36 תשובות
אנחנו לא "נזכה" ל"עולם הבא"
לא חושבת שיקרה להם משהו , בתכלס זה פשוט אדם שלא מאמין במה אתה יכול להאשים אותו . אתיאיסט זה אדם שלא מאמין , מה שאתה מרגישה ומאמין הוא לא , מוזר לי ולא מוסרי גם שהם ייענשו על זה . בהנחה שיש גיהנום והכל .
ירגישו בושה נוראית. הם יהיו שם לדורי דורות ולא יצאו מהגינהום אחרי 12 חודשים, כמו פושעי ישראל (ראש השנה יז ע"א).

^ הוא כן אשם: כי היה אמור להבין שהעולם לא נוצר ללא בורא כי דברים חכמים לא נוצרים לבד ויש המון סדר וחכמה בבריאה. הרב אלחנן בונים וסרמן הי"ד בספרו "קובץ מאמרים ואגרות" (מאמר על אמונה), עמ'-24-32.

אתן לך את הספר הזה בעמ' 24.
אנונימי
ירגישו ריקנות מוחלטת, הרי כל ההוכחות היו מולם, איך יעמדו מול הבורא? מה יגידו לו? כשכבר לא יהיו מסנוורים מתאוות ויראו את האמת? מה יגידו להשם? לא קיימתי את הייעוד שלי בעולם כי רציתי להיות בשבת בטיקטוק? ומה יוצא להם מכל זה? לא משנה איזה תאווה אדם עושה, לכמה זמן היא מועילה לו? למה לא יבחר בדבר שמועיל לו לנצח ונשמר לו?

כל הדברים האלו הם ידעו בוודאות - ולא יוכלו אפילו לדבר מהבושה

''ולא יכלו אחיו לענות אותו (לו) כי נבהלו מפניו''
אם כך לבשר ודם, מה יהיה בשמים?
"כל ההוכחות היו מולם"
רק שאין הוכחות
לשאלתך כלום כי אין כלום אחרי המוות אין דבר כזה נשמה זה פשוט המוח ושום דבר אחר
זה ברור שהם יצטרכו לתת את הדין. אי אפשר לא להתייחס למי שברא את העולם בלי שיהיו לכך השלכות חמורות.

זה יהיה רלוונטי בעיקר אחרי שעוזבים את העולם הזה כי שם זה עולם האמת.
אנונימי
כל הבריאה מראה על כך שיש מי שברא אותה. כמו השולחן מראה שמישהו יצר אותו. זה עשוי בחכמה.
אנונימי
יש הבדל בין אפיקורוס לפושע ישראל.
על פושעי ישראל נאמר "פושעי ישראל מלאין במצוות כרימון", ואלו נכנסים לגיהנם ל12 חודש ואחר מכן נשמתן נשרפת( לא מובן כל כך בדויק) ונותנת רוח נעימה תחת כפותיהן של הצדיקים( ככה שאפילו במיתתם יש להם זכות - לפושעי ישראל).
על אפיקורוסים נאמר "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְהוָה אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" ואין להם חלק בתחיית המתים, בעולם הבא וכו..( כל עוד לא עשו תשובה).
^^ לפי טענתך אני אותו דבר יכולה לטעון שאם * כל דבר * יש מי שברא אותו אז גם אלוהים הוא בעצם נברא
^ לא, בגלל שאלוקים הוא גורם *להכל* - זה אומר שהוא עצמו אין לו גורם, כי אם היה משהו שקדם לו - זה אומר שהוא לא גורם להכל.

חוץ מזה, מה שנוצר ע"י מישהו אחר בזמן מסוים הוא מוגלב ע"י אותו בזמן ועוד דברים. בגלל שאלוקים לא מוגבל בכלום (זאת המהות שלו) - הוא לא יכל להיווצר עי מישהו אחר בזמן מסוים. לכן השם שלו זה הויה, ברוך הוא, ופירוש היה, הווה ויהיה (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן ה).
אנונימי
את זה אתה קבעת אין לזה שום הוכחה שאלוהים לא מוגבל ושהוא הראשון
חייב להיות גורם ראשוני להכל, דברים גשמיים (ואלוקים הוא לא דבר גשמי) הם לא נמחיים ויש להם גיל. בשביל לברוא את העולם יש מאין, צריך להיות לא מוגבל.
אנונימי
יכול להיות שהצריך הזה זה גם משהו שקבעת בשביל לסדר לעצמך את האידאולוגיה...
^לא יצרתי לעצמי שום אידיאולוגיה, זה לא שהחלטתי להמציא מישהו בשביל להקדיש לו את על חיי ולהגביל את עצמי בכל תחום בחיים, לחייב את עצמי בהרבה מצוות שלוקחות זמן וכח, וממון.
אנונימי
קודם כל הם יכנסו לגיהנם/כף הקלע כנראה.. (אלא אם כן נהרגו על קידוש השם, אבל שם יש גם על זה דיון..)

הם יגלו ויבינו שהם טעו ובעוד איך טעו..
אבל בגדול לא ניתן לדעת לחלוטין, אבל תהיה בטוח שהם ירגישו חרטה.
נראה לי שהם ילכו לגהנום לא כתוב על זה כלום בתנך אבל ככה נראה לי
אנונימית
בהנחה ויש דבר בדברייך, ואחרי המוות יש משפט. קודם כל על סמך מה הוחלט שרק יהדות נכונה ולא נצרות, איסלם, האלים הרומים/יוונים/צפונים?
ובהנחה ואכן יהדות היא הדת, וכל מי שלא מאמין ילך לגיהנום, האם אין חלק מהדת גם קבלת האחר? נתינה? תמיכה? להיות אדם טוב שלא מחפש מלחמה? אם חלקינו נשפט על חוסר אמונה לגיהנום על אף שערכינו טובים ולא פוגעים באיש, וציבור מאמין גדול שלא מכבד דעת אחר, או אחר בחלק מהמקרים יגיע לגן עדן בתור צדיק אך ורק כי האמין, האם באמת משתלם להגיע לשם? נשמע לי שיש פה בעיה מהותית במערכת המשפט וההחלטה של החיים לאחר המוות. הכינוי 'להט''ב זה רע' מעיד המון על הטיעונים של חוסר קבלת האחר. המשתמש יכול לא להסכים עם דרך החיים, אבל יש הבדל בין לא להסכים בינך לבין עצמך, לבין לצאת בגלוי נגד זה, זה סוג של הסתה.
אנונימי
לא יקרה כלום.
יש אלוקים (זה עובדה שהעולם לא נברא ללא בורא), וזה עובדה שהוא שיפוט על פי התורה שהוא נתן בנוכחות של כל עם ישראל ששמע אז אז קולו בשעת מתן תורה. לככן אין שום סיבה לאף אחד לא להאמין בו, ולכן מי שלא יאמין בו - יענש בצדק והרבה יותר חזק מפושעי ישראל שכן האמינו, אלא שגבר יצרם בגלל תאוותם.
אנונימי
איך זה עובדה?
אנונימי
^^ שאלה בשבילך, מה קרה במעמד הר סיני?
עם ישראל ראו את הקולות היוצאים מפי הגבורה, כלומר הם גם ראו וגם שמעו:

"וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת" (שמות כ, יד).


רש"י:
"רואים את הקולות" - רואין את הנשמע שאי אפשר לראות במקום אחר (מכילתא)

"את הקולות" - היוצאין מפי הגבורה
אנונימי
מה הכוונה "היוצאים מפי הגבורה"?
ומה אם נגלה שאלוהים אחרים הם האמת? מה אם גם הדתיים לא יקבלו חלק בעולם הבא כי היוונים צדקו וצריכים לשים מטבע מתחת ללשון כדי לשלם לכארון כדי להגיע לממלכת המתים?
מה אם השאול המקראי הוא הנכון, או בית החופשית הכנעני, והן צדיקים והן רשעים יהיו יחדיו בעולם אפלולי ונטרלי?
מה אם נגלה שהכול טעו והעולם הבא הוא שונה ממה שכל שכל אנושי העלה אי פעם?
אם אגלה שהאל היהודי הוא אמיתי אשאל אותו למה הוא ציפה שאאמין בו כשהוא תמיד מסתיר את עצמו ממני, איך הייתי אמור לתת אמונה דווקא בדת הזאת ספציפית.
לא יהיו לי חרטות.
אנונימי
הייתי רוצה להגיד את אותו הדבר למאמינים ולהחזיר להם במשהו כמו חכו ותראו כמו שמאמינים עושים אבל זהו, שאי אפשר, זה הקטע בלמות, אין חכו ותראו כי אין מה לראות.
^^ בשביל זה היה לך את ספר הכוזרי... יש סיבה למה הדתות הגדולות מבוססת על התנ"ך שזה מה שידוע לעולם: אלוקים שהתגלה לכל עם ישראל, אלוקים שהתפרסם בכל העולם. כל העמים שהיו פה ראו מה הולך כאו בבית המקדש. אז עכשיו הוא בהתסר פנים, אבל אין שום סיבה שתפרפר במסורת אבותיך.
אנונימי
כלום, כי אין אלוהים
^^ את שתי דברות הראושנות של הקב"ה שהם שמעו. אז הם גם ראו את זה בצורה של אותיות.
אנונימי
כמה אופציות
1. אין אלוהים ואין חיים אחרי המוות אז כלום
2. אלוהים קיים והוא מושלם מוסרית כמו שאומרים אז אם אתה טוב תלך לגן עדן ואם אתה רע לגיהנום בלי קשר לעשיית פולחנים דתיים
3. הוא קיים והוא לא מושלם מוסרית כלל והוא יעניש אותך על עצם זה שלא האמנת בלי הוכחות, אז גיהנום וכל הכיף הזה

לי הסבירות נראית בדיוק לפי הסדר עם פער גדול בין כל אחת לשניה
זה לא רק זה, יש הרבה פסוקים בתורה שמתאר איך שמעו את אלוקים עצמו, לא הבאתי את כל הפסוקים שיש. אתה רוצה שאני אעשה את זה?

בכל אופן, למה פירוש רש"י לא נראה לך? במיוחד שזה מסתדר עפ פסוקים אחרים שמדברים על כך שכל בני ישראל שמעו את אלוקים.
אנונימי
בתנ"ך רשום שהם ראו רק עשן, אש, ברקים, וקולות שופר (שמות פרק יט פסוקים יח-יט). רשום במפורש שאף אחד לא ראה את אלוהים (דברים פרק ד פסוק יב). חוץ מזה, רשום גם שאסור היה להתקרב להר, ושהרגו את כל מי שהתקרב (שמות פרק יט פסוק יב).
זה הציטוט לפי מה שאתה אומר "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת", מציטוט של 5 מילים אתה מסיק כל כך הרבה מסקנות? על פי מה אתה קובע שהקולות האלו הם לא ברקים או רעמים כלשהם?
^^ תוכל להראות לי איפה זה רשום בתנ"ך?
הבאתי מקודם, וראה פירוש רש"י שם.
אנונימי
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: "הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם" (שמות יט, ט).

רואים מפה שפה העם היה צריך לשמוע את ה' מדבר עם משה.

"אַתֶּם רְאִיתֶם--כִּי מִן-הַשָּׁמַיִם, דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם" (שמות כ, יח)

"הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר מַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי?" (דברים ד, לג).

"פנים בפנים דיבר ה' עימכם" (דברים ה, ד)

מפורש או לא?

עכשיו ניגש למקורות שאתה ציינת:
"מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל" (שמות יט, יט).
-אתה רואה שאלוקים מדבר שם?

"קוֹל דְּבָרִים אַתֶּם שֹׁמְעִים וּתְמוּנָה אֵינְכֶם רֹאִים, זוּלָתִי קוֹל" (דברים ד, יב).
-ברור שלא ראו את אלוקים כי אפשר לראות את אלוקים, הוא לא חומרי. אבל כן שמעו אותו. אב למה כן ראו? את הקול, כמו שכתוב בסוף הפסוק ומסתדר עם מה שהבאתי מקודם.

"וְהִגְבַּלְתָּ אֶת הָעָם סָבִיב לֵאמֹר "הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלוֹת בָּהָר וּנְגֹעַ בְּקָצֵהוּ, כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהָר מוֹת יוּמָת" (שמות יט, יב).
- אז נכון שלעם היה אסור לעלות להר סיני כי הוא היה מקודש, אבל הם עמדו שם ליד ולא עלו להר עצמו, אבל איפה שהם עמדו - משם הם בהחלט שמעו את אלוקים, כמו שכתוב בפסוקים אחרים.
אנונימי