תשובה אחת
יש לך על ההתחלה-שאלה רֶטוֹרִית: שאלה מדוּמָה, שמטרתה אינה לקבל תשובה ממשית, שכן התשובה מובנת מאליה. מטרתה להדגיש בעיה או דִילֶמָה. לדוגמא- וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-שְׁמוּאֵל, עַד-מָתַי אַתָּה מִתְאַבֵּל אֶל-שָׁאוּל, תִּקְבּוֹלֶת: סוג של חזרה - כפל הרעיון במילים שונות (יש סוגים מגוונים של תקבולת). זוהי צורה שירית קדומה, שכיחה מאוד במקרא
חזרה: הזכרת אותה המילה מספר פעמים במשפט.
והַכְפָּלָה: שימוש במילה פעמיים רצופות, לשם הדגשה או הגברת הרושם. למשל- אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם--כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַיהוָה יִרְאֶה לַלֵּבָב. וְרוּחַ יְהוָה סָרָה, מֵעִם שָׁאוּל; וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ-רָעָה, מֵאֵת יְהוָה. וַיֹּאמֶר, גַּם-בָּזֶה לֹא-בָחַר יְהוָה. ט וַיַּעֲבֵר יִשַׁי, שַׁמָּה; וַיֹּאמֶר, גַּם-בָּזֶה לֹא-בָחַר יְהוָה. י וַיַּעֲבֵר יִשַׁי שִׁבְעַת בָּנָיו, לִפְנֵי שְׁמוּאֵל; וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-יִשַׁי, לֹא-בָחַר יְהוָה בָּאֵלֶּה. (המילה -בחר)
גִיבּוּב והדרגה: ריבוי מילים נרדפות, בהדרגה עולה או יורדת, שמטרתו להַעֲצִים את ההתרשמות או את הרעיון.- וַיֹּאמֶר, הִנֵּה רָאִיתִי בֵּן לְיִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי, יֹדֵעַ נַגֵּן וְגִבּוֹר חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבוֹן דָּבָר, וְאִישׁ תֹּאַר; וַיהוָה, עִמּוֹ.
רצף פעלים (משפט דינמי): ריבוי פעלים מרוכז במשפט אחד, שמטרתו לתאר התקדמות דרמטית של הפעולה.-וַיָּבֹא דָוִד אֶל-שָׁאוּל, וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו; וַיֶּאֱהָבֵהוּ מְאֹד, וַיְהִי-לוֹ נֹשֵׂא כֵלִים
כל האמצעים הללו באים כדי להעצים, עוזרים להבין ממש טוב את הכתוב, כאילו אתה שומע קול ונימה וטון דיבור. להדגיש ולמשוך את תשומת לב הלומד, לעיקר, למסר שאמור הוא לקבל, בקריאת ולימוד הטכסט
ולהבעת רגשות חזקים.
חזרה: הזכרת אותה המילה מספר פעמים במשפט.
והַכְפָּלָה: שימוש במילה פעמיים רצופות, לשם הדגשה או הגברת הרושם. למשל- אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם--כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַיהוָה יִרְאֶה לַלֵּבָב. וְרוּחַ יְהוָה סָרָה, מֵעִם שָׁאוּל; וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ-רָעָה, מֵאֵת יְהוָה. וַיֹּאמֶר, גַּם-בָּזֶה לֹא-בָחַר יְהוָה. ט וַיַּעֲבֵר יִשַׁי, שַׁמָּה; וַיֹּאמֶר, גַּם-בָּזֶה לֹא-בָחַר יְהוָה. י וַיַּעֲבֵר יִשַׁי שִׁבְעַת בָּנָיו, לִפְנֵי שְׁמוּאֵל; וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-יִשַׁי, לֹא-בָחַר יְהוָה בָּאֵלֶּה. (המילה -בחר)
גִיבּוּב והדרגה: ריבוי מילים נרדפות, בהדרגה עולה או יורדת, שמטרתו להַעֲצִים את ההתרשמות או את הרעיון.- וַיֹּאמֶר, הִנֵּה רָאִיתִי בֵּן לְיִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי, יֹדֵעַ נַגֵּן וְגִבּוֹר חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבוֹן דָּבָר, וְאִישׁ תֹּאַר; וַיהוָה, עִמּוֹ.
רצף פעלים (משפט דינמי): ריבוי פעלים מרוכז במשפט אחד, שמטרתו לתאר התקדמות דרמטית של הפעולה.-וַיָּבֹא דָוִד אֶל-שָׁאוּל, וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו; וַיֶּאֱהָבֵהוּ מְאֹד, וַיְהִי-לוֹ נֹשֵׂא כֵלִים
כל האמצעים הללו באים כדי להעצים, עוזרים להבין ממש טוב את הכתוב, כאילו אתה שומע קול ונימה וטון דיבור. להדגיש ולמשוך את תשומת לב הלומד, לעיקר, למסר שאמור הוא לקבל, בקריאת ולימוד הטכסט
ולהבעת רגשות חזקים.