23 תשובות
הפיכה לדיקטטורה
כרגע כל חוק שהכנסת והממשלה מנסים להעביר יכול להיעצר על ידי בג"צ שהם שמאלנים, מה שאומר שכל חוק ימני כמעט לא מאושר.. אז הם מנסים לשנות את זה שלבגצ לא יהיה כוח כמו פעם
שואל השאלה:
ואיך הם מתכוננים לעשות את זה?
ואיך הם מתכוננים לעשות את זה?
אנונימית
בעזרת הרפורמה, מעכשיו חוקים לא יצטרכו אישור מבג"צ
שואל השאלה:
אז מי יתן אישור אם לא הם
אז מי יתן אישור אם לא הם
אנונימית
הכנסת, שקיבלה את המקום שלה כי האזרחים בחרו בה שזה מספיק
שואל השאלה:
נו אז זה מעולה שיהיו עכשיו חוות דעת גם של שמאלנים וגם של ימנים לא? אז למה מפגנים כנגד ?
נו אז זה מעולה שיהיו עכשיו חוות דעת גם של שמאלנים וגם של ימנים לא? אז למה מפגנים כנגד ?
אנונימית
הפוך, עכשיו תהיה חוות דעת בעיקר של הכנסת (שכרגע היא ימנית)
שואל השאלה:
אבל זה בדיוק על אותו מטבע , מה ההבדל אם חוות הדעת תהיה מהכנסת הימנית או מגבץ השמאלנים ?
אבל זה בדיוק על אותו מטבע , מה ההבדל אם חוות הדעת תהיה מהכנסת הימנית או מגבץ השמאלנים ?
אנונימית
אין הבדל, כרגע המלחמה היא ימין נגד שמאל, ודיברתי עם הרבה מאוד מפגינים והם אמרו לי לא לצטט אותם אבל הם מפגינים נגד הממשלה, הרפורמה זה סתם הכיסוי שלהם
שואל השאלה:
אז מה פשר האמירה המפגרת על שלילת הדמוקרטיה הריי אנחנו העם בחר בביבי לא הוא בחר את עצמו , בקיצור מפגרים
אז מה פשר האמירה המפגרת על שלילת הדמוקרטיה הריי אנחנו העם בחר בביבי לא הוא בחר את עצמו , בקיצור מפגרים
אנונימית
נכון, זה באמת מפגר
הם אומרים שדמוקרטיה זה שלטון העם, כל העם כןלל המיעוטים.. וברגע שיש 51 אחוז מהעם ימנים נגיד זה לא אומר שה49 האחרים הולכים לפח..
הם אומרים שדמוקרטיה זה שלטון העם, כל העם כןלל המיעוטים.. וברגע שיש 51 אחוז מהעם ימנים נגיד זה לא אומר שה49 האחרים הולכים לפח..
שואל השאלה:
אז בקיצור זה אותו מטבע ?
בג"ץ היו מאשרים שמאלנים וכרגע מאשרים ימנים ? אז סתם שורף להם קיצר
אז בקיצור זה אותו מטבע ?
בג"ץ היו מאשרים שמאלנים וכרגע מאשרים ימנים ? אז סתם שורף להם קיצר
אנונימית
לא ממש הבנתי מה שכתבת
אבל כן זה נטו הפגנות נגד הימין
אבל כן זה נטו הפגנות נגד הימין
שואל השאלה:
התכוונתי לזה שהרפורמה עכשיו לעומת הקודמת זה אותו דבר כי ברפורמה הקודמת שבגץ היו הם היו בעד השמאל ועכשיו הם פשוט בעד הימין אז זה נטו נגד הימין כי כשבגץ היו עם השמאל זה הזיז להם את התחת
התכוונתי לזה שהרפורמה עכשיו לעומת הקודמת זה אותו דבר כי ברפורמה הקודמת שבגץ היו הם היו בעד השמאל ועכשיו הם פשוט בעד הימין אז זה נטו נגד הימין כי כשבגץ היו עם השמאל זה הזיז להם את התחת
אנונימית
אם זה כל כך הפגנות נגד הימין למה המון ימנים באים להפגין?
אנונימית
שואל השאלה:
אבל זה מה שאני שואלת
אם הרפורמה הקודמת תמכה בחוקים של השמאל ועכשיו היא תומכת בחוקים של הימין למה שתמכו בשמאל לא אמרו כלום ?
אבל זה מה שאני שואלת
אם הרפורמה הקודמת תמכה בחוקים של השמאל ועכשיו היא תומכת בחוקים של הימין למה שתמכו בשמאל לא אמרו כלום ?
אנונימית
הרפורמה המשפטית זו סדרה של חוקים שממשלת ישראל פועלת להעביר בימים אלו, שמטרתם לצמצם את הכוח של בית המשפט העליון. אני אסכם לך את עיקרי התוכנית שפרסם שר המשפטים יריב לוין (מוביל הרפורמה) ואשתדל לא לערב דעות פוליטיות:
א. פסילת חוקים:
1. תחוקק פסקת התגברות. שזה אומר שהכנסת תוכל, ברוב של 61 מחבריה, לשוב ולחוקק חוק שחוקק ונפסל בבית המשפט העליון. תוקף החוק יהיה 4 שנים, או עד שנה לאחר תחילת כהונת הכנסת הבאה, המאוחר מביניהם.
2. בית המשפט לא יוכל לדון בחוקי יסוד, והם יהיו חסינים מפסילה.
3. פסילת חוקים תתאפשר בבית המשפט העליון בלבד, בהרכב מלא של 15 שופטים, וברוב של 12 שופטים.
4. הגבלת משך הדיון על פסילת החוק.
ב. עילת הסבירות:
ביטול השימוש בעילת הסבירות - מצב הקיים היום בו בית המשפט יכול לפסול הוראה מנהלית (אבל לא חוק), בטענה שהמינוי "איננו סביר", ולא נלקחו בחשבון השיקולים הראויים.
ג. היועמ"שים:
1. יועמשים ימונו על ידי השר הממונה על המשרד בלבד (יועמש משרד הביטחון ימונה על ידי שר הביטחון, יועמש משרד האוצר על ידי שר האוצר וכו).
2. חוות דעת של יועמש לא תחייב את השר והמשרד, אלא תהיה "חוות דעת" בלבד.
3. הממשלה תוכל לייצד את עמדתה בביץ משפט בייצוג עצמאי שלה, שלא תלוי ביועץ המשפטי
ד. הועדה לבחירת שופטים:
1. הרחבת הוועדה לבחירת שופטים מתשעה חברים לאחד עשר, בהם שבעה שימונו על ידי הקואליציה, אחד מהאופוזיציה ועוד שלושה שופטים ששניים מהם ימונו על ידי נשיאת העליון בכפוף לזכות וטו של שר המשפטים.
2. ביטול הבחירות החשאיות בכנסת לבחירת חבריה בוועדה. במקום זאת ימונו ראשי ועדת הכנסת וועדת החוקה, חוק ומשפט כנציגי הקואליציה, ויו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה כנציג האופוזיציה.
3. שינוי הרוב הנדרש למינוי שופטי בית המשפט העליון לרוב רגיל, במקום שבעה מתשעת חברי הוועדה (לבחירת שופטים של יתר הערכאות, מלבד העליון, נדרש רוב רגיל גם לפני הרפורמה).
4. עריכת שימוע פומבי בועדת החוקה, חוק ומשפט למועמדים לכהונה בבית המשפט העליון.
ביטול שיטת הסניוריטי. נשיא בית המשפט העליון לא יהיה השופט הוותיק ביותר בבית המשפט העליון, אלא ייבחר על ידי הוועדה לבחירת שופטים ואף יוכל להיות אדם שמעולם לא כיהן כשופט בבית משפט העליון.
5. קציבת כהונת נשיא בית המשפט העליון וסגנו לשש עד שבע שנים, שבסיומן ישובו לכהן כשופטים מן המניין בבית המשפט העליון.
מקווה שעזרתי. אם יהיו עוד שאלות מוזמן/ת לשאול.
א. פסילת חוקים:
1. תחוקק פסקת התגברות. שזה אומר שהכנסת תוכל, ברוב של 61 מחבריה, לשוב ולחוקק חוק שחוקק ונפסל בבית המשפט העליון. תוקף החוק יהיה 4 שנים, או עד שנה לאחר תחילת כהונת הכנסת הבאה, המאוחר מביניהם.
2. בית המשפט לא יוכל לדון בחוקי יסוד, והם יהיו חסינים מפסילה.
3. פסילת חוקים תתאפשר בבית המשפט העליון בלבד, בהרכב מלא של 15 שופטים, וברוב של 12 שופטים.
4. הגבלת משך הדיון על פסילת החוק.
ב. עילת הסבירות:
ביטול השימוש בעילת הסבירות - מצב הקיים היום בו בית המשפט יכול לפסול הוראה מנהלית (אבל לא חוק), בטענה שהמינוי "איננו סביר", ולא נלקחו בחשבון השיקולים הראויים.
ג. היועמ"שים:
1. יועמשים ימונו על ידי השר הממונה על המשרד בלבד (יועמש משרד הביטחון ימונה על ידי שר הביטחון, יועמש משרד האוצר על ידי שר האוצר וכו).
2. חוות דעת של יועמש לא תחייב את השר והמשרד, אלא תהיה "חוות דעת" בלבד.
3. הממשלה תוכל לייצד את עמדתה בביץ משפט בייצוג עצמאי שלה, שלא תלוי ביועץ המשפטי
ד. הועדה לבחירת שופטים:
1. הרחבת הוועדה לבחירת שופטים מתשעה חברים לאחד עשר, בהם שבעה שימונו על ידי הקואליציה, אחד מהאופוזיציה ועוד שלושה שופטים ששניים מהם ימונו על ידי נשיאת העליון בכפוף לזכות וטו של שר המשפטים.
2. ביטול הבחירות החשאיות בכנסת לבחירת חבריה בוועדה. במקום זאת ימונו ראשי ועדת הכנסת וועדת החוקה, חוק ומשפט כנציגי הקואליציה, ויו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה כנציג האופוזיציה.
3. שינוי הרוב הנדרש למינוי שופטי בית המשפט העליון לרוב רגיל, במקום שבעה מתשעת חברי הוועדה (לבחירת שופטים של יתר הערכאות, מלבד העליון, נדרש רוב רגיל גם לפני הרפורמה).
4. עריכת שימוע פומבי בועדת החוקה, חוק ומשפט למועמדים לכהונה בבית המשפט העליון.
ביטול שיטת הסניוריטי. נשיא בית המשפט העליון לא יהיה השופט הוותיק ביותר בבית המשפט העליון, אלא ייבחר על ידי הוועדה לבחירת שופטים ואף יוכל להיות אדם שמעולם לא כיהן כשופט בבית משפט העליון.
5. קציבת כהונת נשיא בית המשפט העליון וסגנו לשש עד שבע שנים, שבסיומן ישובו לכהן כשופטים מן המניין בבית המשפט העליון.
מקווה שעזרתי. אם יהיו עוד שאלות מוזמן/ת לשאול.
1. איזו רפורמה קודמת? את מתכוינת למהפכה החוקתית בשנות התשעים?
2. שלטון הרוב זה לא העיקרון היחידי בדמוקרטיה
3. הרוב פה פשוט כתבו לך שטויות
2. שלטון הרוב זה לא העיקרון היחידי בדמוקרטיה
3. הרוב פה פשוט כתבו לך שטויות
שואל השאלה:
אה אוקיי סליחה
לא הבנתי את הרעיון שלה ואת ההבדל בין הרפורמה הזאת לקודמת ובאופן כללי למה שמפגינים אומרים שאין דמוקרטיה הריי אנחנו בחרנו בביבי ? ממה שכתבו לי פה זה פשוט מעביר את החוקים של הימין ולכן השמאל מוחאים כנגד
אה אוקיי סליחה
לא הבנתי את הרעיון שלה ואת ההבדל בין הרפורמה הזאת לקודמת ובאופן כללי למה שמפגינים אומרים שאין דמוקרטיה הריי אנחנו בחרנו בביבי ? ממה שכתבו לי פה זה פשוט מעביר את החוקים של הימין ולכן השמאל מוחאים כנגד
אנונימית
זה אני ניסחתי...
תגידי מה לא הבנת ואני אסביר
תגידי מה לא הבנת ואני אסביר
שואל השאלה:
לא הבנתי מה כתבת זה מתוך גוגל ולא הבנתי יש לך הסבר במילים שלך ? אני באמת מתה לדעת מה זה הרפורמה הזאת
לא הבנתי מה כתבת זה מתוך גוגל ולא הבנתי יש לך הסבר במילים שלך ? אני באמת מתה לדעת מה זה הרפורמה הזאת
אנונימית