2 תשובות
של לוחות הברית? אחד ה' יצר ואת השני משה.
אין הבדל אחד... יש כמה:
ללוחות הראשונים לא היה ארון בתחילה, ואילו ללוחות השניים כבר מההתחלה היה להם ארון וזאת על סמך הכתוב: "ואעש ארון עצי שיטים ואפסול שני לוחות אבנים כראשונים" (דברים י, ג) ובכך דמו לכלה הנכנסת לחופתה.
ב) לגבי הלוחות הראשונים לא נאמר: "טוב" (הכוונה שלא נאמר בדיבר החמישי שבפרשת יתרו: "ולמען ייטב לך") אך לעומת זאת אצל הלוחות השניים כן נאמר: "טוב" לפי שנאמר: "למען יאריכון ימך ולמען ייטב לך..." (דברים ה, ט"ז)
הכוונה למצוות כיבוד הורים.
ג) בלוחות הראשונים לא הבהיקו פני משה ואילו בלוחות שניים כן הבהיקו פניו
כפי שהתורה מתארת זאת: "ויהי ברדת משה מהר סיני ושני לוחות העדות ביד משה ברדתו מן ההר ומשה לא ידע כי קרן עור פניו בדברו איתו"
(שמות ל"ד, כ"ט)
ד) כאשר ירד משה עם הלוחות הראשונים מצא את עם ישראל חוטאים בעבודת עגל הזהב ואילו בלוחות שניים- משה יורד ביום הכיפורים עם ישראל מקבל את פניו בצום וגם תחנונים.
ללוחות הראשונים לא היה ארון בתחילה, ואילו ללוחות השניים כבר מההתחלה היה להם ארון וזאת על סמך הכתוב: "ואעש ארון עצי שיטים ואפסול שני לוחות אבנים כראשונים" (דברים י, ג) ובכך דמו לכלה הנכנסת לחופתה.
ב) לגבי הלוחות הראשונים לא נאמר: "טוב" (הכוונה שלא נאמר בדיבר החמישי שבפרשת יתרו: "ולמען ייטב לך") אך לעומת זאת אצל הלוחות השניים כן נאמר: "טוב" לפי שנאמר: "למען יאריכון ימך ולמען ייטב לך..." (דברים ה, ט"ז)
הכוונה למצוות כיבוד הורים.
ג) בלוחות הראשונים לא הבהיקו פני משה ואילו בלוחות שניים כן הבהיקו פניו
כפי שהתורה מתארת זאת: "ויהי ברדת משה מהר סיני ושני לוחות העדות ביד משה ברדתו מן ההר ומשה לא ידע כי קרן עור פניו בדברו איתו"
(שמות ל"ד, כ"ט)
ד) כאשר ירד משה עם הלוחות הראשונים מצא את עם ישראל חוטאים בעבודת עגל הזהב ואילו בלוחות שניים- משה יורד ביום הכיפורים עם ישראל מקבל את פניו בצום וגם תחנונים.
באותו הנושא: