3 תשובות
באו שני אנשים שזייפו שבאו מרחוק כל הבגדים במצב רע מאוד.. נאדים ריקים ומחוררים
, "לחש יבש ". כרתו עם יהושע ברית ויהושע נשבע:p ולא הרגו אותם אז הביאו להם לעשות את העבודה השחורה..: כורתי עצים ושואבי מים
הם התחפשו לאנשים עניים והם החזיקו לחם יבש ולבשו בגדים קרועים ואז הם עברו ליד בני ישראל כדי שהם יראו שהם חלשים, ואז יהושוע כרת איתם ברית והם רימו אותו ונלחמו איתו. התרמית בעצם הייתה שהם התחפשו לחלשים אבל היו ממש חזקים
אנונימי
הם מציגים את עצמם כתושבי ארץ רחוקה, שעשו דרך רבה עד שהגיעו אל מחנה ישראל.
ומבקשים לכרות ברית עם ישראל, אך כמו בדברי התורה כאמור:"לא תכרות להם ולאלוהיהם ברית. לא ישבו בארצך, פן יחטיאו אתך לי, כי תעבד את אלוהיהם, כי יהיה לך למוקש." (שמות כ"ג) הגבעונים מדברים תחילה לכל ישראל. אך כשהשאלות שהם נשאלים מתחילות להיות חמורות הם פונים ליהושע, ופנייתם דומה לפנייה של בן ברית חלש המבקש לכרות ברית עם חזק ממנו.
לפני שיהושע יצא להלחם, הוא כתב ליושבי הארץ שלושה מכתבים:
במכתב הראשון הוא מודיע: כל הרוצה לברוח - יברח, ואיש לא יבוז את רכושו ולא יפגע בנפשו.
במכתב השני הפנייה היא להיכנע: אם הם יכנעו, לא יפגעו בהם ולא יגרשו אותם ממקומם (הגבעונים יכלו להכנע, להשלים מה שנקרא, וגם אז, לא היה פוגע בהם יהושע).
המכתב השלישי הוא הכרזת מלחמה. מי שאינו מוכן להיכנע ולקבל את מרות ישראל, וגם אינו מוכן לסגת - יילחם.
הגבעונים. רצו תחילה במלחמה, ולכן לא השיבו למכתביו של יהושע. כאשר ראו שאין סיכוי במלחמה, העדיפו את האפשרות השנייה: להשלים עם ישראל.
רמב"ם: אילו היו הגבעונים מדברים אמת, ומספרים מה מפחיד אותם - היו ישראל מפעילים עליהם את תנאי המכתב השני, "הרוצה להשלים - ישלים", והיו מקבלים אותם כיושבי הארץ ולא פוגעים בהם ואפילו לא מגרשים אותם מעריהם. רמאות הגבעונים נתנה להם בדיוק מה שהיו מקבלים אילו סיפרו את האמת. אלא שיחד עם זכויות השלום זכו גם בזעמם של בני ישראל ויהושע, ונתקללו:
" וְעַתָּה אֲרוּרִים אַתֶּם, וְלא יִכָּרֵת מִכֶּם עֶבֶד, וְחטְבֵי עֵצִים וְשׁאֲבֵי מַיִם לְבֵית אֱלהָי." (ט', כג).