3 תשובות
יש שני דרכים: הוצאה עצמית או דרך מוציא לאור מבוסס. יש יתרונות וחסרונות לכל דרך:
בהוצאה עצמית היתרון הוא שיש שליטה על כל תהליך הייצור: את בוחרת את העיצוב של הספר מתחילתו ועד סופו. ומבחינה כספית, את משקיעה את כל הכסף וכל הרווחים הם שלך. החיסרון הוא שבהוצאה עצמית קשה מאוד להיכנס לשוק. רשתות הספרים לא מפנים זמן לאדם שמגיע עם ספר אחד ביד. הם רוצים סוכן של מו"ל (מוציא לאור) שיגיע עם קטלוג שלהם וככה יש להם הרבה אופציות והם לא בזבזו זמן על אדם שמציע ספר אחד בלבד. גם למצוא מפיץ לספר יחיד זה קשה מאוד. מפיצים מתייחסים למו"לים שמציעים המון ספרים ומבחינתם מו"ל של ספר אחד זה בזבוז זמן.
בהוצאה דרך מו"ל, החיסרון הוא שהם יכולים לשנות את הטקסט בשלב העריכה והם יכולים לעצב את הספר לא בדיוק כמו שאת רוצה. ומבחינה כלכלית, הם לוקחים נתח גדול מאוד של הרווח בגלל שהם השקיעו את הכסף להוצאה לאור והם שיווקו את הספר. חיסרון נוסף הוא שהמו"לים מקבלים המון טקסטים והם מסננים את זה, אז לא תמיד קל למצוא מו"ל שיסכים בכלל להוציא את הספר לאור. היתרון שבעבודה דרך מו"ל הוא ללא ספק היכולת שלהם לשווק את הספר. יש להם קשרים וזה מאוד מאוד משחק תפקיד. יתרון נוסף זה שיש למו"לים ניסיון ולכן הם יודעים להתאים את הטקסט והעיצוב לשוק. אפשר להגיד שהחיסרון בזה שאת מאבדת שליטה על הטקסט והעיצוב הופך ליתרון אם מדובר במו"ל שעושה מהספר שלך משהו שימכור.
ואיך עושים את זה?
הוצאה עצמית:
1. שולחים את הטקסט לעריכה לשונית.
2. את הטקסט המוכן שולחים לעיצוב גרפי ועימוד ביחד עם האיורים. (כדאי לבקש מהמעצב גם את הקבצים הפתוחים - אלה הקבצים שהם בתוכנה של המעצב. בדרך כלל אלה קבצי אינדיזיין. טוב שיהיה לך אותם).
3. שולחים את הקובץ המוכן (pdf מוכן לדפוס), ביחד עם הכריכה (pdf מוכן לדפוס) לבית דפוס. בבית דפוס בוחרים את סוג הנייר, סוג הכריכה ומדפיסים.
4. מחפשים מפיץ (חנויות ספרים עובדים לרוב רק עם מפיצים).
5. יש חוק שכל ספר שיוצא לאור בארץ צריך להיות בספריה הלאומית. צריך לשלוח להם 2 עותקים.
6. שיווק עצמי בכל דרך שהיא.
הוצאה דרך מו"ל:
1. שולחים את הטקסט בקובץ וורד למו"לים שונים ומקווים לקבל תשובה חיובית.
צריך להיזהר ממו"לים שמבקשים השקעה כספית מצידך. יש מו"לים שיגידו לך שההשקעה היא 50%-50% וככה גם הרווחים. אבל הבעיה היא שבמצב כזה יש להם פחות מוטיבציה לשווק את הספר. עדיף מו"ל שעושה את כל ההשקעה, גם במחיר של אחוזי רווח קטנים יותר לסופר.
האמת היא שבארץ יוצאים המון ספרים לאור וזה לא התחום הכי משתלם כלכלית.
לגבי רווחים:
אם את מוציאה לאור את הספר בהוצאה עצמית והצלחת למצוא מפיץ, אז הרווחים מתחלקים בערך 60% למפיץ ו-40% אלייך (המו"ל).
אם זה דרך מו"ל, אז אתה (הסופר) תקבל הרבה פחות מ-40%.
סליחה אם הוצאתי לך את האוויר מהמפרשים קצת אבל להרוויח מספרים בישראל זה קשה.
בהוצאה עצמית היתרון הוא שיש שליטה על כל תהליך הייצור: את בוחרת את העיצוב של הספר מתחילתו ועד סופו. ומבחינה כספית, את משקיעה את כל הכסף וכל הרווחים הם שלך. החיסרון הוא שבהוצאה עצמית קשה מאוד להיכנס לשוק. רשתות הספרים לא מפנים זמן לאדם שמגיע עם ספר אחד ביד. הם רוצים סוכן של מו"ל (מוציא לאור) שיגיע עם קטלוג שלהם וככה יש להם הרבה אופציות והם לא בזבזו זמן על אדם שמציע ספר אחד בלבד. גם למצוא מפיץ לספר יחיד זה קשה מאוד. מפיצים מתייחסים למו"לים שמציעים המון ספרים ומבחינתם מו"ל של ספר אחד זה בזבוז זמן.
בהוצאה דרך מו"ל, החיסרון הוא שהם יכולים לשנות את הטקסט בשלב העריכה והם יכולים לעצב את הספר לא בדיוק כמו שאת רוצה. ומבחינה כלכלית, הם לוקחים נתח גדול מאוד של הרווח בגלל שהם השקיעו את הכסף להוצאה לאור והם שיווקו את הספר. חיסרון נוסף הוא שהמו"לים מקבלים המון טקסטים והם מסננים את זה, אז לא תמיד קל למצוא מו"ל שיסכים בכלל להוציא את הספר לאור. היתרון שבעבודה דרך מו"ל הוא ללא ספק היכולת שלהם לשווק את הספר. יש להם קשרים וזה מאוד מאוד משחק תפקיד. יתרון נוסף זה שיש למו"לים ניסיון ולכן הם יודעים להתאים את הטקסט והעיצוב לשוק. אפשר להגיד שהחיסרון בזה שאת מאבדת שליטה על הטקסט והעיצוב הופך ליתרון אם מדובר במו"ל שעושה מהספר שלך משהו שימכור.
ואיך עושים את זה?
הוצאה עצמית:
1. שולחים את הטקסט לעריכה לשונית.
2. את הטקסט המוכן שולחים לעיצוב גרפי ועימוד ביחד עם האיורים. (כדאי לבקש מהמעצב גם את הקבצים הפתוחים - אלה הקבצים שהם בתוכנה של המעצב. בדרך כלל אלה קבצי אינדיזיין. טוב שיהיה לך אותם).
3. שולחים את הקובץ המוכן (pdf מוכן לדפוס), ביחד עם הכריכה (pdf מוכן לדפוס) לבית דפוס. בבית דפוס בוחרים את סוג הנייר, סוג הכריכה ומדפיסים.
4. מחפשים מפיץ (חנויות ספרים עובדים לרוב רק עם מפיצים).
5. יש חוק שכל ספר שיוצא לאור בארץ צריך להיות בספריה הלאומית. צריך לשלוח להם 2 עותקים.
6. שיווק עצמי בכל דרך שהיא.
הוצאה דרך מו"ל:
1. שולחים את הטקסט בקובץ וורד למו"לים שונים ומקווים לקבל תשובה חיובית.
צריך להיזהר ממו"לים שמבקשים השקעה כספית מצידך. יש מו"לים שיגידו לך שההשקעה היא 50%-50% וככה גם הרווחים. אבל הבעיה היא שבמצב כזה יש להם פחות מוטיבציה לשווק את הספר. עדיף מו"ל שעושה את כל ההשקעה, גם במחיר של אחוזי רווח קטנים יותר לסופר.
האמת היא שבארץ יוצאים המון ספרים לאור וזה לא התחום הכי משתלם כלכלית.
לגבי רווחים:
אם את מוציאה לאור את הספר בהוצאה עצמית והצלחת למצוא מפיץ, אז הרווחים מתחלקים בערך 60% למפיץ ו-40% אלייך (המו"ל).
אם זה דרך מו"ל, אז אתה (הסופר) תקבל הרבה פחות מ-40%.
סליחה אם הוצאתי לך את האוויר מהמפרשים קצת אבל להרוויח מספרים בישראל זה קשה.
נכון שזה תחום קשה, וצריך מאוד לרצות שהספר יצא כדי להצדיק את המאמץ.
לכן - אנחנו התחלנו לפנות לנישה של אמזון: תרגום והעלאת הספר, כולל תכנית שיווקית. במיוחד כדאי לספרי ילדים שכן עלות התרגום נמוכה יחסית
ואז - כל העולם פתוח לפנייך...
ראה פרטים (והמלצות) בלינק המצורף
יעל
נוצה הוצאה לאור
לכן - אנחנו התחלנו לפנות לנישה של אמזון: תרגום והעלאת הספר, כולל תכנית שיווקית. במיוחד כדאי לספרי ילדים שכן עלות התרגום נמוכה יחסית
ואז - כל העולם פתוח לפנייך...
ראה פרטים (והמלצות) בלינק המצורף
יעל
נוצה הוצאה לאור
יעל
באותו הנושא: