תשובה אחת
קודם כל יש לדייק את השאלה, הוא לא הסית הרבה אנשים נגד היהודים, אלא כמעט את כל האנשים נגד כל מי שלא שייך לגזע הארי. מעבר לשישה מיליון יהודים שהושמדו ע"י הנאצים היו עוד כתשעה מיליון אנשים שהושמדו מאותן סיבות.
הצלחתו נבעה ממספר סיבות:
1. גרמניה של אחרי מלחמת העולם הראשונה הייתה חבוטה ומושפלת. הסכמי הכניעה של גרמניה כללו הגבלות רבות להתנהלותה של המדינה, ובעיקר הגבלות על הצבא הגרמני. מכיוון שאף עם לא אוהב להרגיש מושפל ונשלט ע"י אחרים, היה קל לעורר זעם ושנאה כלפי שאר העולם.
2. עוד לפני מלחמת העולם הראשונה, ומהסיבות העיקריות לפריצתה, התרחש תהליך לאומני באירופה. "שבטים" התגודדו לעמים ומדינות, ונוצר רגש לאומני חזק על מנת להפריד בין מדינה למדינה. מכאן קל יותר לסחוף את העם אחרי התיאוריה של "אנחנו נגד שאר העולם", ובטח שאת הגישה של "אנחנו יותר טובים מכל השאר".
3. היטלר כתב ספר שבו הוא מתאר את התפתחות העמים השונים על פי גזעים (כמובן תאוריה מופרכת לחלוטין), וקבע מי הם העמים השייכים לגזע הארי ה"נעלה", ומי שייך לגזעים "נחותים" יותר.
4. מפלגתו של היטלר עלתה לשלטון בבחירות דמוקרטיות. הוא נתפס כמנהיג הגדול הבא של גרמניה ועיני העם היו נשואות אליו, על מנת שיוביל את גרמניה לגדולה לאחר הדיכוי שכאמור התבצע לאחר מלחמה"ע הראשונה.
כך נוצרו התנאים שאפשרו להיטלר לעשות ככל העולה על רוחו, ורבים מהגרמנים פשוט קיבלו את דבריו כאמת אבסולוטית. לאחר שסחף אחריו רוב בעם, הוא הקים את ה s.s, שבמקור תפקידו היה לשמש כמשטרה האוכפת את הנאציזם. כלומר גם אלו בגרמניה שעדיין התנגדו למשטר הנאצי ותכניותיו, לא יכלו לבטא את דעתם, ורבים נכלאו ואף הוצאו להורג.
אז מה היה לנו - עם שפוף עקב דיכוי של מעצמות העולם, מנהיג כריזמתי הסוחף אחריו המונים, הצגת תאוריה הקובעת שהגרמנים הם מעל כל שאר העמים, ושליטה כוחנית על כל מי שמתנגד בתוך העם.
דוגמה לכיצד ניתן לשלוט במחשבות של קבוצה גדולה, ולהוביל אותם למעשים הנוגדים את ערכיהם ותרבותם, ניתן לקרוא בספר "הנחשול". ספר זה מבוסס על סיפור אמיתי, ומתאר מורה שמתכנן ניסוי על תלמידיו על מנת ש... בעצם אני אשאיר לכם את הבחירה לקרוא את הספר...
הצלחתו נבעה ממספר סיבות:
1. גרמניה של אחרי מלחמת העולם הראשונה הייתה חבוטה ומושפלת. הסכמי הכניעה של גרמניה כללו הגבלות רבות להתנהלותה של המדינה, ובעיקר הגבלות על הצבא הגרמני. מכיוון שאף עם לא אוהב להרגיש מושפל ונשלט ע"י אחרים, היה קל לעורר זעם ושנאה כלפי שאר העולם.
2. עוד לפני מלחמת העולם הראשונה, ומהסיבות העיקריות לפריצתה, התרחש תהליך לאומני באירופה. "שבטים" התגודדו לעמים ומדינות, ונוצר רגש לאומני חזק על מנת להפריד בין מדינה למדינה. מכאן קל יותר לסחוף את העם אחרי התיאוריה של "אנחנו נגד שאר העולם", ובטח שאת הגישה של "אנחנו יותר טובים מכל השאר".
3. היטלר כתב ספר שבו הוא מתאר את התפתחות העמים השונים על פי גזעים (כמובן תאוריה מופרכת לחלוטין), וקבע מי הם העמים השייכים לגזע הארי ה"נעלה", ומי שייך לגזעים "נחותים" יותר.
4. מפלגתו של היטלר עלתה לשלטון בבחירות דמוקרטיות. הוא נתפס כמנהיג הגדול הבא של גרמניה ועיני העם היו נשואות אליו, על מנת שיוביל את גרמניה לגדולה לאחר הדיכוי שכאמור התבצע לאחר מלחמה"ע הראשונה.
כך נוצרו התנאים שאפשרו להיטלר לעשות ככל העולה על רוחו, ורבים מהגרמנים פשוט קיבלו את דבריו כאמת אבסולוטית. לאחר שסחף אחריו רוב בעם, הוא הקים את ה s.s, שבמקור תפקידו היה לשמש כמשטרה האוכפת את הנאציזם. כלומר גם אלו בגרמניה שעדיין התנגדו למשטר הנאצי ותכניותיו, לא יכלו לבטא את דעתם, ורבים נכלאו ואף הוצאו להורג.
אז מה היה לנו - עם שפוף עקב דיכוי של מעצמות העולם, מנהיג כריזמתי הסוחף אחריו המונים, הצגת תאוריה הקובעת שהגרמנים הם מעל כל שאר העמים, ושליטה כוחנית על כל מי שמתנגד בתוך העם.
דוגמה לכיצד ניתן לשלוט במחשבות של קבוצה גדולה, ולהוביל אותם למעשים הנוגדים את ערכיהם ותרבותם, ניתן לקרוא בספר "הנחשול". ספר זה מבוסס על סיפור אמיתי, ומתאר מורה שמתכנן ניסוי על תלמידיו על מנת ש... בעצם אני אשאיר לכם את הבחירה לקרוא את הספר...
באותו הנושא: