תשובה אחת
על פי התיאוריה החלקיקית, לחץ נובע מההתנגשות של החלקיקים כנגד המשטח. בגז החלקיקים מרוחקים אחד מהשני ונעים מהר, ולפיכך הם מתנגשים ומעבירים את הכח שמופעל עליהם. כיוון שהתנגשות של חלקיק בגבול החומר (אם יש גז בתוך כלי, אז גבול החומר זה הכלי) גורמת לאותו חלקיק לחזור אחורה, בכיוון הנגדי לכיוון התנועה ההתחלתי. ככל שכמות החלקיקים שמתנגשת בכלי החיצוני גדלה אנו מסיקים שמופעל כוח גדול יותר -ולחץ מצד הגז על הכלי גדל.
גורמים שמפיעים על לחץ בגזים:
הלחץ תלוי בכמות הגז בנפח. ככל שכמות החומר בנפח יורדת ככה הלחץ יורד.
חימום וקירור משפיעים כל לחץ הגז בנפח קבוע. בחימום גז, מהירות חלקיקי הגז גדלה, יש יותר התנגשויות של הגז בדפנות הכלי שהוא נמצא בו, וכך אנו מסיקים שעולה לחץ האוויר. בקירור, קורה תהליך ההפוך לזה.
דחיסה משפיעה על לחץ הגז. ככל שדוחסים גז, הנפח שלו קטן אך המסה שלו נשארת קבועה, לכן כמות החלקיקים המתנגשים בדפנות הכלי של הגז גדלה, והלחץ עולה. גם בתהליך ההפוך- הגדלת נפח, לחץ הגז קטן בגלל תהליך הפוך לעיל.
תופעה מעניינת היא הכח שמפעיל לחץ האוויר בכדוה"א. על כל מטר מרובע בגובה פני הים שווה לבערך 100,000 ניוטון שזה שקול ל-10 טון או 10 קוב מים.
גורמים שמפיעים על לחץ בגזים:
הלחץ תלוי בכמות הגז בנפח. ככל שכמות החומר בנפח יורדת ככה הלחץ יורד.
חימום וקירור משפיעים כל לחץ הגז בנפח קבוע. בחימום גז, מהירות חלקיקי הגז גדלה, יש יותר התנגשויות של הגז בדפנות הכלי שהוא נמצא בו, וכך אנו מסיקים שעולה לחץ האוויר. בקירור, קורה תהליך ההפוך לזה.
דחיסה משפיעה על לחץ הגז. ככל שדוחסים גז, הנפח שלו קטן אך המסה שלו נשארת קבועה, לכן כמות החלקיקים המתנגשים בדפנות הכלי של הגז גדלה, והלחץ עולה. גם בתהליך ההפוך- הגדלת נפח, לחץ הגז קטן בגלל תהליך הפוך לעיל.
תופעה מעניינת היא הכח שמפעיל לחץ האוויר בכדוה"א. על כל מטר מרובע בגובה פני הים שווה לבערך 100,000 ניוטון שזה שקול ל-10 טון או 10 קוב מים.
באותו הנושא: