3 תשובות
איני דתי, אני חילוני אך בעבר כאשר חיפשתי את האמת (והבנת איזה אמת מצאתי אבל לא חשוב לא ניכנס - אענה לשאלתך) קראתי את הספר המדהים הזה. לאדם הדתי והלא ביקורתי באמת כדאי שלא יעיין בו, אסביר למה. הספר הזה נועד לנסות לגשר בין התנך, תורה שבעל פה לבין העולם והמדע המתקדם (יחסית להיום בכלל לא) באותה תקופה. האינקלטואלים הרציונליים לא הצליחו לעכל את הדת בקלות, את כל עניין שמירת המצוות, את עניין השכר והעונש ( גיהינום גן עדן) משום שאינו כתוב בתנך ובשכל הישר שלהם לא נתפס. הרמב"ם בספר הזה מכחיש לחלוטין את עניין הגיהינום, באופן תמציתי ומאוד גס ומאוד חוטא לחוכמתו הרבה אסביר בקצרה. הוא אמר בעצם שישנם בתורה שקרים הכרחיים, אחד מהם הוא הגיהינום וגן העדן. צריך לומר לאנשים שיש מקומות כאלה (שקר הכרחי) כדי שיינהגו במוסר ולא יהיה כאן סדום ועמורה. לגבי עניין המצוות והאמונה הוא אומר (שוב באופן גס) שהדת כשלעצמה (מי שאינו מבין אותה) היא כפירה. מונחים פילוסופים מאוד כבדים, אם תיכנס לזה לאט לאט תבין (בתנאי שאתה אדם רציונלי ולא רגשי). הספר הזה לא נועד לאנשים הפשוטים ולאנשים אלו (הפשוטים) נועד השכר והעונש ולהם חייב לשקר (שקר הכרחי). אגב תעשיית ההחזרה בתשובה לעיתים משקרת ובדלתיים סגורות הם חיים טוב עם עצמם בין היתר בגלל הקביעה של שקר הכרחי עפ"י הרמב"ם. מקווה שטיפלה טיפלה עזרתי. בשמחה: )
אנונימי
שואל השאלה:
אז בעצם אתה אומר שהם לא מעוניינים שנידע דברים כאלה כי זה מערער את כל מה שלמדנו? ועוד שאלה, למה שהרמב"ם יכתוב דברים כאלה הרי ב"משנה תורה" הוא לא סוטה יותר מדי מגדולי הדור, אלא רק מבהיר ומסדר את ההלכות, פתאום הוא כותב דברים מהסוג הזה? זה מפתיע.
אנונימי
אתה שואל שאלות מאוד כבדות, אני בכל זאת אשתדל לענות. לאחר שהספר הזה יצא ראשי הקהילות היהודיות אמרו על הספר שהוא מכיל דברי כפירה, הלשינו לאינקוייזיציה ושם שרפו את ספריו, מעבר לזה היו מתנגדים גדולים כמו הרשב"א ועוד. נתחיל בשאלות: הספר אכן מערער את כל מה שלמדת, הוא חותר תחת הממסד הדתי, תחת הרגש (הרמב"ם ידוע כאחד הרציונליסטיים- ראה "דרדעים"- דור דיעה). כיום איך מקרבים את העם? כל מיני רבנים מדברים לרגש "מה באנו מהקופים? פיצוצים", דברים שמכוונים לך לרגש ולא לשכל- הם לא יישלחו אותך לראות ויכוח של מדען פיזיקאי מוכר (כגון לורנס קראוס נגב רבנים - כלומר משחק שווה כדי שתוכל לגלות את האמת דרך הרציונל). הרמב"ם אומר שיש את הציבור הפשוט שלא מסוגל באמת לשבת ולהקשיב לדברי מדע של פיזיקאי אפיקורס מול רב ובאמת להחליט האם הוא מאמין בדת או לא ( מה שהרמב"ם בעצם עושה בספר הזה הוא שהוא מייצג את הרב מול הפיזיקאי האפיקורס) ולכן תתייחס אל הציבור הזה באופן יותר פשוט, אפילו עד כדי שקרים הכרחיים כדי שיקיים את המצוות. מולם יש את האינטלקואלים הדתיים שכן מוכנים להעמיד את הדת שלהם במבחן ולקיים אותה אך ורק אם הם משוכנעים באמת בכל מחיר ולשם כך הספר נועד. מעבר לתשובות האלה אין לי אלא להפנות אותך לספר: ).
אנונימי