4 תשובות
נתחיל מזה שאדם וחווה הכירו בקב"ה כאל עליון. וככזה אין לעבור על ציוויו. אפשר לומר שאולי ה' חשש, שאם האדם יאכל מעץ הדעת לפני שעבד מספיק, הוא יתענג כל-כך על הנעימות של הדעת, שהוא לא ירצה יותר לחיות ולעבוד, אלא רק ללמוד כל היום. אדם חטא כי הוא מאס בעולם החומר, על כל העבודה והמצוות והיגיעה שיש בו, ורצה להגיע בבת אחת לעולם השכל והדעת. ייתכן שהוא חש בדידות, כי הוא חי בעולם שכולו בהמות מצד אחד ומלאכים מצד שני, ומכיוון שמאס בחיבור עם הבהמות, ורצה להפוך למלאך. אבל ה' לא רצה שהאדם יהיה מלאך! אדם נברא כדי לחיות ולפעול דווקא בעולם החומר, ומתוך עולם החומר, להתקרב בהדרגה אל הדעת. אדם חטא באותו יום שבו נברא; אדם נברא ביום שישי, ואילו היה עובד ביום השישי, היה ה' מתיר לו ללמוד דעת טוב ורע כבר ביום השבת, כדברי חז"ל "מי שטרח בערב שבת - יאכל בשבת".
אפשר לפרש שעץ הדעת לא היה עץ פלאי אלא עץ רגיל לחלוטין, שה' בחר באופן שרירותי על-מנת ללמד את האדם להתגבר על יצרו, להבחין בין טוב לרע: "לאדם נאסר לאכול מעץ הדעת. מקובלים אנו לחשוב כי פרי עץ הדעת היה פרי פלאי שהאוכל ממנו זוכה לידיעה מחודשת. אולם נראה שעץ הדעת היה עץ ככל העצים ופריו היה פרי רגיל. חז"ל ביטאו זאת בכך שזיהו את פרי העץ עם אחדים מהפרות המוכרים לנו, תאנה, חיטה, ענבים או אתרוג
הרמב"ם כותב לתלמידו בספר 'מורה נבוכים' שהבחירה הייתה מדעת, שהייתה לו אפשרות בחירה, וכן המקובלים (למשל הרמח"ל בדעת תבונות), אחרת לא היה "מעניש" אותם. וצריך גם לזכור שכל הדברים שם הם סודות 'מעשה בראשית' כך שאנחנו לא ממש מבינים בזה...

עץ הדעת הוא לא עץ פיזי, אלא הרבה יותר ממנו, עץ לא גופני אלא עליון ואדיר (אולי כמו 'אידיאה' של אפלטון, שהכוונה למקור העולם הגופני).

אני חושב ש'עץ הדעת' הכוונה למקור הדעת, כמו עץ שמוציא פירות, הפירות הם 'הדעת' והעץ הוא המקור. וכן נראה לי ש'עץ הדעת' הכוונה 'עץ החיבור' (דעת בלשון המקרא הכוונה לחיבור, כמו "והאדם ידע את חווה אישתו"), והכוונה לעניות דעתי שה' לא רצה שיאכל מהדעת (כלומר: ידבק בה') ללא עבודה, ללא שיקנה את זכות הקיום בדבקות במקור החיים, כדי שלא יקבל את קיומו ב'נהמא דכיסופא' (לחם שנותנים לעניים מתוך רחמנות והעני מתבייש לקבל), וייתכן שלכן ה' ציווה 'לעבדה ולשמרה' (זו סברא שעכשיו העלתי וצריך לבדוק אותה אבל נראה לי שהיא נכונה פחות או יותר).
שבת שלום ואל תשכח לחייך לעצמך במראה כל בוקר!
קודם כל, מדובר באגדה. שלא תחשוב שמשהו מזה נכון. שנית, לא קוראים לעץ "עץ הדעת", קוראים לו "עץ הדעת טוב ורע". נראה שלפני שהם אכלו מעץ הדעת הם לא ידעו להבדיל בין טוב לרע, ועדיין אלוהים שם את העץ בגן. אם תשאל אותי, נראה לי שהוא הכשיל אותם, טמן להם מלכודת.

בקיצור, אגדות ומיתוסים.
אנונימי
כשאלוהים ברא את האדם ואת האישה הוא נתן להם צו! הצו אומר מותר להם לאכול מכל העצים בגן העדן חוץ מהעץ היחיד שהוא עץ הדעת טוב ורע. אדם וחווה אכן ידעו שאסור להם לאכול מן העץ ובכל זאת אכלו ממנו ועברו על צו האלוהים. לכן הוא העניש אותם.
עץ הדעת טוב ורע נותן להם את התעבה המינית, ההבחנה בין טוב לרע ומצפון. העץ הוא באמת עץ פיזי.