8 תשובות
מקורו של הביטוי הוא במקרא בתיאור סיפור כרם נבות היזרעאלי ודברי התוכחה של אליהו הנביא כלפי אחאב:

וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר, כֹּה אָמַר ה', הֲרָצַחְתָּ, וְגַם-יָרָשְׁתָּ; וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר, כֹּה אָמַר ה', בִּמְקוֹם אֲשֶׁר לָקְקוּ הַכְּלָבִים אֶת-דַּם נָבוֹת, יָלֹקּוּ הַכְּלָבִים אֶת-דָּמְךָ גַּם-אָתָּה.

המלך אחאב חמד את כרמו של נבות היזרעאלי. אשתו של אחאב, המלכה איזבל, השיגה את הכרם למענו, כשהעלילה על נבות שהוא כופר באלוהים ובוגד במלכות. על חטאים אלה נסקל נבות בפומבי ורכושו נלקח. איזבל הודיעה לאחאב שנבות מת והכרם הוא שלו, ואחאב ירד לקחת את הכרם. בדרכו פגש את אליהו, שהטיח בו את הדברים הבאים בשם ה': "וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר: כֹּה אָמַר ה': הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ?! וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר: כֹּה אָמַר ה': בִּמְקוֹם אֲשֶׁר לָקְקוּ הַכְּלָבִים אֶת דַּם נָבוֹת, יָלֹקּוּ (ילקקו) הַכְּלָבִים אֶת דָּמְךָ גַּם אָתָּה" (מל"א כ"א 19). כלומר: גם רצחת אותו וגם לקחת לעצמך את רכושו? על כך תיענש קשות.
שימו לב לאחריות השליט: אחאב לא רצח את נבות בעצמו, אבל נחשב לאחראי לרצח, מה גם שניצל את הרצח לטובתו, ולקח מה שאינו שייך לו.
העונש: ילוקו הכלבים את דמך - הוא עונש של השפלה ופגיעה חמורה בכבוד האדם החי ומשפחתו, ויותר מזה - פגיעה קשה בכבוד המת ובחיי הנצח שלו. זוהי השפלה קשה בפרהסיה, ברשות הרבים.

ביטוי בעל משמעות קרובה: פעלת במצח נחוּשָה - עשית רע ללא בושה. הגזמת מאוד!

בימינו: הוספתָ חטא על פשע, עבירה גוררת עבירה, עברתָ עבירה חמורה מאוד שבצידה טובת הנאה.

דוגמה: לאחרונה תואר בעיתונות מקרה מזעזע של בן שרצח את אביו בעזרת המטפל שלו, ומיהר לדרוש את הירושה לעצמו. כנראה שעליו נכתב בתנ"ך 'הרצחת וגם ירשת?!'.
אנונימי
זה כמו "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה"
נראה לי, אבל רק נראלי אל תתפסי אותי במילה, שהכוונה היא:
לא מספיק שרצחת אדם, אלא גם לקחת את הרכוש שלו?" זו מין תוכחה שאסור להרוג אדם ולקחת את ממונו.
אל תתפסו אוותי במילה אבל נראלי שזה;
הרצחת וגם ירשת- אומרים את זה לאנשים שעשו מעשה רע וגם קיבלו דברים טובים מאותו אדם..
נגיד ש איזה מישהוו שרוצח אדם ואז מקבת את בת זוגתו "הרצחת וגם ירשת"
שואל השאלה:
תודה לכולן לכולכן מוענק פרח אין לענות יותר!
אנונימית
מדובר על פרשת כרם נבות היזרעלי
קצת רקע:
אחאב רוצה את הכרם של נבות, נבות מסרב כי זה ירושה, הוא חוזר לארמונו, איזבל מביימת משפט שנבות יצא אשם והורגים את נבות. אלהים שולח את אליהו ואומר לו לאחאב "הרצחת וגם ירשת " - גם ירשת (לקחת) אתה הכרם של נבות וגם רצחת אותו?! (הוא לא לקח אותו אבל דרך איזבל)
ואז אחאב יוצא להגנתו ואליהו אומר לו שהוא לא ימות אבל צאצאיו ימותו ואיזבל מצאה את מותו כמו נבות.
אנונימי
אחאב רצה את כרם נבות, אך הוא לא הביא לו אותה- נבות לאחאב, ובצורה עקיפה אחאחב גרם למות נבות על ידי איזבל ואז הוא קיבל את הכרם במירמה אז כאילו הוא רצח אותו וגם ירש לו את הכרם
היי בדיוק אני לומדת על זה. אני יודעת שביקשת לא לענות אבל אני מתה על תנ"ך אז הייתי חייבת לענות.
לנבות היזראלי היה כרם, ואחאב המלך רצה את הכרם שלו, ונבות לא רצה להביא לו ת'כרם שלו.
אז איזבל אשתו של אחאב הרגה את נבות והכרם של נבות נהפך לכרם של אחאב.

אז אליהו הנביא אמר לאחאב הרצחת וגם ירשת?
כלומר, רצחת את נבות וגם לקחת לו את הכרם?

מקווה שעזרתי.