2 תשובות
מצתרפת לשאלה
בגדול הסיפור הוא שהמערכת דמוקרטית יש 3 רשויות, שהמדינה דמוקרטית לחלוטין הן נפרדות אחת מהשנייה, ולמרות שהן מסוגלות להשפיע אחת על השנייה הן לא יכולות לקבוע מדיניות אחת עבור השנייה.
עכשיו, בישראל זה לא המצב, יש 2.5 רשויות, כשהרשות המחוקקת והרשות המבצעת מאוד מחוברות, רוב מוחלט של השרים הם חברי כנסת, והרשות המחוקקת צריכה בגלל זה להתערב הרבה מאוד ולהשפיע על המדיניות של הרשות המחוקקת והמבצעת.
זו הבעיה שיש היום בארץ.

עכשיו השאלה היא איך לפתור אותה.
יש אופציה לפתרון אחד שהיא גם החוקית ביותר, והיא לקבוע חוקה למדינה.
הבעיה היא שדתיים לא מסכימים לרעיון הזה, כי ההלכה היא החוק היהודי, ולא יכול להיות בראייה דתית שיהיה חוק שהוא נעלה על ההלכה היהודית.
אז האופציה הזו סגורה, ובגלל זה צריך משהו אחר.
ועכשיו השאלה היא מה אנחנו מעדיפים, לשמור על המצב שבו הקואליציה והממשלה מחוברות, אבל להפריד בין בית המשפט לרשויות האחרות. להפריד בכוח בין כל הרשויות, או לשמור על המצב הנוכחי.

המטרה של הרפורמה המשפטית היא לבצע הפרדה בין בית המשפט אל הכנסת והממשלה.
והיא עושה את זה בכמה דברים.
בראשם, שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים (ככה שלקואליציה יהיה שם רוב), ביטול פסקת הסבירות (שמאפשרת לבית משפט לומר שאם יש משהו שהוא כל כך מופרך למרות שאין חוק נגד הוא עדיין לא חוקי, בסגנון ה"גם אם אין חוק שחובה לאפשר לנשים לנסות להתקבל לתפקידים קרביים בצהל-עדיין צריך לתת להן תמיד"), ומניעת היכולת של בתי המשפט לפסול חוקים שאינם חוקיים על פי חוקי יסוד אלא בפה אחד ובהנחה שבחוק תומכת הקואליציה.