3 תשובות
עבודת שורשים (או התבגרות ומשפחה) היא פרויקט שנתי המוטל בדרך כלל על תלמידי כיתות ז' או ח' בחטיבות הביניים בישראל, שמטרתו היא תיעוד המורשת המשפחתית האישית של התלמיד.
הפרויקט מורכב על-פי-רוב מבניית עץ משפחתי (אילן יוחסין), תיעוד קורות בני המשפחה, ראיונות אישיים עמם, איסוף תמונות ומסמכים, תיעוד קורות חפצים בעלי חשיבות משפחתית ועוד.
מקום נכבד בעבודה ניתן גם למקומו של כותב העבודה במשפחתו.
לאורך השנים הביא הפרויקט לכך שכל בני המשפחה נרתמו כדי לעזור בהכנת העבודה על ידי איסוף ותיעוד הידע והחומר המשפחתי הקיים - ידע שעשוי היה להיעלם ולהישכח עם השנים. לעתים רבות הפרויקט אף עודד את דור ניצולי השואה לשבור את שתיקתם שנמשכה עשורים רבים ולהיפתח ולספר לנכדיהם את אשר עברו.
בישראל הוקמה מערכת ייחודית בה משתמשים אלפי תלמידים מדי שנה ועיריית ירושלים הפכה אותה לפרויקט העירוני בתחום עבודות המשפחה. במערכת דיגיטלית בונים התלמידים יחד עם המורה על גבי האינטרנט מאגר מידע משפחתי, אילן יוחסין, כותבים מאמרים על פי הנחיית המערכת, אוספים תמונות, קובצי וידאו ומוזיקה הקשורים בעברם המשפחתי. לאחר איסוף החומר התלמיד עובר לשלב הפקת העבודה ועורך את עמודי העבודה למצגת בעזרת כלי ייחודי. בגמר הפרויקט התלמיד יכול להפיק ספר מודפס, אתר אינטרנט, dvd לצפייה בטלוויזיה, או מצגת אינטרנט עם מוזיקת רקע.
* תוכל/י למצוא מידע נוסף על צירוף המילים עבודת שורשים בקישור הבא:
הפרויקט מורכב על-פי-רוב מבניית עץ משפחתי (אילן יוחסין), תיעוד קורות בני המשפחה, ראיונות אישיים עמם, איסוף תמונות ומסמכים, תיעוד קורות חפצים בעלי חשיבות משפחתית ועוד.
מקום נכבד בעבודה ניתן גם למקומו של כותב העבודה במשפחתו.
לאורך השנים הביא הפרויקט לכך שכל בני המשפחה נרתמו כדי לעזור בהכנת העבודה על ידי איסוף ותיעוד הידע והחומר המשפחתי הקיים - ידע שעשוי היה להיעלם ולהישכח עם השנים. לעתים רבות הפרויקט אף עודד את דור ניצולי השואה לשבור את שתיקתם שנמשכה עשורים רבים ולהיפתח ולספר לנכדיהם את אשר עברו.
בישראל הוקמה מערכת ייחודית בה משתמשים אלפי תלמידים מדי שנה ועיריית ירושלים הפכה אותה לפרויקט העירוני בתחום עבודות המשפחה. במערכת דיגיטלית בונים התלמידים יחד עם המורה על גבי האינטרנט מאגר מידע משפחתי, אילן יוחסין, כותבים מאמרים על פי הנחיית המערכת, אוספים תמונות, קובצי וידאו ומוזיקה הקשורים בעברם המשפחתי. לאחר איסוף החומר התלמיד עובר לשלב הפקת העבודה ועורך את עמודי העבודה למצגת בעזרת כלי ייחודי. בגמר הפרויקט התלמיד יכול להפיק ספר מודפס, אתר אינטרנט, dvd לצפייה בטלוויזיה, או מצגת אינטרנט עם מוזיקת רקע.
* תוכל/י למצוא מידע נוסף על צירוף המילים עבודת שורשים בקישור הבא:
הפעילות העיקרית במהלך השנה הנוכחית במסגרת משימות בר/בת מצווה תהייה עריכת דיוקן משפחתי – הלוא היא עבודת השורשים.
לתכנית השורשים מתלווים מערכי שיעור שעוסקים בתהליך התבגרותו של הנער ההופך מילד לבוגר, ועוסקים בשאלות ערכיות הקשורות במעגלי השייכות השונים- משפחה, קהילה, מדינה, עם, ובשאלות זהות ותרבות יהודית.
שעורים אלו עוזרים לילד לברר ולאסוף מידע על טקס המצוות, על סמליו ואפיוניו.
מטרות התכנית –
א. חיבור והעמקת ההכרות אל שורשי המשפחה.
ב. חקר של סיפור תולדות המשפחה.
ג. לימוד מיומנויות חקר: דיאלוג, ראיון, שאלת שאלות, איסוף נתונים ועריכתם, ניתוח מקורות, עריכה והדפסה.
לאורך כל השנה יחוברו המעגלים השונים – אל נושא השורשים, תוך דגש על מעגל ה"אני" והמשפחה.
הרעיון העומד מאחורי התוכנית הינו הרצון לעודד את התלמיד להיות חוקר עצמאי. תפקיד המחנך הוא להיות מנחה, מתווך ומלמד. המחנכים ילוו את התלמידים בדיאלוג רציף, לאורך כל השנה, למען שותפות רעיונית ולמידה חקרנית וערנית פעילה.
העבודה מתחלקת למספר שלבים, כשלקראת כל שלב יקבלו הילדים הסבר מפורט בכתה במסגרת שעורי השורשים.
לתכנית השורשים מתלווים מערכי שיעור שעוסקים בתהליך התבגרותו של הנער ההופך מילד לבוגר, ועוסקים בשאלות ערכיות הקשורות במעגלי השייכות השונים- משפחה, קהילה, מדינה, עם, ובשאלות זהות ותרבות יהודית.
שעורים אלו עוזרים לילד לברר ולאסוף מידע על טקס המצוות, על סמליו ואפיוניו.
מטרות התכנית –
א. חיבור והעמקת ההכרות אל שורשי המשפחה.
ב. חקר של סיפור תולדות המשפחה.
ג. לימוד מיומנויות חקר: דיאלוג, ראיון, שאלת שאלות, איסוף נתונים ועריכתם, ניתוח מקורות, עריכה והדפסה.
לאורך כל השנה יחוברו המעגלים השונים – אל נושא השורשים, תוך דגש על מעגל ה"אני" והמשפחה.
הרעיון העומד מאחורי התוכנית הינו הרצון לעודד את התלמיד להיות חוקר עצמאי. תפקיד המחנך הוא להיות מנחה, מתווך ומלמד. המחנכים ילוו את התלמידים בדיאלוג רציף, לאורך כל השנה, למען שותפות רעיונית ולמידה חקרנית וערנית פעילה.
העבודה מתחלקת למספר שלבים, כשלקראת כל שלב יקבלו הילדים הסבר מפורט בכתה במסגרת שעורי השורשים.
ההנחיות הן: מהי מטרת העבודה, מהי עבודת השורשים? מהי משפחה בעיניך? סקירת מקורות ולהסביר על דרך העבודה.. ד
מטרת העבודה היא להפגיש אותי עם קרוביי ולגרום לי להכיר טוב יותר את שורשיי ואת משפחתי, העבר שלי בונה אותי להיות מי שאני היום. המשפחה שלי וניסיון החיים שלי הם מה שמעצבים לי את האופי, בסופו של דבר אני אגדל להיות חלק מהמשפחה שלי והייתי רוצה להכיר אותך טוב יותר והעבודה הזאת תרמה לי רבות ועזרה לי להתחבר למקורות שלי ולגלות פרטים חשובים שלא ידעתי על המשפחה שלי, העבודה עזרה לי להתחבר למשפחה רחוקה יותר שלא הכרתי כל כך טוב.
עבודת השורשים היא עבודה שבה אני חוקרת על הדורות המוקדמים במשפחתי ועושה עבודת מחקר על המשפחה הקרובה והרחוקה שלי.
משפחה בעיניי היא הדבר הכי חשוב, היא עוזרת לי בכל רגע נתון ותמיד תהיה שם בשבילי, לא רק המשפחה הקרובה אלא גם משפחה רחוקה יותר. אני סבורה כי כל מה שאצטרך מהמשפחה שלי אי פעם הם יותר מישמחו לעזור לי וכך גם אני אעזור להם. משפחה זו תחושה של חום ושל בית, תחושה של קרבה ושייכות. עם המשפחה שלי אני הכי חופשיה בעולם כי אני יודעת שהם ייאהבו אותי ללא תנאים.
בתור מקורות השתמשתי ב (אמא סבא סבתא דודה.. תכתבי את מי תחקרת). אני שאלתי שאלות רבות את הקרובים והרחוקים לי, ולאחר שחקרתי, סיכמתי וערכתי את המידע, למדתי רבות אודות המשפחה שלי והעבודה עזרה לי להתקרב למשפחתי וללמוד עליה בצורה יסודית ומחקרית.
מטרת העבודה היא להפגיש אותי עם קרוביי ולגרום לי להכיר טוב יותר את שורשיי ואת משפחתי, העבר שלי בונה אותי להיות מי שאני היום. המשפחה שלי וניסיון החיים שלי הם מה שמעצבים לי את האופי, בסופו של דבר אני אגדל להיות חלק מהמשפחה שלי והייתי רוצה להכיר אותך טוב יותר והעבודה הזאת תרמה לי רבות ועזרה לי להתחבר למקורות שלי ולגלות פרטים חשובים שלא ידעתי על המשפחה שלי, העבודה עזרה לי להתחבר למשפחה רחוקה יותר שלא הכרתי כל כך טוב.
עבודת השורשים היא עבודה שבה אני חוקרת על הדורות המוקדמים במשפחתי ועושה עבודת מחקר על המשפחה הקרובה והרחוקה שלי.
משפחה בעיניי היא הדבר הכי חשוב, היא עוזרת לי בכל רגע נתון ותמיד תהיה שם בשבילי, לא רק המשפחה הקרובה אלא גם משפחה רחוקה יותר. אני סבורה כי כל מה שאצטרך מהמשפחה שלי אי פעם הם יותר מישמחו לעזור לי וכך גם אני אעזור להם. משפחה זו תחושה של חום ושל בית, תחושה של קרבה ושייכות. עם המשפחה שלי אני הכי חופשיה בעולם כי אני יודעת שהם ייאהבו אותי ללא תנאים.
בתור מקורות השתמשתי ב (אמא סבא סבתא דודה.. תכתבי את מי תחקרת). אני שאלתי שאלות רבות את הקרובים והרחוקים לי, ולאחר שחקרתי, סיכמתי וערכתי את המידע, למדתי רבות אודות המשפחה שלי והעבודה עזרה לי להתקרב למשפחתי וללמוד עליה בצורה יסודית ומחקרית.