40 תשובות
עם אלה שהוא בחר להציל אותם ובכללי שם אלוקים זה בדיוק שם של מידת הדין והיה צריך לעשות דין
אלוהים גרם לזה . אי אפשר לדעת חשבונות שמיים
אני לא דתיה אבל אני יודעת שהכל כל מה שקורה מקרב אותנו למשיח
אממ מה הקשר אלוקים למיטב ידיעתי חמאס עשה את זה או הנאצים בשואה
זו למעשה 'קושית הרוע' בתיאולוגיה. לא משהו חדש, למעשה זו השאלה התיאולוגית הכי קדומה במקורות האנושות.

הבעיה היא שאתה הגדרת לעצמך מה זה רע, ובגלל שאנשי חווים את הרע (כפי שאתה מגדיר אותו) ואפילו לאחר שהם מאמינים, אתה בטוח שהקב"ה רע.

מאחר ואנו סוברים שיש בורא שהוא טוב מוחלט, אזי ממילא רצונו הוא טוב מוחלט, לא מצד שזה יגרום לטוב להגיע לעתיד (סבל בעבור טוב עתידי), אלא שעצם המעשה הוא טוב מוחלט, מחמת שאם הוא נעשה, הוא רצון ה', ואם הוא רצון ה' הוא טוב מוחלט בהגדרה.
כלומר אותו אחד שמת, שסבל, שהתייסר, כל סבל וסבל שנעשה לו, מחמת שהוא נעשה, הרי שהוא היה רצון ה', מחמת שאין דבר אשר נעשה בעולם בניגוד לרצונו יתברך, ואם הוא רצון ה', הרי שזה בהגדרה טוב גמור (ובאמרי הגדרה, כוונתי למשמעות 'הגדרה' במתמטיקה, שזו ההגדרה במובן הכי טיאוטולוגי שקיים).

זה שאנחנו לא רוצים בטוב הזה, יהיה מה שיהיה, ייסורים, מוות, כאב, דחקים, לחצים, גהינום וכו', זו בעיה שלנו שאנחנו לא רוצים בטוב הזה, אבל ההגדרה שלנו לטוב היא סובייקטיבית ולא מחייבת את הבורא. לאחר שהוא זה שברא את ה'משחק', הוא גם קבע את 'כללי המשחק', ובין הכללים קיים הכלל שרק הוא יתברך קובע את הערכים, ואם יש לנו בעיה עם הערכים שהוא קבע, זה אנושי, אין טענה כלפינו שאנחנו לא משיגים בשכל איך זה נכלל במושג 'טוב', אבל מה שאין לנו הבנה בזה, לא משנה את המציאות שזה טוב גמור מעצם היותו המציאות, שהיא רצון ה', מכוח שאין אפשרות לשום דבר להיעשות בניגוד לרצונו.

דעת בני האדם לגבי טוב ורע למעשה חסרת משמעות בדיונים על הבורא. [ואגב- זה נכון בדיונים על כל אדם שפעל מתוך אידיאולוגיה, ואפילו על היטלר עצמו (במידה והוא באמת פעל מאידיאלוגיה ולא מאינטרסים חסרי אידיאלוגיה), כי הסובייטיביות של בני אדם לטוב ורע למעשה חסרת משמעות, אלא אם נתייחס לרלטיביזם, אבל למעשה זה פשוט סובייקטיביזם במילים מכובסות].
עדיין היה פה
אם כמה שכואב להגיד, כנראה חטאנו והיה צריך להעניש אותנו.
כעם(!) אני לא נכנסת לסוגיה של למה לתינוק הזה ולסבא הזה הגיע שרצחו אותו הוא לא עשה כלום
איפה אתה היית בשואה?
יש לי שאלה שואל השאלה.תענה לי.

סליחה על הגסות.

הגללים של הפרה ושל העז הם לא אותו גודל,של הפרה גדולים,ושל העז קטנים. אתה יודע למה ?
^כי החיות בגדלים שונים והן אוכלות כמויות שונות של מזון
יש לי שאלה כל היהודים שמתו הם לא בנים של אלוהים? את חושבת שלא כואב לו?
איפה שהוא היה שברא את כל העולם הזה ואת כולנו
מסקנה: לא להסתכל רק על הרע ועל המוות, כי זה גם חלק מהחיים. וזה לא מעיד על הבורא בשום צורה.
זאת לא התשובה.יש תשובה אחרת.

אבל מה שאני בא להגיד לשואל השאלה,אתה לא יודע למה הגללים של הפרה והעז לא אותו גודל,ואתה אשכרה רוצה לדעת איפה היה אלוקים בשואה ?!!^^^
הוא היה שם בשניהם, גם כשיהודים נחנקו בתאי גזים, כשהמונים התמוטטו מרעב, גם כשילד ראה את ההורים שלו נרצחים לו מול העיניים, כש250 החטופים שלנו נחטפו
אם אתה מאמין באלוקים אתה מאמין שהוא קיים בכל רגע
די כבר עם הרייג בייט
אם נניח שאלוהים קיים
זה או
1. הוא מרושע
2. לא אכפת לו
3. או שיש לו מוסר אחר משלנו

בסופו של דבר לפי המוסר שלנו כיום הוא די נורא
לא שאני חושבת שהוא קיים
אף אחד לא יודע לדעתי השואה והשביעי באוקטובר היו שאלוהים מחזיר לנו על רע
אנונימית
אלוקים נכנס לישראל בשביעי באוקטובר ורצח יהודים?
לא, אלא היו בני אדם ששונאים אותנו, כי יש להם שנאה בדם
אלוקים לא גרם להם לעשות את זה, יש בעולם הזה בחירה חופשית למי שלא הבין עדיין
אתה בוחר אם להיות טוב או רע, אלוקים לא מתערב לך בזה
רק במה שיקרה לך אחר כך אני משערת
אני מבינה את זה לגמרי אבל, את האי הבנה איך רוע כזה יכול להתקיים בעולם ואכזריות שכזאת בזמן שיש מישהו שם איפשהו שרואה את כל זה ונותן לזה לקרות
גם לי קשה עם זה, אבל אני מניחה שאמונה זה לא לכל אחד.. זה קשה אבל אם אתה רוצה ממש לדעת איפה הוא נמצא בכל הסיפור הזה, העצה הכי טובה שלי היא שתלך לשאול רב
אין באמת דרך אבל לאף אחד לענות על זה, כי לא באמת יודעים
אנונימית
^
אם מישהו רואה תאונה
ותאונה ממש נוראית שתהרוג מאות אנשים
והוא יכול לעצור אותה
אם הוא יעצור אותה לא יקרה כלום האנשים ינצלו כולם יהיו מאושרים אבל הוא לא עושה את זה.
מה תחשבי עליו?
^יש על זה הלכה אפילו, לא תעמוד על דם רעך
ברור, אבל אלוקים הוא לא אדם לפי האמונה היהודית, הוא לא נמצא כדי לעשות לנו חיים קלים יותר, אני מאמינה שהוא נמצא כדי שאנחנו נמצא את הדרך הנכונה בעצמנו
וזה לא אשמתו שיש אנשים כל כך רעים בעולם, את תאשימי אמא אם הילד שלה יהיה רוצח?
מה היא עשתה? היא בסה"כ הביאה אותו לעולם
נכון שהוא יודע מה יהיה, אבל עדיין
אם אלוקים ימנע את כל הדברים האלה שהלוואי שאם הוא שם באמת הוא היה עושה את זה וכלכך קשה להבין את זה אבל זה היה לוקח את הבחירה החופשית מהאנשים
וגם אם הוא היה עושה את זה, אנשים היו יודעים שיש כוח עליון
והקטע הוא, שאחרי שנכנסו לארץ ישראל הפסיקו לקרות כל הניסים העל טבעיים, נכנסנו למצב טבעי יותר כשהגענו לפה.
מצב אמיתי שאין בו כל-כך התערבות עליונה
ותאמיני לי שאת לא היחידה שקשה לה עם זה, האכזריות זה נראה לי בין הדברים שהכי מונעים מאנשים להאמין וזה מובן והגיןני
אבל זאת התאוריה שלי לפחות במידה ויש אלוקים ואני רוצה להאמין שיש
אנונימית
תמיד בני האדם יעשו מעשים נוראיים
ולא תמיד אלוהים ישתמש ביכולת שלו לעצור את זה כי זה יכול לפעמים לגרום לנו להבין
אנונימית
איפה שהוא היה תמיד
אנונימית
אז הוא לא טוב

עם הוא היה כל כך רחמן הוא לא היה גורם למיליוני ילדים ברגע זה למות מהתעללות ורעב
^קרה לך פעם שניצלת ממוות? רכב כמעט דרס אותך או כמעט נחנקת? קרה להמון
למה שלאלוקים יהיה אכפת כל כך מנערה אחת בעולם עם 8 מיליארד בני אדם?
הוא כן רחמן לפעמים
(אם תצאי מנקודת ההנחה שאלוקים קיים)
אנונימית
אנונימית
אם הוא העדיף אותי על עוד מיליארד אנשים זה לא הופך אותו לטוב זה הופך אותו לאפילו רע יותר
למה זה או או
גם למה שהוא ירצה שיותר ימותו מיחיו
^הוא לא העדיף אותך על מיליארד אנשים- זה קורה בכל יום שאנשים כמעט נדרסים
(ומוות יגיע לכולם בסופו של דבר)
אנונימית
^כן אז למה הוא הביא אנשים למצב של כמעט להדרס
הוא אלוהים הוא יכול לעשות הכל
^^^^זה מתחיל להישמע כמו מינכהאוזן באמצעות שליח
למה מלכתחילה היא כמעט נדרסה או נחנקה, מי גרם לזה, הטבע? אז למה אם היא בסוף לא נדרסה זה לא הטבע?
^אולי היה מגיע לאנשים האלה להידרס ובסוף הם ניצלו? אולי קיים גם הטבע וגם אלוקים (כלומר, דברים קורים בטבעי ולפעמים אלוקים מתערב)?
יש מיליון גישות לזה
אנונימית
אנונימית
אם זה ככה אלוהים הוא לא כל יכול
זה שיש מיליון גישות ומיליארדי מסכי עשן לא הופך גישה כזאת לקוהרנטית
לטעון שאדם שניצל מאסון זה כי אלוהים התערב, ועצם ההגעה לפתחו של האסון זה סתם מדרך הטבע, זה סתם לא רציני

זה כמובן אפשרי תיאורטית, אבל עצם ההצלה אין בה שום דבר שאין בעצם ההגעה לפתחו של אסון, ואין בהצלה כדי להעיד על שום דבר
^^^אם אלוהים יודע הכל הוא לא יודע מלכתחילה את מי לדרוס ואת מי לא?
גם אם יש לך את אלוהים כנתון אני לא חושב שאפשר להסביר את הרצונות שלו בצורה לוגית לגביי שאלות כאלה, התשובה היא שאם אלוהים קיים אנחנו לא יודעים איפה הוא היה בשביעי באוקטובר ובשואה
^^^מה זאת אומרת?
^מאמינים מחשיבים את זה לסוג של דרך "לעורר" אותו, לומר לו שהוא עשה טעות והיה אמור למות (אגב, אני לא מחרטטת לך, תשאלי דתיים והם ידעו על מה אני מדברת)
אנונימית
^רגע אז מאמינים חושבים שאלוהים משנה את דעתו לפעמים?
זה לא מנגד את כל הרעיון שהוא אמת טהורה ויודע הכל?
אנונימית
זה מנוגד לתנך שטוען שאלוהים כל יכול והוא מעל הטבע.
בנוסף לזה שלמה שאלוהים יצור מראש מגבלה לעצמו?
^^אמא ברווזה לשירותכם
לא חחח, הסברתי משהו אחר לגמרי
הוא לא תיכנן לתת לבנאדם למות, אלא סוג של "להזהיר" אותו. לומר לו - היית יכול למות הרגע. אתה צריך לעשות חשבון נפש ולהבין מה הטעויות שלך

^אתן לא כל כך נחמדים
לא הבנתי כל כך מה המגבלה.. יש טבע ואלוקים נקרא "מעל הטבע". הוא יכול לשנות את הטבע בכל רגע שהוא רוצה (זאת אחת מהגישות. יש המון אמונות אחרות אגב)
אנונימית
^את ההסבר הזה אני יכול להבין כבר, הוא אומנם מנוגד למה שאמרת בהתחלה אבל זה יותר לוגי לדעתי להגיד תודה לאלוהים אם הוא נותן לך סימן לחזור בתשובה מאשר להודות לו שהוא מלכתחילה ידע שהוא לא רוצה להרוג אותך אבל הוא רק רצה טיפה למתוח אותך;)
איפה עם ישראל היה בשביעי לאוקטובר? כולם ישבו ולמדו תורה ושמרו את השבת? אלוקים יכול גם להעניש אם העם לא ישר, ברור שתבחר לא לראות את הניסים הרבים שקרו לנו מאז...
הוא לא קיים. טענות פשוט עצובות,
משהו טוב קרה : הכל בזכות אלוהים!
משהו רע קרה: אלוהים רוצה שיהיה לנו חופש בחירה
אנונימי
זה באמת מה שגורם לכם לא להאמין? ממש לא וגם ראיתי ניצול שואה חרדי הוא אמר אני לא יודע איפה הוא היה אבל אני יודע שהוא היה וכל כך הרבה התחזקו בדת מהשביעי באוקטובר בצורה מטורפת כל כך הרבה התחילו לשמור שבת אולי זאתי מכת התעוררות כל מי שחזר מהשבי התחזק בטירוף בדת