56 תשובות
כי זה כתוב בספר ישן
אנונימי
שואל השאלה:
אז למה להתוות אמונה בצורה כזו? זו לא אמונה בגלל הערצה זו אמונה בגלל מיסוך של "שקרים לבנים", להכניס את הרעיון של אלוהים למסמך שבני אדם יוכלו לקרוא.
זה פשוט סותר בעיניי.
אנונימית
זה שאת חושבת/בטוחה שזאת התפיסה
לא הופך את זה לנכון
אנונימית
שואל השאלה:
אני מביעה את דעתי. אני שואלת שאלה כי ככה אני רואה את הדברים, כל הפואנטה זה לענות לי ולהסביר לי. אז איפה ההסבר שלך?
אנונימית
^^^אין פה שום שקר, אנחנו יודעים שהוא אמיתי, לא סתם מאמינים

לשאלה: הרמב"ם הסביר שזה רק משל ומליצה כדי שנבין לפי שכל הבנתנו, הוא לא באמת כועס או משהו כזה, אלא זה עניין באיזה הנהגה הוא מתנהג עכשיו:

"והואיל והדבר כך הוא, כל הדברים הללו וכיוצא בהן שנאמרו בתורה ובדברי נביאים--הכול משל ומליצה הם, כמו שנאמר "יושב בשמיים, ישחק" (תהילים ב, ד), "כיעסוני בהבליהם" (דברים לב, כא), "כאשר שש ה'" (דברים כח ,סג), וכיוצא בהן. על הכול אמרו חכמים, דיברה תורה כלשון בני אדם. וכן הוא אומר "האותי הם מכעיסים" (ירמיהו ז, יט); הרי הוא אומר "אני ה', לא שניתי" (מלאכי ג ,ו), ואילו היה פעמים כועס ופעמים שמח, היה משתנה. וכל הדברים האלו אינם מצויים אלא לגופים האפלים השפלים, שוכני בתי חומר אשר בעפר יסודם. אבל הוא ברוך הוא יתעלה ויתרומם, על כל זה" (משנה תורה, הלכות יסודי התורה, פרק א, הלכה יב).
אנונימי
א. אני לא מקיים מצוות כי ''אלוקים שופט את כולם'', אלה כי זו האמת.

ב. לבורא יש כמה דרגות שונות, יש את הדרגה שבה הוא מתגלה עלינו, ובדרגה הזאת אכן יש נתינת מקום לאם ה' ''מרוצה'', או ''לא מרוצה'' מההתנהגות שלנו, אבל הוא בעצמו נעלה מכל הדבר הזה.
כמו אבא, שמשחק מחבואים עם הילד שלו, בגדול לא אכפת אם הילד לא אמר 1.2.3. אבא. אבל בגלל שכרגע הם משחקים זה יפריע לאבא אם הילד לא יתנהג על פי הכללים.
שואל השאלה:
אז אם לאלוהים אין מצפון או אמת מוסר ובכללי תכונות אנושיות, למה לו להכיל דת מההתחלה? למה לו לרצות שבני האדם ישרתו אותו? זה לא מעיד על אגו? יוהרה? ואז זה אומר שהוא לא באמת ישות כל יכולה?
ואתה מקיים מצוות כי ככה חינכו אותך ואמרו לך שזו האמת, וכי הסבירו לך מה קורא לחוטאים ולאלה שאיבדו את דרך הדת, וציירו אותם באור שלילי ופסימי, בעוד שאת המאמינים ציירו באור חם וחיובי ומלא תקווה.
אנונימית
תראי, קודם כל אני רואה שיש לך הנחות יסוד על הדת שהם לא נכונות.
אל תגידי לי מי אני, מה חינכו אותי, ולמה אני עושה דברים, קודם כל כי את לא מכירה אותי.
ובנוסף ככל הנראה חשבתי על מה שאני עושה, הרבה הרבה יותר מהפעמים שחשבת, אם חשבת על למה את לובשת דווקא ג'ינס, ולא גלימת מכשף, או חצאית סקוטית.

