68 תשובות
ממש לא מתאימה מאוד דופקים דתיות ישנם מעטות שמגיעות לתפקידים מוצלחים אני אישית חושבת שאני יכולה לתרום יותר למדינה דרך שירות לאומי במשרד הביטחון/הממשלה מאשר להיות בצבא
לדעתי זה תלוי.
כי יש בנות שיותר מתאים להן שצבא ושהן ממש רוצות ויש בנות שיותר מתאים להן שירות לאומי.
ושמעתי על מישהי דתייה שהייתה טייסת.
וגם ראיתי דתיות בקרבי.
וגם יש דתיות במודיעין שזה גם תפקיד שאני מכירה בנות דתיות של.
כי יש בנות שיותר מתאים להן שצבא ושהן ממש רוצות ויש בנות שיותר מתאים להן שירות לאומי.
ושמעתי על מישהי דתייה שהייתה טייסת.
וגם ראיתי דתיות בקרבי.
וגם יש דתיות במודיעין שזה גם תפקיד שאני מכירה בנות דתיות של.
לא, וכן (כדאי).
לא מתאימה בכלל לבנות דתיות. בקושי לבנים דתיים. כדאי לקחת פטור (רק בנות דתיות), המקום לא מתאים בכלל לדתיות.
זה באמת לא מקום טוב לדתיות, אני לדוגמא אעשה שירות לאומי. אבל יש כאלה שמסוגלות להסתדר
חד משמעית לא מתאים.
לא הבנתי אבל איך אפשר לדפוק בנות דתיות כאילו בשירות עצמו או בתפקיד ?
^גם וגם
המסגרת הצבאית היא לא דתית, בגלל השילוב בין נשים לגברים וחלק מהפעולות של המסגרת.
אבל יש מספיק דתיים ודתיות שכן בוחרים להיכנס למסגרת הזאת ולחלק גם מתאימים אותה לדרישות הדת.
מה שכן אני מאוד מקווה שהדתיים שבאמת מעדיפים שלא להיכנס למסגרת הזאת הולכים לשירות לאומי כלשהו (במידה והפטור שלהם הוא רק על רקע דת, בטח שלא אם יש קושי נפשי או פיזי) כי אחרת זה חוסר כבוד למדינה ולחיילים
אבל יש מספיק דתיים ודתיות שכן בוחרים להיכנס למסגרת הזאת ולחלק גם מתאימים אותה לדרישות הדת.
מה שכן אני מאוד מקווה שהדתיים שבאמת מעדיפים שלא להיכנס למסגרת הזאת הולכים לשירות לאומי כלשהו (במידה והפטור שלהם הוא רק על רקע דת, בטח שלא אם יש קושי נפשי או פיזי) כי אחרת זה חוסר כבוד למדינה ולחיילים
אנונימית
^המציאות מראה ממש אחרת
מבחינה של השירות לאומי? נכון, וחבל שכך.
אנונימית
אני דתיה אבל אני ממש רוצה להתגייס אבל כאילו אני לא מרגישה שאני כלכך שונה מאנשים שהם לא דתיים...
^^לא, מבחינת ההתאמה לדרישות
אני הולכת לשירות בגלל שאני שומרת נגיעה/לובשת רק חצאיות ובצבא זה פחות יסתדר לי, אני בעזרת ה' אעשה שירות שנתיים
אנונימית
שמח לעזור! :)^ איזה דרישות?
^^^ לא יודעת על זה מספיק, ממה שהבנתי מכמה דתיות שאני מכירה שהחליטו להתגייס יש כמה תהליכים בשירות שלהן שמשתנים קצת אבל אולי אני טועה..
אנונימית
אללה
לדעתי עדיף שירות לאומי
לדעתי עדיף שירות לאומי
לא מתאים לאף אדם דתי. גם לא גברים.
אנונימי
פשוט שלא - כל גדו"י אסרו - ומי שהולכת עכ"פ, פשוט לא דתייה ומזיקה לעם ישראל.
אגב, היות ויהדות היא לא חלק מערכי צה"ל - ועושה פעולות אקטיביות שמזיקות לעמ"י (כגון גיוס בנות, הפקרת שטחים, רצח ניצולי שואה[אלטלנה..] וכד') - לא אתגייס.
--
בנוגע לשירות לאומי, כל אחת תעשה כפי מנהג רבותייה.
אגב, היות ויהדות היא לא חלק מערכי צה"ל - ועושה פעולות אקטיביות שמזיקות לעמ"י (כגון גיוס בנות, הפקרת שטחים, רצח ניצולי שואה[אלטלנה..] וכד') - לא אתגייס.
--
בנוגע לשירות לאומי, כל אחת תעשה כפי מנהג רבותייה.
אנונימי
מערכת צבאית לא מתאימה לדתיות ,
כמובן באיזה רמה הן
כמובן באיזה רמה הן
אני לא חושבת שהמערכת הזאת מתאימה לבנות דתיות.
באופן אישי אני חושבת שאני יכולה לתרום הרבה יותר בתור בת שירות בשירות הלאומי.
באופן אישי אני חושבת שאני יכולה לתרום הרבה יותר בתור בת שירות בשירות הלאומי.
יש כאלה שזה מתאים להם ויש כאלה שלא, אני יודעת שאני הולכת לצהל כי מה לעשות, לי אישית יותר חשוב לעזור ולתרום למדינה בצורה הזאת. יש כאלה שפחות מתאים להם, ומפחדות לאבד את הדת בגלל זה או לשמור פחות, אותי זה לא מפחיד כי אני פשוט יודעת שזה לא יקרה לי, אני בטוחה שאני מאמינה מספיק בשביל שאני לא אאבד את האמונה בגלל הצבא
אנונימית
אני קצין בחיל האוויר, דתי.
אומר חד משמעית - לבנות דתיות תורניות- אין שום דבר לחפש בצבא.
אם את דתייה לפי דעתי - ברוכה הבאה לצה"ל
אומר חד משמעית - לבנות דתיות תורניות- אין שום דבר לחפש בצבא.
אם את דתייה לפי דעתי - ברוכה הבאה לצה"ל
אני עושה כרגע שירות לאומי מטעמי דת ועוד מעט מסיימת שנתיים.
רוצה לומר שאני ממש לא תורמת פחות ממישהו שעושה שירות צבאי ואולי אפילו יותר מחלק מהאנשים, פשוט תלוי לאן הולכים להתנדב.
ממליצה מאוד לדתיות.
רוצה לומר שאני ממש לא תורמת פחות ממישהו שעושה שירות צבאי ואולי אפילו יותר מחלק מהאנשים, פשוט תלוי לאן הולכים להתנדב.
ממליצה מאוד לדתיות.
אנונימית
כל גדולי ישראל אסרו גיסו בנות וגם שירות לאומי יהרג ועל יעבור.
וזה ממש גרוע שבת דתייה שלא עשתה צבא מטעמי דת תעשה שרות לאומי כדי "לכפר" על זה שהיא לא עשתה משהו שמלכתחילה בתור בת ישראל היא לא הייתה אמורה לעשות. אותה בת שעושה שרות לאומי בגלל זה לכאורה מודה שהיא כן הייתה אמורה להתגייס, אבל בגלל שהיא דתייה (כאילו היא אמורה להתנצל על זה) - אז הדת מונעת ממנה לעשות את זה, לכן היא תשלים את "החוב" (ועוד פעם: למה היא רואה את זה כ"חוב" אם זה לא מקומה של אף בת ישראל?) שלה בדרך אחרת - שרות לאומי.
^^^^^^^^^^^^^^^^מה קשור חוסר כבוד למדינה ולחיילים? עם מה עם כבוד לקב"ה וגדולי ישראל שאסרו שרות גיוס בנות ושרות לאומי? מה עם כבוד לבנות דתיות חרדיות שלא עושות שרות לאומי (ובכך הן מצייתות לגדולי ישראל)? הרי בגלל הבנות שכן עושות שרות לאומי - ידברו נגד אלה שלא עושות (והן אלה שצודקות, כי בניגוד לאלה שכן עושות שרות לאומי, אלה שלא עושות - מקשיבול לגדול יישראל, מה שלכ יהודי אמור לעשות), כי יאמרו "עובדה שאין שום בעיה לדתייה לעשות שרות לאומי (אולי גם שרות צבאי?), כי עובדה שמלא דתיות כן עושות שרות לאומי, ויש כאלה שאפילו מתגייסות לצבא ממש, מה שאומר שמי לא מתגייסת ואפילו לא עושה שרות לאומי - סתם "כפויית טובה" (כמו שמישהי מכאן חושבת), ובכך הן פוגעות בשמן הטוב של דתיות וחרדיות הכשרות ששומעות בקול ישראל ישראל ולא מתגייסות ולא עושות שראות לאומי (אלה שכן עושות שרות לאומי, כל שכן אלה שמתגייסות).
וזה ממש גרוע שבת דתייה שלא עשתה צבא מטעמי דת תעשה שרות לאומי כדי "לכפר" על זה שהיא לא עשתה משהו שמלכתחילה בתור בת ישראל היא לא הייתה אמורה לעשות. אותה בת שעושה שרות לאומי בגלל זה לכאורה מודה שהיא כן הייתה אמורה להתגייס, אבל בגלל שהיא דתייה (כאילו היא אמורה להתנצל על זה) - אז הדת מונעת ממנה לעשות את זה, לכן היא תשלים את "החוב" (ועוד פעם: למה היא רואה את זה כ"חוב" אם זה לא מקומה של אף בת ישראל?) שלה בדרך אחרת - שרות לאומי.
^^^^^^^^^^^^^^^^מה קשור חוסר כבוד למדינה ולחיילים? עם מה עם כבוד לקב"ה וגדולי ישראל שאסרו שרות גיוס בנות ושרות לאומי? מה עם כבוד לבנות דתיות חרדיות שלא עושות שרות לאומי (ובכך הן מצייתות לגדולי ישראל)? הרי בגלל הבנות שכן עושות שרות לאומי - ידברו נגד אלה שלא עושות (והן אלה שצודקות, כי בניגוד לאלה שכן עושות שרות לאומי, אלה שלא עושות - מקשיבול לגדול יישראל, מה שלכ יהודי אמור לעשות), כי יאמרו "עובדה שאין שום בעיה לדתייה לעשות שרות לאומי (אולי גם שרות צבאי?), כי עובדה שמלא דתיות כן עושות שרות לאומי, ויש כאלה שאפילו מתגייסות לצבא ממש, מה שאומר שמי לא מתגייסת ואפילו לא עושה שרות לאומי - סתם "כפויית טובה" (כמו שמישהי מכאן חושבת), ובכך הן פוגעות בשמן הטוב של דתיות וחרדיות הכשרות ששומעות בקול ישראל ישראל ולא מתגייסות ולא עושות שראות לאומי (אלה שכן עושות שרות לאומי, כל שכן אלה שמתגייסות).
אנונימי
^^אנונימית את יכולה בבקשה לפנות אליי בפרטי? יש לי שאלה קצרה
אני חושב שהצבא לא אוהב דתיים, וזה לא סוד.
כי פתאום יש זמן תפילה, ופתאום יש אוכל כשר, ופתאום צום וצריך סעודה אחרי אז זה לפתוח שולחן שוב, וזאת התעסקות.
אבל מבחינת מתאים לא מתאים, לדעתי צבא לא מתאים לכולם, יש כאלה שלא מסתדרים, יש כאלה שלא רוצים להתגייס מלכתחילה ויש כאלה שהם סתם סייקו. העניין זה לא התפקיד, זה לא הבסיס וזה לא החיל. זה המפקד והאנשים שאת נמצאת איתם.
ברור שכדאי לך לשאוף למשהו ולא ללכת על עיוור.
כי פתאום יש זמן תפילה, ופתאום יש אוכל כשר, ופתאום צום וצריך סעודה אחרי אז זה לפתוח שולחן שוב, וזאת התעסקות.
אבל מבחינת מתאים לא מתאים, לדעתי צבא לא מתאים לכולם, יש כאלה שלא מסתדרים, יש כאלה שלא רוצים להתגייס מלכתחילה ויש כאלה שהם סתם סייקו. העניין זה לא התפקיד, זה לא הבסיס וזה לא החיל. זה המפקד והאנשים שאת נמצאת איתם.
ברור שכדאי לך לשאוף למשהו ולא ללכת על עיוור.
^^^לא הבנתי, אתה אומר שזה לא בסדר שדתיות מתגייסות לצבא?
אנונימית
^^^^^^^ ומה אם האיסור להכניס את עצמך לניסיון (סנהדרין קז ע"א)?
מה עם "ושמרת לעשות ככל אשר יורוך" (דברים יז)?
מה עם "ושמרת לעשות ככל אשר יורוך" (דברים יז)?
אנונימי
אני חושב שבשירות לאומי ומדרשיה את גם תורמת בלי ספק כי בצבא את יכולה אומנם לתרום אבל הבשפעה שלך באמת משנה בתפקיד שיתנו לך וגם יכולה לפתח את עצמך הרבה יותר מבצבא
^^^ זה לא משנה מה אני אומר, השאלה מה דעת תורה אומרת. להגיד שזה לא בסדר - זה כדי עדין ואל משקף את התמנוה המלאה של האיסור, אם כל גדולי ישראל אסרו את זה יהרג ואל יעבור. לא קשור לדתיות, אלא לכל בת ישראל. פשוט מצפים מדתייה שהיא כן תשמע בקולם של גדולי ישראל, ולצערי שלא תמיד מה שקורה בשטח.
אנונימי
אנונימי
בתור מישהי שעושה שירות לאומי.
אני ממש לא עושה את זה כדי לחפות על כך שאני לא משרתת בצבא
ואני גם ממש לא מגנה את אלה שלא עושות שירות לאומי, זו בחירה חופשית.
השירות הלאומי לא סותר בשום צורה את היותי דתייה, יש כל כך הרבה מקומות שאפשר ללכת להתנדב בהם- והשירות שלא כמו הצבא לא מחייב אותך להשאר בשבתות ולא מחייב אותך לעשות שום דבר הנוגד את הדתי שלי.
להיפך- שירות לאומי זה דבר מאוד בונה.
צריך לבחור את המקום הנכון כמובן.
הדרך בה אתה מגנה את השירות הלאומי בכללותו זו ממש לא דעת גדולי התורה.
ומי שרוצה ללכת ולתרום שתלך.
בתור מישהי שעושה שירות לאומי.
אני ממש לא עושה את זה כדי לחפות על כך שאני לא משרתת בצבא
ואני גם ממש לא מגנה את אלה שלא עושות שירות לאומי, זו בחירה חופשית.
השירות הלאומי לא סותר בשום צורה את היותי דתייה, יש כל כך הרבה מקומות שאפשר ללכת להתנדב בהם- והשירות שלא כמו הצבא לא מחייב אותך להשאר בשבתות ולא מחייב אותך לעשות שום דבר הנוגד את הדתי שלי.
להיפך- שירות לאומי זה דבר מאוד בונה.
צריך לבחור את המקום הנכון כמובן.
הדרך בה אתה מגנה את השירות הלאומי בכללותו זו ממש לא דעת גדולי התורה.
ומי שרוצה ללכת ולתרום שתלך.
אנונימית
^אז בוא כולם יהיו דתיים יגידו שלא אסור להתגייס אבל נתפלל לשלום המדינה וככה האויבים שלנו לא יחסלו אותנו
אי פעם חשבת על זה שאתה מוגן בזכות חיילי צהל? אז כן,זה זלזול למדינה,כי לחייב את כולם להתגייס אבל דתיים ישבו ויתפללו,לא יעזור ולא יעצור אף אחד,
אי פעם חשבת על זה שאתה מוגן בזכות חיילי צהל? אז כן,זה זלזול למדינה,כי לחייב את כולם להתגייס אבל דתיים ישבו ויתפללו,לא יעזור ולא יעצור אף אחד,
אנונימית
מה ההבדל בין צבא לאוניברסיטה ועבודה שהן יהיו שם בסביבה חילונית?
בוודאי שלא
מצטרף לאנונימי, אלו אחת הפעמים שהייתי נותן 'סופר לייק' לתשובה
מצטרף לאנונימי, אלו אחת הפעמים שהייתי נותן 'סופר לייק' לתשובה
אנונימי
מי אמר שאוניברסיטא מעורבת זה בסדר?
בלי קשר, ברוב יש מרצים ודעות כפרניות - זה לא כשר בשום צורה.
בלי קשר, ברוב יש מרצים ודעות כפרניות - זה לא כשר בשום צורה.
אנונימי
אנונימי אתה חרידי או דתי?
נו אבל רוב הדתיות כן הולכות לאוניברסיטה
וכן עובדות בעבודות מעורבות אז
וכן עובדות בעבודות מעורבות אז
לא ממש לא מתאים עדיף לעשות שירות לאומי וגם מדרשה עם רוצה
לא, כפסק הרבנות הראשית שאסור.
אנונימי
אנונימי
גדולי ישראל הם בנים והם מחליטים על מה שבנות יעשו
וגם אם זה מה שהם אומרים, אומרים לי הרבה דברים בחיים ואני לא מקשיבה, כנראה שזה מקרה דומה
גדולי ישראל הם בנים והם מחליטים על מה שבנות יעשו
וגם אם זה מה שהם אומרים, אומרים לי הרבה דברים בחיים ואני לא מקשיבה, כנראה שזה מקרה דומה
אנונימית
נו אבל מה ההבדל בין זה לאוניברסיטה ועבודה
די לחרטט אתן יכולות להתגייס כמו כולן פשוט לא רוצות
די לחרטט אתן יכולות להתגייס כמו כולן פשוט לא רוצות
angel ^כדתיה שרוצה להתגייס אני בהחלט מסכימה איתך יש הרבה מאוד בנות דתיות שיכולות לשרת בצבא כמו כולן אבל נותנים להן את האפשרות של לא להתגייס אז למה שהן ירצו להתגייס
זנ לא בסדר שיש את האופציה בכלל
מילא לחרדיות מה דתיות לאומיות צריכות
מילא לחרדיות מה דתיות לאומיות צריכות
לא מתאימה כלל.
^^^^^^
גדולי ישראל אומרים לכל עם ישראל מה לעשות על פי ההלכה לא משנה בנים או בנות
גדולי ישראל אומרים לכל עם ישראל מה לעשות על פי ההלכה לא משנה בנים או בנות
צריכות מאוד.
ההבדל הגדול הוא הגיל.
למה לדעתך גיל הגיוס הוא מיד לאחר סיום התיכון? כי זה גיל שקל לעצב בו את החיילים איך שרוצים.
מאוד מושפעים בגיל הזה מהסביבה ואין כל כך כלים לעמוד בזה.
כשאת מגיעה לאוניברסיטה ועבודה בעתיד את כבר יותר בוגרת ויותר יודעת בדיוק איך את מגדירה את עצמי ואת מי שאת והסביבה כבר לא כל כך נותנת את הטון.
בתור בחורה דתייה, ללכת לסביבה כמו צבא בגיל כזה אומר כמעט באופן בטוח שהיא תחלש בדת.
ובשירות לאומי זה לא קורה ויותר קל לשמור על האמונה שלך.
ההבדל הגדול הוא הגיל.
למה לדעתך גיל הגיוס הוא מיד לאחר סיום התיכון? כי זה גיל שקל לעצב בו את החיילים איך שרוצים.
מאוד מושפעים בגיל הזה מהסביבה ואין כל כך כלים לעמוד בזה.
כשאת מגיעה לאוניברסיטה ועבודה בעתיד את כבר יותר בוגרת ויותר יודעת בדיוק איך את מגדירה את עצמי ואת מי שאת והסביבה כבר לא כל כך נותנת את הטון.
בתור בחורה דתייה, ללכת לסביבה כמו צבא בגיל כזה אומר כמעט באופן בטוח שהיא תחלש בדת.
ובשירות לאומי זה לא קורה ויותר קל לשמור על האמונה שלך.
אנונימית
אני מאמין בשירות לאומי
חושב שאת תתרמי שם יותר
בהצלחה בדרך
מי שחושב שהצבא לא טובה לדתיים טועה
חושב שאת תתרמי שם יותר
בהצלחה בדרך
מי שחושב שהצבא לא טובה לדתיים טועה
לא מקום טוב בכלל לא מכבד אני לא אעשה פטור כי אני בכל זאת רוצה לתרום למדינה אני פשוט אעשה שירות לאומי
לדעתי כן, רוב התפקידים של הבנות הן בחמ"ל, הן יכולות להיות חמליסטיות, תצפיתניות, או אפילו בתפקיד פקידה.
אנונימית
לבנות דתיות מה זה לא מתאים צבא, כאילו מה יש להן לעשות שם?!
המערכת הצבאית מתאימה רק לבנות שרוצות ללכת לחיל הרפואה בשום חיל אחר לא צריך בנות
זה ממש תלוי לאן את הולכת בצבא :)
אחותי הגדולה דתיה והיא בחיל חינוך והיא כרגע מפקדת על חיילות(אם את/ה רוצה הסבר על מה היא עושה בצבא אשמח להסביר בפרטי).
אני לא בדיוק יודעת איך לה שם מבחינת הדת אבל אני יודעת שאם היא סוגרת שבת היא תיהיה בשבת עם החצאית,ובתכלס אין ככ הרבה דברים שמונעים ממנה להיות דתיה לפי מה שאני יודעת (מאוד תלוי אם סוגרים הרבה שבתות.) אני גם יודעת שיש כאלה שבגלל שהן בסביבה של חילוניות בצבא הן חוזרות בשאלה לצערי אבל זה מאוד תלוי באופי של הבן אדם ואם הוא בכלל רוצה להיות דתי..
לפי מה שאני רואה זה סהכ מאוד תלוי התפקיד בצבא וזה יכול להיות מאוד מאתגר להיות דתי/ה בצבא :)
אחותי הגדולה דתיה והיא בחיל חינוך והיא כרגע מפקדת על חיילות(אם את/ה רוצה הסבר על מה היא עושה בצבא אשמח להסביר בפרטי).
אני לא בדיוק יודעת איך לה שם מבחינת הדת אבל אני יודעת שאם היא סוגרת שבת היא תיהיה בשבת עם החצאית,ובתכלס אין ככ הרבה דברים שמונעים ממנה להיות דתיה לפי מה שאני יודעת (מאוד תלוי אם סוגרים הרבה שבתות.) אני גם יודעת שיש כאלה שבגלל שהן בסביבה של חילוניות בצבא הן חוזרות בשאלה לצערי אבל זה מאוד תלוי באופי של הבן אדם ואם הוא בכלל רוצה להיות דתי..
לפי מה שאני רואה זה סהכ מאוד תלוי התפקיד בצבא וזה יכול להיות מאוד מאתגר להיות דתי/ה בצבא :)
אם זה לא מודיעון או 8200 וזה לא
אנונימית
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ אנונימית, אז מה את חושבת על מה שאמר לנו הקב"ה?
"אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. ד וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם; וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ. ה וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר, וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת-זָרַע; וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם. ו וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד; וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה, מִן-הָאָרֶץ, וְחֶרֶב, לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם. ז וּרְדַפְתֶּם, אֶת-אֹיְבֵיכֶם; וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב. ח וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ; וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב" (ויקרא כו, גי-ח).
"לוּ עַמִּי שֹׁמֵעַ לִי, יִשְׂרָאֵל בִּדְרָכַי יְהַלֵּכוּ. כִּמְעַט אוֹיְבֵיהֶם אַכְנִיעַ וְעַל צָרֵיהֶם אָשִׁיב יָדִי" (תהלים פא, יד-טו)?
לפני שאת שואלת אותי האם נאי מודע שאני פה בזכות חיילים - חשבת שאנחנו קיימים ונשמרים בזכות הקב"ה וכח של לומדי תורה (כי זה מה שוגםר לקב"ה לשמור עלינו)?
"אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. ד וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם; וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ. ה וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר, וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת-זָרַע; וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם. ו וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד; וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה, מִן-הָאָרֶץ, וְחֶרֶב, לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם. ז וּרְדַפְתֶּם, אֶת-אֹיְבֵיכֶם; וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב. ח וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ; וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב" (ויקרא כו, גי-ח).
"לוּ עַמִּי שֹׁמֵעַ לִי, יִשְׂרָאֵל בִּדְרָכַי יְהַלֵּכוּ. כִּמְעַט אוֹיְבֵיהֶם אַכְנִיעַ וְעַל צָרֵיהֶם אָשִׁיב יָדִי" (תהלים פא, יד-טו)?
לפני שאת שואלת אותי האם נאי מודע שאני פה בזכות חיילים - חשבת שאנחנו קיימים ונשמרים בזכות הקב"ה וכח של לומדי תורה (כי זה מה שוגםר לקב"ה לשמור עלינו)?
אנונימי
מנקודת מבט של דתלשית-
סדר העדיפויות של הצבא שונה בהרבה משל התיכון והיסודי. קודם כל צה"ל כאירגון, אחר כך השאר.
אחרי עדיפות האירגון מגיע הפרט. מערכת הצבאית מנגישה את כל הצרכים הבסיסיים באופן שווה.
לומר שהיא לא מתאימה לבנות דתיות נכון במחיצת. היא לא קיימת כדי להתאים את עצמה לאף אחד. אבל היא כן מתחשבת. לדוגמה, קיימת אפשרות לבנות דתיות להתפלל 3 פעמים ביום גם בזמן הטירונות בבית כנסת, בשבת בבסיס אסור להשמיע מוזיקה בקול וכולי.
אם יש לך אפשרות להוציא פטור ואת מרגישה שאת לא בנויה או רוצה להיכנס למערכת כזו, הבחירה בידיים שלך.
סדר העדיפויות של הצבא שונה בהרבה משל התיכון והיסודי. קודם כל צה"ל כאירגון, אחר כך השאר.
אחרי עדיפות האירגון מגיע הפרט. מערכת הצבאית מנגישה את כל הצרכים הבסיסיים באופן שווה.
לומר שהיא לא מתאימה לבנות דתיות נכון במחיצת. היא לא קיימת כדי להתאים את עצמה לאף אחד. אבל היא כן מתחשבת. לדוגמה, קיימת אפשרות לבנות דתיות להתפלל 3 פעמים ביום גם בזמן הטירונות בבית כנסת, בשבת בבסיס אסור להשמיע מוזיקה בקול וכולי.
אם יש לך אפשרות להוציא פטור ואת מרגישה שאת לא בנויה או רוצה להיכנס למערכת כזו, הבחירה בידיים שלך.
למה לא
חד משמעית לא
^^^^
קודם כל לא התכוונתי לשאול אותך את זה
יש פה מספיק אחרים שזה מה שהם אולי ישאלו. אבל אני לא.
וכל בוקר שאני קמה אני יודעת שאני פה גם בגלל התורה.
אבל אם כל אחד היה חושב את מה שאתה חושב, שאנחנו פה רק בגלל התורה לא היו יהודים בעולם הזה.
אז כן, חשבתי על זה. אבל השירות לאומי לא קשור לדת בכלל. נתנו אופציה לבנות דתיות לעשות או את זה או את זה. ולא אתה ולא החכמים הגדולים שלנו לא יחליטו מה אני אבחר. וכרגע זה צבא.
יש לי כבוד אליהם, אבל זה לא אומר שהם יחליטו לי על החיים.
ואני לא חושבת שלה' זה מפריע ההחלטות שלי. הרי הוא עצמו נתן לי ולך ולכל אחד מאיתנו את זכות הבחירה.
ואני לא רואה איפה בפסוקים שנתת לי כתוב שלדתיים ודתיות יש 'פטור' מהתורה לא לעשות צבא. להפך, כתוב להילחם, אבל בנוסף לזה להמשיך ללמוד, לקיים מצוות ולהאמין.
או שאני סתם סתומה ולא הבנתי נכון.
או שטעית בפסוקים.
דרך אגב, כמה זמן לקח לך לחפש את הפסוקים האלה בגוגל?
קודם כל לא התכוונתי לשאול אותך את זה
יש פה מספיק אחרים שזה מה שהם אולי ישאלו. אבל אני לא.
וכל בוקר שאני קמה אני יודעת שאני פה גם בגלל התורה.
אבל אם כל אחד היה חושב את מה שאתה חושב, שאנחנו פה רק בגלל התורה לא היו יהודים בעולם הזה.
אז כן, חשבתי על זה. אבל השירות לאומי לא קשור לדת בכלל. נתנו אופציה לבנות דתיות לעשות או את זה או את זה. ולא אתה ולא החכמים הגדולים שלנו לא יחליטו מה אני אבחר. וכרגע זה צבא.
יש לי כבוד אליהם, אבל זה לא אומר שהם יחליטו לי על החיים.
ואני לא חושבת שלה' זה מפריע ההחלטות שלי. הרי הוא עצמו נתן לי ולך ולכל אחד מאיתנו את זכות הבחירה.
ואני לא רואה איפה בפסוקים שנתת לי כתוב שלדתיים ודתיות יש 'פטור' מהתורה לא לעשות צבא. להפך, כתוב להילחם, אבל בנוסף לזה להמשיך ללמוד, לקיים מצוות ולהאמין.
או שאני סתם סתומה ולא הבנתי נכון.
או שטעית בפסוקים.
דרך אגב, כמה זמן לקח לך לחפש את הפסוקים האלה בגוגל?
אנונימית
^^ אם את מדברת ככה - זה אומר שאין לך מושג מה התפקיד של רב בישראל.
הרב לא אמור להיות פקיד, לא אמרו להיות אחד שמשרת אותך בטקסכים כמו חתונה, ברית מילה, הלוויה וכו', אחד שמברך אותך... תפקיד של רב - זה בדיוק *להנהיג* אותך, והתורה (דברים יז, ח-יא) ציותה שלא לסור מדבריהם. אז מי שעובר על דברי חכמים - עובר על מה שאמרה התורה.
ואת לא מבינה נכונה שת מהות של חופש הבחירה. זה לא "תעשה מה שבא לך, כאילו אין השלכות, כי יש ציווים ושכר ועונש בהתאם. הבחירה נינתה כדי שנעשה את רצונו יתברך, שרק אז יש סיבה לתת לנו על זה שכר, כי אחרת אין סיבה לקבל שכר על מה שלא בחרנו.
זה לא שאמור להיות פטור מיוחד לדתיים (כי כל יהודי אמור להיות דתי מעצם היותו יהודי), אבל בהחלט יש פטור לאלה שתורתם אומנותם:
"למה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו? מפני שהובדל לעבוד את ה' ולשרתו, ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים, שנאמר "יורו משפטיך ליעקוב, ותורתך לישראל" (דברים לג,י). לפיכך הובדלו מדרכי העולם: לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין, ולא זוכין לעצמן בכוח גופן; אלא הם חיל ה', שנאמר "ברך ה' חילו" (דברים לג,יא), והוא ברוך הוא זיכה להם, שנאמר "אני חלקך ונחלתך" (במדבר יח, כ).
ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם - הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים; ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים. הרי דויד אומר "ה', מנת חלקי וכוסי. אתה, תומיך גורלי" (תהילים טז, ה) (משנה תורה, הלכות שמיטה וביול, פרק יג, הלכות יב-יג).
הרב לא אמור להיות פקיד, לא אמרו להיות אחד שמשרת אותך בטקסכים כמו חתונה, ברית מילה, הלוויה וכו', אחד שמברך אותך... תפקיד של רב - זה בדיוק *להנהיג* אותך, והתורה (דברים יז, ח-יא) ציותה שלא לסור מדבריהם. אז מי שעובר על דברי חכמים - עובר על מה שאמרה התורה.
ואת לא מבינה נכונה שת מהות של חופש הבחירה. זה לא "תעשה מה שבא לך, כאילו אין השלכות, כי יש ציווים ושכר ועונש בהתאם. הבחירה נינתה כדי שנעשה את רצונו יתברך, שרק אז יש סיבה לתת לנו על זה שכר, כי אחרת אין סיבה לקבל שכר על מה שלא בחרנו.
זה לא שאמור להיות פטור מיוחד לדתיים (כי כל יהודי אמור להיות דתי מעצם היותו יהודי), אבל בהחלט יש פטור לאלה שתורתם אומנותם:
"למה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו? מפני שהובדל לעבוד את ה' ולשרתו, ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים, שנאמר "יורו משפטיך ליעקוב, ותורתך לישראל" (דברים לג,י). לפיכך הובדלו מדרכי העולם: לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין, ולא זוכין לעצמן בכוח גופן; אלא הם חיל ה', שנאמר "ברך ה' חילו" (דברים לג,יא), והוא ברוך הוא זיכה להם, שנאמר "אני חלקך ונחלתך" (במדבר יח, כ).
ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם - הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים; ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים וללויים. הרי דויד אומר "ה', מנת חלקי וכוסי. אתה, תומיך גורלי" (תהילים טז, ה) (משנה תורה, הלכות שמיטה וביול, פרק יג, הלכות יב-יג).
אנונימי
אתה תאמין במה שאתה מאמין
ואני במה שאני
אם יש לך בעיה אם משהו שאני חושבת,
תתמודד
ואני במה שאני
אם יש לך בעיה אם משהו שאני חושבת,
תתמודד
אנונימית
^ לקב"ה יש בעיה עם מה שאת חושבת, ואם בסוף תצטרכי להתמודד ביום הדין על זה שחברת שלא לשמוע במציווי שלו לשמוע בקולם של גדולי ישראל...
אנונימי
חחח אנונימי הצחקת אותי על מה אני חושבת על מה שה אמר.
טוב בוא רגע נחשוב,איפה היה אלוהים בשואה? למה לא הציל? ואם לא היו מתערבים ומנסים לסיים את המלחמה לא היית גם כן פה,אז כן,צריך להתגייס או לעשות שירות לאומי כדי לתרום למדינה,כי בלי זה מי יגן עליך?אתה חושב שהחמאס יאמר "אה הם התפללו לאלוהים אז אנחנו לא נתקוף"?
בזכות הצבא שהמדינה מרכיבה יש לך ביטחון,ואם אתה חושב שדתיים צריכים בצד רגל על רגל והשאר יעשו בשבילם זה דיי אבסורד,תאמין במה שאתה רוצה,אבל יש אמונה ויש מציאות,ובמציאות שלנו צריך להתגייס ולתרום
טוב בוא רגע נחשוב,איפה היה אלוהים בשואה? למה לא הציל? ואם לא היו מתערבים ומנסים לסיים את המלחמה לא היית גם כן פה,אז כן,צריך להתגייס או לעשות שירות לאומי כדי לתרום למדינה,כי בלי זה מי יגן עליך?אתה חושב שהחמאס יאמר "אה הם התפללו לאלוהים אז אנחנו לא נתקוף"?
בזכות הצבא שהמדינה מרכיבה יש לך ביטחון,ואם אתה חושב שדתיים צריכים בצד רגל על רגל והשאר יעשו בשבילם זה דיי אבסורד,תאמין במה שאתה רוצה,אבל יש אמונה ויש מציאות,ובמציאות שלנו צריך להתגייס ולתרום
אנונימית
לא
וכן. ומי שעושה מדרשיה בד"כ עושה גם שירות לאומי... זה לא סותר
וכן. ומי שעושה מדרשיה בד"כ עושה גם שירות לאומי... זה לא סותר
^^ אם את חושבת שהשואה קרתה והושמדו בת 6 מיליון יהודים רק בגלל שלא היה להם צבא ומדינה - יש לך חור ענק. הרי אמורה להיות סיבה לשואה משורש רוחני, זה לא שהיא פשוט קרתה כי ליהודים לא היה להם כל פיזי להגן על עצמם, כאילו דמם הם הפקר ואין עליהם השגחה עליונה. יש דברים שקדמו לשואה - עזיבת הדת והתבוללות נוראה, תנועות רפורמויות ותנועות ההשלכה וכו', מה שגרם לקב"ה להסתיר פניו מאיתנו ולהזכיר לנו שאנחנו יהודים בים אם נרצה בכך או לא (עובדה שיהודים הושמדו רק בגל שםה יהודים - להזכיר להם את זה). הקב"ה הזהיר אותנו בתורה מראש שאם נעזוב אותו - הוא יסתיר פניו מאיתנו, והשואה רמוזה במכה וכמה מקומות בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה לפרטים פרטים:
http://www.yahadoot.net/item.asp?id=583&cid=12
http://www.yahadoot.net/item.asp?id=397&cid=13
http://www.yahadoot.net/item.asp?cid=12&id=58
ולא, מה זאת אומרת יש אמונה ויש מציאות? כאילו מה, אנחנו ממאינים במה שהוא לא אמיתי? כי לא, כי הקב"ה לא ידרוש מאיתנו להאמין במשהו שהוא לא אמיתי, הוא אמת ותורתו אמת והוא זה קובשע מה תהיה המציאות.
http://www.yahadoot.net/item.asp?id=583&cid=12
http://www.yahadoot.net/item.asp?id=397&cid=13
http://www.yahadoot.net/item.asp?cid=12&id=58
ולא, מה זאת אומרת יש אמונה ויש מציאות? כאילו מה, אנחנו ממאינים במה שהוא לא אמיתי? כי לא, כי הקב"ה לא ידרוש מאיתנו להאמין במשהו שהוא לא אמיתי, הוא אמת ותורתו אמת והוא זה קובשע מה תהיה המציאות.
אנונימי
^הכוונה ביש אמונה באלוהים ולא אמרתי שזה לא אמיתי,הכוונה שלי זה שזה בחירה של כל אחד וזה שאת מאמינה תגידי שזה אמיתי,אבל מישהו אחר לא יאמין לך לזה,והמציאות זה הצבא והאויבים שיש לנו,ולהתפלל לא יעזור לנו נגד האויבים,רק הצבא המשטרה וכו
לדעתי המערכת הצבאית, ומערכת השירות לאומי לא מותאמת לנשים דתיות.
השירות הצבאי והלאומי כרוך בהרבה קשיים דתיים, ומצריך בהכרח ויתור על הדת.
שלא נדבר על קשיים פיזיים בקרבי לנשים, והרבה מקומות שיש ניצול בשירות לאומי.
ולכן, לדעתי השירות הנכון הוא ללכת למדרשה, ולהתחזק לקראת הקמת הבית שלך.
השירות הצבאי והלאומי כרוך בהרבה קשיים דתיים, ומצריך בהכרח ויתור על הדת.
שלא נדבר על קשיים פיזיים בקרבי לנשים, והרבה מקומות שיש ניצול בשירות לאומי.
ולכן, לדעתי השירות הנכון הוא ללכת למדרשה, ולהתחזק לקראת הקמת הבית שלך.
^^ מי שלא מאמין - בעיה שלו, הוא מכתחש למציאות. חלילה לבטוח בבשר ודם ולהסיר את הלב מה'. יש על זה קללות בתנ"ך, אז זה לא אמור להביא לנו הצלחה:
"כֹּה אָמַר ה': אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם, וְשָׂם בָּשָׂר, זְרֹעוֹ; וּמִן ה', יָסוּר לִבּוֹ" (ירמיה יז, ה).
מלבי"ם
כה אמר ה'", נגד מה שלא בטחו על ה' ובטחו על מצרים, כמ"ש הוי היורדים מצרים לעזרה ויבטחו על רכב וכו' ולא שעו אל ה' וכו'.
"ארור הגבר אשר יבטח באדם ושם בשר זרועו", כי יש הבוטח באדם ובכ"ז בוטח בה', והוא אם יבטח שה' יושיעהו ע"י שר פלוני, שהגם שבוטח באדם, עיקר הזרוע והכח של הבטחון הוא בה', אבל מי שכל הבטחון שלו הוא באדם עד שגם הזרוע (שהוא הכח המניע את היד הפועלת) ישים בשר, שבוטח רק בכח בשר, "ומן ה' יסור לבו" לגמרי זה הוא ארור:
אתה יודעת מה ההבדל ביננו לבין הגויים? שהכח שלנו הוא בפה ואצלם בידיים: "הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו" (בראשית כז, כב), וככה חז"ל דרשו את הפסוק הזה: "הקול - קול יעקב" - אין לך תפלה שמועלת שאין בה מזרעו של יעקב; "והידים ידי עשו" - אין לך מלחמה שנוצחת שאין בה מזרעו של עשו" (גיטין נז ע"ב).
מקור נוסף: "אַל תִּירְאִי תּוֹלַעַת יַעֲקֹב" (ישעיה מא, יד).
רש"י
"תולעת יעקב" - משפחת יעקב החלשה כתולעת, שאין לה גבורה,, אלא בפיה תולעת (ווירמונ"א בלע"ז)
מצודת דוד
"תולעת יעקב" - עדת יעקב החלושה כתולעת ואין כחה, אלא בפה היא התפלה כתולעת הזו שבפיה מנסרת בארזים
___
למעשה, התנ"ך מאל בזה שזה ההבלד יינו לבין הגויים, במיודח בעניין מלחמה:
"אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים, וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם ה' אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר" (תהילים כ, ח).
מלבי"ם
(ח-ט) "אלה" מפה "ברכב, ואלה" מפה לוחמים "בסוסים, ואנחנו" לא עשינו שום דבר רק "בשם אלהינו נזכיר", ובכ"ז "המה כרעו ונפלו", וגם מבאר שהיה הבדל בינינו וביניהם, אם בענין האמצעיים, שהם בחרו אמצעיים פחותים רכב וסוסים ואנחנו בחרנו ענין גדול במעלה כי בשם אלהינו נזכיר, אם בענין התכלית שהמה כרעו ואנחנו קמנו:
"אלה", ומעתה שאני רואה שתשועתי היא למעלה מן הטבע לא אעשה עוד שום הכנות למלחמה, רק הגם "שאלה ברכב ואלה בסוסים", מ"מ "אנחנו" רק "בשם אלהינו נזכיר", ומ"מ יעשה לנו שני דברים
"אֵין הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב חָיִל; גִּבּוֹר, לֹא יִנָּצֵל בְּרָב כֹּחַ. שֶׁקֶר הַסּוּס לִתְשׁוּעָה; וּבְרֹב חֵילוֹ, - לֹא יְמַלֵּט" (תהילים לג, טז-יז)
"לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ; לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה. רוֹצֶה ה' אֶת יְרֵאָיו - אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ" (תהלים קמז, י-יא)
"סוּס מוּכָן לְיוֹם מִלְחָמָה; וְלַה' הַתְּשׁוּעָה" (משלי כא, לא).
"לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ, כִּי אִם בְּרוּחִי, אָמַר ה' צְבָאוֹת" (זכריה ד, ו)
זה לא הכל....
"כִּי לֹא בְקַשְׁתִּי אֶבְטָח, וְחַרְבִּי - לֹא תוֹשִׁיעֵנִי" (תהילים מד, ז).
"כֹּה אָמַר ה': אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם, וְשָׂם בָּשָׂר, זְרֹעוֹ; וּמִן ה', יָסוּר לִבּוֹ" (ירמיה יז, ה).
מלבי"ם
כה אמר ה'", נגד מה שלא בטחו על ה' ובטחו על מצרים, כמ"ש הוי היורדים מצרים לעזרה ויבטחו על רכב וכו' ולא שעו אל ה' וכו'.
"ארור הגבר אשר יבטח באדם ושם בשר זרועו", כי יש הבוטח באדם ובכ"ז בוטח בה', והוא אם יבטח שה' יושיעהו ע"י שר פלוני, שהגם שבוטח באדם, עיקר הזרוע והכח של הבטחון הוא בה', אבל מי שכל הבטחון שלו הוא באדם עד שגם הזרוע (שהוא הכח המניע את היד הפועלת) ישים בשר, שבוטח רק בכח בשר, "ומן ה' יסור לבו" לגמרי זה הוא ארור:
אתה יודעת מה ההבדל ביננו לבין הגויים? שהכח שלנו הוא בפה ואצלם בידיים: "הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו" (בראשית כז, כב), וככה חז"ל דרשו את הפסוק הזה: "הקול - קול יעקב" - אין לך תפלה שמועלת שאין בה מזרעו של יעקב; "והידים ידי עשו" - אין לך מלחמה שנוצחת שאין בה מזרעו של עשו" (גיטין נז ע"ב).
מקור נוסף: "אַל תִּירְאִי תּוֹלַעַת יַעֲקֹב" (ישעיה מא, יד).
רש"י
"תולעת יעקב" - משפחת יעקב החלשה כתולעת, שאין לה גבורה,, אלא בפיה תולעת (ווירמונ"א בלע"ז)
מצודת דוד
"תולעת יעקב" - עדת יעקב החלושה כתולעת ואין כחה, אלא בפה היא התפלה כתולעת הזו שבפיה מנסרת בארזים
___
למעשה, התנ"ך מאל בזה שזה ההבלד יינו לבין הגויים, במיודח בעניין מלחמה:
"אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים, וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם ה' אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר" (תהילים כ, ח).
מלבי"ם
(ח-ט) "אלה" מפה "ברכב, ואלה" מפה לוחמים "בסוסים, ואנחנו" לא עשינו שום דבר רק "בשם אלהינו נזכיר", ובכ"ז "המה כרעו ונפלו", וגם מבאר שהיה הבדל בינינו וביניהם, אם בענין האמצעיים, שהם בחרו אמצעיים פחותים רכב וסוסים ואנחנו בחרנו ענין גדול במעלה כי בשם אלהינו נזכיר, אם בענין התכלית שהמה כרעו ואנחנו קמנו:
"אלה", ומעתה שאני רואה שתשועתי היא למעלה מן הטבע לא אעשה עוד שום הכנות למלחמה, רק הגם "שאלה ברכב ואלה בסוסים", מ"מ "אנחנו" רק "בשם אלהינו נזכיר", ומ"מ יעשה לנו שני דברים
"אֵין הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב חָיִל; גִּבּוֹר, לֹא יִנָּצֵל בְּרָב כֹּחַ. שֶׁקֶר הַסּוּס לִתְשׁוּעָה; וּבְרֹב חֵילוֹ, - לֹא יְמַלֵּט" (תהילים לג, טז-יז)
"לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ; לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה. רוֹצֶה ה' אֶת יְרֵאָיו - אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ" (תהלים קמז, י-יא)
"סוּס מוּכָן לְיוֹם מִלְחָמָה; וְלַה' הַתְּשׁוּעָה" (משלי כא, לא).
"לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ, כִּי אִם בְּרוּחִי, אָמַר ה' צְבָאוֹת" (זכריה ד, ו)
זה לא הכל....
"כִּי לֹא בְקַשְׁתִּי אֶבְטָח, וְחַרְבִּי - לֹא תוֹשִׁיעֵנִי" (תהילים מד, ז).
אנונימי