3 תשובות
אחריות (:
אנונימית :)
א מעשיו הבודדים של היחיד הם הנשקלים בפלס בטרם מחליטה פמליא של מעלה כיצד להתיחס לתפילה והאם להביאה לפני בורא עולם, אלא מעשי הציבור כולו ובתוכו נבלע היחיד. האדם היחיד שניצב מול בוראו, נדחק על ידי פמליא של מעלה אל מחוץ להיכל, והאחזותו בכלל הציבור מאפשרת לו להשאר על עומדו למרות שאיננו ראוי לאותה המעלה.
הרמב"ם מביא את הדברים בהלכותיו לידי ניסוח קיצוני ביותר: "תפילת הציבור נשמעת תמיד ואפילו היו בהן חוטאים אין הקדוש ברוך הוא מואס בתפילתן של רבים לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור ולא יתפלל ביחיד כל זמן שיכול להתפלל עם הציבור ולעולם ישכים אדם ויעריב לבית הכנסת שאין תפילתו נשמעת בכל עת אלא בבית הכנסת וכל מי שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו מתפלל בו עם הציבור נקרא שכן רע" (הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק ח' הלכה א').
כך מפרש ר' נחמן מברסלב את הגמרא על מלאכי השרת שזעקו 'מה לילוד אשה בינינו' בשעה שראו את משה עולה למרום לקבל תורה. משה, כדברי הגמרא, אחז בכסא הכבוד, ומפרש ר' נחמן: "היינו שנתן לו השם יתברך עצה לאחוז ולהתקשר בשרשי הנשמות, שהם בחינת כסא הכבוד... שעל ידי זה יהיה נצול מן קנאת המלאכים כנ"ל" (ליקוטי מוהר"ן תנינא א').
הרמב"ם מביא את הדברים בהלכותיו לידי ניסוח קיצוני ביותר: "תפילת הציבור נשמעת תמיד ואפילו היו בהן חוטאים אין הקדוש ברוך הוא מואס בתפילתן של רבים לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור ולא יתפלל ביחיד כל זמן שיכול להתפלל עם הציבור ולעולם ישכים אדם ויעריב לבית הכנסת שאין תפילתו נשמעת בכל עת אלא בבית הכנסת וכל מי שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו מתפלל בו עם הציבור נקרא שכן רע" (הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק ח' הלכה א').
כך מפרש ר' נחמן מברסלב את הגמרא על מלאכי השרת שזעקו 'מה לילוד אשה בינינו' בשעה שראו את משה עולה למרום לקבל תורה. משה, כדברי הגמרא, אחז בכסא הכבוד, ומפרש ר' נחמן: "היינו שנתן לו השם יתברך עצה לאחוז ולהתקשר בשרשי הנשמות, שהם בחינת כסא הכבוד... שעל ידי זה יהיה נצול מן קנאת המלאכים כנ"ל" (ליקוטי מוהר"ן תנינא א').
אילו ערכים עומדים בבסיסה של הציבור?
אנונימית :)