8 תשובות
אני:)
אנונימי
מה את צריכה לדעת?
עדיף לישמוע מפי רבנים גדולים שיודעים כל מקור מהתורה ולא סתם מבני נוער שאולי יודעים אבל זה לא טוב בשביל להקנות את כל הערכים בצורה טובה וחיובית לעומת רב גדול ומבין.
אני מבינה קצת בזה, אבל את יכולה להכנס לאור לנוער ולבקש דרכים וכל זה, בהצחלה לך
אני ממליצה לך לפנות למקום שיש בו אנשים מבוגרים שמבינים בזה (כמו 'ערכים', אתר אור לנוער וכאלה)
כל הכבוד ובהצלחה:)
כל הכבוד ובהצלחה:)
הדבר הכי חשוב הוא שתתקדמי לאט לאט ובלי לחץ
אני דתייה (:
אני יודעת קצת:p
אשמח לעזור..
אני יודעת קצת:p
אשמח לעזור..
אני חזרתי בתשובה...
את יכולה לשאול, היתה פה כבר שאלה באתר אז אני מעתיקה אתהתשובה..
מתחילים
משמירת
שבת
תמיד
תמיד
תזכרי
שבת
זה
הסמל
שאת יהודיה, את מבינה? תדמייני חנות שיש לה שלט אלקטרוני, עם תאורה. כשהשלט דלוק, החנות פתוחה. ככשהוא מכובה, החנות סגורה- אבל אם מרידים את השלט מה זה אומר?
שבעל החנות פשט את הרגל!
כך גם השבת, השבת היא הסמל של היהודי, כשיהודי לא שומר שבת- זה כאילו הוא הוריד את השלט!
אז תתחילי משבת.
אל תתחילי בהדרגה, את רק תסתבכי. הכל בבת אחת. תקבעי לעצמך עובדה:
"אני שומרת שבת". תדליקי נרות, ותברכי אחרי ההדלקה:
"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של שבת קודש".
לא לאמר את שם ד'.
כל הכבוד לך אבל!
את ממש צדיקה!
אל תפחדי משנוי אורך חיים...
הינה, עוד מצווה קטנה:
אסור ללבוש בגדים הפוך, עם התפרים כלפי חוץ, אומנם רובנו מקפיחדים על זה... אבל אם, בזמן, שאת מתלבשת, את חושבת על העובדה שאת עושה מצווה, מה שנקרא "מכוונת למצווה" - יש לך שכר הרבה הרבה הרבה יותר גדול.
הינה עוד דבר: כשאת קמה בבוקר ברגע שאת פותחת עיניים, תגידי:
"מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך".
ואז קומי, ותלכי לטול ידיים.
לטול ידיים זה לקחת נטלה, שזה בעצם ספל, כוס (לא כל כןס מתאימה, אסור להשתמש בכוסות שבורות, או כאלו עם פיה קטנה וצורות מוזרות, אם יש בא חריץ אסור) להחזיק את הכוס ביד ימין, לפתוח את הברז ביד שמאל, לחכות שהיא תתמלא. לסגור את הברז, להעביר את הכוס מיד ימין, ליד שמאל, ואז בעזרת יד שמאל לשפוך על יד ימין. ואז להעביר אותה ליד ימין, ובעזרת יד ימין לשפוך על יד שמאל. וככה 6 פעמים- כל יד שלוש פעמים. תזכרי את הסדר, קודם שופכים עם ימין, אע"פ שממלאים עם ימין, ןאז שופכים על שמאל.
ואז מנברכים:
"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על נטילת ידיים".
לפני השינה- תאמרי קריאת שמע שעל המיטה. תחפשי את זה בסדור, סדור זה ספר תפילות, תחפשי "קריאת שמע שעל המיטה" או "קריאת שמע" בהקדמה, ותקראי לפי ההוראות (האותיות ג"פ פרושן ג' פעמים, שזה 3 פעמים).
עוד מצווה- הדלקת נרות שבת. כשהשבת נכנסת, תדליקי נרות, ותברכי:
"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר של שבת קודש".
קודם מדליקים, ורק אח"כ מברכים.
מצווה נוספת- אסור לאמר,"אלוה--------------------------------------ים" צריך לאמר "אלוקים" וגם אסור לאמר אד------ ויהו----- (את יודעת את ההמשך) בקצור, אסור לאמר את שם השם- אלא אם כן את מברכת מתפללת, או אומרת פסוק שלם.
עדיף לא לכתוב את שם ד', כי אם תכתבי תצטרכי לשים את זה בגניזה- פח מיוחד לנייר שיש עליו דברי קודש.
תקשיבי יותר בשעורי תורה...
ויש דבר שנקרא "ברכה ראשונה"= שמברכים אותה לפני אכילה.
יש מספר סוגי ברכות, זוכרים אותן בעזרת סימנים:
המג"ע א"ש.
ה- המוציא. ברכת "המוציא לחם מן הארץ" מברכים אותה לפני אכילת לחם ולחמניות, יש לטול ידיים, אבל פעמיים, ולא 6 פעמים כמו בבוקר. לברך "על נטילת ידיים" כמו בבוקר,, ואז ללברך את הברכה- "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם המוציא לחם מן הארץ" כשאת מחזיקה את הלחם בעשר אצבעות.
מ- מזונות. ברכת "בורא מיני מזונות" ברכה שמברכים על כך מזון שיש בו אחד מחמשת מיני דגן, והוא לא לחם. לדוגמא עוגות, עוגיות, בסקוויטים, וופלים ועוד. כוסמת, וכן הלאה. מחזיקים את המזון ביד ימין, (או בכף כפית חח) ומברכים:"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא מיני מזונות".
ג- גפן. מברכים על הגפן, לפני שתיית יין מברכים: "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא פרי הגפן". מחזיקים את הכוס ביד ימין.
ע- עץ. ברכת "בורא פרי העץ" מברכים על פרות, לפני אכילת פרות, מחזיקים את הפרי ביד ימין, ומברכים "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא פרי העץ"
אני צריכה ללכת, אח"כ אכתוב בלי נדר בע"ה אי"ה.
הינה ההמשך של המג"ע א"ש-
א- אדמה, ברכת "בורא פרי האדמה"- מברכים על ירקות, ועל דברים שגדלים על השיח. בננה ותותים לדוגמא. מברכים " ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא פרי האדמה".
ש- שהכל. ברכת "שהכל נהיה בדברו"- כל דבר שלא מתאים להגדרות הקודמות, מגיע לכאן, שזה בעצם בשר, ביצים, דגים, חלב, מאכלי חלבף יוגורטים, מים ושתיה.
הלכות נוספות בנושא האכילה:
א. אם יש לך לחם, את מברכת רק על הלחם ועל שאר הדברים לא צריך לברך.
ב. כשאת מברכת על כמה דברים, יש סדר מסויים. אם יש לך עוגה וחלב, קודם את מברכת על העוגה, כי ברכת מזונות היא לפני ברכת שהכל במג"ע א"ש.
ג. על פרות משבעת המינים מברכים לפני פרות רגילים.
ד. אם ברכת שהכל על חלב, את לא צריכה לברך שוב פעם על יוגורט.
ה. יש לברך ברכה אחרונה תוך 72 דקות, אם אכלת פחות מכזית אין צורך בברכה אחרונה. כזית-27 גרם. או כביצה, אני לאממש זוכרת... בכל מקרה עדיף כמעט תמיד לברך, אלא אם כן זה פחות מחצי כוס מים- ככה למדו אותי כדאי לא להסתבך וככה אני עושה חח.
ו. ברכה אחרונה היא ארוכה יותר, אני לא יודעת עם תרצי- עמוד אחד או 2 ף חוץ מברכת "נפשות" שמברכים אותה לאחר אכילת דברים שברכת עליהם "אדמה" "העץ" ו"שהכל" חוץ משבעת המינים, הברכה קצרה, זכרי אותה בעל פה והיא: "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא נפשות רבות וחסרונן על כל החיות בהם נפש כל חי ברוך חי העולמים"
ז. אם שכחת לברך, והאוכל עדיין בפה שלך- תוציאי מהפה ותברכי. אם אין אפשרות להוציא מהפה בגלל גועל, תזיזי לצד בתוך הפה ותברכי. אם אין לך אפשרות כזאת, תאכלי ואז מייד תברכי.
עכשיו הלכות שרותים...
א. אסור לחשוב דברי תורה בשרותים.
ב. כשיוצאים מהשרותים נוטלים ידיים, 6 כמו בבוקר, אבל בלי ברכה.
ג. כשיוצאים מהשרותים אומרים "אשר יצר", ואם שכחת- תוך חצי שעה מותר להגיד.
ברכת "אשר יצר" היא:
"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם אשר יצר את האדם בחכמה וברא בו נקבים נקבים חלולים חלולים גלוי וידוע לפני כסא כבודך שאם יפתח אחד מהם או יסתם אחד מהם אי אפשר להתקיים ולעמוד לפניך אפילו שעה אחת ברוך אתה ד' רופא כל בשר ומפליא לעשות".
ד. בבוקר נכנסים ויוצרים הרבה מהשרותים, ולא צריך להגיד, ואחרי זה אומרים בתפילה. מכיוון שאת לא מתפללת, פשוט אחרי שסיימת את כל הכנות הבוקר, תאמרי...
ה. אם את נכנסת לשרותים ואת מתכננת להכנס שנית תוך זמן קצר, לא צריך להגיד "אשר יצר".
מתי נוטלים ידיים?
א. בבוקר- אמרתי.
ב. כשיוצאים מהשרותים- אמרתי.
ג. לפני אכילת לחם- אמרתי.
ד. אחרי גזיזת צפורניים.
ה. אחרי שנוגעים באיברים המכוסים.
ו. ביציאה מבית קברות.
ודבר נוסף שכדאי לך להפקיד- הלכות צניעות. זה דבר מאוד חשוב, והמון נכשלים בזה. אומנם צריך להיות הכל ארוך, אבל קצת עדיף על כלום - לכי רק במכנסים (ולא טיץ) שעוברים את הברך, ובחולצות עם שרולים כשהן לא פתוחות מקדימה... בלי גופיות. הינה, רואה? בסיס, לא יותר מידי.
הלכות לשון הרע- אסור דבר לשון הרע. לשון הרע זה לרכל, אבל לא רכולים כמו "ואי ואי היא רעה" יש מספר אסורים:
א. אסור רכילות. אסור להגיד על מישהו מאחורי הגב שלו דברים טובים או ניטרליים. אפילו לאמר "היא קבלה 100 מבחן" אסור.
ב. אסור לשון הרע- אסור לאמר דברים רעים אמיתים.
ג. אסור הוצאת שם רע- אסור לאמר דברים רעים שקריים.
מותר לאמר אם לדוגמא את אומרת לאמא שאחותך מציקה לך, רק בתנאי שאת אומרת באמת לטובת אחותך, ולא כי את רוצה להציק לה ולעצבן אותה, בשקט, ובלי לבייש את אחותך- וכן הלאה. במצבים אלו- מותר. אם את לא מכירה את האדם, לדוגמא את מספרת למישהי מסטיפס על בנות כיתתך ללא הזכרת שמות, זה מותר, כי הוא לא מכיר אותם.
"כל המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא" אסור להעליב אף אחד! אף אחד! אפילו בצחוק. ברור? אסור להעליב ברבים או כשהצבור יודע את פרטייו שמו וכן הלאה. "ברבים" זה גם מול אדם אחד.. צריך מאוד להזהר בזה.
לדוגמא, ידעת, שקודם נועלים נעל ימין, אח"כ נעל שמאל, ואז קושרם את שמאל, ומיד אלחר מכן קושרים את ימין?
תנסי להקפיד על זה...
בשבת אסור:
להדליק אש- לכן אסור חשמל. חשמל זה הדלקת אש.
עולים במדרגות (או במעלית שבת).
לא מדליקים אור בשבת, לא רואים טלויזיה וכו'.
אסור:
לתפור, לרקום, לפתוח רקמה או תפירה, לנגן, לכתוב, לצייר, למחוק, לרכוב על אופנים (מותר תלת אופן), לקטוף, ולמיין, ולקפל לפי קפולים, לקרוע. אסר למדוד דברים.
ישדבר שנקרא "מוקצה" מוקצה זה דבר שאסור לגעת או או להזיז אותו בשבת.\
מה ההגדרה של מוקצה?
כל דבר שמשמש לחלול שבת.
לדוגמא מכשירי כתיבה הם מוקצה.
כי הם משמשים לחלול שבת (מחק, מחיקה, עט כתיבה, סרגל למדידה כן הלאה).
או מכוניות, הן ג ם מוקצה.
או מקלפה (אסור לקלף)
מתי מותר לקלף? לצורך אכילה מותר, ואיך לזסרוק את הקליפות? לשים בצלחת, ובעזרתה לזרוק לפח.
לא מסתרקים ולא מתאפרים ולא עושים צמות.
ולא מפרקים צמות.
יש אפור מיוחד של שבת, להסתרק אסור כי אסור לטלוש שערות...
ואסור לצחצח שניים, משתמשים במי פה.
אם אבא או אמא אומרים לך לעשת עבירה מסויימת, אסור לשמוע להם!
לאחר אכילת לחם מברכים ברכת המזון (תמצאי בסדר) ולאחר אכילת פרות משבעת המינים, יין או מזונות מברכים "מעין שלוש" לפי ההנחיות.
בנים מתפללים 3 פעמים ביום ובנות פעם אחת ואפשר יתר.
צניעות-
אסור לגעת בבנים, שרוול שמכסה את המרפק בכל מצב, בטן גב וכתפיים מכוסים, חצאית לא צמודה שעוברת את הברך גם בישיבה, גרביון או מכנס או טיץ מתחת לחצאית, חולצה לא צמודה, מותר שיראו צואר אבל לא מתחת לצואר. תראי את 2 העצמות הבולטות בצואר- עד שם מותר. אסור בגד אדום או בגדים בולטים מידי.
איך מתפללים שחרית?
תתחילי מקצת ותעברי להרבה...
אני כותבת לך תפילת שחרית (וברכות השחר) מינימלית (מה שאני מתפללת) אבל את יכולה להתחיל במעט פחות ולהשתדל יותר עם הזמן, כי האורך בהתחלה מתסכל (בגלל שאת לא רגילה למילים):
אחרי ה"מודה אני" נוטלים ידיים ואומרים "ראשית חכמה" (תמצאי בסדור, מייד אחרי המודה אני) ואז מברכים על נטילת ידיים.
אח"כ מברכים "אשר יצר" ו"אלוקי נשמה" (תמצאי בעמודים הראשונים בסדור), ואז את ברכת התורה ו"הערב נא", אח"כ "אדון עולם" ו"יגדל אלוקים חי..." והברכות (מברכת הנותן לשכווי, עד עפעפי תנומה, הכל- בנות לא מברכות "שלא עשני אישה" ובמקום זה מברכים "ברוך שעשני כרצונו"), אח"כ "ברוך שאמר" ומיד אחריו יש "מזמור לתורה" "ברוך שאמר" והברכות זה בעמידה. אח"כ...
טוב בקצור זה בפרטי,...
את יכולה לשאול, היתה פה כבר שאלה באתר אז אני מעתיקה אתהתשובה..
מתחילים
משמירת
שבת
תמיד
תמיד
תזכרי
שבת
זה
הסמל
שאת יהודיה, את מבינה? תדמייני חנות שיש לה שלט אלקטרוני, עם תאורה. כשהשלט דלוק, החנות פתוחה. ככשהוא מכובה, החנות סגורה- אבל אם מרידים את השלט מה זה אומר?
שבעל החנות פשט את הרגל!
כך גם השבת, השבת היא הסמל של היהודי, כשיהודי לא שומר שבת- זה כאילו הוא הוריד את השלט!
אז תתחילי משבת.
אל תתחילי בהדרגה, את רק תסתבכי. הכל בבת אחת. תקבעי לעצמך עובדה:
"אני שומרת שבת". תדליקי נרות, ותברכי אחרי ההדלקה:
"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של שבת קודש".
לא לאמר את שם ד'.
כל הכבוד לך אבל!
את ממש צדיקה!
אל תפחדי משנוי אורך חיים...
הינה, עוד מצווה קטנה:
אסור ללבוש בגדים הפוך, עם התפרים כלפי חוץ, אומנם רובנו מקפיחדים על זה... אבל אם, בזמן, שאת מתלבשת, את חושבת על העובדה שאת עושה מצווה, מה שנקרא "מכוונת למצווה" - יש לך שכר הרבה הרבה הרבה יותר גדול.
הינה עוד דבר: כשאת קמה בבוקר ברגע שאת פותחת עיניים, תגידי:
"מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך".
ואז קומי, ותלכי לטול ידיים.
לטול ידיים זה לקחת נטלה, שזה בעצם ספל, כוס (לא כל כןס מתאימה, אסור להשתמש בכוסות שבורות, או כאלו עם פיה קטנה וצורות מוזרות, אם יש בא חריץ אסור) להחזיק את הכוס ביד ימין, לפתוח את הברז ביד שמאל, לחכות שהיא תתמלא. לסגור את הברז, להעביר את הכוס מיד ימין, ליד שמאל, ואז בעזרת יד שמאל לשפוך על יד ימין. ואז להעביר אותה ליד ימין, ובעזרת יד ימין לשפוך על יד שמאל. וככה 6 פעמים- כל יד שלוש פעמים. תזכרי את הסדר, קודם שופכים עם ימין, אע"פ שממלאים עם ימין, ןאז שופכים על שמאל.
ואז מנברכים:
"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על נטילת ידיים".
לפני השינה- תאמרי קריאת שמע שעל המיטה. תחפשי את זה בסדור, סדור זה ספר תפילות, תחפשי "קריאת שמע שעל המיטה" או "קריאת שמע" בהקדמה, ותקראי לפי ההוראות (האותיות ג"פ פרושן ג' פעמים, שזה 3 פעמים).
עוד מצווה- הדלקת נרות שבת. כשהשבת נכנסת, תדליקי נרות, ותברכי:
"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר של שבת קודש".
קודם מדליקים, ורק אח"כ מברכים.
מצווה נוספת- אסור לאמר,"אלוה--------------------------------------ים" צריך לאמר "אלוקים" וגם אסור לאמר אד------ ויהו----- (את יודעת את ההמשך) בקצור, אסור לאמר את שם השם- אלא אם כן את מברכת מתפללת, או אומרת פסוק שלם.
עדיף לא לכתוב את שם ד', כי אם תכתבי תצטרכי לשים את זה בגניזה- פח מיוחד לנייר שיש עליו דברי קודש.
תקשיבי יותר בשעורי תורה...
ויש דבר שנקרא "ברכה ראשונה"= שמברכים אותה לפני אכילה.
יש מספר סוגי ברכות, זוכרים אותן בעזרת סימנים:
המג"ע א"ש.
ה- המוציא. ברכת "המוציא לחם מן הארץ" מברכים אותה לפני אכילת לחם ולחמניות, יש לטול ידיים, אבל פעמיים, ולא 6 פעמים כמו בבוקר. לברך "על נטילת ידיים" כמו בבוקר,, ואז ללברך את הברכה- "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם המוציא לחם מן הארץ" כשאת מחזיקה את הלחם בעשר אצבעות.
מ- מזונות. ברכת "בורא מיני מזונות" ברכה שמברכים על כך מזון שיש בו אחד מחמשת מיני דגן, והוא לא לחם. לדוגמא עוגות, עוגיות, בסקוויטים, וופלים ועוד. כוסמת, וכן הלאה. מחזיקים את המזון ביד ימין, (או בכף כפית חח) ומברכים:"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא מיני מזונות".
ג- גפן. מברכים על הגפן, לפני שתיית יין מברכים: "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא פרי הגפן". מחזיקים את הכוס ביד ימין.
ע- עץ. ברכת "בורא פרי העץ" מברכים על פרות, לפני אכילת פרות, מחזיקים את הפרי ביד ימין, ומברכים "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא פרי העץ"
אני צריכה ללכת, אח"כ אכתוב בלי נדר בע"ה אי"ה.
הינה ההמשך של המג"ע א"ש-
א- אדמה, ברכת "בורא פרי האדמה"- מברכים על ירקות, ועל דברים שגדלים על השיח. בננה ותותים לדוגמא. מברכים " ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא פרי האדמה".
ש- שהכל. ברכת "שהכל נהיה בדברו"- כל דבר שלא מתאים להגדרות הקודמות, מגיע לכאן, שזה בעצם בשר, ביצים, דגים, חלב, מאכלי חלבף יוגורטים, מים ושתיה.
הלכות נוספות בנושא האכילה:
א. אם יש לך לחם, את מברכת רק על הלחם ועל שאר הדברים לא צריך לברך.
ב. כשאת מברכת על כמה דברים, יש סדר מסויים. אם יש לך עוגה וחלב, קודם את מברכת על העוגה, כי ברכת מזונות היא לפני ברכת שהכל במג"ע א"ש.
ג. על פרות משבעת המינים מברכים לפני פרות רגילים.
ד. אם ברכת שהכל על חלב, את לא צריכה לברך שוב פעם על יוגורט.
ה. יש לברך ברכה אחרונה תוך 72 דקות, אם אכלת פחות מכזית אין צורך בברכה אחרונה. כזית-27 גרם. או כביצה, אני לאממש זוכרת... בכל מקרה עדיף כמעט תמיד לברך, אלא אם כן זה פחות מחצי כוס מים- ככה למדו אותי כדאי לא להסתבך וככה אני עושה חח.
ו. ברכה אחרונה היא ארוכה יותר, אני לא יודעת עם תרצי- עמוד אחד או 2 ף חוץ מברכת "נפשות" שמברכים אותה לאחר אכילת דברים שברכת עליהם "אדמה" "העץ" ו"שהכל" חוץ משבעת המינים, הברכה קצרה, זכרי אותה בעל פה והיא: "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם בורא נפשות רבות וחסרונן על כל החיות בהם נפש כל חי ברוך חי העולמים"
ז. אם שכחת לברך, והאוכל עדיין בפה שלך- תוציאי מהפה ותברכי. אם אין אפשרות להוציא מהפה בגלל גועל, תזיזי לצד בתוך הפה ותברכי. אם אין לך אפשרות כזאת, תאכלי ואז מייד תברכי.
עכשיו הלכות שרותים...
א. אסור לחשוב דברי תורה בשרותים.
ב. כשיוצאים מהשרותים נוטלים ידיים, 6 כמו בבוקר, אבל בלי ברכה.
ג. כשיוצאים מהשרותים אומרים "אשר יצר", ואם שכחת- תוך חצי שעה מותר להגיד.
ברכת "אשר יצר" היא:
"ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם אשר יצר את האדם בחכמה וברא בו נקבים נקבים חלולים חלולים גלוי וידוע לפני כסא כבודך שאם יפתח אחד מהם או יסתם אחד מהם אי אפשר להתקיים ולעמוד לפניך אפילו שעה אחת ברוך אתה ד' רופא כל בשר ומפליא לעשות".
ד. בבוקר נכנסים ויוצרים הרבה מהשרותים, ולא צריך להגיד, ואחרי זה אומרים בתפילה. מכיוון שאת לא מתפללת, פשוט אחרי שסיימת את כל הכנות הבוקר, תאמרי...
ה. אם את נכנסת לשרותים ואת מתכננת להכנס שנית תוך זמן קצר, לא צריך להגיד "אשר יצר".
מתי נוטלים ידיים?
א. בבוקר- אמרתי.
ב. כשיוצאים מהשרותים- אמרתי.
ג. לפני אכילת לחם- אמרתי.
ד. אחרי גזיזת צפורניים.
ה. אחרי שנוגעים באיברים המכוסים.
ו. ביציאה מבית קברות.
ודבר נוסף שכדאי לך להפקיד- הלכות צניעות. זה דבר מאוד חשוב, והמון נכשלים בזה. אומנם צריך להיות הכל ארוך, אבל קצת עדיף על כלום - לכי רק במכנסים (ולא טיץ) שעוברים את הברך, ובחולצות עם שרולים כשהן לא פתוחות מקדימה... בלי גופיות. הינה, רואה? בסיס, לא יותר מידי.
הלכות לשון הרע- אסור דבר לשון הרע. לשון הרע זה לרכל, אבל לא רכולים כמו "ואי ואי היא רעה" יש מספר אסורים:
א. אסור רכילות. אסור להגיד על מישהו מאחורי הגב שלו דברים טובים או ניטרליים. אפילו לאמר "היא קבלה 100 מבחן" אסור.
ב. אסור לשון הרע- אסור לאמר דברים רעים אמיתים.
ג. אסור הוצאת שם רע- אסור לאמר דברים רעים שקריים.
מותר לאמר אם לדוגמא את אומרת לאמא שאחותך מציקה לך, רק בתנאי שאת אומרת באמת לטובת אחותך, ולא כי את רוצה להציק לה ולעצבן אותה, בשקט, ובלי לבייש את אחותך- וכן הלאה. במצבים אלו- מותר. אם את לא מכירה את האדם, לדוגמא את מספרת למישהי מסטיפס על בנות כיתתך ללא הזכרת שמות, זה מותר, כי הוא לא מכיר אותם.
