39 תשובות
שואל השאלה:
אילו הפליות הפוכות יש (מבחינת החוק)?
אילו הפליות הפוכות יש (מבחינת החוק)?
אנונימי
שחילונים גם מאלצים ללמוד תנ"ך כתנאי לבגרות בזמן שבבתי ספר חרדיים אין מקצועות ליבה. שאנחנו צריכים להיות כפופים לחוקי דת בגלל הטיעון שזו" מדינה יהודית" (כנראה שיהודית לפני דמוקרטית אם איך שהמצב נראה) שזה אומר שאסור לי להתחתן עם אישה כי זה אסור בתורה ואסור לי לגדל חזיר למאכל כי זה אסור בתורה או לקנות חמץ בפסח כי זה אסור להם לראות חמץ או שיהיה תחבץ בשבת או שיהיה לי מותר לפתוח את החנות שלי בשבת. זה בצבא זה בבית ספר זה בכל מקום בישראל. תצטרכו "לכבד" את המגזר הדתי בזמן שדורכים עליכם. אני במכינה קדם צבאית *חילונית* אבל מחוייבת לשמור שבת כי יש 2 ילדות דתיות. יש כלכך הרבה הפליה מתקנת לחרדים שיוצא שחילונים מופלים לרעה. חרדים קונים בזול, גרים בזול ולומדים בזול מה שנותן להם לגיטימציה להמשיך להיות לא אחרים ולהמשיך לפוצץ לנו את אוכלוסיית המדינה בעשרה ילדים למשפחה כשאין להם כסף לנעליים כי הם לומדים תורה במקום לעבוד. כשחילונים מספקים להם ביטחון ושומרים להם על התחת כשהם מתלוננים על זה. זה מה שאני חושבת.
אנונימית
שואל השאלה:
אנטר
למה זה קיצוני?
חרדים מקבלים מענק יותר גדול לזוגות צעירים, חברות מסחריות נותנות הטבות לדתיים וחרדים, חרדים מקבלים הטבות מקופות חולים, חרדים לא מחויבים בחלק מן הלימודים שחילונים כן... אתה לא חושב שלחרדים יש זכויות שלחילונים אין?
אנטר
למה זה קיצוני?
חרדים מקבלים מענק יותר גדול לזוגות צעירים, חברות מסחריות נותנות הטבות לדתיים וחרדים, חרדים מקבלים הטבות מקופות חולים, חרדים לא מחויבים בחלק מן הלימודים שחילונים כן... אתה לא חושב שלחרדים יש זכויות שלחילונים אין?
אנונימי
את נשמעת די מצוברחת וכועסת בגלל משהו. את יכולה לספר עוד על זה ?אנונימית את נשמעת די קצת מאוד עצובה וכועסת , אני רואה שקשה לך עם זה שאת לא יכולה להיות עם אישה כי את להטבית והדת די מכעיסה אותך שאינך יכולה לעשות מה שאת רוצה לעשות וזה מכעיס אותך ברמה שאת לא יכולה יותר ושגם מכעיס אותך שאת צריכה ללמוד תנך שאינך רוצה ללמוד ועוד דברים. אני מבינה שאת עוברת דברים שאינם קלים עבור חילונית להטבית בעולם הזה שאת רוצה שיתנו לך להיות עם מישהי למרות שזה מגביל אותך שלא מאפשרים לך להיות עם נשים ובחורה שאת לסבית והדת אוסרת את זה וזה מעציב אותך וגם פוגע בך בתור להטבית פה, אני רואה שאת מאוד מתסוכלת שאת חייבת לשמור שבת שאינך רוצה ושאת כועסת מאוד שאת צריכה לכבד את הדתיים כמונו וגם חרדים שאת די מוציאה את זה על הדתיים למרות שהם לא באמת הרעים בסיפור . אני רואה שאת מוציאה הרבה עצבים ולחץ ותסכולים וכעסים והרבה דברירם שיושבים עליך, זה בטח לא קל לך עבורך בגללנו , אני מצעטרת באמת שאת עוברת דברים קשים בגללנו ובגלל הדת וחוק שאוסר על להטבים להיות ביחד כי מסיבה לא ברורה שאסור משכב זכר, אני יודעת שדי קשה לך עם כל זה, ואת צריכה לפרוק דברים ולהוציא, אני מבינה שזה ממש ממש מכעיס אותך ומעצבן אותך כל הדת פה, והחוקים, והדתיים שכמונו גורמים לך להיות עייפה, כל הסיפור של שמירת שבת שאת לא רוצה לשמור ולמה לך, וכל הקטע של משכב זכר, וסיפור של חמץ בפסח שאת רוצה לקנות ולא נותנים לך ועוד דברים, אני לא יודעת אם אני יכולה באמת להבין אותך, את שונה ממני ויש לך דעות שונות וגם לי אבל אני די רוצה באמת להבין אותך ולראות אותך בתור מישהי אנושית גם אם היא שונה, אגב, אני לא בדיוק האדם הצדיק המושלם שיכול לומר שיש לי חבר להטב שהוכל טוב בנינו , אבל יש לי חבר להטב שאני מדברת אתו, ואני עובדת על זה, אני מנסה לחפש דרך שלישית להתגבר על הדחפים שלי, אני די מחבבת אותו בתור אנושי כמוני, למרות כל הבעיות שיש .
ממש לא אתם מציירים את זה בצורה מה זה קיצונית
אני לא הגבתי לך זה מישהו אחר. אגיב עכשיו. כל ההבנה הזו יפה מאוד אבל מה שאת אומרת בעצם זה "זה או שלכם טוב או שלנו טוב אז נדפקת באסה לך, אני מבינה שזה מצב מעצבן" תודה לך מאוד יעיל. מה עם "וואלה יש פה משהו שהוא לא בסדר וכן אני מודה שאתם מופלים לרעה במדינה שלנו ושמתייחסים לאנשי דת יותר טוב מכם ואפילו שאני דתייה אני יכולה לראות שזה מקולקל מהיסוד לשדל בן אדם לדת רק כי הוא נולד במדינה מסויימת" זה באמת יהיה נחמד לשמוע
אה וכן אני שומעת מראש את התגובות לזה, כל חוק שנקבע על בסיס דת הוא כפייה דתית. אתם אומרים לי לציית לדברים מסוימים כי אם לא זו עבירה על החוק רק כי אתם מאמינים בהם, זו כפייה לילה טוב.
אה וכן אני שומעת מראש את התגובות לזה, כל חוק שנקבע על בסיס דת הוא כפייה דתית. אתם אומרים לי לציית לדברים מסוימים כי אם לא זו עבירה על החוק רק כי אתם מאמינים בהם, זו כפייה לילה טוב.
אנונימית
אני רואה שאת מרגישה שאני לא בדיוק הבנתי אותך, עד כמה בדיוק את חושבת שאני הבנתי אותך באמת ?לא אמרתי את זה ככה, אני מרגישה שאת חושבת שאמרתי משהו שעלול לגרום לך לחשוב שזה לא טוב או משהו כזה. אמרתי שאני מבינה את הקושי פה, ושאת בתור להטבית סובלת בגללנו, אני אולי לא אדם הכי מקבל בעולם להטבים ואני עדיין צריכה ללמוד איך לקבל את השונה באמת, לא אתגר פשוט עבורי, אני עדיין לומדת, וכן המצב לא פשוט , מה שאמרתי, שאני מבינה שזה לא קל להיות שונה מאתנו, ושאנו נוטים לפחד מכל השונים פה, כולל להטבים ולחשוב שזה "איום" כי אנו נוטים להתנהג בצורה לא משהו, די גרועה , ואני מודעת לזה שאנו לא ממש אנשים טובים עבורכם, שאתאיסטים קצת יותר טובים מאתנו, אני משתדלת להבין את אחר, יש דברים שאני צריכה לשפר, ואני מרגישה שאת ק צת לא מאמינה לזה או בוטחת בי או די ספקטית וצינית למדי.
אני עורכת את זה כי כתבתי מתוך עצבים יצא לי ממש לא יפה. לילה טוב
אנונימית
לא.
3 שנים צבא זה לא רק לחילוניים
על איזה אמונה חילוניים אמורים לקבל כסף על אמונתם?
לשלם יותר על תחב"צ בגלל שבהם חילוניים? זה לא קשור לחילוניים, זה קשור לקווים, פשוט יש הנחה לקווי מהדרין שאף אחד לא מונע מחילוניים לנסוע בהם. מאידך גיסא, חרדי שיסע בקו רגיל - ישלם רגיל.
על איזה אמונה חילוניים אמורים לקבל כסף על אמונתם?
לשלם יותר על תחב"צ בגלל שבהם חילוניים? זה לא קשור לחילוניים, זה קשור לקווים, פשוט יש הנחה לקווי מהדרין שאף אחד לא מונע מחילוניים לנסוע בהם. מאידך גיסא, חרדי שיסע בקו רגיל - ישלם רגיל.
אנונימי
אני מבינה שעדיין קשה לך לקבל את זה או שאת לא רואה את זה בתור משהו טוב, זה בסדר, אני ניסיתי באמת להבין אותך וגם להיות אמפתית כלפיך, שתדעי אני במאת מצטערת על זה שאת סובלת בגלל מה שקורה פה, יש שתי בחירות , של או הם או אנחנו ואין את אפשרות שלישית שבה כולם פה מנצחים ומקבלים אותו דבר שהם רוצים. אני לא אומרת את זה סתם שתדעי לך, אני באמת אומרת את זה כי אני לפעמים מבינה שזה לא פשוט להיות שונה בעולם של שיש בו רוב דתיים חרדים ודת שלא נותנת לך מה שאת רוצה.אגב לא כולנו מפלצות בגלל כל הקטעים האלה, גם לנו קשה לפעמים. אני מבינה יחסית את הקושי, מנסה להבין וללמוד את אחר לפעמים, לא תמיד זה קל, אני מנסה לצאת מאזור הנוחות שלי ולראות אנשים אחרים בתור בני אדם, מה שלא היה לי קל. את מבינה שהדרך הקלה ביותר היא לצאת על אנשים ולהצדיק את הדת וכל זה, בחרתי לנסות משהו אחר ולראות אותך בתור מישהי שסובלת ומתקשה וגם אנושית שעוברת דברים לא פשוטים, אני לא יודעת אם זה בסדר או היה פוגעני או הומופבי, לפעמים אני חושבת שיש בי חלק כזה . ואני לא משקרת שיש לי באמת מישהו שהוא להטב שאני משוחחת אתו, אני בתור דתייה באמת משתדלת לקבל אותו, הוא יודע את זה ואני גם יודעת שהוא עובר את זה, אני נותנת לו לבטא את עצמו ולהביא דברים של להטבים, תכלס שאני מרגישה אתו בסדר, והוא מודע לקושי שלי וגם אני לשלו, רק שתדעי, שלא כל הדתיים הם רעים אם באמת חשבת או לא , למרות כל הדברים הרעים ומעצבים שיש בעולם שאת חווה, אולי תמצאי כמה דתיים שכן מקבלים אותך, לגבי הדת, כן זה מצער ובאמת מצטערת על זה שאת ואחרים סובלים, אבל אולי יש אפשרות שלישית שאנו לא צריכים להיות שוטרים שלו ופשוט לראות בכם חלק מאתנו גם אם זה יהיה לנו אתגר רציני, אני מקווה שדבריי ינסו לתת לך הרגשה שקצת טובה ולרכך את זה קצת, אין לי פתרון פלא, אבל קראתי את התגובה שלך ואת נשמעת לי באמת קצת עצובה, או שאני טועה ואת רק פרקת, מותר לטעות. אני מקווה שנגיע למצב שבו כולנו מרווחים במדינה הזו איכשהו, כי כפייה דתית יכולה להרחיק אנשים, עד כמה שרוב פה רוצים שיאמינו וגם כל הסיפור עם חילונים שסובלים בגלל זה בבתי ספר, אולי צריך לחפש דרך אחרת שתוכל גרום לכולם להרוויח בלי או הם או אנחנו ותהיה רק אנחנו כולנו.ואני לא חושבת שאתם תהיו אזרחים סוג ב, אולי בגלל הבדלים פה, של דתיים וחרדים וחילונים , נוצר מצב שאף אחד פה לא מכיר את כולם באמת , אני מודע שאנו קצת חיים בפנזטיה על הדת וכל הרצון שלנו להחזיר אתכם בתשובה וכל זה מוגזם, זה רצון טוב לפעמים לא תמיד בדרך הנכונה, לפעמים לא חושבים עליכם באמת, לפעמים קשה לראות אחרים וקל לראות את עצמנו .
טוב אני מרגישה שאת אולי לא מרגישה בנוח או שיש לך סיבות אחרות, אני סהכ ניסיתי להיות אם אפשר אמפתית ולהרגיש את האחר, לא ממש מושלם , או ממש יצא לי טוב, אני מודה שיש לי קשיים בדברים כאלה, זה לא אתגר קל, אני עדיין משתדלת ללמוד על זה, אז סלחי לי על חוסר הבנות ששידרתי לך פה ואולי לא הסברתי את זה בצורה שנשמעת לך מבינה או רגישה.את במאת מרגישה שאת שומעת את תגובות מראש לזה ?האמת שלא חשבתי על לכתוב לך משהו שמצדיק את הדת בקטע הזה, אני תמיד שואלת את עצמי ומנסה לחשוב על משהו שיעזור , טוב אני קצת עם בעיות עם הבוס למעלה בגלל זה וגם אני לא חושבת שצריך להיות השוטרים שלו ודיברתי עם מטפל שלי אז והוא לא ממש דתי אבל כן דתי והוא אמר לי שאנו לא צריכים להיות השוטרים של אלוקים כל הזמן וגם משכב זכר שמעי , הוא לא משהו רע או משהו כזה, מי שמחלל שבת עושה יותר עבירות מלהטבים, וגם הקטע שאסור הוא קיום יחסי מין ואת יותר צעירה ואת בטח תרצי לעשות את זה עם מישהי שתהיי מוכנה לזה באמת יום אחד, ביום שתהיי אמא עם מישהי ותאמצי ילדה או משהו כזה ומה שתעשי שם, הבחירה שלך.. אני לא בדיוק השוטרת הרעה שתבוא לפקח עליך ועל מה שאת עושה, אמנם זה קצת עדיין מפריע לי אבל סיימתי לשטר אחרי אנשים, אני מודה שלפעמים אנו דתיים וחרדים מתנהגים בקיצונית קצת כלפיכם כי האמת אנו קצת מפחדים מכם, למרות שאין מה לפחד ואתם בני אדם , כולנו שונים, התרגלנו קצת יותר לאורח חיים סטרייטי יותר , שאנו מתנהגים כמו אנשים בימי הביינים שפחדו מנשים וכל זה, כן זה לא בסדר וכן זה גרוע וכן את צודקת ויש לך את כל הסיבות להוציא את עצבים פה, אני אשתדל לשתוק ולהגיב לך אחרי שתסיימי את זה, אני אוכל אחרי כמה מדיטציות לחזור ולדבר אתך ולחשוב על תגובה טובה . זכותך גם לא לעשות את זה, בכל מקרה מה שאת בוחרת הוא מה שאת רוצה לעשות, אולי יכעסו עליך וכל זה, אבל היי זו זכותך ובחירה שלך, שיגידו מה שיגידו , יכעסו או לא, עדיף שתהיי מאושרת ושמחה במי שאת ובמה שאת, מאשר לחיות חיים שאת לא רוצה, אם את לא רוצה לשמור חוקים של דת, בסדר, אני לא אגיב לך שום דבר שאינו מכבד או משהו, אני אשתדל לשתוק ולהיות בשקט שתגידי מה שאת חושבת ורוצה, גם אני לפעמים לא תמיד אוהבת את אלוקים והדת רוב הזמן. את בת אדם, תתעצבני, תצעקי,תגידי מה שבא לך, אני אנסה להיות בשקט ולכבד את זה, אחרי כמה זמן של מדיטציות ושקט, אולי אגיב לך בצורה טובה יותר. לילה טוב
אני חושב שהם יהפכו בקרוב
"יש פה משהו שהוא לא בסדר וכן אני מודה שאתם מופלים לרעה במדינה שלנו ושמתייחסים לאנשי דת יותר טוב מכם ואפילו שאני דתייה אני יכולה לראות שזה מקולקל מהיסוד לשדל בן אדם לדת רק כי הוא נולד במדינה מסויימת"
- איזה דתי אמיתי יכתוב דבר כזה?! וברור שצריך להתייחס לאלה שמביאים את דברי ה' יתברך יותר טוב מאשר לאדם רגיל מן הרחוב - הם נציגים של מלך העולם. מה "מקולקל" בזה? וכן, כל יהודי הוא נולד לברית עם הקב"ה: זאת הברית שהוא כרת איתנו לכל הדורות, כאשר אבותינו עמדו שם, לא רק איתם עצמם: "וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת. כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ, וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם" (דברים כט, יג-יד)
"אה וכן אני שומעת מראש את התגובות לזה, כל חוק שנקבע על בסיס דת הוא כפייה דתית. אתם אומרים לי לציית לדברים מסוימים כי אם לא זו עבירה על החוק רק כי אתם מאמינים"
- כמו כל חוק אחר...
- איזה דתי אמיתי יכתוב דבר כזה?! וברור שצריך להתייחס לאלה שמביאים את דברי ה' יתברך יותר טוב מאשר לאדם רגיל מן הרחוב - הם נציגים של מלך העולם. מה "מקולקל" בזה? וכן, כל יהודי הוא נולד לברית עם הקב"ה: זאת הברית שהוא כרת איתנו לכל הדורות, כאשר אבותינו עמדו שם, לא רק איתם עצמם: "וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת. כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ, וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם" (דברים כט, יג-יד)
"אה וכן אני שומעת מראש את התגובות לזה, כל חוק שנקבע על בסיס דת הוא כפייה דתית. אתם אומרים לי לציית לדברים מסוימים כי אם לא זו עבירה על החוק רק כי אתם מאמינים"
- כמו כל חוק אחר...
אנונימי
לילה טוב אנשים, אני לא חושבת שחילונים יהפכו להיות סוג ב פה, אם נמצא דרך כלשהי, אפשרות שלישית שבה כולנו ננצח , אולי ישראל תהיה יותר ממדינה לא משהו, אולי דרך אלטרנטיבה השלישית ,אנשים יכלו לעשות את ישראל למדינה וארץ טובה יותר, אם נצליח ליצור סינגריה ביחד, זה עבד טוב במקומות אחרים. שנצליח איכשהו לראות את האחרים במקום לראות בהם איום ולהבין אותם, נחשוב על פתרונות טובים וכל זה ביחד, אני מאמינה שאיכשהו מדינת ישראל תהיה מדינה סבירה . אולי דרך השיטה ההיא, לא תהיה כפייה דתית אצל חילונים, הלימודים ביהדות יהיו ברשות, ומי שרוצים ללמוד ילמדו ומי שלא יקבלו שעות חופשיות ללמוד מה שבא להם או אפשריות אחרות, אולי יהיה טוב יותר גם לאנשים אחרים, קראתי את השיטה של אלטרנטיבה השלישית, כדאי לכם לקרוא את זה, ואני אומרת את זה, כי אולי טמון בזה הפתרון למדינה שלנו , לכולנו. הפתרון שם הוא ליצור סינגריה עם אנשים ומדינות, וזה עזר לקנדה ומדינות אחרות, לילדים ללמוד ולבתי ספר וגם לאנשים מדתות אחרות וגזע אחר גם בין ישראל לפלסטין קצת זה עזר, לכמה יהודים ישראלים שמצאו פתרון טוב יותר בלי הגישה של או הם או אנחנו, מי שרוצה באמת, ימצא הדרך, ושוב, אם נצליח למצוא מצב של ניצחון ניצחון שכולנו מרווחים באמת, אולי אף אחד לא יהיה שום סוג ב או ג , אם נחפש אפשריות טובות יותר ויהיה לנו יותר רווח אישי . אני לא יודעת, אולי זו תקווה קטנה, אולי בעתיד אם נגיע לזה, מישהו או משהו יצוץ פה, ואנשים יתחילו לחשוב על אפשריות טובות יותר, אולי ללמוד על דתות אחרות, לחקור קצת על אתאיזם ומפץ גדול ולקרוא על מדע, להבין יותר אתאיסטים, לבוא לקראתם . ליצור משהו משותף או אפילו לשפר את תדמית שלנו בעולם דרך סרטונים של כל האנשים ביחד שיהיה פאזל. רק אומרת.
אנונימי
זה מקולקל כי לא אתה לא יותר טוב ממני בשום דבר כי אתה מאמין בבריון תנ"כי. נולדנו למדינה דמוקרטית הזכויות שלנו צריכות להיות שוות והן לא, יש הפליה מתקנת לחרדים והפליות נגד חילונים בהמון מקומות ואם אתה חושב שזה בסדר יש לך בעיה חמורה. אם אתה חושב שחוסר שוויון זכויות הוא לגיטימי כי לך יש כיפה אתה בדיוק כמו האחרת שהגיבה לי מבחינת רמת השכל.
לא באמת ציפיתי ממנה לכתוב את מה שציטת זה היגיון בריא והיא דתייה. גם אתה מאמין בדמות מיסטית רק כי אמא ואבא סיפרו לך שזה נכון, אם היית נולד בהודו אמא ואבא היו מספרים לך על בודהה ובמקום לנפנף עלים בסוכות היית צמחוני ומתפלל לפסלים נכון? אתה פשוט קורבן לחינוך דתי. אני מתערבת איתך שאתה עצבני על המשפט הזה רק כי הוא נכון, כל מה שלמדת כל החיים הוא שקר אחד גדול רד מהעץ מאמי אתה לא מעל אף אחד בגלל שאתה שייך לדת מסויימת.
לגבי מה שכתבת על החוקים.. אתה פשוט לא רציני שזה מה שיש לך להגיב. חוקים נועדו לשמור על כולם, אלו חוקים לטובת מיעוט אחד בלבד כשיש במדינה הזאת המון סוגים של אנשים שהחוקים האלו פוגעים באורח החיים שלהם ובזכויות הבסיס שלהם כמו החופש מדת או חופש התנועה( הגבלת תחבצ בשבת) ועוד. אלו לא חוקים לטובתי כמו אסור לגנוב או לרצוח או לעבורבמעבר חצייה, זה לטובת חובשי הכיפות בלבד.
זה מקולקל כי לא אתה לא יותר טוב ממני בשום דבר כי אתה מאמין בבריון תנ"כי. נולדנו למדינה דמוקרטית הזכויות שלנו צריכות להיות שוות והן לא, יש הפליה מתקנת לחרדים והפליות נגד חילונים בהמון מקומות ואם אתה חושב שזה בסדר יש לך בעיה חמורה. אם אתה חושב שחוסר שוויון זכויות הוא לגיטימי כי לך יש כיפה אתה בדיוק כמו האחרת שהגיבה לי מבחינת רמת השכל.
לא באמת ציפיתי ממנה לכתוב את מה שציטת זה היגיון בריא והיא דתייה. גם אתה מאמין בדמות מיסטית רק כי אמא ואבא סיפרו לך שזה נכון, אם היית נולד בהודו אמא ואבא היו מספרים לך על בודהה ובמקום לנפנף עלים בסוכות היית צמחוני ומתפלל לפסלים נכון? אתה פשוט קורבן לחינוך דתי. אני מתערבת איתך שאתה עצבני על המשפט הזה רק כי הוא נכון, כל מה שלמדת כל החיים הוא שקר אחד גדול רד מהעץ מאמי אתה לא מעל אף אחד בגלל שאתה שייך לדת מסויימת.
לגבי מה שכתבת על החוקים.. אתה פשוט לא רציני שזה מה שיש לך להגיב. חוקים נועדו לשמור על כולם, אלו חוקים לטובת מיעוט אחד בלבד כשיש במדינה הזאת המון סוגים של אנשים שהחוקים האלו פוגעים באורח החיים שלהם ובזכויות הבסיס שלהם כמו החופש מדת או חופש התנועה( הגבלת תחבצ בשבת) ועוד. אלו לא חוקים לטובתי כמו אסור לגנוב או לרצוח או לעבורבמעבר חצייה, זה לטובת חובשי הכיפות בלבד.
