3 תשובות
ילידי אוקטובר יכולים לעלות לכיתה א' מבחינת תאריך הלידה.
במידה והוחלט שהילד עדיין אינו מוכן לעלות לכיתה א' (חוסר בשלות), כדאי להשאירו בגן שנה נוספת בכדי שיגיע לבשלות לימודית, רגשית וחברתית (חוסר הבשלות יכול להיות באחד או יותר מתחומים אלו).
אין פה עניין של יתרון לימודי, כי הילד נשאר בגן בגלל שמבחינת הגיל יכולותיו אינן תואמות את יכולות בני גילו.
ילד שיעלה לכיתה א' למרות שאינו בשל לכך - עלול לסבול ולכך עלולה להיות השפעה לכל החיים. הכרתי ילדה (במקרה גם היא היתה ילידת אוקטובר) שהעלו אותה לכיתה א', אך בסיום כיתה א' הוחלט להשאירה שנה נוספת בכיתה א'. זה פחות נעים מהשארות בגן. לעומתה, חברתה, ילידת נובמבר היתה עם בשלות טובה ועלתה בלי בעיות.
אין דבר כזה - בזבוז שנה. לימודים זו לא תחרות ריצה שחשוב להגיע במקום הראשון. הרבה יותר חשוב לעבור את המסלול היטב ובלי נזקים נפשיים וחברתיים. לכן, גם אם התפקוד השכלי ממוצע אך, התפקודים האחרים אינם בשלים עדיין - חשוב לאפשר לכל התיפקודים להגיע לרמה המתאימה.
דבר נוסף - חשוב להסביר לילד בזהירות מדוע אינו עולה לכיתה א'.
ומעבר לנאמר כל מקרה לגופו. ממליצה לקבל חוות דעת אישי לפי היועצת הפדגוגית של הגן וגם להקשיב לאינטואיציה שלך באם.
מעבר לתפקוד השכלי, יש גם עניין של מוכנות רגשית.
ומעל לכל זה - לא מדובר ב"בזבוז של שנה", במידה והילד אינו מתאים לחווית הלימודים, הפער שיצטבר לימודית ונפשית עלול להשפיע גם על השנים הבאות ובכלל.

כמי שנולדה בדצמבר, נשארה שנה בגן ו"בזבזה" אח"כ עוד שנים - שנת שירות טרום גיוס לצבא, שנת לימודים שאינה קשורה לתואר בו בחרתי בסופו של דבר ולאחריו שנת הפסקה לצורך טיול במזרח לפני שהתחלתי ללמוד שוב, אני יכולה לומר שאיני מתחרטת על כך, למרות שהתחלתי את הלימודים האקדמיים מאוחר יחסית.
אני זוכרת את המבחנים בבירור, מה דרשו שאעשה, מה שאלו ואיך ועניתי ואפילו את הציורים שבחרתי לצייר ואת ההסברים להם, זו הייתה התמודדות לא פשוטה מבחינתיף הרגשתי שאני צריכה לעמוד באיזשהן ציפייות ולשמח את אמא, ויותר מהכל, אני זוכרת את אמא שואלת מה אני מעדיפה ואת ההקלה שבאה בעקבות השאלה, בחרתי להישאר כי המחשבה על כיתה א' העלתה בי לחץ נוראי, והרגשתי שעוד לא מיציתי את המשחקים והגנים למרות שהמבחנים העידו שמבחינה שכלית אני יכולה בהחלט להתאים.
בכיתה א הייתי הגדולה בכיתה וזה ללא ספק תרם לביטחון העצמי שלי ולהתמודדות עם הלימודים, התלמידים והמורים גם בכיתה א.
מה שכן, בשנים שאח"כ הרגשתי פער התפתחותי לא פעם, אבל זה כבר עניין של מבנה אישיותי ולא השנתון הוא שעשה את ההבדל.