"כל המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא" אסור להעליב אף אחד! אף אחד! אפילו בצחוק. ברור? אסור להעליב ברבים או כשהצבור יודע את פרטייו שמו וכן הלאה. "ברבים" זה גם מול אדם אחד.. צריך מאוד להזהר בזה.
לדוגמא, ידעת, שקודם נועלים נעל ימין, אח"כ נעל שמאל, ואז קושרם את שמאל, ומיד אלחר מכן קושרים את ימין?
תנסי להקפיד על זה...
בשבת אסור:
להדליק אש- לכן אסור חשמל. חשמל זה הדלקת אש.
עולים במדרגות (או במעלית שבת).
לא מדליקים אור בשבת, לא רואים טלויזיה וכו'.
אסור:
לתפור, לרקום, לפתוח רקמה או תפירה, לנגן, לכתוב, לצייר, למחוק, לרכוב על אופנים (מותר תלת אופן), לקטוף, ולמיין, ולקפל לפי קפולים, לקרוע. אסר למדוד דברים.
ישדבר שנקרא "מוקצה" מוקצה זה דבר שאסור לגעת או או להזיז אותו בשבת.\
מה ההגדרה של מוקצה?
כל דבר שמשמש לחלול שבת.
לדוגמא מכשירי כתיבה הם מוקצה.
כי הם משמשים לחלול שבת (מחק, מחיקה, עט כתיבה, סרגל למדידה כן הלאה).
או מכוניות, הן ג ם מוקצה.
או מקלפה (אסור לקלף)
מתי מותר לקלף? לצורך אכילה מותר, ואיך לזסרוק את הקליפות? לשים בצלחת, ובעזרתה לזרוק לפח.
לא מסתרקים ולא מתאפרים ולא עושים צמות.
ולא מפרקים צמות.
יש אפור מיוחד של שבת, להסתרק אסור כי אסור לטלוש שערות...
ואסור לצחצח שניים, משתמשים במי פה.
אם אבא או אמא אומרים לך לעשת עבירה מסויימת, אסור לשמוע להם!
לאחר אכילת לחם מברכים ברכת המזון (תמצאי בסדר) ולאחר אכילת פרות משבעת המינים, יין או מזונות מברכים "מעין שלוש" לפי ההנחיות.
בנים מתפללים 3 פעמים ביום ובנות פעם אחת ואפשר יתר.
צניעות-
אסור לגעת בבנים, שרוול שמכסה את המרפק בכל מצב, בטן גב וכתפיים מכוסים, חצאית לא צמודה שעוברת את הברך גם בישיבה, גרביון או מכנס או טיץ מתחת לחצאית, חולצה לא צמודה, מותר שיראו צואר אבל לא מתחת לצואר. תראי את 2 העצמות הבולטות בצואר- עד שם מותר. אסור בגד אדום או בגדים בולטים מידי.
איך מתפללים שחרית?
תתחילי מקצת ותעברי להרבה...
אני כותבת לך תפילת שחרית (וברכות השחר) מינימלית (מה שאני מתפללת) אבל את יכולה להתחיל במעט פחות ולהשתדל יותר עם הזמן, כי האורך בהתחלה מתסכל (בגלל שאת לא רגילה למילים):
אחרי ה"מודה אני" נוטלים ידיים ואומרים "ראשית חכמה" (תמצאי בסדור, מייד אחרי המודה אני) ואז מברכים על נטילת ידיים.
אח"כ מברכים "אשר יצר" ו"אלוקי נשמה" (תמצאי בעמודים הראשונים בסדור), ואז את ברכת התורה ו"הערב נא", אח"כ "אדון עולם" ו"יגדל אלוקים חי..." והברכות (מברכת הנותן לשכווי, עד עפעפי תנומה, הכל- בנות לא מברכות "שלא עשני אישה" ובמקום זה מברכים "ברוך שעשני כרצונו"), אח"כ "ברוך שאמר" ומיד אחריו יש "מזמור לתורה" "ברוך שאמר" והברכות זה בעמידה. אח"כ...
טוב בקצור זה בפרטי,...