עכשיו, לגבי מה ששאלת על הבורא.
אלוקים לא ברא את האדם חלילה מתוך רצון שיהיה מישהו שישרת אותו, יש לך בורות כלפי מה היא הדת.
ישנם כמה הסברים שונים, שמביאים דרגות שונות של למה אלוקים ברא את העולם והתורה והמצוות.

א. טבע הטוב להטיב.
אלוקים רצה להטיב עם הבריות ולכן יצר להם עולם, אדם בטבעו לא נהנה מ''לחם עוני'', מדבר שהוא לא עמל עליו, ולכן אלוקים עשה שהעולם הזה יהיה קשה.

ב. שיתגלו כוחותיו.
טבע כוח להתגלות, ולכן, מאחר שיש כח, טבעו שבסופו של דבר הוא יתגלה, וכך נוצר העולם.

ג. נתאווה הקב''ה להיות לו יתברך דירה בתחתונים.
תאווה היא דבר שאינו מובן בהגיון אנושי, אלוקים ברא את העולם מסיבה שאיננו יכולים להבין, הוא פשוט החליט שזה חשוב בעיניו, ולנו אין באמת איך לדעת ולהבין למה זה חשוב בעיניו.
^^ הוא לא באמת צריך את כל זה, אבל אנחנו כן. המצוות מקדשות אותנו, מפתחות אצלנו מידות טובות, וככה יש לו סיבה לתת לנו תענוג גדול לעולם הבא כדי שנהנה באמת ולא נאכל מלחם של בושה לקבל גן עדן בלי לעבוד.
אנונימי
שואל השאלה:
אני יכולה להמר שכל סיבה שתציין שבגללה אתה עוקב אחרי הדת - זו סיבה שאני מכירה ולא משכנעת. אבל סבבה לא בזה עוסקת השאלה.

יכולה להבין את זה שלאלוהים יש אולי סיבה לברוא שאתם לא מבינים.
יכולה להבין שהיה לו איזה דיל עם הבריות מי אלה שלא יהיו.

אבל עדיין לא מקבלת מענה על השאלה - למה לו להחיל דת.
אמרת שאדם לא נהנה כשלא קשה לו - מה שנכון באיזשהו אופן, כי אי אפשר להעריך את הטוב אם לא חווית את הרע.
אבל העולם שהוא יצר הוא קשה בלי דתות. תסיר את הדתות מהמשוואה - מלבד העובדה שתסיר הרבה קשיים ועוול בכללי שיש בעולם שנגרמים בגלל דת - יש קשיים שנגרמים עקב טבע האדם והחברה שבה הוא חי.
אז למה לאלוהים להחיל דת ולתת לאדם מגבלות וחוקים ומצוות שאם יעמוד בהם אז יתוגמל? כדי לעודד אותו לחיות בעולם הקשה הזה שיצר?
ואם זה המקרה, אז זה לא פושט את הטוהר מהציות שלכם לדת? אם אתם עושים את זה רק בשביל תגמול (בחיים האלה ובעולם הבא)?
אנונימית
נו, שויין (:

רוצחי ההמונים הגדולים בהיסטוריה היו אתאיסטים, לא דתיים. (היטלר וסטלין).

קודם כל נתפסת על הרובד הנמוך ביותר, ואני באמת פחות מתחבר אליו. אבל אני אענה.
אלוקים יצר את הקושי, כי אדם מעריך דברים שהוא עמל עליהם, ולכן, אם הוא היה נותן מיד עולם הבא בלי שנעבוד על כך, זה היה מאבד מערכו.
הקושי האמיתי עם ההסבר הזה, הוא שאלוקים הוא זה שיצר את המציאות הזו שדווקא כשיש אתגר אדם נהנה מהעמל.
באותה מידה הוא יכל להחליט שאדם יהנה גם בלי עמל וזהו.

