה מאחורי הכל, למה אלוקים אמר ומה הוא מרוויח, אלא פשוט הוא אמר אנחנו מקיימים
כמו שאתה משתמש בטלפון בלי לדעת את הקוד תכנות של כל אפליקציה
אנחנו לא מחפשים את הלמה מאחורי הכל, למה אלוקים אמר ומה הוא מרוויח, אלא פשוט הוא אמר אנחנו מקיימים
כמו שאתה משתמש בטלפון בלי לדעת את הקוד תכנות של כל אפליקציה
באותו הנושא: