15 תשובות
כן זה בריאות החולה וזה לא חטא
כן.
כן כי פיקוח נפש קדם לתורה
צריך לשאול רב, כי תלוי עד כמה הבנאדם חולה ובמה..
תהילה
תלוי בדרגת החולי-בעיקרון יש להם מלא הקלות.
אך רק אם רופא מאשר להם פטור.
אך רק אם רופא מאשר להם פטור.
לא תמיד! צריך ללכת לרופא ירא שמים (לא לחילוני גמור שלא מבין או ערבי) או ללכת לרב שמבין ברפואה ולשאול אותו. לא על כל מחלה ניתן פטור
זה לא חובה לצום.
אבל אנשים חולים לא חייבים לצום, קודם כול הבריאות.
אבל אנשים חולים לא חייבים לצום, קודם כול הבריאות.
לא רק שיש להם פטור, אלה גם אם הם צמים הם עושים עבירה!
יש לשאול רופא אם מותר לצום.. ומי שאסור לו ובכל זאת צם הוא עושה עברה חמורה.
כנל מי ששותה אנטיביוטיקה או כדורים שמצריכים לאכול (והוא כבר בריא לחלוטין) אסור לו לצום!
זה לא שיש להם פטור מצום, יותר מדוייק זה שאסור להם לצום
כי פטור נשמע כאילו אפשר לא לצום ואפשר לצום!
שלא יהיה אי הבנות
כנל נשים בהריון בכל שלב ההריון לא צמות. זו האמת!
יש לשאול רופא אם מותר לצום.. ומי שאסור לו ובכל זאת צם הוא עושה עברה חמורה.
כנל מי ששותה אנטיביוטיקה או כדורים שמצריכים לאכול (והוא כבר בריא לחלוטין) אסור לו לצום!
זה לא שיש להם פטור מצום, יותר מדוייק זה שאסור להם לצום
כי פטור נשמע כאילו אפשר לא לצום ואפשר לצום!
שלא יהיה אי הבנות
כנל נשים בהריון בכל שלב ההריון לא צמות. זו האמת!
ברסלב
צריך לשאול רב. זה תלוי בחולי.
הנה 2 טלפונים של רבנים שיכולים לפסוק לך אם לצום או לא. יש גם אכילה בשיעורים כלומר פחות מ 27 גרם כל 9 דקות אם כך הם יחליטו.
הרב יגאל כהן 0544721684
הרב אלון 0528266666
הנה 2 טלפונים של רבנים שיכולים לפסוק לך אם לצום או לא. יש גם אכילה בשיעורים כלומר פחות מ 27 גרם כל 9 דקות אם כך הם יחליטו.
הרב יגאל כהן 0544721684
הרב אלון 0528266666
זה משתנה מחולה לחולה כי כל חולה במצב אחר, לכן הכי טוב יהיה אם תשאל רב. צום קל!
אתמול שמעתי את השיעור של מרן הרה"ג הרב עובדיה יוסף שליט"א בקשר לצום, והוא אמר שכל אדם אשר סובל מבעיה רפואית כלשהיא אשר עלולה להפריע לצום או לגרום לו נזק בריאותי, צריך לקבל הוראה מהרופא האם מותר לו או אסור לו לצום. זה לא משנה אם הרופא חילוני, דתי, חרדי או אפילו לא יהודי.
עם ההוראה מהרופא צריך אותו אדם לגשת לרב פוסק (ניתן להשתמש בטלפונים שמופיעים בתשובה הקודמת) ולהסביר את מצבו ואת הוראת הרופא. הרב נותן פסק ספציפית לכל אדם בהתייחסות אישית לבעיה שלו.
מאחלת לכולם צום מועיל תוך חשבון נפש וקבלה לעתיד,
גמר חתימה טובה לכל חברי האתר
עם ההוראה מהרופא צריך אותו אדם לגשת לרב פוסק (ניתן להשתמש בטלפונים שמופיעים בתשובה הקודמת) ולהסביר את מצבו ואת הוראת הרופא. הרב נותן פסק ספציפית לכל אדם בהתייחסות אישית לבעיה שלו.
מאחלת לכולם צום מועיל תוך חשבון נפש וקבלה לעתיד,
גמר חתימה טובה לכל חברי האתר
ערב טוב.
אדם שחייב לקחת תרופות ישתה מעט מים לבליעת התרופות אם זקוק הוא למזון עבור התרופות, יאכל כזית, אדם שמצבו הבריאותי לא טוב והוא חייב לשתות כי ללא שתיה מצבו יחמיר מותר לו לשתות כמה לגימות לפי הצורך. יש אנשים שלא מרגישים טוב והצום בריא עבורם.
שנה טובה, בריאות והצלחות בחיים.
אדם שחייב לקחת תרופות ישתה מעט מים לבליעת התרופות אם זקוק הוא למזון עבור התרופות, יאכל כזית, אדם שמצבו הבריאותי לא טוב והוא חייב לשתות כי ללא שתיה מצבו יחמיר מותר לו לשתות כמה לגימות לפי הצורך. יש אנשים שלא מרגישים טוב והצום בריא עבורם.
שנה טובה, בריאות והצלחות בחיים.
רק חולה שיש בו סכנה! לא קצת נזלת! צריך להתיעץ עם רופא אם הצום יכול להזיק, ועם רב. אם אין סכנת מוות צריך לצום ואם מרגישים לאר טוב מותר לשתות קצת ולאכול ממש בצנעה רק כדי לספק לגוף את צרכיו ולא יותר. אסור ממתקים וכדומה, ולא אוכלים כדי לשבוע. ד"א גם נשים בהריון אם הכל תקין חייבות בצום! אלא אם מרגישות שזה עלול לסכן אותן. ופה ההרגשה של האדם קובעת יותר מהרופא. אבל כמובן סכנה ממשית. וזאת ההלכה באופן בדוק. בהצלחה
יום כיפור זה הצום הכי חמור בשונה משאר צומות לכל צום יש את הדינים שלו לך לרופא המשפחה שלך (כן, גם אם הוא חילוני מסתבר שיבין אותך) ותשאל אותו אם אתה יכול לצום!
בס"ד
סימן תריז - דין עוברה ומניקה ויולדת ביום הכיפורים, ובו ד' סעיפים
א. עוברות ומניקות מתענות ומשלימות ביום הכיפורים:
ב. עוברה שהריחה (ופניה משתנים אף על פי שלא אמרה צריכה אני) (רבינו ירוחם נתיב כ''ז) לוחשין לה באזנה שיום הכיפורים הוא אם נתקררה דעתה בזכרון זה מוטב ואם לאו מאכילין אותה עד שתתישב דעתה:
ג. כל אדם שהריח מאכל ונשתנו פניו מסוכן הוא אם לא יתנו לו ממנו ומאכילין אותו ממנו:
ד. יולדת תוך שלשה ימים לא תתענה כלל משלשה עד שבעה אם אמרה צריכה אני מאכילין אותה מכאן ואילך הרי היא ככל אדם וימים אלו אין מונין אותם מעת לעת כגון אם ילדה בשבעה בתשרי בערב אין מאכילין אותה ביום הכיפורים אם לא אמרה צריכה אני אף על פי שלא שלמו לה שלשה ימים עד יום כיפור בערב משום דכיון שנכנס יום רביעי ללידתה מקרי לאחר שלשה:
--------------------------------------------------------------------------------
סימן תריח - דין חולה ביום הכיפורים, ובו י' סעיפים
א. חולה שצריך לאכול אם יש שם רופא בקי אפילו הוא עובד כוכבים שאומר אם לא יאכילו אותו אפשר שיכבד עליו החולי ויסתכן מאכילין אותו על פיו ואין צריך לומר שמא ימות אפילו אם החולה אומר אינו צריך שומעים לרופא ואם החולה אומר צריך אני אפילו מאה רופאים אומרים אינו צריך שומעין לחולה:
ב. רופא אחד אומר צריך ורופא אחד אומר אינו צריך מאכילים אותו. הגה: והוא הדין לשנים כנגד שנים ואפילו קצתן יותר בקיאין מקצתן, כן נראה לי:
ג. ואם החולה ורופא אחד עמו אומרים שאינו צריך ורופא אחר אומר צריך או שהחולה אינו אומר כלום ורופא אחד אומר צריך ושנים אומרים אינו צריך אין מאכילין אותו:
ד. אם שנים אומרים צריך אפילו מאה אומרים אינו צריך ואפילו החולה אומר עמהם שאינו צריך מאכילין אותו מאחר ששנים אומרים צריך. הגה: והוא הדין אם החולה ורופא אחד עמו אומרים צריך אף על פי שמאה רופאים אומרים אינו צריך מאכילין אותו (טור) ולא חיישינן דהחולה אומר צריך משום דמאמין לרופא זה שאומר צריך (בית יוסף בשם מהרי''א):
ה. אם החולה אומר אינו צריך והרופא מסופק מאכילין אותו אבל אם הרופא אומר אינו צריך והחולה אומר איני יודע אין מאכילין אותו:
ו. אם הרופא אומר שאינו מכיר את החולי הרי הוא כאדם דעלמא ואין דבריו מעלין ולא מורידין. הגה: מיהו אם נחלש הרבה עד שנראה לרוב בני אדם שאצלו שהוא מסוכן אם לא יאכל מאכילין אותו (איסור והיתר):
ז. כשמאכילין את העוברות או את החולה מאכילין אותם מעט מעט כדי שלא יצטרף לשיעור הלכך מאכילין אותו כשני שלישי ביצה בינונית וישהו כדי אכילת ארבעה ביצים והשתיה יבדקו בחולה עצמו כמה היא כדי שיסלקנו לצד אחד ויראה כמלא לוגמיו:
ח. וישקוהו פחות מאותו שיעור וישהו בין שתיה לשתיה כדי אכילת ארבעה ביצים ולפחות ישהו בין שתיה לשתיה כדי שיעור שתיית רביעית ואם אמדוהו שאין השיעורים הללו מספיקים לו או שהחולה אומר כן או שנסתפקו בדבר מאכילין ומשקים אותו כל צרכו (מיד):
ט. מי שאחזו בולמוס והוא חולי שבא מחמת רעבון וסימנו שעיניו כהות ואינו יכול לראות מאכילין אותו עד שיאורו עיניו ואם אין שם מאכל של היתר מאכילין אותו מאכל איסור ואם יש כאן שני מיני איסורים אחד חמור מחבירו מאכילין אותו הקל תחלה. הגה: אם צריך לבשר ויש כאן בהמה שצריכין לשוחטה ובשר נבלה מוכנת עיין לעיל סימן שכ''ח סעיף י''ד:
י. חולה שאכל ביום הכיפורים ונתיישב דעתו בענין שיכול לברך צריך להזכיר של יום הכיפורים בברכת המזון שאומר יעלה ויבוא בבונה ירושלים:
כל טוב רפואה שלמה ושנה טובה רפאל
סימן תריז - דין עוברה ומניקה ויולדת ביום הכיפורים, ובו ד' סעיפים
א. עוברות ומניקות מתענות ומשלימות ביום הכיפורים:
ב. עוברה שהריחה (ופניה משתנים אף על פי שלא אמרה צריכה אני) (רבינו ירוחם נתיב כ''ז) לוחשין לה באזנה שיום הכיפורים הוא אם נתקררה דעתה בזכרון זה מוטב ואם לאו מאכילין אותה עד שתתישב דעתה:
ג. כל אדם שהריח מאכל ונשתנו פניו מסוכן הוא אם לא יתנו לו ממנו ומאכילין אותו ממנו:
ד. יולדת תוך שלשה ימים לא תתענה כלל משלשה עד שבעה אם אמרה צריכה אני מאכילין אותה מכאן ואילך הרי היא ככל אדם וימים אלו אין מונין אותם מעת לעת כגון אם ילדה בשבעה בתשרי בערב אין מאכילין אותה ביום הכיפורים אם לא אמרה צריכה אני אף על פי שלא שלמו לה שלשה ימים עד יום כיפור בערב משום דכיון שנכנס יום רביעי ללידתה מקרי לאחר שלשה:
--------------------------------------------------------------------------------
סימן תריח - דין חולה ביום הכיפורים, ובו י' סעיפים
א. חולה שצריך לאכול אם יש שם רופא בקי אפילו הוא עובד כוכבים שאומר אם לא יאכילו אותו אפשר שיכבד עליו החולי ויסתכן מאכילין אותו על פיו ואין צריך לומר שמא ימות אפילו אם החולה אומר אינו צריך שומעים לרופא ואם החולה אומר צריך אני אפילו מאה רופאים אומרים אינו צריך שומעין לחולה:
ב. רופא אחד אומר צריך ורופא אחד אומר אינו צריך מאכילים אותו. הגה: והוא הדין לשנים כנגד שנים ואפילו קצתן יותר בקיאין מקצתן, כן נראה לי:
ג. ואם החולה ורופא אחד עמו אומרים שאינו צריך ורופא אחר אומר צריך או שהחולה אינו אומר כלום ורופא אחד אומר צריך ושנים אומרים אינו צריך אין מאכילין אותו:
ד. אם שנים אומרים צריך אפילו מאה אומרים אינו צריך ואפילו החולה אומר עמהם שאינו צריך מאכילין אותו מאחר ששנים אומרים צריך. הגה: והוא הדין אם החולה ורופא אחד עמו אומרים צריך אף על פי שמאה רופאים אומרים אינו צריך מאכילין אותו (טור) ולא חיישינן דהחולה אומר צריך משום דמאמין לרופא זה שאומר צריך (בית יוסף בשם מהרי''א):
ה. אם החולה אומר אינו צריך והרופא מסופק מאכילין אותו אבל אם הרופא אומר אינו צריך והחולה אומר איני יודע אין מאכילין אותו:
ו. אם הרופא אומר שאינו מכיר את החולי הרי הוא כאדם דעלמא ואין דבריו מעלין ולא מורידין. הגה: מיהו אם נחלש הרבה עד שנראה לרוב בני אדם שאצלו שהוא מסוכן אם לא יאכל מאכילין אותו (איסור והיתר):
ז. כשמאכילין את העוברות או את החולה מאכילין אותם מעט מעט כדי שלא יצטרף לשיעור הלכך מאכילין אותו כשני שלישי ביצה בינונית וישהו כדי אכילת ארבעה ביצים והשתיה יבדקו בחולה עצמו כמה היא כדי שיסלקנו לצד אחד ויראה כמלא לוגמיו:
ח. וישקוהו פחות מאותו שיעור וישהו בין שתיה לשתיה כדי אכילת ארבעה ביצים ולפחות ישהו בין שתיה לשתיה כדי שיעור שתיית רביעית ואם אמדוהו שאין השיעורים הללו מספיקים לו או שהחולה אומר כן או שנסתפקו בדבר מאכילין ומשקים אותו כל צרכו (מיד):
ט. מי שאחזו בולמוס והוא חולי שבא מחמת רעבון וסימנו שעיניו כהות ואינו יכול לראות מאכילין אותו עד שיאורו עיניו ואם אין שם מאכל של היתר מאכילין אותו מאכל איסור ואם יש כאן שני מיני איסורים אחד חמור מחבירו מאכילין אותו הקל תחלה. הגה: אם צריך לבשר ויש כאן בהמה שצריכין לשוחטה ובשר נבלה מוכנת עיין לעיל סימן שכ''ח סעיף י''ד:
י. חולה שאכל ביום הכיפורים ונתיישב דעתו בענין שיכול לברך צריך להזכיר של יום הכיפורים בברכת המזון שאומר יעלה ויבוא בבונה ירושלים:
כל טוב רפואה שלמה ושנה טובה רפאל
באותו הנושא: