7 תשובות
החברה החרדית חיה על סטיגמות, ואחת הסטיגמות שאם יש גירושים במשפחה אז זה מעלה סימן שאלה על המשפחה כולה סוג של פרימיטיביות.
אשמח לעזור עוד בפרטי.
אשמח לעזור עוד בפרטי.
שלום רב,
אכן כפי שכתבת זה שענה לפני יש בחברה החרדית הרבה מאד סטיגמות מוזרות, אבל לקרוא לזה פרימיטיביות לא!
מניסיוני, כיועץ נישואין ומלווה משפחות בעלות קשיים בזוגיות ובחינוך הילדים, אנו נתקלים במשפחות של גרושים וגרושות ובמגזר החילוני גם במשפחות של אמהות חד הוריות בבעיות הרבה יותר קשות אצל הילדים מאשר במשפחות שלמות, ובמיוחד בהדגשה מול משפחות שבהן מערכת היחסים בין ההורים היא טובה איכותית ומלאת אהבה.
נאמר כבר בספר בראשית פרק ב' "לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו" כלומר אחת מן התוכנות הבסיסיות שבנפשו של האדם היא להיות ולחיות כזוג. כלומר חיים של בודדים הם חיים מעוותים, חיים לא נכונים, חיים שיש בהם הוכחה לכך שהאדם אינו מסוגל לחיות בחברה מאורגנת ובמיוחד לא בזוגיות שדורשת התחברות עמוקה של הנפשות הפועלות.
כאשר המשפחה אינה חיה בשלמות, כאשר יש פירוד בין בני הזוג ברור שהדבר משפיע על הילדים בחינוכם לעצמאות, בחינוכם לביטחון עצמי ועוד נקודות שלא אלאה אותך כאן בהן. כאשר לילד יש אחוזים גבוהים יותר של אפשרות שהביטחון העצמי שלו ירוד, או שהוא למד שדרך ההתנהגות של הורים היא צעקות ומריבות על כלך דבר קטן, יש חשש שמא הבחור הצעיר או הבחורה הצעירה יתנהגו באותה דרך כשהם יהיו נשואים ולכן מבקשים להתרחק משידוך שכזה, בבחינת מדוע להיכנס למיטה חולה כשאין צורך ברור לכך.
באותה מידה הורים מחפשים שידוך את הבחור הנחשב לשפיץ של הישיבה. שוב נקודה שאינה מוכיחה כלל שיהיה בעל טוב או אבא טוב, אפילו לא מוכיחה שהוא יודע ללמוד טוב. פעמים רבות דווקא הבינוניים שבישיבה, שצריכים להתאמץ קשה להשיג ציונם טובים, מתגלים בהורים ובעלים טובים ואיכותיים הרבה יותר.
הסטיגמות הן שאם יש בעיה במשפחה - עדיף להתרחק ממנה, ולכן הרבה משפחות במקום לטפל בבעיות מסתירות אותן ומחביאות אותן מפני האחרים.
כך גם אם הבחור נשר מהישיבה ועבר כמה ישיבות עד שהתאקלם שוב הוא נכנס לסטיגמות של בחור בינוני ומטה, כאשר אי קליטתו בישיבות מסוימות יכול היה להיות תלוי באטימות של המלמדים שלו בישיבה.
הם אינם נחשבים כדפקטים אבל כסוג ב'.
וכל זה היה יכול להיפתר בקלות אם משפחות היו מוכנות להודות שיש להם צורך בטיפול והדרכה לחיות חיים נכונים יותר. גם הם היו מ אושרים יותר וגם הילדים היו מאושרים יותר.
בברכה
מאיר שמחוני
אכן כפי שכתבת זה שענה לפני יש בחברה החרדית הרבה מאד סטיגמות מוזרות, אבל לקרוא לזה פרימיטיביות לא!
מניסיוני, כיועץ נישואין ומלווה משפחות בעלות קשיים בזוגיות ובחינוך הילדים, אנו נתקלים במשפחות של גרושים וגרושות ובמגזר החילוני גם במשפחות של אמהות חד הוריות בבעיות הרבה יותר קשות אצל הילדים מאשר במשפחות שלמות, ובמיוחד בהדגשה מול משפחות שבהן מערכת היחסים בין ההורים היא טובה איכותית ומלאת אהבה.
נאמר כבר בספר בראשית פרק ב' "לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו" כלומר אחת מן התוכנות הבסיסיות שבנפשו של האדם היא להיות ולחיות כזוג. כלומר חיים של בודדים הם חיים מעוותים, חיים לא נכונים, חיים שיש בהם הוכחה לכך שהאדם אינו מסוגל לחיות בחברה מאורגנת ובמיוחד לא בזוגיות שדורשת התחברות עמוקה של הנפשות הפועלות.
כאשר המשפחה אינה חיה בשלמות, כאשר יש פירוד בין בני הזוג ברור שהדבר משפיע על הילדים בחינוכם לעצמאות, בחינוכם לביטחון עצמי ועוד נקודות שלא אלאה אותך כאן בהן. כאשר לילד יש אחוזים גבוהים יותר של אפשרות שהביטחון העצמי שלו ירוד, או שהוא למד שדרך ההתנהגות של הורים היא צעקות ומריבות על כלך דבר קטן, יש חשש שמא הבחור הצעיר או הבחורה הצעירה יתנהגו באותה דרך כשהם יהיו נשואים ולכן מבקשים להתרחק משידוך שכזה, בבחינת מדוע להיכנס למיטה חולה כשאין צורך ברור לכך.
באותה מידה הורים מחפשים שידוך את הבחור הנחשב לשפיץ של הישיבה. שוב נקודה שאינה מוכיחה כלל שיהיה בעל טוב או אבא טוב, אפילו לא מוכיחה שהוא יודע ללמוד טוב. פעמים רבות דווקא הבינוניים שבישיבה, שצריכים להתאמץ קשה להשיג ציונם טובים, מתגלים בהורים ובעלים טובים ואיכותיים הרבה יותר.
הסטיגמות הן שאם יש בעיה במשפחה - עדיף להתרחק ממנה, ולכן הרבה משפחות במקום לטפל בבעיות מסתירות אותן ומחביאות אותן מפני האחרים.
כך גם אם הבחור נשר מהישיבה ועבר כמה ישיבות עד שהתאקלם שוב הוא נכנס לסטיגמות של בחור בינוני ומטה, כאשר אי קליטתו בישיבות מסוימות יכול היה להיות תלוי באטימות של המלמדים שלו בישיבה.
הם אינם נחשבים כדפקטים אבל כסוג ב'.
וכל זה היה יכול להיפתר בקלות אם משפחות היו מוכנות להודות שיש להם צורך בטיפול והדרכה לחיות חיים נכונים יותר. גם הם היו מ אושרים יותר וגם הילדים היו מאושרים יותר.
בברכה
מאיר שמחוני
שואל השאלה:
אבל לפעמים יש בעיה בזוגיות שלא ניתן לפתור אותו
גם אחרי כל היועצים למיניהם ויש השלכות על הילדים והם מתחילים לפתח בעיות רגשיות
ונמנעים מגירושין רק בגלל הסטיגמא שלא יזיק לשידוכין של הילדים ובנתיים כל המשפחה סובל.
אבל לפעמים יש בעיה בזוגיות שלא ניתן לפתור אותו
גם אחרי כל היועצים למיניהם ויש השלכות על הילדים והם מתחילים לפתח בעיות רגשיות
ונמנעים מגירושין רק בגלל הסטיגמא שלא יזיק לשידוכין של הילדים ובנתיים כל המשפחה סובל.
אנונימי
אני חושב שזה ממש לא נכון כל הסתכלות הזאת בכללית זה לא קשור דוקא לחרדים אנשים בהסתכלות הקטנה שלהם מי שיותר מסודר בחיים בכל דבר ממשפחה ועד כסף הוא המוערך ביותר, בורא עולם אוהב תגר יתום ואלמנה והוא שומע לתפילתם דוקא האנשים שכביכול הפשוטים שבעם הם הכי משובחים!
שואל השאלה:
זה בדיוק הבעיה
יתומים ואלמנות עוזרים הרבה וגם לא מתרחקים מהם-כי זה רצון ה'
אבל גרושים וגרושות אין להם שום תמיכה בקהילה החרדית זה בושה ומתרחקים מהם..
אי אפשר להבין שיש לפעמים גם בעיות רציניות שמכריחים את הגירושין וזה עוד לא הופך אותם לסוג ג'?
זה בדיוק הבעיה
יתומים ואלמנות עוזרים הרבה וגם לא מתרחקים מהם-כי זה רצון ה'
אבל גרושים וגרושות אין להם שום תמיכה בקהילה החרדית זה בושה ומתרחקים מהם..
אי אפשר להבין שיש לפעמים גם בעיות רציניות שמכריחים את הגירושין וזה עוד לא הופך אותם לסוג ג'?
אנונימי
אתה טועה בהכללה שלך. ההורים שלי גרושים ואנחנו מהמגזר החרדי ובה בינתיים אחיות שלי קיבלו שידוכים טובים מאוד בזכות האישיות שלהן עצמן.
אננומית
זה מגזר מאוד סטיגמתי.