55 תשובות
לגיטימי
לגיטימי לגמרי
אי אפשר לשפוט אותם.
די חבל אבל לגיטימי.
הגיוני ואסור לשפוט אותם
שזה הגיוני לחלוטין
הגיוניי לגמרי
אסור לשפוט אבל לדעתי צריך להבדיל בין אלו שהפסיקו להאמין באלוקים לבין אלו שהפסיקו לשמור מצוות אך עדיין מאמינים אבל כועסים
קשה לשפוט ואפשר לנסות להבין, תכלס אם אתה עובר משהו נוראי ממש, ברור שתאבד אמונה ביהדות ואלוקים, הרבה צלקות וטראומות ומוות ורצח ורוע אנושי גורם לבני אדם לאבד הרבה דברים בחיים, אמונה, אהבה,חיים או דברים אחרים, אז לגיטמי , כל אחד היה מאבד אמונה או ממשיך להאמין בהתאם לניסיון שלו, גם אולי לכעוס על אלוקים בגלל השואה, בכל זאת בני אדם הם בני אדם , הם מגיבים כמו בני אדם לכל מצב וכל נקודת המבט מושפעת מאירועים קלים או קשים, רגשות חיובים או לא, וגם מחשבה וגם פרשנות, אז לפי השואה ברור שיהיה להם חוסר אמון , אחרי הרבה סבל וייאוש, קשה לבני אדם להאמין באלוקים אחרי כל זה
אי אפשר לדון אןתם
עצוב
לגיטימי.
אי אפשר לשפוט.
אי אפשר לשפוט.
"אם יש אלוהים הוא ייצטרך להתחנן לסליחתי"
משפט שנכתב על קיר של תא במחנה ריכוז מאוטהאוזן.
משפט שנכתב על קיר של תא במחנה ריכוז מאוטהאוזן.
שהם נכשלו בינסיון האמונה (וצדיקים עמדו בו, ויש על זה עדויות).
אם הם לא יכלו לעמוד בזה - הקב"ה לא היה נותן להם לעבור את זה.
"צרה ויגון אמצע ובשם ה' אקרא".
אם הם לא יכלו לעמוד בזה - הקב"ה לא היה נותן להם לעבור את זה.
"צרה ויגון אמצע ובשם ה' אקרא".
אנונימי
הקטע באמונה זה להאמין שאלוהים יודע מה הוא עושה ושיש לו חשבונות משלו.
אנונימית
הגיוני
עצוב שחלק מהאמונה הדתית הזו הוא להיות עיוור לחלוטין ולהתכחש למציאות.
אתם אשכרה חושבים שהדבר הנכון לעשות הוא בכוח לעצום את העיניים לא משנה מה קורה, והכל בשביל משהו שאמרו לכם שהוא נכון.
מי שחשב על הקונספט הזה הוא פשוט גאון, מערכת שטיפת מוח ברת קיימא שבה שטוף המוח ממשיך לשטוף לעצמו את המוח.
באמת, hat's of to that.
אתם אשכרה חושבים שהדבר הנכון לעשות הוא בכוח לעצום את העיניים לא משנה מה קורה, והכל בשביל משהו שאמרו לכם שהוא נכון.
מי שחשב על הקונספט הזה הוא פשוט גאון, מערכת שטיפת מוח ברת קיימא שבה שטוף המוח ממשיך לשטוף לעצמו את המוח.
באמת, hat's of to that.
אממ אנונומי הם לא נכשלו בניסון הזה, הם בני אדם, חלקם כן הצליחו להמשיך להאמין בו חלק איבדו אמונה, אל תאשים אותם, נראה אותך עובר משהו כזה בלי לאבד אמונה, מר סופרמן שחושב שיודע הכול ואתה^ זה לא בדיוק נכון לגבי היהדות שאני מאמינה בה וזה לא להתחכש למציאות , אנו לא עוצמים עיניים אלא מנסים לראות את החיובי ולהתקדם
אנונימי פשוט חושב שקל במציאות הזו להמשיך להאמין ביהדות ואלוקים וכאילו שזה קל להמשיך להאמין, האמת שאנו בני אדם בעולם לא פשוט ומסובך, שיש ניסיוניות קשיים כאלה , אנו נשלטים על ידי רגשות שלילים ואירועים קשים, אי אפשר לשפוט אותם, בני אדם עברו אירוע לא קל מבני אדם שעשו עוול נוראי לאנושות, זה פאקינג מוות ורצח ואכזריות וגרוע מזה, יש מזה צלקות ואיבוד אמונה וגם אובדן של משהו , מה שהם היו אז מאושרים ומאמינים הלך לאיבוד בגלל שכל הזוועות הפכו את כל האמונה לקשה ולא אפשרית, זה קל ללמוד על ניסיון של אבות בתנך וכל זה ולחשוב שזה קל ופשןט להישאר מאמין במצבים האלה אבל לא כולנו כמו אנשים בתנך שיכלו היו להמשיך להאמין בקלות ולהתחזק מזה, זה עולם לא פשוט, מבולבל, מסובך וקשה , שבו בני אדם לפעמים הופכים אנשים להפך מאנושיים ועושים להם דברים רעים מאוד במציאות, שמישהו עובר חוויה מאוד מאוד קשה, הוא מאבד את עצמו מרוב כעס וצער ואשמה ופחד ורגשות כאלה וקשה לו להמשיך לראות שיש אלוקים בעולם, ככה זה אצל בני אדם.
"עצוב שחלק מהאמונה הדתית הזו הוא להיות עיוור לחלוטין ולהתכחש למציאות."
- המציאות היחידה שקיימת היא שיש אלוקים והוא ידוע מה שהוא עושה. אז עלינו לסמוך עליו יתברך.
- המציאות היחידה שקיימת היא שיש אלוקים והוא ידוע מה שהוא עושה. אז עלינו לסמוך עליו יתברך.
אנונימי
אורה ושמחה, אם הלכה דורשת מאיתנו לברך על הרעה ששם שמברכים על הטובה (ראי ברכות נד ע"א) - אז לא לעשות את זה זה כן נקרא "להיכשל".
וכן, זה שלעולם שיש בורא - זה משהו שקל לדעת: העולם לא היה נוצר מעצמו והסדר מראה על המתכנן.
וכן, זה שלעולם שיש בורא - זה משהו שקל לדעת: העולם לא היה נוצר מעצמו והסדר מראה על המתכנן.
אנונימי
אוקי מר גאון, אז בוא נראה אותך עובר אסון כזה בעצמך ומנסה להמשיך להאמין בו למרות כל המוות ורצח שראית ובכל זאת לחשוב שאלוקים אתך! אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו, אתה שופט אנשים ולא מבין אותם, ואינך מבין שלא כולם מסוגלים להאמין בזה במצבים רעים, תכלס שבן אדם עובר חוויה שלילית מאוד, הוא מושפע מרגשות קשים ומחשבות לא טובות וגם מלא דברים רעים, זה משפיע עליו שלילית מאוד שהוא מתקשה לחשוב ולהאמין שיש אלוקים, הוא עובר טראומה שנשארת אתו למשך זמן רב עם מלא סיוטים וזיכרונות קשים ובקושי חי, הם עברו אסון כבד מאוד בחייהם. אל תהיה צודק, תהיה חכם, האם אתה תהיה מסוגל לעמוד בניסיון שלהם בקלות רבה מדי שתראה מלא מלא מוות ומלא גופות ואנשים שרוצחים אנשים וכל זה ועדיין להאמין בזה?
אנונימי
תלמד לקבל שלא לכל האנשים קל להאמין שיש בורא גם בלי שום קשר לשואה
ואם ניצולי שואה/אנשים שהיו בשואה הפסיקו להאמין זה בגלל כל הדברים הקשים שהם עברו וראו
אין לך שום זכות לשפוט אותם ושום זכות להגיד שהם נכשלו
אני כבר מזועזעת מהאתר הזה
תלמד לקבל שלא לכל האנשים קל להאמין שיש בורא גם בלי שום קשר לשואה
ואם ניצולי שואה/אנשים שהיו בשואה הפסיקו להאמין זה בגלל כל הדברים הקשים שהם עברו וראו
אין לך שום זכות לשפוט אותם ושום זכות להגיד שהם נכשלו
אני כבר מזועזעת מהאתר הזה
עזבי אנונימי ממש חרדי קיצוני, הוא גם חושב שכל היום הזה לא ממש חשוב לפי יהדות וגם לא יום זיכרון לחללי צהל ואני יודעת כי ראיתי מה כתב בתגובה אחרת בשאלה שהייתה אתמול, אי אפשר אתו, מבינה אותך,לסיכום ,אף אדם בעולם לא היה מסוגל לעמוד בניסיון כזה ולהחזיק מעמד, בני אדם במצבים כאלה, מאבדים הרבה דברים שחיים שלהם נהיו ממש ממש קשים, לאו דווקא דיכאון וזה אלא יותר שהם עוברים דברים כמו רצח עם, אנטישמיות, שריפות וגם לראות מלא גופות, גטו ותנאים לא שווים וצפיפות והרג ואכזריות ודברים שהרוע אנושי גורם לאנשים להיות ולהפוך, זה מטלטל אותך, אתה בהלם, מפוחד, מדוכא, עצוב וכועס וחרד ופחות חי,זו טראומה קשה. אי אפשר לתאר מה הסבל שהם עברו וראו את כל הנצאים הורגים את המשפחות שלהם בלי רחמים ופשוט כלום , אין שום דבר בנפש והם פשוט הרגו, ורצח זה דבר נוראי וגם אכזריות,דברים כאלה, יכולים להרוס אנשים ויותר מזה, פסיכולוגית ונפשית ומנטלית וגם אמונית , מי אתנו שנחשוב שהם נכשלו בניסיון שלא היה להם קל לעבור אותו !?
