18 תשובות
שואל השאלה:
ולמה בקידוש אין צורך לומר את זה ובבית כנסת חייב? וגם למה אמן וסברי מרנן חייב לומר בקידוש?
אנונימי
אתה יודע מה פרוש סברי מרנן?

חוכם..
סברי מרנן= ברשות מוריי ורבותי
אנונימית
בגדול זה עניין של מנהגים (אני מבין שאתה נוהג כעדות המזרח שגם שם כמדומני יש בזה כמה מנהגים), אבל זה ודאי שהוא מוציא אותך ידי חובה בלי שום קשר למה שאתה עונה (אולי חוץ מ"אמן" וגם זה כנראה שלא מעכב).
סברי מרנן זה מנהג יפה לומר אבל לא 'חייב'.
בקיצור הכל זה מנהגים ממנהגים שונים ותברר מה בדיוק עושים בעדה או בבית שלך אבל אין קשר ליציאת ידי חובה מהמקדש
שואל השאלה:
התכוונתי לענות "לחיים" למתפלל כאשר קורא סברי מרנן.
אנונימי
גם אנחנו אומרים "לחיים" אחרי "סברי מרנן" של המקדש
שואל השאלה:
אז מותק לי לענות ברוך הוא וברוך שמו? כי נאאה לי שמתעצבנים עלי שאני עונה אבל סתכלס אם בבית כנסת מותר למה בבית הם לא רואים זאת בעין יפה? וזה לא עניין של מנהגים. שאלתי אותם והם אמרו שאמרו להם שאין צורך לענות כי המתפלל מוציא אותך ידי חובה. מה שמצחיק שהוא מוציא אותי מחובה רק על זה אבן לחיים ואמן חייב לומר
אנונימי
מכיר את המשפט ברומא.. ותכבד את המסורת המשפחתית בית אבי אבא זה יותר חשוב.
אגב אחרי סברי מרנן לחיים אצלנו אומר המקדש "בחיי יהודה אפריים תמליך מלך מבני דויד " שאת זה לא שמעתי בשום מקום אחר.
(ולא אכפה את זה על אף אחד, בטח לא כשאני אורח)
שואל השאלה:
השאלה היא האם מותר לי לענות בהו"ש או שאסור לי ונכון הדבר שבזה שאני לא עונה הוא מוציא אותי מידי חובה?
אנונימי
כן, בגדול אין צורך לומר ברוך הוא וברוך שמו, בהשמעת שם ה' בקידוש, אבל זה לא נורא.
שואל השאלה:
השאלה היא האם בזה שאני אומר בהו"ש אני גורם למתפלל לא להוציא אותי מידי חובה?
אנונימי
בגלל שהמברך מוציא אותך ידי חובה אסור לך לדבר עד שאתה שותה ולכן גם ברוך הוא וברוך שמו אסור להגיד באמצע הברכה ורק אמן אתה מחוייב להגיד כדי לצאת ידי חובה
כמה דעות ברוך השם חח
מה שהמקדש אמר לך לעשות זה הנכון ביותר.
כפי שכתבתי למעלה זה מנהג עדות המזרח. מצורפת כאן שאלה ותשובת הרב. להבנתי כל זמן שאתה לא מתפלל אלא מאזין מחובתך לאמר "ברוך הוא וברוך שמו" ראה לינק מצורף.
לא שאני מבין גדול,,, אבל מה השאלה במחילה?
שאלה טובה במה זה שונה מחזרת הש"ץ בבית כנסת, אבל כמו שכשמישהו לידך מברך "שהכל" אתה לא אומר ברוך הוא וברוך שמו כך גם בקידוש. למה? כך ההלכה (אצל מי שנוהג כך).

ואני חוזר, אין שום קשר בין הוצאת ידי חובה לבין אמירת ה-בהוב"ש, אלא הם כנראה פשוט לא נוהגים לומר את זה.
הוצאת ידי חובה זה על מצוות קידוש מדין שומע כעונה, זאת אומרת שכל מה שזה שהמקדש אומר - נחשב שאתה אמרת (אבל בהוב"ש הוא לא אומר אז ודאי שהוא לא מוציא אותך בזה).

תכלס' תנהג כמנהג המקום ואל תאמר!
ברוך הוא וברוך שמו נפוץ אצל עדות המזרח וזכותך להגיד היכן שתרצה. כל אחד שינהג לפי דרכו.
שואל השאלה:
אני מרוקאי
אנונימי