אנונימית
^ אם את כפויות טובה למי שברא אותך - את לא ראוייה לשום תגובה, פשוט להתבייש על התגובה הזאת.
והגיוני שמי שמפר חוקים שיהיה לו פחות זכויות ממי ששומר אותם.
כמובן שאני מאמין בגלל השכל וההוכחות והרצון ללכת אחרי האמת ולא בגלל שסיפרו לי.
חקוים של הקב"ה בהחלט מיטיבים לנו: הם מקדשים אותנו, נותנים לנו מידות טובות ומזכים אותנו לעולם הבא, אליו את לא זכאית על הכפירה שלך.
והגיוני שמי שמפר חוקים שיהיה לו פחות זכויות ממי ששומר אותם.
כמובן שאני מאמין בגלל השכל וההוכחות והרצון ללכת אחרי האמת ולא בגלל שסיפרו לי.
חקוים של הקב"ה בהחלט מיטיבים לנו: הם מקדשים אותנו, נותנים לנו מידות טובות ומזכים אותנו לעולם הבא, אליו את לא זכאית על הכפירה שלך.
אנונימי
כן. לממשלה יש עדיפות ברורה לאנשים הקרובים לדת. זה שיש להם תירוצים להתחמק ממיסים ושירות צבאי, זו כבר בעיה שלהם.
^ זה לא עדיפות, זה חשבונות ואינטרסים. וכמובן שהקב"ה דואג לנו בכדרך כזאת או אחרת.
אנונימי
^ברור שהקב"ה. בכלל למדינה אין קשר לזה.
תקשיב אנונימי
שתוק, ה' לא קיים ואתה פרימיטיבי, אז צא מהסרט לא ניתן שיהיה לנו פחות זכויות מבין?
אתה יכול להמשיך לתת לרבי לנענע אותך בזמן שאנחנו ניצור טכנולוגיה מתקדמת ונאכוף אותכם בכל תחום
שתוק, ה' לא קיים ואתה פרימיטיבי, אז צא מהסרט לא ניתן שיהיה לנו פחות זכויות מבין?
אתה יכול להמשיך לתת לרבי לנענע אותך בזמן שאנחנו ניצור טכנולוגיה מתקדמת ונאכוף אותכם בכל תחום
אנונימי
בהחלט כן, זה כבר היה ככה גם קודם לכן אבל עכשיו זה יהיה עוד יותר מורגש, הכי הזוי זה ש"בתי ספר" לא יודעת איך אפשר לקרוא לזה בכלל בתי ספר ללא לימודי ליבה יקבלו יותר כסף מהמדינה מאשר הרוב החילוני וכבר דתיים מקבלים יותר בפער גדול למדי.
מדינת ישראל פשוט מעודדת חוסר השכלה, אבטלה, השתמטות ושולחת את עתיד המדינה לאבדון.
מדינת ישראל פשוט מעודדת חוסר השכלה, אבטלה, השתמטות ושולחת את עתיד המדינה לאבדון.
לא ממש הבנתי אותך אבל יש לא מעט חרדים שמעוניינים בלימודי ליבה ולא מאפשרים להם, ותורה ועבודה מזמן זה לא סותר
ואנחנו חיים בתוך מדינה וכמו שיש לנו זכויות יש לנו גם חובות
בעיניי לא צריך אפילו שהחרדים יתגייסו אבל השכלה בסיסית זה דבר מאוד חשוב שגם את זה הרבה בנים חרדים לא מקבלים כדי שאז הם יוכלו ללכת לעבוד בצורה בסיסית, ככה העולם עובד אין מה לעשות
אם זה היה כמו בקום המדינה שרק מאות למדו תורה בלי לעבוד הייתי מבינה ומקבלת אבל זה מאות אלפי גברים שאין להם מגבלה שמונעת מהם לעבוד, הפשרה היחידה שאני יכולה לחשוב עליה זה שיבדקו אותם ואת הרמה הרוחנית שלהם כמו שבודקים בנות דתיות שמוציאות פטור כי לתת למישהו שעושה את עצמו דתי זה כבר ממש לא הגיוני, אבל זה ברור שמדינת ישראל לא יכולה להמשיך ככה כי אנחנו כבר במצב כלכלי קשה וגם יש יותר ויותר אנשים בלי לימודי ליבה ובלי עבודה
ואנחנו חיים בתוך מדינה וכמו שיש לנו זכויות יש לנו גם חובות
בעיניי לא צריך אפילו שהחרדים יתגייסו אבל השכלה בסיסית זה דבר מאוד חשוב שגם את זה הרבה בנים חרדים לא מקבלים כדי שאז הם יוכלו ללכת לעבוד בצורה בסיסית, ככה העולם עובד אין מה לעשות
אם זה היה כמו בקום המדינה שרק מאות למדו תורה בלי לעבוד הייתי מבינה ומקבלת אבל זה מאות אלפי גברים שאין להם מגבלה שמונעת מהם לעבוד, הפשרה היחידה שאני יכולה לחשוב עליה זה שיבדקו אותם ואת הרמה הרוחנית שלהם כמו שבודקים בנות דתיות שמוציאות פטור כי לתת למישהו שעושה את עצמו דתי זה כבר ממש לא הגיוני, אבל זה ברור שמדינת ישראל לא יכולה להמשיך ככה כי אנחנו כבר במצב כלכלי קשה וגם יש יותר ויותר אנשים בלי לימודי ליבה ובלי עבודה
אוקי, אני באמת חושבת שיש צדק במה שאתם טוענים שאתם מרגישים שאולי הם צריכים גם קצת ללמוד לימודי ליבה וגם להתגייס ולצאת קצת מחומות שלהם ופחות להתגונן, וגם לעבוד, וספרי לי עוד על זה, אני חושבת שאת צודקת באמת, אולי באמת צריך שהם ילמדו קצת יותר לימודי ליבה, זה לא ממש דבר רע ללמוד דברים מחוץ לאזור הנוחות שלך, לדעת עוד דברים, ואת צודקת שהם צריכים גם פרנסה ובמקום להיות בבית עם נשים שלהן ויותר להראות שהם יכולים לקחת אחראיות על עצמם ולעבוד , זה נשמע רעיון טוב , מה משמעות של טוב יותר בעינך עבור דתיים וחרדים וגם חילונים פה? היית רוצה לעשות רשימה של דברים בשביל להגיע לתוצאה טובה יותר ממה שיש פה אולי בעתיד שיהיה אולי יימצאו פתרונות טובים עבור חילונים שהם צריכים גם זכויות במדינה הזו וגם הכרה ויחס טוב וגם הבנה וקבלה וכבוד מאנשים דתיים.
אממ למה את מתכוונת מבחנית רמת השכל ?מה שהגבתי לפחות מה שנראה לי לנסות להבין אותך וכל זה, עד כמה באמת את חושבת שהבנתי אותך אנונימית מ1 עד 10? את צודקת אולי באמת צריך לשנות את החוקים פה, מגיע לכם זכויות ולחיות טוב יותר, אולי אנו צריכים לנסות להקשיב לכם גם ולחשוב על פתרונות טובים שיכולים לעזור לכולנו, זה באמת מצער, ולא חשבתי לרגע שזה לגטימי שתסבלו בגלל זה.
לימודי ליבה
אנונימי, מי שמכחיש את עובדות קיומו של ה' שהוא ישתוק. הוא סיבת קיומנו וכל אשר לנו. לא אתם קובעים זכויות, אלא הוא.
אורה ושמחה, אז אברכים - הם אלה שצריכים ללמוד ליבה ולעבוד, ולהם צריך להגיד לעשות מה שהם לא עושים, ולא לחילוניים שלא שומרים מצוות שעליהם לשמור מצוות כמו שכל יהודי חייב לעשות? במצוות לא רק צריך שיוויון בנטל, רק בפרנסה?
אורה ושמחה, אז אברכים - הם אלה שצריכים ללמוד ליבה ולעבוד, ולהם צריך להגיד לעשות מה שהם לא עושים, ולא לחילוניים שלא שומרים מצוות שעליהם לשמור מצוות כמו שכל יהודי חייב לעשות? במצוות לא רק צריך שיוויון בנטל, רק בפרנסה?
אנונימי
טוב יש פה גישה של או הם או אנחנו, אני באמת מצטערת שלא הבנתי אותך טוב או גרמתי לך לחשוב שזה אולי לגטימי שאת סובלת וגם שאינכם יכולים ללמוד לימודי ליבה ולקבל זכויות ואתם סובלים בגללנו, אני מקווה שאינך רואה מה שאני כתבתי בתור משהו פוגעני או משהו כזה. אני מנסה להיות בן אדם טוב קצת יחסית. זה לא אומר שאני לא יכולה לנסות להבין אנשים אחרים רק בגלל שאני דתייה ואת לא, לא אומר שאי אפשר לנסות לדבר ביחד. אז אתה יכול לתת פתרון טוב יותר מזה שכל אחד מאתנו חשב עליו ?
אני חושבת שהעניין של העבודה זה בעיקר מה שמפריע לחילונים והבעיה היא בעיקר חברי הכנסת החרדים ולא החרדים עצמם, יש הרבה שרוצים לעבוד וללמוד אבל החברי כנסת הם אלו שמעודדים אותם להשאר בעוני לטובתם האישית, אם המדינה יותר תתמוך בהם ותעזור להם במקום לעודד את ההפך השירותים יהיו יותר שיוויוניים
ברור שיש עוד דברים אבל הם מורכבים והם עניין של דת ומדינה ובגלל זה אין לנו חוקה כי אין מספיק הסכמה רחבה על זה אז קשה לי להאמין שישתנה משהו
ברור שיש עוד דברים אבל הם מורכבים והם עניין של דת ומדינה ובגלל זה אין לנו חוקה כי אין מספיק הסכמה רחבה על זה אז קשה לי להאמין שישתנה משהו
אוקי, אני חושבת שהם חושבים שזה לטובת החרדים שיהיו בבתים שלהם וילמדו תורה וכל זה, אני מניחה שהם חושבים שזה עדיך או משהו כזה, אני לא יודעת בדיוק אם החשיבה הזו הועילה להם, הרי את ורוב החילונים קצת מאוכזבים שהם לא עושים משהו שיכול לעזור למדינה כמו עבודה או גיוס או לימודי ליבה, כן את צודקת, אולי הם צריכים לשנות את זה שילמדו ליבה ויעבדו גם , אני חושבת שכל צד פה חושב על אינטרסים שלו בעיקר, לחרדים יש את שלהם בעיקר כי הם יותר חיים בירושלים ובני ברק עם חומות שם רוב הזמן והעולם המורדני קצת מקשה עליהם או לא מקשה על רובם. חלק כן עובדים ותורמים ובצבא, אבל יש משפחות במקרים הרעים שפחות מקבלות את זה ועושות צרות לחרדים שרוצים להתגייס , כולל מה שהיה השבוע עם הקיצונים שנחל יהודה החרדים בצבא עשו הדלקת נרות של חנוכה בירושלים ואותם קיצונים פשוט התנהגו אליהם בצורה נוראית שלא החשיבו אותם חרדים באמת והפריעו להם ועוד מקרים. חלק מהבעיה זה כל הקטע שהם אולי מפחדים שילדים שלהם לא יהיו דתיים יותר או יצאו בשאלה ויפסיקו להאמין, חלק מזה קשור לדברים שהם חושבים שזה יהיה ניגוד לאמונה הדתית שם וגם אולי יחשבו שזה כפירה או משהו כזה. גם בצבא הם מפחדים ממקרים של חוסר צניעות ונשים ויציאה בשאלה , ואוכל כשר ושמירת שבת ועוד. אני יודעת שאי אפשר למנוע יציאות בשאלה תמיד, ויהיו מקרים שאנשים יפסיקו להאמין ביהדות מתישהו אז צריך לדעת מה לעשות בשביל לפתור , חלק מחרדים רוצים להיות בצבא ורובם שבצבא הם חיילים בודדים בלי משפחה וכל זה כי הם מנודים, הם עושים עבודה מדהימה אבל משלמים מחיר כבד מאוד במקרים השלילים שמשפחות שלהם מנדות אותם וכל הסביבה שלהם עושה למשפחות שלהם גינהום ומפחד שזה ישפיע לילדים שם או לאחים שלהם או מה יגידו אנשים. זה גם קורה אצל לא דתיים אולי.חלק רוצים להתגייס ולעבוד, הרוב מפחדים יותר שתהיה יצאה בשאלה בצבא ורוב המקרים הם ככה אבל גם רוב המקרים שיש התחזקות, גם לדעתם יש בנות מה שמפריע להם בצבא הוא הצניעות ותפילות, גם לצבא זה בעייתי הוא לא יכול לקבל עוד אנשים ויש פחות מקום וגם העליות של אוכל כשר פלוס, הפרדה בין כשר ובשר וחלבי, שמירת שבת ולימודי דת, יכול לפגוע בלא דתיים ולא יהודים וכולל להטבים שם. אז אלה חלק מבעיות שם, מה שכן אם זה ייפתר בצורה שמתאימה לכולם חרדים ולא יהודים וגם חילונים אולי הם פחות יראו את הצבא בתור איום רציני . אולי
הם יכולים לעבוד וגם ללמוד תורה, בהתאם לממומנים עליהם הם יכולים להסביר להם שיתנו להם שעות ללימוד תורה בזמן הפסקות שלהם וגם לעבוד ולהרוויח כסף לפרנס את המשפחות שלהם, וגם אם הם יעבדו במקצועות כמו מדעים ויהיו מדענים וכל זה, חשוב על זה שאנשים יגידו וואלה לא ידעתי שיש מדענים חרדים שיודעים כל כך הרבה על מפץ גדול ואבוליציה וגם המציאו הרבה דברים וגם לומדים תורה, אנשים יכולים להרוויח מזה, אם יהיו חרדים שילמדו דברים כמו מדעים ופסיכולוגיה ועוד דברים, תהיה להם מומחיות לדברים כמו שיש לאתאיסטים על המפץ גדול ואבוליציה שהם בעצמם מאמינים בעובדה הזו, אותם אנשים יכולים גם בדיונים פה לדבר על האבוליציה ולהבין אותה כמו שהם אתאיסטים מבינים ויודעים ואפשר לדבר על זה בדיון בריא, הם יכולים להתרשם שיש אנשים שיודעים הרבה כמוהם על האבוליציה של דארווין וגם המפץ גדול ועוד דברים שמדע המציא, בנוסף הם יכולים פלוס להמציא דברים בהנחה שילמדו מקצועות של מדע, כמו כימיה, פיזקיה , אסטרולוגיה, הנדסה ועוד, אנשים יכולים לומר, לא ידעתי שיש חרדים שיודעים כל כך הרבה מדעים והמציאו דברים כאלה, הם יכולים להגיע להישגים חדשים בהיסטוריה פה, אולי אפילו להיות בטקס פרסים של יום העצמאות פה יום אחד בתור החרדים שהמציאו המצאות טובות ותרמו למדינה, בנוסך אתאיסטים יכולים להתרשם מזה לטובה ולהבין שחרדים באמת יכולים לתרום למדינה וגם להבין את המפץ גדול ותורת אבולציה שלהם כמו שהם מבינים. וגם אם הבוסים שלהם יהיו נחמדים ומקבלים הם יכולים לדאוג להם שהם ישמרו שבתות ולא יעבדו בחג הפסח ושבועות וימים שיש בהם חגים ובחופשות אחרות הם יכולים לקחת זמני הפסקה או לעבוד כרגיל וגם אולי לדאוג להם שיעזרו להם בשמירת נגיעה או עיינים, זה בתהליך אבל הם יכולים לדאוג שהם לא יהיו בעוני כל כך, שיהיה להם מספיק כסף לדברים, גם נשים יכולות להרוויח מזה , ולדאוג שלא יהיו יותר מדי כלים חד פעמיים ולקנות כלים רגילים וככה לא יהיה זיהום בבני ברק ובמקומות אחרים בפחים שמלאים נטו במלא כלים חד פעמי בפחים שם ולא יהיה לכולכים ואנשים ידאגו לנקות את הערים ולטפח את בני ברק וירושלים ולפעול ביחד
מדוע לא ?הם יכולים גם ללמוד תורה וגם לעבוד, אם הם ידעו על דאוורין וגם ילמדו תורה במקביל, הם יכולים להשתמש בזה נגד האתאיסטים פה בדיונים על המפץ גדול ולהבין את העניין , אתה מדבר בשם כולם אדוני או שאתה רק חושב שאתה בעד כל החרדים? אולי אבל אפשר להשתמש בזה גם בשביל ללמוד דברים וגם להבין את מה שהם יודיעם ולהוכיח את אלוקים גם דרך זה, צריך מדע כי הוא פיתח את הדברים במאות האחרונות פה,המדע מקדם את העולם, העולם התקדם אתו, זה המאה 21 , עלינו ללמוד איך לעבוד ביחד עם המדע וגם הדת ביחד בשביל להשיג דברים, זה יכול להיות הישג גדול למדינה אם יהיו חרדים מדענים שימציאו דברים בזכות הידע שלהם בתורה וגמרא ביחד עם המדע שהם למדו, נשים יכולות גם ללמוד ויהיו פחות טיעונים על שובניזם אצל החרדים, אם הם יראו שנשים שם גם מסוגלות לעשות דברים בשווה לגברים וליכולתם שלהן , הם יבינו שהן מקבלות יחס טוב באמת וירדו מכל הקטע של החרדים וכל זה , אם יהיו מדענים חרדים שימציאו דברים, האנשים פה יחשבו שהחרדים הם משהו משהו, יהיה להם רושם טוב, הם יירדו מחרדים לכמה זמן, ירצו להכיר אותם , הם ינסו להתחבר אתם וישבחו אותם, ככה כולם מרווחים בעצם, תכלס זה גם טוב למדינה ולתדמית שלנו, החרדי המדען הראשון שהמציא נוסחה כלשהי בכימיה שיהיה מפורסם בישראל ובעולם, יהיה לנו יותר פרסום חיובי בעולם, פחות תדמית שלילית ויותר חיובית ואולי יעזור לנו נגד הפיגועים בעתיד. ככה שיותר ישיגו דברים ויפרסמו פה במדינה ומשם לעולם , העולם קצת יראה אותנו בצורה קצת טובה יותר, לאט לאט עם השנים, לא יחשבו שאנו רעים וכל זה, זה יכול גם לעבוד עם אנשים אחרים ודתות אחרות אולי. הפרסום החיובי יעיל לנו, החרדים יוכיחו שהם באמת שווים ויכולים לתרום יותר, החילונים יהיו מרוצים, תהיה להם הכרה והשבח, אנשים יחשבו עליהם דברים טובים וידברו עליהם טובות, זה מה שהם רוצים בעצם, שנעזור להם במיסים וגם נעבוד אתם ביחד בדברים כאלה, הם מרגישים שהם לא יכולים לשלם מיסים והשאר לא, הם צריכים שגם אחרים יהיו שותפים לזה .
^ כי לא סתם נאמר "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה" (יהושע א, ח), ולדעת רשב"י (ברכות לה ע"ב) זה ממש כפשוטו.
אלוקים לא זקוק למדע שיוכיחו אותו, הוא הוכיח את עצמו יפה מאוד והוא למעלה מן המדע. מדע מוכיח דברים חומריים ואלוקים לא חומר...
בקיצור, חבל לבזבז את הזמן על שטויות....
אלוקים לא זקוק למדע שיוכיחו אותו, הוא הוכיח את עצמו יפה מאוד והוא למעלה מן המדע. מדע מוכיח דברים חומריים ואלוקים לא חומר...
בקיצור, חבל לבזבז את הזמן על שטויות....
אנונימי
^ ללמוד תורה בזמן ההפסקות שלהם? למה מה תורה זה בילוי ולא מטרה? התורה - זאת *עבודה* שלהם, לא בילוי או משהו כזה.
וסליחה, אנחנו ממש לא צריכים שטויות של דארווין, הם משתמשים בזה בשביל להכחיש את הבריאה.
אני לא אומר שלא צריך מדע, אבל בשביל זה לקב"ה יש עמים אחרים, בעם ישראל הוא בחר בשביבל התורה, לא בשביל משהו אחר.
וסליחה, אנחנו ממש לא צריכים שטויות של דארווין, הם משתמשים בזה בשביל להכחיש את הבריאה.
אני לא אומר שלא צריך מדע, אבל בשביל זה לקב"ה יש עמים אחרים, בעם ישראל הוא בחר בשביבל התורה, לא בשביל משהו אחר.
אנונימי
^ למה בעיה שלי? למה אני נמצא בבעיה שאני מבין שנוצרנו רק בשביל תורה ולא בשביל דברים אחרים?
למה שלא תגידי שזאת בעיה של חילוניים שלא מבינים את זה?
למה שלא תגידי שזאת בעיה של חילוניים שלא מבינים את זה?
אנונימי
אפשר שהם יעבדו בעבודות שמתאימות להם, אם הבוסים ועובדים יעזרו להם עם הלימוד תורה ויבינו אותם, ויבואו לקראתם, גם חילונים יכולים לעזור ולהבין אותם אם ירצו
אתה היחיד שחושב שהם לא בני אדם ומטיף להם, אתה בתפיסה של או אני או הם, אתה לא מבין אחרים ומתקשה למסור את המסרים שלך על ה. הם לא רוצים להבין את זה, אין טעם להוכיח למי שלא רוצה דת, זה חסר טעם.
אז זו בעיה שלך בן אדם. אבל אם אתה רוצה שחרדים יקבלו יחס שווה ויבינו שאלוקים הוא טוב והדת היא משהו חיובית ואפשר להוכיח להם את אלוקים בצורה שתתקבל עבורם בקטע חיובי וכל זה, אז אתה צריך לחשוב שלא רק אתה צודק ויש משהו בדברים שלהם, הם מרגישים שמנסים לכפות עליהם, לשנות אותם ולהכריח אותם להיות דתיים וחרדים, הם לא מוכנים לזה עדיין, ככל שתפעיל אנטי והתנגדות לזה ותכריח אותם, ככה יותר תפסיד מאשר תרוויח חזרה בתשובה ואותם, אם באמת אתה דואג לחרדים וליהדות, אז תחשוב מעבר למה שאתה רגיל, תבין את האחר ותבין שצריך להשתנות קצת, אנו לא אמורים לשנות אחרים , אלא לדעת איך לשנות את עצמנו. מה שהם מבקשים זה הבנה וקבלה וגם שיתחשבו בהם בקטע של מיסים ועבודה וצבא ועוד. הם מרגישים שהם היחידים שעושים עבודות, משלמים מיסים וזה, להם זה מפריע שאחרים לא עושים את זה, ברור שהם יכעסו ויפרקו את זה פה, הם חילונים, להם זה חשוב לתרום למדינה ולעזור למצב פה, גם לשלם מיסים זה החוק פה כמו שזה החוק בתורה שאתה מאמין. בשביל שיהיה כסף ופרנסה לבית ולשלם על מה שאתה קונה ועובד. בלי זה , אי אפשר לקנות דברים ואתה בחובות.
^^^ יפה מאוד שאת חושבת שלא צריכים לשנות אותם, וכן צריך לשנות את זה שיש חרדים שרק לומדים תורה ולא מתגייסים ולא עובדים.
מבחינתך, ליגיטימי שחילוניים ישארו איך שהם כחילוניים ולא ליגיטימי שבני תורה שתורתם אומנותם ישארו איך שהם ולא יעשו דברים של חילוניים.
מבחינתך, ליגיטימי שחילוניים ישארו איך שהם כחילוניים ולא ליגיטימי שבני תורה שתורתם אומנותם ישארו איך שהם ולא יעשו דברים של חילוניים.
אנונימי