תשובה אחת
תלוי איזה מילון? אבן שושן או רב מילים? באחד מהם מוצג בכתיב מלא, בשני בחסר. במילון מחפשים ביחיד- "חיבור". מעתיקה לכאן קובץ שמצאתי בנושא.



לפניכם התבחינים /קריטריונים לניתוח ערך מילוני

ראשי תיבות: אפר"ם

1. אטימולוגיה =גזרון מהו המקור של המילה? זה יופיע בתוך סוגריים מרובעים מיד אחרי הערך המילוני. ( אוגריתית, אכדית, ערבית, ולפעמים יופיע השורש ואז נדע שהמקור של המילה הוא השורש..)





2. פרטים דקדוקיים: ראשי תיבות: מנח"ש
א. מין: מצוין ליד הערך: ז' = זכר, נ' = נקבה, זו"נ = זכר ונקבה, זוה"ר= זכר ונקבה רבים
ב. נטיות: בסוף ההגדרה של הערך בתוך (סוגריים מרובעים) ניתנות הצורות הדקדוקיות העיקריות של הערך: סמיכות יחיד, סמיכות רבים, ריבוי, כינויי שייכות, זמנים
ג. חלק הדיבור: אם הערך המילוני הוא פועל, לידו יהיה רשום פועל. ובד"כ שם הביניין יהיה מצוין לידו. אם הערך המילוני הוא שם, יהיה רשום שם. אם הערך המילוני הוא שם-תואר. ליד הערך יופיע הקיצור ת'.
ג. שורש: יופיע בתוך (סוגריים מרובעים) בתחילת הערך, או בסופו.
( שורש)


3. רובד הלשון השפה העברית בנויה ממספר רבדים לשוניים-תקופות לשון. כל תקופה הוסיפה מילים לתקופה שלפניה. כאשר מבקשים את רובד הלשון, רוצים שתכתבו מאיזו תקופה לשונית-רובד לשוני לקוח הערך. מידע זה ימצא ליד מס' ההגדרה, ויופיע בקיצורים: ת- תנ"כ, תלמוד, ב לשון ימי הביניים, ח- העברית החדשה, ל מילה שאולה מהלועזית.


4. מקור המובאה (=הציטוט). המובאה תופיע באבן-שושן בתוך מירכאות, ותפקידה להדגים את השימוש בערך המילולי. מיד אח"כ יופיע המקור ממנו נלקחה המובאה (המקורות: תנ"כ, תלמוד, משנה, גמרא, ספרות עברית, שירה עברית, וכד'). מקור המובאה יופיע בתוך (סוגריים). לדוגמא: "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת חכמים" (משלי פרק א' פסוק א') במילון "רב מילים" המובאות הן המצאה של מחבר המילון, והן תופענה בכתב נטוי, שונה מהכתב הרגיל של הערך.