5 תשובות
אל תדאגי, תעברי על המצגות ותנסי לבנות שאלות בעצמך ולעבור עליהן
גורמים-סימנים-טיפול
תדעי את זה ותצליחי
איך לדעת את הכל? (כי זה הרבה)
תעשי סיכום.
אני עשיתי סיכום באופן הבא:
שם המחלה: מה זה המחלה.
סימנים: ...
סכנות: .... (אם יש)
דגשים לטיפול: ...
ואם הייתה לי איזה שהיא הערה לגבי משהו הייתי יורד שורה ושם כוכבית ורושם, לדוגמא:
אוטם בשריר הלב (mi): חסימה מלאה של עורק קורונרי אחד או יותר
סימנים: בחילות והקאות, חיוורון והזעה, הקרנת כאב, דפיקות לב, פחד וחרדה, חולשה קיצונית, קוצר נשימה, כאבים בבית החזה (לא משתנים במגע, נשימה או שינוי תנוחה)
סימנים בנשים: קוצר נשימה עם/בלי כאבים/אי נוחות בבית חזה, זיעה קרה, בחילות והקאות או סחרחורות
*בקשישים וחולי סכרת ייתכן ואוטם יופיע בלי סימנים של כאבים בחזה.
סכנות: דום לב, אי ספיקת לב (שיוביל לבצקת ריאות שיוביל להלם קרדיוגני)
דגשים לטיפול:
הושבה והרגעת המטופל
מתן אספירין 300 מג בלעיסה (בסמכות חובש רפואת חירום)
הזעקת אטן
פה אי אפשר להדגיש אבל את כל הדברים לפני הנקודותיים מודגשים עם קו מתחת (שם המחלה מודגש עם קו מתחת, כנ"ל לסימנים, סכנות ודגשים לטיפול. כמו כותרות)
סיכום עוזר *לך* להבין את החומר בדרך *שלך* ובמילים *שלך*, ולכן חשוב *שאת* תכתבי את הסיכום. ואני ממליץ לכתוב סיכום למה המצגות של מד"א מבולגנות מאוד.
תדעי את זה ותצליחי
איך לדעת את הכל? (כי זה הרבה)
תעשי סיכום.
אני עשיתי סיכום באופן הבא:
שם המחלה: מה זה המחלה.
סימנים: ...
סכנות: .... (אם יש)
דגשים לטיפול: ...
ואם הייתה לי איזה שהיא הערה לגבי משהו הייתי יורד שורה ושם כוכבית ורושם, לדוגמא:
אוטם בשריר הלב (mi): חסימה מלאה של עורק קורונרי אחד או יותר
סימנים: בחילות והקאות, חיוורון והזעה, הקרנת כאב, דפיקות לב, פחד וחרדה, חולשה קיצונית, קוצר נשימה, כאבים בבית החזה (לא משתנים במגע, נשימה או שינוי תנוחה)
סימנים בנשים: קוצר נשימה עם/בלי כאבים/אי נוחות בבית חזה, זיעה קרה, בחילות והקאות או סחרחורות
*בקשישים וחולי סכרת ייתכן ואוטם יופיע בלי סימנים של כאבים בחזה.
סכנות: דום לב, אי ספיקת לב (שיוביל לבצקת ריאות שיוביל להלם קרדיוגני)
דגשים לטיפול:
הושבה והרגעת המטופל
מתן אספירין 300 מג בלעיסה (בסמכות חובש רפואת חירום)
הזעקת אטן
פה אי אפשר להדגיש אבל את כל הדברים לפני הנקודותיים מודגשים עם קו מתחת (שם המחלה מודגש עם קו מתחת, כנ"ל לסימנים, סכנות ודגשים לטיפול. כמו כותרות)
סיכום עוזר *לך* להבין את החומר בדרך *שלך* ובמילים *שלך*, ולכן חשוב *שאת* תכתבי את הסיכום. ואני ממליץ לכתוב סיכום למה המצגות של מד"א מבולגנות מאוד.
שואל השאלה:
תודה רבה, יש לך אולי טיפים לפתירת השאלות עצמן?
תודה רבה, יש לך אולי טיפים לפתירת השאלות עצמן?
אנונימית
תמיד ללכת על שלילה
אני מדבר על שאלון אמריקאי, שיהיה ברור.
עכשיו יש שאלות מקרה שמסופר סיפור ואת צריכה לחשוב מה המחלה שהמטופל חולה ויש שאלות חומריות שהם פשוט שאלות על החומר, אני אתן דוגמא לכל אחת מהסוגים:
שאלת מקרה:
הגעת לשרוליק כשהוא מתלונן על חולשה. לדבריו כל הזמן משתין. עורו חם ויבש למגע וכשאת מתקרבת אליו יש ריח אציטון חזק שכנראה יוצא מהפה שלו.
למה תחשדי?
א. התייבשות
ב. היפוגליקמיה
ג. היפרגליקמיה
ד. הרעלת מים
בשאלות כאלה תמיד תסמני לך במרקר או עם קו מתחת את הסימנים, מבלי לפספס אף אחד, אז:
סימנים: חולשה, השתנה מרובה, עור חם ויבש, ריח אצטון.
לאחר שסימנו את הסימנים של המחלה שלו, תמיד יהיה סימן מסגיר. תנסי לחפש בין כל הסימנים איזה שהוא סימן מסגיר (סימן מסגיר על פי השם שלו מסגיר את המחלה, ברגע שמתקיים הסימן הזה אצל החולה אנחנו יודעים שמדובר במחלה כזאת. לדוגמא: כאב בחזה עם הקרנה לכתף שמאל חושדים לmi, צפצופים בנשימה חושדים להתקף אסתמה). אז הסימן המסגיר בשאלה הוא "ריח אצטון" ומפה אני יודע שרק במצב של היפרגליקמיה יש ריח אצטון.
אבל, וחשוב מאוד האבל, זה נכון שאני יודע שזה היפרגליקמיה, אבל צריך לבדוק שזה לא כל השאר. כלומר נעבור אחד אחד מכל שאר התשובות ונשלול אותם על מנת לוודא שהם לא נכונות.
אני במבחן סוף שלי טעיתי בשאלה אחת בלבד (בסוף קיבלתי 97.5) שבשאלה הזאת היה סימנים שממש ממש ממש דומים להתייבשות, אבל פרט אחד בסיפור שהיה אמור להגיד לי שזה מכת חום (פרט בסיפור, לא סימן של החולה. ובכללי התייבשות ומכת חום מאוד דומים בסיפור מקרה ובסימנים).
אז היפוגליקמיה לא יכול להיות כי בהיפוגליקמיה לא יהיה השתנה מרובה ועור יבש (הוא יזיע). התייבשות היה יכול להיות לולא הסימן של ריח האצטון, ובנוסף היו אומרים שהוא בטיול ביום חם או טיול שנתי או כל משהו שהיה רומז שהוא התייבש. והרעלת מים לא יכול להיות כי לא נתון את כמות המים שהוא שתה, הרי הרעלת מים מתקיימת לאחר שתייה מוגזמת של מים, מעבר לכמות הנדרשת (הרבה מעבר). פה לא רשומה הכמות ולכן לא חושדים לזה.
זהו. שללנו את הכל ואנחנו בטוחים שזה היפו. בשאלות מקרה תמיד לחפש סימן מסגיר כי תמיד ינסו לתת לכם שתי תשובות אפשריות: במקרה שלנו אם לא היינו שמים לב לריח אצטון היינו יכולים לטעות ולרשום שזה התייבשות אז חשוב לשים לב שלא פספסנו אף סימן.
דוגמא לשאלה על החומר:
מהי ההגדרה של עילפון?
א. חוסר הכרה זמני עד 30 שניות
ב. שינה ממש קצרה שנגרמת מלחץ
ג. איבוד הכרה זמני שנגרם מהפרעה באספקת הדם למוח
ד. כל מצב של חוסר הכרה זמני אדיופטי
בכוונה נתתי בתשובה ד' מילה שאולי את לא מכירה כי ינסו להשתמש במונחים רפואיים כמו ברדיקארדיה במקום דופק גבוה, דיספניאה במקום קושי בנשימה וכדומה.
עכשיו בשאלות שהם על החומר צריך לדעת את התשובה ואז לשלול: אני יודע שפרכוס זה איבוד הכרה זמני, ולכן אני כבר שולל את תשובה א' כי אני יודע שאין זמן לעילפון, הוא יכול להיות גם יותר מ30 שניות. תשובה ב' אני גם שולל כי עילפון זה איבוד הכרה ולא שינה.
נשארתי עם ג' וד'. עכשיו אני אגיד ש "אדיופטי" זה לא ידוע. כלומר תשובה ד' אומרת שעילפן זה מצב של חוסר הכרה מסיבה לא ידועה. נניח ולא ידעתי את זה: תשובה ג מספקת לי הרבה יותר מידע מתשובה ד, ולרוב זאת תהיה התשובה הנכונה. אבל אני רוצה לדעת בוודאות ואני לא יודע מה זה אדיופטי, אז מה אני עושה??
המילה "כל" בתשובה ד' אומרת לי שגם בפרכוסים נניח זה נחשב מצב של עילפון לא? הרי בפרכוס החולה מחוסר הכרה (בהתקף גדול לדוגמא) אבל זה פרכוס לא עילפון. ולכן תשובה ד' נפסלת, כי זה לא *כל* מצב של חוסר הכרה.
עוד אפשרות חשיבה, אני יודע שבמקרה של עילפון מרימים רגליים כדי להזרים דם למוח, ובתשובה ג' רשום שעילפון נגרם מהפרעה באספקת דם למוח. הטיפול שאני יודע כי למדתי בכיתה איך לטפל בעילפון מתאים לי לגורם שרשום לי בתשובה שיגרום לעליפון ולכן אני יודע שזאת התשובה הנכונה (ג').
בשאלות על החומר צריך לדעת את החומר ולכן נתחיל מזה שאנחנו נרשום לעצמנו על דף טיוטה או משהו את התשובה שאנחנו יודעים. ומשם נתחיל לשלול. ברגע שנתקענו איפה שהוא נחשוב על אפשרויות כיוון: גורמים/סימנים/טיפול/סכנות וכו'... הכל כדי להגיע לתשובה בדרך אחרת כי הדרך הישירה (של להתאים הגדרה שאנחנו יודעים לתשובה) לא עובדת.
מקווה שעזרתי, בהצלחה במבחן!
אני מדבר על שאלון אמריקאי, שיהיה ברור.
עכשיו יש שאלות מקרה שמסופר סיפור ואת צריכה לחשוב מה המחלה שהמטופל חולה ויש שאלות חומריות שהם פשוט שאלות על החומר, אני אתן דוגמא לכל אחת מהסוגים:
שאלת מקרה:
הגעת לשרוליק כשהוא מתלונן על חולשה. לדבריו כל הזמן משתין. עורו חם ויבש למגע וכשאת מתקרבת אליו יש ריח אציטון חזק שכנראה יוצא מהפה שלו.
למה תחשדי?
א. התייבשות
ב. היפוגליקמיה
ג. היפרגליקמיה
ד. הרעלת מים
בשאלות כאלה תמיד תסמני לך במרקר או עם קו מתחת את הסימנים, מבלי לפספס אף אחד, אז:
סימנים: חולשה, השתנה מרובה, עור חם ויבש, ריח אצטון.
לאחר שסימנו את הסימנים של המחלה שלו, תמיד יהיה סימן מסגיר. תנסי לחפש בין כל הסימנים איזה שהוא סימן מסגיר (סימן מסגיר על פי השם שלו מסגיר את המחלה, ברגע שמתקיים הסימן הזה אצל החולה אנחנו יודעים שמדובר במחלה כזאת. לדוגמא: כאב בחזה עם הקרנה לכתף שמאל חושדים לmi, צפצופים בנשימה חושדים להתקף אסתמה). אז הסימן המסגיר בשאלה הוא "ריח אצטון" ומפה אני יודע שרק במצב של היפרגליקמיה יש ריח אצטון.
אבל, וחשוב מאוד האבל, זה נכון שאני יודע שזה היפרגליקמיה, אבל צריך לבדוק שזה לא כל השאר. כלומר נעבור אחד אחד מכל שאר התשובות ונשלול אותם על מנת לוודא שהם לא נכונות.
אני במבחן סוף שלי טעיתי בשאלה אחת בלבד (בסוף קיבלתי 97.5) שבשאלה הזאת היה סימנים שממש ממש ממש דומים להתייבשות, אבל פרט אחד בסיפור שהיה אמור להגיד לי שזה מכת חום (פרט בסיפור, לא סימן של החולה. ובכללי התייבשות ומכת חום מאוד דומים בסיפור מקרה ובסימנים).
אז היפוגליקמיה לא יכול להיות כי בהיפוגליקמיה לא יהיה השתנה מרובה ועור יבש (הוא יזיע). התייבשות היה יכול להיות לולא הסימן של ריח האצטון, ובנוסף היו אומרים שהוא בטיול ביום חם או טיול שנתי או כל משהו שהיה רומז שהוא התייבש. והרעלת מים לא יכול להיות כי לא נתון את כמות המים שהוא שתה, הרי הרעלת מים מתקיימת לאחר שתייה מוגזמת של מים, מעבר לכמות הנדרשת (הרבה מעבר). פה לא רשומה הכמות ולכן לא חושדים לזה.
זהו. שללנו את הכל ואנחנו בטוחים שזה היפו. בשאלות מקרה תמיד לחפש סימן מסגיר כי תמיד ינסו לתת לכם שתי תשובות אפשריות: במקרה שלנו אם לא היינו שמים לב לריח אצטון היינו יכולים לטעות ולרשום שזה התייבשות אז חשוב לשים לב שלא פספסנו אף סימן.
דוגמא לשאלה על החומר:
מהי ההגדרה של עילפון?
א. חוסר הכרה זמני עד 30 שניות
ב. שינה ממש קצרה שנגרמת מלחץ
ג. איבוד הכרה זמני שנגרם מהפרעה באספקת הדם למוח
ד. כל מצב של חוסר הכרה זמני אדיופטי
בכוונה נתתי בתשובה ד' מילה שאולי את לא מכירה כי ינסו להשתמש במונחים רפואיים כמו ברדיקארדיה במקום דופק גבוה, דיספניאה במקום קושי בנשימה וכדומה.
עכשיו בשאלות שהם על החומר צריך לדעת את התשובה ואז לשלול: אני יודע שפרכוס זה איבוד הכרה זמני, ולכן אני כבר שולל את תשובה א' כי אני יודע שאין זמן לעילפון, הוא יכול להיות גם יותר מ30 שניות. תשובה ב' אני גם שולל כי עילפון זה איבוד הכרה ולא שינה.
נשארתי עם ג' וד'. עכשיו אני אגיד ש "אדיופטי" זה לא ידוע. כלומר תשובה ד' אומרת שעילפן זה מצב של חוסר הכרה מסיבה לא ידועה. נניח ולא ידעתי את זה: תשובה ג מספקת לי הרבה יותר מידע מתשובה ד, ולרוב זאת תהיה התשובה הנכונה. אבל אני רוצה לדעת בוודאות ואני לא יודע מה זה אדיופטי, אז מה אני עושה??
המילה "כל" בתשובה ד' אומרת לי שגם בפרכוסים נניח זה נחשב מצב של עילפון לא? הרי בפרכוס החולה מחוסר הכרה (בהתקף גדול לדוגמא) אבל זה פרכוס לא עילפון. ולכן תשובה ד' נפסלת, כי זה לא *כל* מצב של חוסר הכרה.
עוד אפשרות חשיבה, אני יודע שבמקרה של עילפון מרימים רגליים כדי להזרים דם למוח, ובתשובה ג' רשום שעילפון נגרם מהפרעה באספקת דם למוח. הטיפול שאני יודע כי למדתי בכיתה איך לטפל בעילפון מתאים לי לגורם שרשום לי בתשובה שיגרום לעליפון ולכן אני יודע שזאת התשובה הנכונה (ג').
בשאלות על החומר צריך לדעת את החומר ולכן נתחיל מזה שאנחנו נרשום לעצמנו על דף טיוטה או משהו את התשובה שאנחנו יודעים. ומשם נתחיל לשלול. ברגע שנתקענו איפה שהוא נחשוב על אפשרויות כיוון: גורמים/סימנים/טיפול/סכנות וכו'... הכל כדי להגיע לתשובה בדרך אחרת כי הדרך הישירה (של להתאים הגדרה שאנחנו יודעים לתשובה) לא עובדת.
מקווה שעזרתי, בהצלחה במבחן!
שואל השאלה:
תןדה רבה! ממש הרגעת אותי
תןדה רבה! ממש הרגעת אותי
אנונימית