3 תשובות
שואל השאלה:
כן גם אני יכולה להעתיק מגוגל לפה, מצאתי את זה וזה לא ככ עוזר...
סיכום בורר:
הקדמה
סיכום בורר הוא סיכום המתייחס לדברי כותב הטקסט בחלקים מתוך הטקסט.
תוכנו של הסיכום מתמקד בנקודות מסוימות שעליהן נדרש המסכם להתייחס במטלת ההבעה.
למשל, מטלת ההבעה היא:
כתוב סיכום, ובו התייחס לתכונות ה.. לשימושים שעושה בו האדם ולאופן התפתחותו במהלך המאה הקודמת.
במטלה 3 רכיבים:
· התייחסות לתכונות
· לשימושים
· לאופן התפתחותו.
כיצד נכתוב סיכום כהלכתו?
שלבי הסיכום:
1. שלב הקריאה
קראו את הטקסט בשלמותו.
2. טרום כתיבה:
א. ענו על השאלות הבאות אשר באמצעותן תוודאו שהבנתם את הטקסט:
1. מה נושא הטקסט?
2. מה נאמר בטקסט על הנושא?
3. מה מטרת / כוונת כותב הטקסט? (ליידע, להסביר תופעה /מקרה, לתאר
תופעה/מקרה, לבקר תופעה/ מקרה וכו' ).
4. מהי הסיבה לכתיבת הטקסט? מה גרם לכותב לכתוב את הטקסט?
5. מה עושה כותב הטקסט כדי להבהיר את כוונותיו / מטרותיו לנמענים? (מביא
דוגמאות, מציג נתונים, משווה בין נתונים, מתאר תופעה וכו' )
3. שלב ההתארגנות לכתיבת הסיכום:
א. קראו שוב את המטלה הנדרשת.
ב. אתרו בטקסט את הפסקות או את המשפטים המתייחסים לרכיבי המטלה (היכן
בטקסט מצוי תיאור 3 פריטי המטלה?).
ג. סמנו את המשפטים ששייכים לכל רכיב.
ד. יצרו משפט מכליל או כותרת תוכן לכל פסקה.
4. שלב הכתיבה
בסיכום חייבים להימצא 3 רכיבי מבנה ( או 2 בלבד )
פתיחה
הפתיחה תכלול 2 משפטים מכלילים:
משפט 1 – ציון פריט אחד מת. הזהות של הטקסט (כותרת הטקסט, המוען, בימה ותאריך).
משפט 2 – מטרת כותב הטקסט.
תוכלו להשתמש בניסוחים הבאים:
(משפט ראשון) נושאו של הטקסט " " שפורסם ב.. הוא..
(משפט שני) כוונת כותב הטקסט היא... ( להשוות, להסביר, לתאר, לשכנע, להציג, ליידע וכו'.
גוף הסיכום- התייחסות לפריטי המטלה
גוף הסיכום יכיל משפט פתיחה מכליל ע"פ המוצע להלן כותב הטקסט מתייחס לנושאים הבאים. העתיקו את רכיבי המטלה: לדוגמה: כותב הטקסט מתייחס לתכונות ה.. לשימושים שעושה בו האדם ולהתפתחותו במאה הקודמת.
§ עתה העתיקו את משפטי המפתח שסימנתם או את הכותרות שניסחתם בשלב ההתארגנות לכתיבה. (שלב ג' ).
§ הרחיבו כל משפט לפסקה תוך התבססות על תוכן הטקסט: הוסיפו פרטים חשובים מתוך הטקסט המתייחסים לרעיון המרכזי של הפסקה.
(במקרה שהכותב מעלה דוגמאות יש לציין את מספר הדוגמאות שמעלה הכותב ואת הנושא המשותף לכולן מבלי לפרט אותן. מוצע הניסוח הבא: כותב הטקסט מציג דוגמאות העוסקות בנושא..)
לשון:
§ השתמשו בתבניות לשוניות המתייחסות לכותב הטקסט: לטענת כותב הטקסט, לדברי כותב הטקסט, כותב הטקסט טוען ש, כותב הטקסט מתייחס ל... וכו')
¡ השתמשו במילות קישור מגוונות (המבטאות קשרים לוגיים שונים: בנוסף לכך, כמו כן, לכן, אבל, וכו' ) בין המשפטים או בין הפסקות.
זכרו:
¡ אין להשתמש ביותר מ- 2 מילות שעבוד / חיבור במשפט אחד!!
¡ מומלץ להשתמש ב- 2 מילות קישור שונות (לפחות) אך לא מעבר לכך.
¡ אם עליכם להשתמש באותו קשר לוגי מספר פעמים, השתמשו במילים נרדפות:
לסיבה ותוצאה: כיוון ש/ מפני ש/כי, לכן, לפיכך
להשוואה: לעומת זאת, בניגוד לכך, בעוד ש
לניגוד: אך, אבל, אולם
להוספה: ו, כמו כן, בנוסף לכך
¡ סימני פיסוק: הקפידו לסיים כל משפט או פסקה בנקודה.
¡ אין להשתמש בציטוטים (יש להשתמש אך ורק בדיבור עקיף ולא ישיר)
¡ אין להביע דעה אישית שלכם, אלא אך ורק את דעתו של כותב הטקסט. לפיכך, אין להשתמש בגוף ראשון (אני/אנחנו) וכן לא בכינויי שייכות של גוף ראשון (שלי/שלנו) או בנטיית מילות היחס בגוף ראשון (לי/ לנו).
סיום:
בסיום הסיכום תופיע מסקנתו הסופית של כותב הטקסט או הצעותיו לפתרונות.
יש או בורר או ממזג ותוך כמה שעות ממש לא תוכלי ללמוד את זה, כבר למדת את זה אני חושבת לא?