אורה ושמחה, כן. כמו שאמר איוב "הן יקטלני - לו אייחל" (איוב יג, טו). זה לא סתם סיסמא, אלא משהו שאפשר לעמוד בו.
אנונימי
"תלמד לקבל שלא לכל האנשים קל להאמין שיש בורא גם בלי שום קשר לשואה"
- אני לא. מהסיבה שאמרתי מקודם. לא להאמין באלוקים - זה להתכחש למציאות.
"אין לך שום זכות לשפוט אותם ושום זכות להגיד שהם נכשלו"
- יש. אני קורא לדבר בשמו. אשפר לקרוא לזה בשם אחר? (מי שלא עשה מה שהי אמרו לעשות)
- אני לא. מהסיבה שאמרתי מקודם. לא להאמין באלוקים - זה להתכחש למציאות.
"אין לך שום זכות לשפוט אותם ושום זכות להגיד שהם נכשלו"
- יש. אני קורא לדבר בשמו. אשפר לקרוא לזה בשם אחר? (מי שלא עשה מה שהי אמרו לעשות)
אנונימי
אוקי, בוא נראה אותך עובר אכזריות של בני אדם כלפיך בו הם רוצחים את האנשים שאתה אוהב מול העיניים שלך ודוחפים אותם וזורקים אותם לכלא בלי אוכל ומים ומתעללים בהם בלי להרגיש כלום וגם עובר את זה שוב ושוב ונראה אותך מחזיק מעמד בלהיות מאמין אחרי כל זה , כי שום בן אדם לא היה מסוגל לעבור את זה נפשית בלי להשתגע או לאבד את עצמו
הם בני אדם- בני אדם שעוברים חוויות קשות מאוד, עלולים להיות מושפעים, איש לא חסין לזה נפשית גם אם אתה דתי לא אמור שתהיה לך חסינות נגד כל הרוע אנושי. אז אתה חסר לב וחסר רחמים ושיפוטי ורובוט שחושב שהוא סופר חזק נגד כל הרוע אנושי שמסוגל לעמוד בזה בלי לאבד אמונה, אסונות כאלה יכולים לגרום לאבד אמונה, פאקינג מדובר ברוע אנושי ודברים נוראיים , הרבה מתו ונרצחו ונספו, אנשים פאקינג איבדו הורים ומשפחות שלהם וחוו את כל סיוטים האלה בחיים שלהם, להם זה מאוד מאוד מאוד קשה, לשרוד שם זה לא היה פשוט, שנאצים ימח שמם חיפשו אותם בשביל לשים אותם במחנות השמדה או בגטו או במחנות עבודה מאוד מאוד קשים ולא עם תנאים טובים וגם גטו שתנאים שם ממש ממש לא נוחים והיגינים וגם שכל היודנרט וגם השוטרים יהודים היו צריכים לרקוד על פי החליל של הנצאים בשביל להפריד אותם אחד משני ולהחליש אותם
דרך ארץ קדמה לתורה אנונימי יקר
ולשפוט אנשים שעברו דבר כל כך מזעזע
כל כך נוראי שאפילו אין מילים לתאר עד כמה
זה זילזול וטימטום
מקווה שאתה טרול
ולשפוט אנשים שעברו דבר כל כך מזעזע
כל כך נוראי שאפילו אין מילים לתאר עד כמה
זה זילזול וטימטום
מקווה שאתה טרול
הוא גרוע מטרול, הוא קיצוני נטו לכל דבר.
אורה ושמחה, את את חושבת על אברהם אבינו ועל איוב? על דוד המלך, עליו השלום?
על רבנים גדולים שהיו בשאוה והחזיקו באמונה?
על רבנים גדולים שהיו בשאוה והחזיקו באמונה?
אנונימי
ברווזון, ומה עם זלזול באלוקים? מזה לא אפכת לך?
אנונימי
מי מזלזל באלוהים? סהכ אמרנו שאין לך שום זכות לשפוט אותם
מצדיקים את הכפירה בו יתברך..
אנונימי
מצדיקים כי זה לגיטימי ומובן ועצוב שאתה לא רואה מעבר לזה שהם הפסיקו להאמין
איזה יופי אדון אנונימי מסביר את מה שאמרתי מקודם.
הבן אדם אולף ואומן כל כך טוב לזרוק כל היגיון בריא הצידה לשם האמונה העיוורת, עד שהוא מאשים ושופט אנשים שעברו שואה על אי אמונתם באלוהים.
הבן אדם אולף ואומן כל כך טוב לזרוק כל היגיון בריא הצידה לשם האמונה העיוורת, עד שהוא מאשים ושופט אנשים שעברו שואה על אי אמונתם באלוהים.
הוא קיצוני בניגוד למתונים שבנו שמבינים אותם באמת
ברווזון, לא ליגיטימי כי אמורים להאמין באלוקים בכל מצב. האמונה נמדדת שאתה עובר דברים נוראים, לא שהכל הולך לך..
אנונימי
קל לך לדבר
ממש היית שם וחווית
אין לך זכות להגיד שזה לא לגיטימי
ממש היית שם וחווית
אין לך זכות להגיד שזה לא לגיטימי
vetomo, אמונה המחוייהת בשכל.
אנונימי
^^ יש, אם כתוב שצריך לברך לקב"ה הרעה כמו שמברכים על הטובה (ברכות נד ע"t).
אם כבר, לך אין זכות להגיד שזה כן ליגיטימי, כי את חולקת על זה.
אם כבר, לך אין זכות להגיד שזה כן ליגיטימי, כי את חולקת על זה.
אנונימי
על מה אני חולקת? על אמונה?
^^ כן, על מה שאלוקים מצפה מאיתנו.
אנונימי
אבל עדיין אני יכולה להבין למה יש כאלו שהפסיקו להאמין
אתה רוצה להגיד לי שאתה באמת לא מבין?
וממש נשמע שהוא טרול^^
אתה רוצה להגיד לי שאתה באמת לא מבין?
וממש נשמע שהוא טרול^^
^^ להבין - לא אומר להצדיק...
אנונימי
נכון אבל עדיין מעניין אותי אם אתה לפחות מבין
כי הוא חושב שכולם צריכים להסכים אתו והוא קיצוני
^לא. זה לא מה שהוא חושב, אלא שהשכל השיר אמור לקבל את מציאות ה' יתברך ואמונה שהכל מושגח ולטובה.
אנונימי
אבל בני אדם הם בני אדם ולא רובוטים
^שהקב"ה בוחן אותנו - הוא נותן לנו את האפשרות לעמוד בזה או לא?
אנונימי
כן אבל שוב בני אדם, בחירה חופשית, רגשות ואירועים, בני אדם מגיבים לאירועים בצורה מסיומת, זה כמו שמישהי תעבור אונס ותהיה להם טראומה מזה ותפחד מגברים, אתה יכול לומר להם לא לפחד מגברים ולשפוט אותה על האירוע שהיה לה ??
^ אני לא, אבל הקב"ה אמר לא לפחד:
"כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶךָ, וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ - לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (דברים כ, א).
"כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶךָ, וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ - לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (דברים כ, א).
אנונימי
אבל בני אדם לפעמים מפחדים בגלל אירועים כאלה. תכלס מדובר על רצח עם ואכזריות ומעשים נוראיים, בן אדם שמגיב לזה , לא תמיד יכול להחזיק מעמד, אנו לא חזקים ממש באירועים האלה, הרוע האנושי יכול לשבור בני אדם לרסיסים לפעמים
^ טוב, זה סתם לטחון מים. אני מסכים שזה קשה, אבל אפשרי. להכל יש סיבה.
אנונימי
לא לבני אדם שאיבדו הכול ואת גם אמונה שלהם , להם קשה להאמין שיש סיבה, מדובר ברגשות ונפש של אנשים.. צריך להיות רגישים יותר
באותו הנושא: