22 תשובות
כן, לדעתי כל מי שמסוגל צריך לעשות
שיעשו מה שהם רוצים לא כל אחד יכול או רוצה להתגייס ואני לא חושב שזה טוב להחזיק מישהו שהוא לא רוצה להתגייס לצבא ויש מספיק שכן רוצים
לא
התורה יותר מועילה
וטוב מאוד שהם עוסקים בתורה!
קודם שאלו מתל אביב יתגייסו ולא יפגינו נגד צהל
התורה יותר מועילה
וטוב מאוד שהם עוסקים בתורה!
קודם שאלו מתל אביב יתגייסו ולא יפגינו נגד צהל
חושבת שיש כאלו שכן ויש כאלו שלא.
יש חרדים שהמסגרת הצבאית לא מתאימה להן, זה שונה מאוד מכל מה שהם מכירים ומההתנהלןת שהם מכירים.
בתור אחת שיש לה משפחה חרדית גם, אני מבינה שיש חרדים שעדיף שישבו וילמדו תורה מאשר ישרתו בצבא, או שיעשו שירות ליאומי במקום
יש חרדים שהמסגרת הצבאית לא מתאימה להן, זה שונה מאוד מכל מה שהם מכירים ומההתנהלןת שהם מכירים.
בתור אחת שיש לה משפחה חרדית גם, אני מבינה שיש חרדים שעדיף שישבו וילמדו תורה מאשר ישרתו בצבא, או שיעשו שירות ליאומי במקום
כן ומי שאומר לא צבוע
כולנו צריכים להגן על המדינה שלנו. הם אזרחים כמו כולם ואין שום סיבה שהם לא יעזרו.
לא מתאים לאורח החיים החרדי? כם אני יכולה להגיד שזה לא מתאים לאורח החיים שלי. אני יכולה לעשות הרבה דברים בזמן הזה בדיוק כמוכם
ואם אתם ממש צריכים שמשהו ישכנע אתכם, פיקוח נפש. להגן על המדינה, על האזרחים, למנוע פיגועים ומלחמות ולהציל חיים. פיקוח נפש זאת לא סיבה טובה?
כולנו צריכים להגן על המדינה שלנו. הם אזרחים כמו כולם ואין שום סיבה שהם לא יעזרו.
לא מתאים לאורח החיים החרדי? כם אני יכולה להגיד שזה לא מתאים לאורח החיים שלי. אני יכולה לעשות הרבה דברים בזמן הזה בדיוק כמוכם
ואם אתם ממש צריכים שמשהו ישכנע אתכם, פיקוח נפש. להגן על המדינה, על האזרחים, למנוע פיגועים ומלחמות ולהציל חיים. פיקוח נפש זאת לא סיבה טובה?
אם לא צבא אז שירות לאומי או משהו כי ברור שהמסגרת לא מתאימה לכולם
אם אתם חיים במדינה הזאת ואנשים מתים כדי לשמור עליכם המעט שאתם יכולים לעשות זה להקדיש שלוש שנים מסכנות מהחיים שלכם בשביל זה
אם אתם חיים במדינה הזאת ואנשים מתים כדי לשמור עליכם המעט שאתם יכולים לעשות זה להקדיש שלוש שנים מסכנות מהחיים שלכם בשביל זה
ואי דיברתי על הנושא הזה מלא בזמן האחרון
אני יכול להגיד שחשבתי פעם שהחרדים צריכים גם להתגייס בגלל העיקרון, כי וואלה לא פייר שכולם תורמים והם לא. אבלל אם מסתכלים וחוקרים על הנושא הזה לעומק, זה לא פרקטי בכלל לגייס אותם כי צריך להשקיע הרבה כסף. כשרות, הפרדה בין נשים לגברים, תנאים מאוד ספציפים בשביל שהם יצליחו לשמור על המצוות ועל כל מה שהם עושים וזה. אם כבר מה שעדיף לעשות איתם זה להכניס אותם כמה שיותר מהר לשוק העבודה! שיכניסו כסף למדינה. החרדים מתרבים הכי הרבה ובסופו של דבר הם יהיו אחוז מאוד גדול מהמדינה. אם הם לא יכניסו כסף למדינה ויהיו בהייטק וזה המדינה תקרוס.
אפשר להגיד שבמצב הזה צריכים להיות חכמים לא צודקים אין מה לעשות
אני יכול להגיד שחשבתי פעם שהחרדים צריכים גם להתגייס בגלל העיקרון, כי וואלה לא פייר שכולם תורמים והם לא. אבלל אם מסתכלים וחוקרים על הנושא הזה לעומק, זה לא פרקטי בכלל לגייס אותם כי צריך להשקיע הרבה כסף. כשרות, הפרדה בין נשים לגברים, תנאים מאוד ספציפים בשביל שהם יצליחו לשמור על המצוות ועל כל מה שהם עושים וזה. אם כבר מה שעדיף לעשות איתם זה להכניס אותם כמה שיותר מהר לשוק העבודה! שיכניסו כסף למדינה. החרדים מתרבים הכי הרבה ובסופו של דבר הם יהיו אחוז מאוד גדול מהמדינה. אם הם לא יכניסו כסף למדינה ויהיו בהייטק וזה המדינה תקרוס.
אפשר להגיד שבמצב הזה צריכים להיות חכמים לא צודקים אין מה לעשות
כן!
אין שוני
אין שוני
שרק החתיכון
זה לא עניין של צביעות, כמו שיש אנשים שיש להם פטור מצבא בגלל סיבות מסויימות, ככה גם לחרדים מסויימים.
ויש המון חרדים שכן מתגייסים ותורמים למדינה או בשירות צבאי או בשירות ליאומי.
אתם צריכים להבין שזה לא סתם שאורח החיים שלהם נורא שונה משל חילונים, הצבא זאת מסגרת שממש לא מתאימה להם, הלבוש, ההתנהגות, האנשים וכו..
זה לא עניין של צביעות, כמו שיש אנשים שיש להם פטור מצבא בגלל סיבות מסויימות, ככה גם לחרדים מסויימים.
ויש המון חרדים שכן מתגייסים ותורמים למדינה או בשירות צבאי או בשירות ליאומי.
אתם צריכים להבין שזה לא סתם שאורח החיים שלהם נורא שונה משל חילונים, הצבא זאת מסגרת שממש לא מתאימה להם, הלבוש, ההתנהגות, האנשים וכו..
אין כאן עניין של פיקוח נפש בכלל
הצבא צבא חילוני
למה לכפות על החרדים להתגייס לצבא הזה?
הרי אתם לא רוצים שיכפו עליכם ללמוד תורה נכון?
הצבא צבא חילוני
למה לכפות על החרדים להתגייס לצבא הזה?
הרי אתם לא רוצים שיכפו עליכם ללמוד תורה נכון?
ללמוד תורה להתגייס לצבא זה דבר שונה.
הם לומדים תורה בגלל מסורת ואמונה אישית, הצבא מגן עלינו, כן, גם עלייך.
אנשים מתו בשביל שאנחנו נוכל לשאול בסטיפס שאלות על איפור ועל לימודים, אנשים מתו כדי שאנחנו נוכל להיות באינסטגרם ובוואצאפ.
הם הקריבו את החיים שלהם בשבילנו, את לא חושבת שאנחנו גם צריכים לתרום לעניין?
הם לומדים תורה בגלל מסורת ואמונה אישית, הצבא מגן עלינו, כן, גם עלייך.
אנשים מתו בשביל שאנחנו נוכל לשאול בסטיפס שאלות על איפור ועל לימודים, אנשים מתו כדי שאנחנו נוכל להיות באינסטגרם ובוואצאפ.
הם הקריבו את החיים שלהם בשבילנו, את לא חושבת שאנחנו גם צריכים לתרום לעניין?
את אלה שתורתם אומנותם- לא, כי הם תורמים ע"י לימוד תורה שהם לומדים שלולא זה לעולם לא היה קיום, כמו שנאמר "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה - חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ, לֹא שָׂמְתִּי" (ירמיה לג, כה).
כמו שלא הגיוני לדרוש ממישהו שנמצא בתפקיד בכיר בשירות שיישרת גם בתקפיד פחות בכיר (כדי שגם הוא יעשה מה שאחרים יעשה כי זה "לא פייר" שהם עושים את זה והוא לא), ככה לא הגיוני לדרוש ממי ממשרת בחיל הכי מובחר שיש (חיל התורה) שישרת גם ביחידות. כל אחד משרת בתקפיד שלו וככה כולנו שותפים במערכה.
לגבי אחרים, היה ניתן להתגייס, כל עוד אין שם משהו שנוגד את התורה עם קביעת עתים לתורה בתוך היחידות (שזה מאמור להיות חובה לכל היהודים ללמוד תורה, בניגוד לשרת בצבא, שזה משהו שכולנו חייבים לעשות, אלא זה תקפיד על אנשי מסוימים).
כמו שלא הגיוני לדרוש ממישהו שנמצא בתפקיד בכיר בשירות שיישרת גם בתקפיד פחות בכיר (כדי שגם הוא יעשה מה שאחרים יעשה כי זה "לא פייר" שהם עושים את זה והוא לא), ככה לא הגיוני לדרוש ממי ממשרת בחיל הכי מובחר שיש (חיל התורה) שישרת גם ביחידות. כל אחד משרת בתקפיד שלו וככה כולנו שותפים במערכה.
לגבי אחרים, היה ניתן להתגייס, כל עוד אין שם משהו שנוגד את התורה עם קביעת עתים לתורה בתוך היחידות (שזה מאמור להיות חובה לכל היהודים ללמוד תורה, בניגוד לשרת בצבא, שזה משהו שכולנו חייבים לעשות, אלא זה תקפיד על אנשי מסוימים).
אנונימי
^^ בטח שכן, צריך לתרום.
ואבל זה פשוט קצת מטומטם בעיניי שתמיד מכלילים את כל החרדים ושמים אותם במשבצת של "אנוכיים, עצלנים וחיים על חשבון אחרים"
תצרו מהבועה הזאת, יש המון חרדים עובדים, שהתגייסו או עשו שירות ליאומי.
לכל אחד יש את הסיבות שלו למה להתגייס ולמה לא.
יש המון אנשים שסתם מוצאים פטור למרות שהם יכולים לתרום למדינה, על זה אף אחד לא ידבר.
ואבל זה פשוט קצת מטומטם בעיניי שתמיד מכלילים את כל החרדים ושמים אותם במשבצת של "אנוכיים, עצלנים וחיים על חשבון אחרים"
תצרו מהבועה הזאת, יש המון חרדים עובדים, שהתגייסו או עשו שירות ליאומי.
לכל אחד יש את הסיבות שלו למה להתגייס ולמה לא.
יש המון אנשים שסתם מוצאים פטור למרות שהם יכולים לתרום למדינה, על זה אף אחד לא ידבר.
"ללמוד תורה להתגייס לצבא זה דבר שונה."
- זה בהחלט חלק מהשירות: "אלף למטה וגו'" - י"א שני אלפים מכל שבט ושבט שלח, וי"א ג' אלפים מכל שבט ושבט. י"ב אלף משמרים את כליהם עליהם נאמר (שיר ד, ב): "שניך כעדר הקצובות (וגו') שכולם מתאימות", וי"ב אלף לתפלה. ומנין שכן? - שנאמר "אלף למטה אלף למטה" - הרי כ"ד אלפים. "וימסרו מאלפי ישראל אלף למטה" הרי י"ב אחרים מהו וימסרו מאלפי ישראל אלף למטה שהיו נמסרין זוגות זה לזה" (במדבר רבה כב, ג).
"הם לומדים תורה בגלל מסורת ואמונה אישית, הצבא מגן עלינו, כן, גם עלייך."
- מסורת של ם שלם שהיא אמת ולא סתם אמונה אישית, וזה בעצמו מגן, כמו שהבאתי מקודם, כי התורה מגינה ומצליה (סוטה כא).
- זה בהחלט חלק מהשירות: "אלף למטה וגו'" - י"א שני אלפים מכל שבט ושבט שלח, וי"א ג' אלפים מכל שבט ושבט. י"ב אלף משמרים את כליהם עליהם נאמר (שיר ד, ב): "שניך כעדר הקצובות (וגו') שכולם מתאימות", וי"ב אלף לתפלה. ומנין שכן? - שנאמר "אלף למטה אלף למטה" - הרי כ"ד אלפים. "וימסרו מאלפי ישראל אלף למטה" הרי י"ב אחרים מהו וימסרו מאלפי ישראל אלף למטה שהיו נמסרין זוגות זה לזה" (במדבר רבה כב, ג).
"הם לומדים תורה בגלל מסורת ואמונה אישית, הצבא מגן עלינו, כן, גם עלייך."
- מסורת של ם שלם שהיא אמת ולא סתם אמונה אישית, וזה בעצמו מגן, כמו שהבאתי מקודם, כי התורה מגינה ומצליה (סוטה כא).
אנונימי
השאלה האם יש לחייב חרדים להתגייס לצבא ההגנה לישראל או לא היא סוגיה מורכבת ושנויה במחלוקת עם טיעונים תקפים משני הצדדים.
מצד אחד, המצדדים בשירות צבאי חובה לכל האזרחים טוענים כי הוא מקדם שוויון ותחושת חובה לאומית.
הם מאמינים שכל אזרח צריך לתרום להגנת המדינה, ללא הבדל דתו או אמונתו.
יתרה מכך, הם טוענים כי על ידי הפטור של החרדים, ישראל מטילה נטל בלתי הוגן על אזרחים אחרים הנדרשים לשרת.
מנגד, המתנגדים לשירות צבאי חובה ליהודים חרדים טוענים שזה נוגד את אמונתם ואורח חייהם הדתיים.
יהודים חרדים רבים מאמינים שחובתם העיקרית היא ללמוד טקסטים דתיים ולקיים את אמונתם, וכי השירות הצבאי יפריע לכך.
יתרה מכך, הם טוענים שהציבור החרדי כבר תורם לחברה בדרכים אחרות, כגון באמצעות עבודת צדקה וחינוך.
בסופו של דבר, מדובר בהחלטה שחייבת להתקבל על ידי ממשלת ישראל והחברה כולה, תוך התחשבות בטיעונים ובשיקולים השונים.
הועלו כמה הצעות למציאת דרך ביניים, כמו מתן צורות שירות לאומי חלופיות ליהודים חרדים שאינן כרוכות בשירות צבאי, אך עדיין תורמות למדינה בדרכים משמעותיות כמו שירות לאומי.
ועדיין יש לא מעט חרדים שמתנגדים לעשות שירות לאומי כמו שיש לא מעט חרדים שעושים שירות לאומי.
מצד אחד, המצדדים בשירות צבאי חובה לכל האזרחים טוענים כי הוא מקדם שוויון ותחושת חובה לאומית.
הם מאמינים שכל אזרח צריך לתרום להגנת המדינה, ללא הבדל דתו או אמונתו.
יתרה מכך, הם טוענים כי על ידי הפטור של החרדים, ישראל מטילה נטל בלתי הוגן על אזרחים אחרים הנדרשים לשרת.
מנגד, המתנגדים לשירות צבאי חובה ליהודים חרדים טוענים שזה נוגד את אמונתם ואורח חייהם הדתיים.
יהודים חרדים רבים מאמינים שחובתם העיקרית היא ללמוד טקסטים דתיים ולקיים את אמונתם, וכי השירות הצבאי יפריע לכך.
יתרה מכך, הם טוענים שהציבור החרדי כבר תורם לחברה בדרכים אחרות, כגון באמצעות עבודת צדקה וחינוך.
בסופו של דבר, מדובר בהחלטה שחייבת להתקבל על ידי ממשלת ישראל והחברה כולה, תוך התחשבות בטיעונים ובשיקולים השונים.
הועלו כמה הצעות למציאת דרך ביניים, כמו מתן צורות שירות לאומי חלופיות ליהודים חרדים שאינן כרוכות בשירות צבאי, אך עדיין תורמות למדינה בדרכים משמעותיות כמו שירות לאומי.
ועדיין יש לא מעט חרדים שמתנגדים לעשות שירות לאומי כמו שיש לא מעט חרדים שעושים שירות לאומי.
להתחיל להכריח אותם יהיה דבר מטומטם לעשות, לא באמת אכפת לי אם הם ישרתו או לא אבל שלא יקבלו כסף מהמדינה על לעשות כלום
לא. אין מה
מי שרוצה שיעשה יש המון מטופלים תחתי שעושים
כן. ומי שאומר שזה בעייתי מבחחנה דתית אפשר בקלות לפתוח גדוד רק של דתיים (לא רק חרדים גם דתיים לאומיים למשל שגם להם יש בעיות מסויימות עם זה) שיהיה מובנה ממש לדתיים מבחינת כשרות ובנים בנות ועוד ובגלל שהחרדים הם כמות כל כך גדולה זה ישתלם מאשר להתאים גדוד שלם לאוכלוסייה קטנה
אנונימי
כלל לא. הם מקיימים את העולם על ידי לימוד התורה.
its me
אנשים מקבלים פטור כי הם פשוט לא מסוגלים לשרת. על פרופיל או על נפשי, בשני המקרים הבנאדם פשוט לא כשיר לשרת (לא מתייחסת לאלה שמוציאים פטור סתם כי זה באמת לא בסדר) ואני ממש לא מתייחסת לאלה שעושים שירות לאומי שלא תחשבו שכן כי הם כן תורמים לנו
מרים, מבטיחה לך שעם כל התפקידים בצבא אפשר למצוא לכל אחד תפקיד שמתאים לו. הצבא הוא לא חילוני הוא לאומי ישראלי, הם ישראלים בדיוק כמונו עם תעודה כחולה בדיוק כמו שלי. הם לומדים תורה ובאותה מידה אני יכולה ללמוד באוניברסיטה.
ה"כפייה" שאת מדברת עליה תקפה לכולם. כל מה שאני מנסה להגיד זה שהם צריכים גם לתרום בדיוק כי הם אזרחים כמו כל השאר, חרדים או חילונים זה לא משנה כולנו חיים פה וכולנו צריכים את ההגנה של צה"ל אז כולנו נשתתף ונתרום. המעט שהם יכולים לעשות זה שירות לאומי במקום.
אנשים מקבלים פטור כי הם פשוט לא מסוגלים לשרת. על פרופיל או על נפשי, בשני המקרים הבנאדם פשוט לא כשיר לשרת (לא מתייחסת לאלה שמוציאים פטור סתם כי זה באמת לא בסדר) ואני ממש לא מתייחסת לאלה שעושים שירות לאומי שלא תחשבו שכן כי הם כן תורמים לנו
מרים, מבטיחה לך שעם כל התפקידים בצבא אפשר למצוא לכל אחד תפקיד שמתאים לו. הצבא הוא לא חילוני הוא לאומי ישראלי, הם ישראלים בדיוק כמונו עם תעודה כחולה בדיוק כמו שלי. הם לומדים תורה ובאותה מידה אני יכולה ללמוד באוניברסיטה.
ה"כפייה" שאת מדברת עליה תקפה לכולם. כל מה שאני מנסה להגיד זה שהם צריכים גם לתרום בדיוק כי הם אזרחים כמו כל השאר, חרדים או חילונים זה לא משנה כולנו חיים פה וכולנו צריכים את ההגנה של צה"ל אז כולנו נשתתף ונתרום. המעט שהם יכולים לעשות זה שירות לאומי במקום.
"כל מה שאני מנסה להגיד זה שהם צריכים גם לתרום בדיוק כי הם אזרחים כמו כל השאר"
- הם תורמים עצם לימוד תורתם ימום ולילה שזה מה שמקיים את העולם. אי אפשר להשוות את זה בלימוד באוניברסיטה שלכל דעות הלימד בה אינו מועיל ברגע הווה, אלא הוא רק הכנה לקבל מקצוע טוב שעושי להועיל. בלימוד באוניברסיטה, הערכך היחיד שיש ללימוד - זה לנצל את הידע הנלמד בעבודה, אין ערך עצמי ללימוד. בתורה זה לא ככה, יש ערך ללימוד עצמי, למרות שהמרטה היא ללמוד על מנת לקיים. אבל יש תועלת בלימוד התורה, גם אם לומדים משהו שאי אעפר לקיים כרגע, כגון דברים של קרבנות בבית המקדש בסדר קודשים, למרות שאין את זה כרגע.
"וכולנו צריכים את ההגנה של צה"ל"
-"אמר ריש לקיש:"רבנן לא צריכי נטירותא דכתיב (תהלים קלט, יח) "אספרם מחול ירבון אספרם" (בבא בתרא ז ע"ב).
אם את לא מבינה ארמית אתרגם לך: "תלמידי חכמים אינם צריכה שמירה". זה למה כי תורתם משמרתם. ובדף הבא כתוב " שאין פורענות בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ" (בבא בתרא ח ע"א), כלומר בגלל הפורענות באה לעולם בגלל אנשים שלא לומדים תורה.
"אבל דבר שהוא צריך לשמירת העיר כגון חומות העיר ומגדלותיה ושכר השומרים לא היו חייבין לתת להם כלום, שאין צריכין שמירה *שתורתן שמירתם*, ולכן היו פטורים מכל מיני מסים בין מסים הקצובים על כל בני העיר בין מס שהוא קצוב על כל איש לבדו בין הקבועים בין שאינם קבועים, וחייבים בני העיר לפרוע בשבילם אפילו הקבועים על כל איש ואיש" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמג, סעיף ב).
- הם תורמים עצם לימוד תורתם ימום ולילה שזה מה שמקיים את העולם. אי אפשר להשוות את זה בלימוד באוניברסיטה שלכל דעות הלימד בה אינו מועיל ברגע הווה, אלא הוא רק הכנה לקבל מקצוע טוב שעושי להועיל. בלימוד באוניברסיטה, הערכך היחיד שיש ללימוד - זה לנצל את הידע הנלמד בעבודה, אין ערך עצמי ללימוד. בתורה זה לא ככה, יש ערך ללימוד עצמי, למרות שהמרטה היא ללמוד על מנת לקיים. אבל יש תועלת בלימוד התורה, גם אם לומדים משהו שאי אעפר לקיים כרגע, כגון דברים של קרבנות בבית המקדש בסדר קודשים, למרות שאין את זה כרגע.
"וכולנו צריכים את ההגנה של צה"ל"
-"אמר ריש לקיש:"רבנן לא צריכי נטירותא דכתיב (תהלים קלט, יח) "אספרם מחול ירבון אספרם" (בבא בתרא ז ע"ב).
אם את לא מבינה ארמית אתרגם לך: "תלמידי חכמים אינם צריכה שמירה". זה למה כי תורתם משמרתם. ובדף הבא כתוב " שאין פורענות בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ" (בבא בתרא ח ע"א), כלומר בגלל הפורענות באה לעולם בגלל אנשים שלא לומדים תורה.
"אבל דבר שהוא צריך לשמירת העיר כגון חומות העיר ומגדלותיה ושכר השומרים לא היו חייבין לתת להם כלום, שאין צריכין שמירה *שתורתן שמירתם*, ולכן היו פטורים מכל מיני מסים בין מסים הקצובים על כל בני העיר בין מס שהוא קצוב על כל איש לבדו בין הקבועים בין שאינם קבועים, וחייבים בני העיר לפרוע בשבילם אפילו הקבועים על כל איש ואיש" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמג, סעיף ב).
אנונימי