אנשים שעובדים את ה' רק בשביל גן עדן באמת לא כל כך מוערכים בעיני.
וגם בעיני התורה, אבל כמובן שזה עדיף מכלום.

בבקשה, אם את רוצה שנמשיך בדיון תכבדי את הדעות שלי, כמו שאני מכבד אותך.
שואל השאלה:
כתבתי משהו לא מכבד? באמת אני אומרת. מבחינתי השיחה שלנו מכבדת (מלבד העקיצה מרומזת הלא קשורה שלך שרוצחי ההמונים בהיסטוריה היו אתאיסטיים) אם כתבתי משהו לא מכבד אז מצטערת.

ושוב, אם פואנטת הדת היא לא לתגמל, אז למה אנשים שמבינים מעבר לדת ומבינים שאלוהים לא צריך את המצוות האלו, מקבלים "שיימיינג" מהדתיים והחרדיים?
מתכוונת לחילונים, לדוגמה. או מסורתיים.
הם אנשים שלא צריכים את העבודה הנוספת כדי להעריך את מה שיש להם. אז למה הדתיים מביישים אותם ומדברים עליהם לרעה?
אנונימית
את מתייחסת אלי כאדם חסר דעה עצמאית, שחושב מה שהוא חושב בגלל ששטפו לו את המח או משהו, זה בעיני די מזלזל (:

לגבי הרוצחי המונים, זו לא הייתה עקיצה.
כתבת פשוט שהדת גרמה לעוות בעולם, ואני הבהרתי שחוסר דת גרם לעוול חמור פי כמה מכל מה שדת עשתה, וזה באמת לא פשוט להתחרות בזוועות שעשו הנצרות והאסלאם.
שואל השאלה:
זה כבר נושא אחר לדיון ^
ואני לא רמזתי שאתה שטוף מוח או לא יודע לחשוב עצמאית. אבל זה ידוע שהחשיבה והתפיסה שלנו מותווית לפי איך שאנחנו גדלים. כל אחד גדל אחרת במשפחה אחרת וסביבה אחרת, אז זה לגיטימי שאנשים כמוך יגדלו לתוך הדת.
גם אני גדלתי לתוך הדת. אנחנו לא שולטים באיך מחנכים אותנו.
אנונימית
מי אמר לך שגדלתי לתוך דת? (:
שואל השאלה:
צודק, יש גם כאלה שעוברים לדת. אבל אין ספק שזה גם מהשפעה חברתית. בכל מקרה זה לא הנושא, אשמח שנחזור לנושא המקורי.
אנונימית
הנקודה היא, להכניס אדם לתבניות זה. פעם לא נכון, תנסי להבין למה אדם חושב את מה שהוא חושב, זה נכון שיש השפעה מאוד גדולה לחינוך וחברה, אבל אנשים הם לא מפגרים, יש להם דעות, ויש להם מה לומר על מה שהם הולכים אחריו.

בשמחה, איפה עצרנו?
שואל השאלה:
תקרא את התגובה האחרונה שלי בנושא.
אנונימית
את מביאה הנחת יסוד שלך, ויציגה אותה כעובדה.
היא לא עובדה בעיני, בוודאי שצריך את התורה והמצוות, זו הדרך חיבור שלנו לה'.
אני לא יודע מי אלה הדתיים והחרדים האלה שאת מדברת עליהם, אבל אני לא מתנהג ככה, ולא באנשים שסביבי.

אני חושב שצריך לאהוב כל יהודי, וכל אדם, וגם אם יש בו דברים שאני לא אוהב, אז להפריד בן האדם לדעתו.
שואל השאלה:
אוקי אז אתה לא כזה. אבל זו עובדה שיש כאלה. חוויתי את זה על בשרי.
אני רואה את זה גם כאן באתר.
למה חילונים לא יכולים לחיות את חייהם מבלי שיגידו עליהם שהם התרחקו מאלוהים, או מהדת, מבלי שיבקרו את אורח החיים שלהם?
אם הדת היא לא למטרות תגמול אלא לתת קשר בין האדם לאלוהים, וכדי לתת לאדם הערכה, אז מן הסתם שלא כולם מרגישים צורך לעשות את הדברים של הדת כדי להרגיש את זה.
יש אנשים שיש להם קשר חזק מאוד עם אלוהים מבלי שיעשו את חוקי הדת, או שמעריכים כל דבר בחייהם מבלי שיצטרכו להטיל על עצמם את חוקי הדת.

אז למה חרדים ודתיים לא רואים את זה כ "נכון"? אם בסופו של דבר, כפי שאתה או מישהו אחר כתבתם פה, לאלוהים לא באמת משנה אם אנחנו מקיימים את המצוות או לא, כי זה בשבילנו, לא בשבילו.
אנונימית
זה שיש אנשים לא טובים זה לא אומר שום דבר.
בכל מקום יש אנשים לא טובים.

שוב, כולנו חייבים לשמור על מצוות ה', כי כך הוא קבע, אני הבאתי סיבות למה הוא קבע את מה שהוא קבע, אבל ברור שכולנו מחוייבים למה שהוא קבע בלי קשר למה דעתנו על מה שהוא קבע.
זה שאת חושבת שאת יכולה לחיות בלי תורה ומצוות זה בסדר, אבל בעיני ובעיני התורה זה לא נכון.

בנוסף, עם ישראל ערבים זה לזה, ולכן, כשאת לא מקיימת תורה ומצוות, זה משהו שפוגע בי.
כי כולנו קשורים אחד בשני.

עכשיו שוב, אין שום הצדקה להתנהג לאדם אחר בצורה שלילית.
ואני מצטער אם יש אנשים שמתנהגים אליך בצורה הזאת.
זה שאלוקים לא צריך את המצוות שלנו - זה לא אומר שאנשים שעוברים על מצוותיו לא עושים משהו רע (לא שהם "העליבו" את אלוקים), וזה כן ראוי לגינוי מצד זה שזה רע שהם לא שמים על חוקים של מי ברא אותם ונתן להם את הכל. זה רע שהם פוגעים כבודו יתברך וזה רע שהם נותנים דוגמא שלילית לאחרים.
אנונימי
שואל השאלה:
וזה שוב מחזיר אותי לשאלה , למה אלוהים צריך כבוד? למה אלוהים צריך שהאדם יקיים מצוות וחוקים כדרך "לכבד" אותו כבורא?
למה אלוהים לא יכול להעריך קשר רוחני נפשי שיש לאדם איתו, ולהעריך את זה שהאדם לא זקוק למצוות או חוקים כדי להרגיש את הקשר הזה? יש הרבה אנשים שטוענים שהם מאמינים באלוהים, אבל לא בדת.

אז למה לגנות את זה? ולמה לטעון שמי שלא מקיים מצוות וחוקים פוגע בך, אם בסופו של יום גם הוא מאמין בדרכו שלו ?
אנונימית
מי אמר שאלוקים צריך כבוד?
אנחנו מחויבים כי הוא ברא אותנו וכך הוא החליט שנתנהג, בלי קשר לכבוד.

בוודאי שאלוקים מעריך קשר רוחני ונפשי שיש לאדם איתו, ברור לי שאלוקים מעריך את זה מאוד
אבל מה לעשות שאלוקים טבע בעולמו שהדרך להתחבר עם האין סופיות שלו עוברת דווקא דרך הסופיות של המצוות?

כי אם אנחנו גוף אחד, והיד עושה דברים שמחזיקים לה, זה בהכרח גם פוגע ברגל.
שואל השאלה:
התייחסתי לתשובה של אנונימי.
ולהגיד שאלוהים החליט שכך ננהג, שוב פעם רומז לאינטרס. ואינטרס כפי שנאמר בהתחלה, הוא תכונה אנושית ואלוהים הוא לא בן אנוש.
אנונימית
^^^כי אלוקים ראוי לכבוד ולא ראוי לשום יחס אחר.

ואם אנחנו נגד לתת לו את הכבוד הזה - אז אנחנו רעים.

1. אלוקים יודע בדיוק למה הוא צוה אותנו על מצוות כאלה ואחרות וצריך לסמוך עליו יתברך.
2. אז מי שלא מאמין בדת - הוא כופר. מה זה "מאמין באלוקים, אבל לא בדת"? להאמין באלוקים - זה להאמין במה שהוא אמר, לא בזה שהוא קיים (את זה יש לדעת), מי שלא מאמין בדת - לא מאמין בדבריו ועל זה ראוי להיענש.
אנונימי
לא. אינטרס זה כי אני מעוניין שמשהו יקרה כי יש לי צורך בו.
אלוקים החליט, זה מעל אינטרס.
הוא קבע ברצונו, כי כך עלה ברצונו, אלוקים לא מוגבל באינטרס.
שואל השאלה:
למה שייענש? אם דת היא לא לצורך תגמול.
למה שאלוהים יעניש? זה מרמז על אגו. " אם אתה לא עושה מה שציוויתי, תוענש".
סיכמנו כבר שלאלוהים אין אגו.

^ומאיפה הרצון מגיע? לכל רצון יש סיבה מאחוריו. גם עצם זה שאלוהים רוצה משהו זה מחשיד.
אנונימית
^^^^ אם אלוקים החליט על משהו - זה לא אומר שהוא חייב את זה וזקוק לזה לעצמו, אלא החליט מה טוב לנו ולעולם שהוא ברא ולכל ההשלכות האחרות.
אנונימי
^^ זה לא אגו, אלא דין של צדק. אדם שלא עשה מה שצוה הבורא הוא רע, וצריך לתקן את זה.

אגב, זאת לא רעתו, אלא טובתו, זה מנקה אותו מעוון.
אנונימי
א. גיהנום זה לא עונש, אלה ניקוי בדרך לגן עדן.

ב. כמו שאמרתי קודם, יש כמה דרגות להסביר את זה, ובגדול, הסיבה היא סיבה שלא נוכל להבין.
אבל זה הרבה יותר עמוק מזה, וחבל לרדד את זה למשפט, אם תרצי יכול להמליץ לך על ספר שמסכם את הנושא בצורה מאוד יפה.

וכמובן, זה לא רצון במובן שאנחנו תופסים רצון.
שואל השאלה:
צדק נובע ממוסר , ומאגו. אם אלוהים מחפש צדק זה מרמז שיש לו אמות מוסר ואגו וכמו שאמרנו - זה תכונות אנושיות, על כן זה לא נכון לשייך אותן אליו.
אלא אם כן תגיד לי שהאדם מחפש להעניש את עצמו ואז זה כבר פוסל את כל רעיונות האלוהות.
אנונימית
זה קשור למה שכתבתי?^
צדק - היא מידה נעלה, לא סתם הקב"ה נקרא "צדיק". הרי לעשות צדק - זה לעשות את הדבר הנכון, לאו דווקא בשביל אגו שלך.
אנונימי
שואל השאלה:
אבל 'הדבר הנכון' זה סובייקטיבי. ברגע שאלוהים מפריד בין משהו שהוא נכון ללא נכון אז הוא קובע מערכת כללים עבור בני אדם שבסופו של דבר משרתת אותו. לא?
ואם מערכת הכללים הזו לא משרתת את אלוהים למה יש לו צורך בה? למה חשוב לו שבני האדם יעמדו בה? אם לא מטעמי אגו, יוהרה, כבוד, וכו.
אנונימית
אצל אלוקים זה לא סובייקטיבי. בניגוד אלינו, הוא יודע את האמת האובייקטיבית.

למה חשוב לו שבני אדם יעמדו בזה? כ הוא רוצה שהם יהיו טובים, שזה עצמו אומר שהוא טוב.
אנונימי
שואל השאלה:
ואם אלוהים רואה הרבה מעבר להבנתו של האדם למה שהוא לא יידע מתי אדם הןא טוב מבלי לקיים את מערכת הכללים? מה גם, שלמה חשוב לו שנהיה טובים? מה זה מוכיח? או מה זה משרת?
ואמת לא יכולה להיות אובייקטיבית, "אמת" כפי שהיא נתפסת היא ייצוג של ערכים ואמות מידה לערכים שהאדם רואה בהם כמתווה לחיות את החיים באופן אידאלי
ודבר כזה מההתחלה לא יכול להיות אובייקטיבי.
אנונימית
את יוצאת מנקודת הנחה שכל מה שחשוב הוא להיות טובים ןלהרגיש את החיבור

התורה והמצוות, הם דרכים להתחבר לאין סופיות של הבורא, שוב, זה בעיקר בשבילנו, פחות בשבילו.

לגבי מה שאת שואלת מה חשוב לו שנהיה טובים.
אז כבר המדרש שואל, מי אמר שהקב''ה חפץ במעשיהם של צדיקים, אולי הוא חפץ של רשעים?
והוא עונה, שבתורה כתוב שצריך להיות טובים
לשאול למה אלוקים החליט את סט החוקים שהוא החליט זה משהו שהוא מעל להבנתנו.

לא היית רוצה להאמין באלוקים שכל בריאה יכולה להבין אותו.
כי אדם טוב לא אמור להתעלם מציווי של מי שברא אותו והטיב עמו.

מה זה משרת? להביא את מה שהוא ברא ליעוד הטוב. אני לא מבין איזה דברים את מחפשת מעבר.

ולא, "אמת" - זה דבר אובייקטיבי מעצם הגדרתה המדויקת של מילה.

בשונה מאדם, אצל אלוקים זה לא מושפע מכלום.
אנונימי
שואל השאלה:
התורה והמצוות הן אחת מהדרכים להתחבר לאינסופיות שלו. הוא בוודאי יודע שהוא בורא אנשים שלא נזקקים לתורה ולמצוות כדי להתחבר לאינסופיות שלו. אז למה זה מוגדר כ'לא נכון'

^ לא, אמת היא לא דבר אובייקטיבי. האמת שלך היא לא האמת של מישהו אחר. האמת שהאלוהים שלך מכתיב היא לא האמת שאלוהים של מישהו אחר מכתיב, או האמת שהוא מפרש מהאלוהים שלכם.
אנונימית
זה הדרך היחידה להתחבר לאין סופיות שלו

זה שאת חושבת שאת יכולה להתחבר לאין סופיות שלו זה לא אומר שזה נכון..
כמובן, שאת אכן מרגישה מחוברת, אבל את יכולה להיות הרבה יותר מחוברת על ידי קיום התורה והמצוות
שואל השאלה:
אבל מי קבע שזו הדרך היחידה? האדם.
אם אלוהים הוא ראש הבריאה וכל בני האדם הם פרי יצירתו אז הוא בוודאי שיודע שהוא יוצר בני אדם שלא זקוקים לזה כדי להתחבר אליו.
אלה בני האדם שהחליטו שיש חובה לקיים את המצוות והחוקים כדי להגיד שאתה מתחבר לאלוהים באופן האופטימלי.
אנונימית
^^ בסופו של דבר יש רק אמת אחת (כמו 3+3=6, וכל תשובה שקרובה לזה תהיה שקר, כגון 5.99999 או 6.000001).

לא יכול להיות שמבחינה אובייקטיבית שנינו צודקים, אז האמת היא יודע לאלוקים היודע הכל.

והוא אחד ושמו אחד, אין עוד מלבדו.
אנונימי
לא, הוא קבע את החוקים בתורה.
ונתן לנו כללים איך לדייק את החוקים האלה.
שואל השאלה:
יש אמת ויש עובדות. שני מונחים שונים.
האמת היא האופן שבו אתה מפרש את המידע שאתה קולט.
בגלל זה האיסלאם והיהדות מפרשים אחרת את דברי האלוהים וטוענים שהוא אומר ומצווה לדברים שונים. לשתי הדתות מדובר באמת. ובשני המצבים זו אמת סובייקטיבית.
ואם אלוהים יגדיר מהי אמת, אז זו כבר לא תהיה אמת אלא עובדות. אז או שתתנסח בצורה אחרת, או שתכיר בזה שאין דבר כזה אמת אובייקטיבית.
אנונימית
^^^^ לא בני אדם, כי הוא זה שנתן לנו את התורה.

וזה לא שיש בני אדם שלא זקוקים לו, יש בני אדם שלא מבינים שהם זקוקים לו. מי שנשמתו נכרתת הוא מצטער מכך שהוא לא יכול להתחבר לקב"ה למרות הרצון החזק (הנשמה נמשכת למקור שלה - הקב"ה).
אנונימי
שואל השאלה:
ובסופו של דבר מי שקבע את ההבנה הזו הוא האדם, לא אלוהים. לא זכור לי שאלוהים אמר איפשהו שאנשים שלא מקיימים את המצוות הם "איבדו את דרכם". זו פרשנות של בני האדם. "האמת" אם תרצה.

בכל מקרה חברים, היות והשעה כבר 1 בלילה אני אסגור את היום.
אתם מוזמנים להמשיך לכתוב כאן ואקרא את זה מחר. אבל לבינתיים אפרוש לישון.

שיהיה לכם לילה טוב.
אנונימית
^^^ הקטע שאלוקים לא לפרש, הוא יודע הכל מראש.

אבל בשביל ללמד את הדיינים איך לנהוג, אז כתוב שהוא ירד לראות את המעשה של בני אדם, כמו שכתוב בפרשת "בראשית".
אנונימי
''רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע''
''הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים''

לילה טוב (:
אגב, כותבת השאלה, מצאתי ספר שמאוד תאהבי לדעתי.

''לא ביקשתי לבא לעולם'', ספר מאוד יפה, וכנראה שונה מכל מה שהכרת עד היום.
אם את רוצה שלחי לי הודעה בפרטי, וכמתנת חנוכה אני מוכן לשלוח אותו אליך בחינם (:
^ לא ממליץ בכלל, חלק מהדעות שם כפירה:

https://www.youtube.com/watch?v=zzpi2suozp0

https://www.youtube.com/watch?v=g17u18emaec

https://www.youtube.com/watch?v=u3bwu1d5apk
אנונימי
לא כל דעה שאתה לא מסכים איתה היא כפירה.
ראיתי את הטענות שלו, הוא לא מבין מה הרב מניס כותב, ואז אומר דברים לא קשורים.
^ למה לא מבין? הרב למד הרבה ספרי חסידות.

מה דעתך על שכר ועונש?

אתה באמת חושב שאלוקים צריך אותנו ולא אנחנו אותו?

שאנחנו עושים טובה לאלוקים ואלוקים לא עשה לנו טובה שברא אותנו כי לא ביקשנו את זה?
אנונימי
יש רבדים יהודי יקר.
יש עומק לפנים מעומק בתורה הקדושה שלנו, ואכן, יש רובד שבו אלוקים צריך אותנו, וזו גמרא מפורשת ''אמר הקב"ה כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הציבור, מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומה"ע (ברכות תחילת דף השמיני)''.
כלומר שהקב''ה צריך אותנו שנפדה אותו מהגלות.
יש עוד פסוקים, "תנו עוז לאלוקים", אבל שלא יבינו שהוא לא יכול בלעדינו. זה יותר נכון בזכות בשבילנו לעשות לו נחת רוח. אבל לייחס לאלוקים מוגבלות - זאת כפירה.
אנונימי
^מישהו אמר שהוא לא יכול בלעדינו? מישהו אמר שהוא מוגבל?
הוא עשה את זה שהוא יהיה צריך אותנו, והוא היה יכול גם לא לעשות שזה יהיה כך.
אנונימית