5 תשובות
המהפכה הצרפתית פרצה בשנת 1789. היא התרחשה כתוצאה משילוב של גורמים רבים.
הגורמים הרעיוניים:
1. צמיחתה של תנועת ההשכלה והתפתחות רעיונותיה:
א. סיסמתו של עמנואל קאנט שהפכה לסיסמת ההשכלה: " העז לדעת! אזור אומץ להשתמש בשכלך שלך ".
ב. רעיון "הפרדת הרשויות" של שרל מונטסקיה. האמין שיש להפריד את בין זרועות השלטון - ליצור הפרדת רשויות - מה שיגרום לאיזון ובלימה ביניהן. כל זאת, על מנת לשמור על האזרח.
רשויות השלטון הן: הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת. (המלך בצרפת היה מלך
אבסולוטי, מלך שכל סמכויות השלטון תחת שליטתו הישירה: הוא המחוקק, המבצע והשופט).
ג. רעיונו של זאן ז'ק רוסו. הוא קרא ל "אמנה חברתית" בה מוותר היחיד על רצונות פרטיים ומקבל את רצון הכלל. הוא טען שמקור כוחו של השלטון הוא בעם.
*תנועת ההשכלה ורעיונותיה היוו גורם מדרבן לרצון להשיג שינוי לאור המצב הקיים.
2. צרפתים רבים השתתפו במלחמת העצמאות של ארצות-הברית וספגו את רעיונות ההשכלה. ניצחון המורדים ביבשת אמריקה ועצמאות ארה"ב היו הוכחה לאפשרות מימוש רעיונות ההשכלה.
הגורמים החברתיים:
1. חוסר שוויון וחוסר צדק בין המעמדות שהתבטא ב:
א. ערב המהפכה, החברה בצרפת הייתה מחולקת לשלושה מעמדות: הכמורה, האצולה ובני המעמד השלישי. הזכויות והחובות של כל אדם נקבעו ע"פ מעמדו. המעמדות העליונים ( הכמורה והאצולה) היו פטורים מתשלום מיסים, לעומת המעמד השלישי המחויב בהם. הרכוש והמקצועות המכובדים מרוכזים בידי האצולה והכמורה, בעוד שהמעמד השלישי מנותק מעמדות השפעה.
ב. קושי באפשרות להתקדם למעמד חברתי גבוה יותר. רק בורגנים עשירים מאוד הצליחו לקנות מהמלך את התואר "אצולת הגלימה" (מי שנולד למשפחה של אצילים כונה " אצולת החרב"). כך הם נכנסו לפרלמנט ויכלו להשפיע מבחינה פוליטית. להלכה - הפרלמנט התכנס רק בהוראת המלך, למעשה - המלך בחר שלא לכנס אותו כבר שנים רבות.
הגורמים הכלכליים:
1. בצרפת היה גירעון בתקציב אשר נבע מ:
א. שיטות כלכליות מיושנות שלא התפתחו הרבה מאז ימי – הביניים.
ב. בזבוז בחצר המלוכה – הוצאות עתק (הוצאות על בניית ארמונות פאר, נשפים, בגדים ראוותניים..).
ג. עריכת מלחמות יקרות שלא הביאו תועלת משמעותית כמו ההשתתפות במלחמת העצמאות של ארה"ב.
ד. רעב כבד כתוצאה מחורפים קשים ב בשנים 1789-1788. היבולים הושחתו. המוני רעבים נהרו לפריז ולערים נוספות והיו ל"אוזן קשבת" עבור מנהיגי המהפכה.
ה. המעמדות העליונים (הכמורה והאצולה) היו פטורים מתשלום מיסים, לעומת המעמד השלישי המחויב בהם.
ו. בשל המצב הכלכלי הקשה בצרפת, רצה המלך להטיל מיסים נוספים על המעמד השלישי. דרישה זו בשילוב כל הגורמים הנ"ל הובילו למהפכה הצרפתית.
בהצלחה!
הגורמים הרעיוניים:
1. צמיחתה של תנועת ההשכלה והתפתחות רעיונותיה:
א. סיסמתו של עמנואל קאנט שהפכה לסיסמת ההשכלה: " העז לדעת! אזור אומץ להשתמש בשכלך שלך ".
ב. רעיון "הפרדת הרשויות" של שרל מונטסקיה. האמין שיש להפריד את בין זרועות השלטון - ליצור הפרדת רשויות - מה שיגרום לאיזון ובלימה ביניהן. כל זאת, על מנת לשמור על האזרח.
רשויות השלטון הן: הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת. (המלך בצרפת היה מלך
אבסולוטי, מלך שכל סמכויות השלטון תחת שליטתו הישירה: הוא המחוקק, המבצע והשופט).
ג. רעיונו של זאן ז'ק רוסו. הוא קרא ל "אמנה חברתית" בה מוותר היחיד על רצונות פרטיים ומקבל את רצון הכלל. הוא טען שמקור כוחו של השלטון הוא בעם.
*תנועת ההשכלה ורעיונותיה היוו גורם מדרבן לרצון להשיג שינוי לאור המצב הקיים.
2. צרפתים רבים השתתפו במלחמת העצמאות של ארצות-הברית וספגו את רעיונות ההשכלה. ניצחון המורדים ביבשת אמריקה ועצמאות ארה"ב היו הוכחה לאפשרות מימוש רעיונות ההשכלה.
הגורמים החברתיים:
1. חוסר שוויון וחוסר צדק בין המעמדות שהתבטא ב:
א. ערב המהפכה, החברה בצרפת הייתה מחולקת לשלושה מעמדות: הכמורה, האצולה ובני המעמד השלישי. הזכויות והחובות של כל אדם נקבעו ע"פ מעמדו. המעמדות העליונים ( הכמורה והאצולה) היו פטורים מתשלום מיסים, לעומת המעמד השלישי המחויב בהם. הרכוש והמקצועות המכובדים מרוכזים בידי האצולה והכמורה, בעוד שהמעמד השלישי מנותק מעמדות השפעה.
ב. קושי באפשרות להתקדם למעמד חברתי גבוה יותר. רק בורגנים עשירים מאוד הצליחו לקנות מהמלך את התואר "אצולת הגלימה" (מי שנולד למשפחה של אצילים כונה " אצולת החרב"). כך הם נכנסו לפרלמנט ויכלו להשפיע מבחינה פוליטית. להלכה - הפרלמנט התכנס רק בהוראת המלך, למעשה - המלך בחר שלא לכנס אותו כבר שנים רבות.
הגורמים הכלכליים:
1. בצרפת היה גירעון בתקציב אשר נבע מ:
א. שיטות כלכליות מיושנות שלא התפתחו הרבה מאז ימי – הביניים.
ב. בזבוז בחצר המלוכה – הוצאות עתק (הוצאות על בניית ארמונות פאר, נשפים, בגדים ראוותניים..).
ג. עריכת מלחמות יקרות שלא הביאו תועלת משמעותית כמו ההשתתפות במלחמת העצמאות של ארה"ב.
ד. רעב כבד כתוצאה מחורפים קשים ב בשנים 1789-1788. היבולים הושחתו. המוני רעבים נהרו לפריז ולערים נוספות והיו ל"אוזן קשבת" עבור מנהיגי המהפכה.
ה. המעמדות העליונים (הכמורה והאצולה) היו פטורים מתשלום מיסים, לעומת המעמד השלישי המחויב בהם.
ו. בשל המצב הכלכלי הקשה בצרפת, רצה המלך להטיל מיסים נוספים על המעמד השלישי. דרישה זו בשילוב כל הגורמים הנ"ל הובילו למהפכה הצרפתית.
בהצלחה!
שלטון פיאודלי/מעמדות
משבר כלכלי
שלטון אבסולוטי
משבר כלכלי
שלטון אבסולוטי
שואל השאלה:
יוואוו תודהה
יוואוו תודהה
אנונימית
המהפכה הצרפתית החלה בעקבות הפרשי הזכויות בין המעמדות.
מעמד האצולה, הכנסייה והכמורה, והמלך היו המעמשד הגבוה. היו להם זוכיות והם לא היו צריכים לשלם מיסים.
המעמד הנמוך- השלישי- האיכרים, היה ברוב גדול על שאר המעמדות, הם היו עניים, נאצלו לשלם מיסים כבדים ולא קיבלו זכויות.
באותה תקופה מלך לואי ה-16, שלא היה מרוצה משינויי המהפכה ולכן ברח עם משפחתו בכרכרה עד שנתפס על ידי העם.
בליל הרביעי באוגוסט באספת המעמדות, מספר אצילים, וויתרו על הזכויות הפאודליות שלהם, דבר שגרם לביטולם ולביטול חובות האיכרים לאצולה.
בעשרים ושישה באוגוסט האספה הלאומית פירסמה את הצהרת זכויות האדם והאזרח, ובגלל כך
המעמד הגבוה ירד והמעמד הנמוך עלה.
מעמד האצולה, הכנסייה והכמורה, והמלך היו המעמשד הגבוה. היו להם זוכיות והם לא היו צריכים לשלם מיסים.
המעמד הנמוך- השלישי- האיכרים, היה ברוב גדול על שאר המעמדות, הם היו עניים, נאצלו לשלם מיסים כבדים ולא קיבלו זכויות.
באותה תקופה מלך לואי ה-16, שלא היה מרוצה משינויי המהפכה ולכן ברח עם משפחתו בכרכרה עד שנתפס על ידי העם.
בליל הרביעי באוגוסט באספת המעמדות, מספר אצילים, וויתרו על הזכויות הפאודליות שלהם, דבר שגרם לביטולם ולביטול חובות האיכרים לאצולה.
בעשרים ושישה באוגוסט האספה הלאומית פירסמה את הצהרת זכויות האדם והאזרח, ובגלל כך
המעמד הגבוה ירד והמעמד הנמוך עלה.
המהפכה הצרפתית החלה בעקבות הפרשי הזכויות בין המעמדות.
מעמד האצולה, הכנסייה והכמורה, והמלך היו המעמשד הגבוה. היו להם זוכיות והם לא היו צריכים לשלם מיסים.
המעמד הנמוך- השלישי- האיכרים, היה ברוב גדול על שאר המעמדות, הם היו עניים, נאצלו לשלם מיסים כבדים ולא קיבלו זכויות.
באותה תקופה מלך לואי ה-16, שלא היה מרוצה משינויי המהפכה ולכן ברח עם משפחתו בכרכרה עד שנתפס על ידי העם.
בליל הרביעי באוגוסט באספת המעמדות, מספר אצילים, וויתרו על הזכויות הפאודליות שלהם, דבר שגרם לביטולם ולביטול חובות האיכרים לאצולה.
בעשרים ושישה באוגוסט האספה הלאומית פירסמה את הצהרת זכויות האדם והאזרח, ובגלל כך
המעמד הגבוה ירד והמעמד הנמוך עלה.
מעמד האצולה, הכנסייה והכמורה, והמלך היו המעמשד הגבוה. היו להם זוכיות והם לא היו צריכים לשלם מיסים.
המעמד הנמוך- השלישי- האיכרים, היה ברוב גדול על שאר המעמדות, הם היו עניים, נאצלו לשלם מיסים כבדים ולא קיבלו זכויות.
באותה תקופה מלך לואי ה-16, שלא היה מרוצה משינויי המהפכה ולכן ברח עם משפחתו בכרכרה עד שנתפס על ידי העם.
בליל הרביעי באוגוסט באספת המעמדות, מספר אצילים, וויתרו על הזכויות הפאודליות שלהם, דבר שגרם לביטולם ולביטול חובות האיכרים לאצולה.
בעשרים ושישה באוגוסט האספה הלאומית פירסמה את הצהרת זכויות האדם והאזרח, ובגלל כך
המעמד הגבוה ירד והמעמד הנמוך עלה.