8 תשובות
יש 5 דרגות
צדיק וטוב לו
צדיק ורע לו
בנוני
צדיק וטוב לו
צדיק ורע לו..
זה לא אומר שטוב לו
זה פשוט יותר קשור לדרגה שהוא נמצא בה
היצר הרע קצת יותר כפוף
מאשר צדיק ורע לו
העולם הזה הוא פרוזדור אל הטרקלין.

יש רשעים שלא מגיע להם לקבל טוב בעולם הבא.
אז ה' גומל להם את הטוב בעולם הזה.
לכאורה זה נראה טוב, אבל זה מוריד להם מהטוב של הגן עדן.
טוב להם רק למראית עין.

לעומת זאת, הצדיקים, נכנסים ישר לגן עדן.
ולפעמים יש להם עוד עבירות קטנות שהם צריכים לכפר.
בגלל זה הם מקבלים קצת "רע" בעולם הזה (חסר כסף, רובם עניים).
אבל בעולם הבא יהיה להם טוב.

וזה שווה להם לקבל את הרע בעולם הזה.
כי זה כלום ממה שמחכה למעלה.

ולא תמיד זה נכון.
יש גם צדיקים שטוב להם.
זה הכל חשבונות שמיים ואי אפשר להבין את זה.

ואני רוצה להוסיף:
יש כאלה שהתרגלו שאחרי כל דבר לא טוב שקורה להם, הם אומרים: "כפרת עוונות".
כי זה מכפר על העוונות ואז יהיה להם יותר טוב בעולם הבא.

ובד"כ אין כזה דבר שיהיה למישהו טוב ב2 העולמות.
כי אין אדם אחד בעולם שאין לו עבירות.
אז אם הוא רוצה לכפר על העוונות - הוא חייב לעבור משהו בעולם הזה.


ב"ה

רבי נחמן אומר שיש השגה גדולה שקוראים לה "צדיק רע לו רשע טוב לו.."
זה גם מה שמשה רבנו ביקש להבין כשהו ראה את רבי עקיבא.

עיין בליקוטי מוהרן או קיצור ליקוטי מוהרן בתרה ה' תינינא על זה:

הנה חלק מהסעיף י. ח:
צָרִיךְ כָּל אֶחָד לְהַשְׁלִיךְ כָּל הַחָכְמוֹת וְלַעֲבֹד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּפְשִׁיטוּת וּבִתְמִימוּת. כִּי צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה מַעֲשָׂיו מְרֻבִּין מֵחָכְמָתוֹ כִּי 'לֹא הַמִּדְרָשׁ הוּא הָעִקָּר אֶלָּא הַמַּעֲשֶׂה'. וְלֹא מִבָּעֲיָא חָכְמוֹת שֶׁל סְתַם בְּנֵי אָדָם שֶׁהֵם בֶּאֱמֶת, שְׁטוּת וּכְסִילוּת בְּוַדַּאי צְרִיכִין לְהַשְׁלִיכָם לְגַמְרֵי. אֶלָּא אֲפִלּוּ חָכְמוֹת גְּמוּרוֹת, אֲפִלּוּ מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מֹחַ גָּדוֹל בֶּאֱמֶת, כְּשֶׁמַּגִּיעַ לְאֵיזֶה עֲבוֹדָה הוּא צָרִיךְ לְהַשְׁלִיךְ כָּל הַחָכְמוֹת וְלַעֲסֹק בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ בִּפְשִׁיטוּת וּבִתְמִימוּת. וְצָרִיךְ אֲפִלּוּ לְהִתְנַהֵג וְלַעֲשׂוֹת דְּבָרִים שֶׁנִּרְאֶה כִּמְשֻׁגָּע בִּשְׁבִיל עֲבוֹדַת ה'. כִּי צְרִיכִין לִפְעָמִים לַעֲשׂוֹת דְּבָרִים הַנִּרְאִים כְּשִׁגָּעוֹן כְּדֵי לַעֲשׂוֹת רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ. כִּי צְרִיכִין לְהִתְגַּלְגֵּל בְּכָל מִינֵי רֶפֶשׁ וְטִיט בִּשְׁבִיל עֲבוֹדַת ה' וּמִצְווֹתָיו יִתְבָּרַךְ, וְלָאו דַּוְקָא בִּשְׁבִיל מִצְוָה מַמָּשׁ אֶלָּא אֲפִלּוּ כָּל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ רְצוֹן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ נִקְרָא גַּם כֵּן מִצְוָה. וְצָרִיךְ לְגַלְגֵּל עַצְמוֹ בְּכָל מִינֵי רֶפֶשׁ וְטִיט כְּדֵי לַעֲשׂוֹת אֵיזֶה רָצוֹן וָנַחַת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וּכְשֶׁאַהֲבָתוֹ חֲזָקָה כָּל-כָּךְ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אָז הוּא בְּחִינַת בֵּן יָקָר וְחָבִיב מְאֹד לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ חוֹמֵל עָלָיו וּמַנִּיחוֹ לְחַפֵּשׂ בְּגִנְזַיָּא דְּמַלְכָּא הַגְּנוּזִים וּצְפוּנִים בְּיוֹתֵר. עַד שֶׁזּוֹכֶה שֶׁיִּתְגַּלֶּה לוֹ הַהַשָׂגָה שֶׁל צַדִּיק וְרַע לוֹ רָשָׁע וְטוֹב לוֹ. וְזוֹכֶה לְסִתְרֵי תּוֹרָה וּלְהַעֲלוֹת הַמִּשְׁפָּט שֶׁנָּפַל עַד הַתְּהוֹם וּלְתַקְּנוֹ:
אדם יכול להיות צדיק גמור בעולם הזה אך בגילגול קודם היה רשע ולכן סובל המון בחייו הנוכחיים ורע לו
רשע לעומת זאת יכול להיות לו טוב כי עתה הוא נהנה אך לא יראה גן-עדן ובגילגול הבא יסבול
הכל זה משחק של שכר ועונש לפי סה"כ כל הגילגולים
יש גם דבר נוסף שלא כל דבר שאנו מגדירים כטוב הוא אכן טוב ולהפך
אפשר אולי איכשהו לוותר על הטוב בעולם הבא ולקבל טוב היום?
הרי גן עדן אחד וכל מחבל הולך לשם אז אם אני סובל עכשיו כדי להגיע לגן עדן אני יפגוש שם את כל המחבלים ועוד לכל אחד 72 בתולות ולי 0? אני שוב יסבול.

כל התשובות מתבססות על דת, ואיזו תשובה הייתם נותנים לאדם לא דתי?
אהה הייתם אומרים שזה בגלל שהוא לא דתי...
יש כאן פרדוקס...

חשבתי על זה פעם, אחר כך הבנתי.
אם בן אדם יושב בבית ורואה שכן עשיר, זה בגלל שהשכן יצא מהבית כדי להשיג עושר, גם אם זה לא באופן חוקי וגם אם זה לא ימשך הרבה זמן זה לא משנה לנו, אנחנו רואים מה שיש עכשיו.
לכל אחד פשוט רמת "חוצפה" שונה ולכן כשמסתקלים על מישהו אחר עושה משהו לדעתנו לא טוב אומרים חוצפן, אבל אותו אחד לא חושב כך כי לדעתו זה בסדר גמור...
זה תלוי בחינוך ובאישיות וכו'.
ואין שום קשר למעשים ועולם הבא...
פשוט מאוד!
צדיק רע לו בעולם הזה-ועולם הבא זה טוב לו.
ורשע וטוב לו בעולם הזה-ועולם הבא רע לו.
צדיק שרע לו יכול להיות גם שה' רוצה לנסות אותו לראות אם הוא באמת מאמין בו גם כשקשה לו ומאמין שכל מה שה' עושה זה לטובתו. וככל שהניסיון גדול יותר והקושי גדול יותר הוא עולה עוד דרגה באמונה אז זה גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. ולכן אלוקים רוצה להביא נסיונות על הצדיקים כדי לחזק להם את האמונה ואת השכר לעולם הבא
והרשעים הוא לא מנסה אותם כי יודע שלא יעמדו בזה וגם מהסיבה שהרבה כאן כתבו כדי שלא יהיה לו שכר לעולם הבא על מה שסבל.
יש אומרים שהוא צדיק אבל רע לו בגלל אבא שלו, שהוא האבא לא צדיק לכן רע לו, ויש אומרים צדיק ורע לו, שמקבל את השכר רק בעולם הבא לכן רע לו בעולם הזה.