2 תשובות
יום אחד נראלי
ניני
ראש השנה יום אחד. ככה כתוב בתורה. אך לפי ההלכה חוגגים יומיים שכן בעבר לא ידעו בדיוק מתי חל א' בתשרי על פי מולד הלבנה כפי שאסביר. ולכן חגגו יומיים ואכן עד היום ההולכים לפי ההלכה חוגגים יומיים.


בגלל שראש השנה חל בראש חודש (א' תשרי), ופעם בזמן המשנה היו צריכים לבוא עדים שראו את מולד הלבנה (הירח, הסימן לחודש) לבית דין ע"מ לחדש את החודש, ורק אז היו מכריזים על החודש.

מאחר ואז לא הייתה תקשורת כמו היום, היה לוקח להם עד 24 שעות להגיע ברכיבה על חמורים לבית דין, ועד שבית דין היה מתחקר אותם לגבי מולד הלבנה, היה עובר זמן רב.

ולכן החליטו שראש השנה הוא שני ימים בשל חשש שלא יודעים איזה מהם הוא א' תשרי האמיתי.

בימינו אנו - יש החוזרים למקורות לנהוג יום אחד:
בימינו אנו שיש לוח שנה קבוע, ואין בית דין, וגם אפשר להעביר מסר מקצה העולם ועד קצהו בהרף עין, וגם יש טלסקופים ענקיים בחלל (טלסקופ האבל) שצופה לגלקסיות רחוקות, וניתן לדעת בכל רגע נתון מהו מצב הירח אל מול כדור הארץ - אין שום סיבה לחגוג יומיים של ראש השנה.
גם התורה מצווה "לא תוסיפו על הדבר אשר אנוכי מצווה אתכם היום" שאסור להוסיף על הכתוב בתורה.
ולכן היום מאחר ויודעים בדיוק מהו מולד החודש ומתי חל א' תשרי - צריך לחגוג יום אחד. בא' תשרי.
אך זוהי עדיין דעת מיעוט היום.

רוב העם היהודי נוהג לפי היהודים שומרי ההלכה אלו ההולכים לפי הרבנים וההלכה חוגגים יומיים כי אצלם הם עדיין נשארו בתקופה ההיא, ולא שינו את ההלכה והתקדמו עם הקדמה ואינם משנים ממנהגם גם אם אין כבר חשש באשר למועדו האמיתי של ראש השנה.

לסיכום: לפי התורה ראש השנה הוא יום אחד. לפי ההלכה והרבנים הוא יומיים.