80 תשובות
ה' היה עם היהודים מאז ומתמיד!
היהודים באו ועשו חטאים אז זה התחיל
ועוד משהו.. בשנה הזו זו הייתה שנת תרצ"ח אז לפי זה.. זה קשור
היהודים באו ועשו חטאים אז זה התחיל
ועוד משהו.. בשנה הזו זו הייתה שנת תרצ"ח אז לפי זה.. זה קשור
הוא לא היה אף פעם ובשואה זה לא היה שונה
"נסתרות דרכי האל"
חח סתם
אממ לא היה, אבל תחשבו על זה בלי השואה אנשים לא היו עולים לישראל
חח סתם
אממ לא היה, אבל תחשבו על זה בלי השואה אנשים לא היו עולים לישראל
תתפלא אחי אבל כבר לפני השואה הייתה ציונות והיו הרבה יהודים בארץ, כבר התחילו גם פעולות רציניות לקראת מדינה יהודית. השואה סייעה כן אבל גם בלעדיה זה היה קורה מאה אחוז
אין אלוהים
ה' תמיד היה! אם אתחיל לציין את הארועים זה לא יפסיק! אבל ביציאת מצריים הוא לא היה?! בסוף השואה הוא לא היה?! אתם ממש חצופיים!
בזכות ה' אתם יושבים פה כרגע בלי פחד לחייכם, בשלום, עם קורת גג מעל הראש!
ולא אני לא חרדיה ולא דתייה
בזכות ה' אתם יושבים פה כרגע בלי פחד לחייכם, בשלום, עם קורת גג מעל הראש!
ולא אני לא חרדיה ולא דתייה
דבר ראשון תפסיקו לשאול שאלות כאלה. אנחנו לא אלוהים
ואנחנו לא יודעים איפה הוא היה בשואה. עכשיו תגידו שרק
בגלל השואה אין אלוהים? שרק בגלל שהוא לא עזר לנו בשואה אין?
שפעם אחת הוא לא עזר לנו או היה לצידנו אנחנו מתלוננים?
הוא היה לידנו ביציאת מצריים ועוד הרבה. יכולות להיות מלא
סיבות שדווקא בשואה הוא לא היה.. אולי רצה לראות איך אנחנו
היהודים מסתדרים בלעדיו או ללמד אותנו לקח. אנחנו לא ממש יודעים,
שיגלו נדע. עכשיו תפסיקו לשאול שאלות כאלו כי זה גורם לסכסוכים.
ואנחנו לא יודעים איפה הוא היה בשואה. עכשיו תגידו שרק
בגלל השואה אין אלוהים? שרק בגלל שהוא לא עזר לנו בשואה אין?
שפעם אחת הוא לא עזר לנו או היה לצידנו אנחנו מתלוננים?
הוא היה לידנו ביציאת מצריים ועוד הרבה. יכולות להיות מלא
סיבות שדווקא בשואה הוא לא היה.. אולי רצה לראות איך אנחנו
היהודים מסתדרים בלעדיו או ללמד אותנו לקח. אנחנו לא ממש יודעים,
שיגלו נדע. עכשיו תפסיקו לשאול שאלות כאלו כי זה גורם לסכסוכים.
ההסבר הפשוט ביותר אלוהים לא שולט על בני אדם אנחנו לא בובות הוא מגן מאנשים טובים מדברים רעים נקודה
- איפה אלוהים היה בשואה?
- אלוהים היה בשואה.
- אלוהים היה בשואה.
אנונימית
חוץ מזה הוא עזר כי בזכות זה יש לנו מדינה.
אנונימית
אל תאשימו את אלוקים. אם לא היו יהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים או יהודים שלא עלו לארץ לפני המלחמה אולי השואה הייתה נמנעת
אנונימית
יכול מאוד להיות שזה מלחמת גוג ומגוג שהייתה אמורה להשמיד את העולם!
כפיים לה מינוס אם אלוהים היה שולט בנו אז לא היה רצח גניבה אנשים רעים ועוד..
חח הדוגמה הקלאסית.
הנה טוויסט.
הוא לא היה.
הנה טוויסט.
הוא לא היה.
לדעתי?
הוא היה בדיוק איפה שהוא נמצא עכשיו, בדמיון של אנשים.
הוא היה בדיוק איפה שהוא נמצא עכשיו, בדמיון של אנשים.
מצטער שאני לא יכול להגיד מה חשב אלוהים באותו רגע כי אני לא עובר דרך הראש שלו, ומספיק לשאול שאלות כאלו. "למה הוא לא היה" ולי לי לי לי ולי לי לו. ואגב, בזכות השואה קיימת מדינת ישראל.
לאון4
אלוהים לא יכול לשלוט בכל המעשים שלנו. מה אתם חושבים שהוא?
כל דקה ושנייה קורה משהו רע בעולם הזה. אלוהים לא עבד והוא לא יתחיל עכשיו לתקן את כל זה
הוא נותן לנו לתקן את כל זה. לכן "לא רצח ותגנוב"
אלוהים לא יכול לשלוט בכל המעשים שלנו. מה אתם חושבים שהוא?
כל דקה ושנייה קורה משהו רע בעולם הזה. אלוהים לא עבד והוא לא יתחיל עכשיו לתקן את כל זה
הוא נותן לנו לתקן את כל זה. לכן "לא רצח ותגנוב"
במשפט זה טמונה פילוסופיה עמוקה. אנשים חוטאים נענשים על ידי אנשים שבחרו לחטוא. האומה הגרמנית תמיד שנאה אותנו ורצתה לפגוע בנו, אך אם היינו דבקים בה אלוקינו - הם לא היו יכולים לפגוע בנו לעולם. וההוכחה: העם היהודי מתקיים מעבר לחוקי הטבע של ההיסטוריה מזה אלפיים שנה. בעוד תרבויות ענק כיוון, רומא, בבל ופרס נעלמו כליל, העם היהודי שרד גם תחת רדיפות וגלות. באופן טבעי העם היהודי היה צריך להכחד מזמן, במיוחד כאשר הוא נרדף בכל רחבי העולם.
מארק טווין שביקר בארץ ישראל ב-1867, כתב בין השאר:
"אם יש אמת בסטטיסטיקה, מהווים היהודים אחוז אחד, מן הגזע האנושי. הרי זה כמשב עמום ומעורפל של אבק כוכבים ההולך לאיבוד בתוך הקרינה הגדולה של שביל החלב. על פי גודלם היחסי באוכלוסייה מסתבר היה שבקושי היו שומעים עליהם, אך שומעים עליהם, ומאז ומעולם שמעו עליהם. העם היהודי בולט על פני התבל, ככל עם אחר, וחשיבותו המסחרית גדולה מעבר לכל פרופורציה יחסית למיעוטו המספרי. תרומתו לרשימת גדולי העולם בספרות, במדע, באמנות, במוסיקה, בכלכלה, ברפואה, בלימודים מעמיקים, גם היא חורגת מכל פרופורציה ליחסותו המספרית. הוא ניהל מאבק נפלא בעולם, בכל שנותיו, והוא עשה זאת כשידיו כבולות מאחוריו. הוא יכול היה להתרוקן מתוכנו להיות נבוב והינו סולחים לו על כך.
המצרים, הבבלים והפרסים עלו לגדולה מילאו את העולם בקול שאון ופאר, אחר כך נמוגו כעשן ונעלמו מן האופק. אחר קמו ממלכות יוון ורומי בקול רעש גדול ואף הן התפוגגו ונגוזו. עמים אחרים התנשאו והניפו גבוה גבוה את הלפיד שלהם, אולם הוא בער עד תום והם נותרו כעת באור הדמדומים או שנעלמו כליל. היהודים ראו את כולם שרדו וגברו על כולם, והם כיום מה שהיו מאז ומעולם, מבלי לשקוע או לסגת, מבלי להתנוון או להיחלש. לא נס ליחם ולא חל פיחות באנרגיה שלהם ולא בערנות ובחריפות מוחם. כל הדברים האחרים הם בני חלוף, פרט ליהודי. כל הכוחות האחרים חולפים ועוברים, אך הוא נשאר. מה סוד נצחיותו?"
(mark twain, harpers magazine, sept 1899)
"... ואמנם, לפי הקריטריון המטריאליסטי והפוזיטיבי, צריכה היתה אומה זו מזמן לעבור מן העולם. קיומה היא תופעה מיסתורית ומופלאה, המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזרה קדומה...".
(הפילוסוף הרוסי ניקולאי ברדייב 1936, משמעותה של ההיסטוריה עמוד 86-87).
"מה זה יהודי? שאלה זו אינה מוזרה כפי שזה יכול להיראות תחילה. הבה נראה איזה מן יצור מיוחד הוא זה, שכל שליטי עולם וכל העמים העליבוהו ודיכאוהו וגירשוהו ורמסהו, רדפהו, שרפו, והטביעו, והוא, על אפם ועל חמתם, ממשיך לחיות ולהתקיים. מה זה יהודי - שלעולם לא הצליחו לפתותו בשום פיתויים שבעולם שמדכאיו הציעו לו בלבד שיתכחש לדתו ויטוש את אמונת אבותיו. יהודי - הנו סמל הנצח. הוא שלא יכלו להשמידו לא טבח ולא עינויים; לא אש ולא חרב האינקוויזיציה לא הצליחו להכחידו. הוא אשר ראשון בישר דבר ה; הוא אשר זמן רב כל-כך שמר על הנבואה ומסרה לאנושות כולה. עם כזה לא יכול להיעלם. יהודי הנו הנצחי - הוא התגשמות הנצח".
(לב טולסטוי, מתוך מאמר שפורסם בגואיש וורלד - לונדון 1908).
איננו מודים למשנתם של אנשי-הגות ופילוסופים אלו, ובכל זאת גויים מפורסמים אלו הבינו זאת. הא-לוהים, הוא השומר עלינו, וזהו סוד נצחיותו של העם היהודי לאורך כל ההיסטוריה.
סוד זה לא יכול להיות מוסבר בצורה טבעית כלל, כי אפילו אמפריות אדירות נעלמו, קל וחומר עמים קטנים אשר נרדפו (והוסיפו לכך את התבוללות, ומנגד את הגיור הקשה ביהדות - לעומת הצלבנים והמסיונרים בדת הנוצרית) ותראי שמכל בחינה טבעית העם היהודי היה צריך להעלם. מי היה מאמין שגויים יתאמצו ללכת עד קצה העולם כדי להרוג יהודים? הידעת שהיטלר ימ"ש כבר היה בדרכו להרוג את כל היהודים בארץ ישראל, כאשר נכשל ברוסיה?
והנה בתהילים (פג) נכתב את מה שאומרים הגויים בכל דור: "לכו ונכחידם מגוי, ולא יזכר שם ישראל עוד". מנגד הובטח לנו בתורה (ויקרא כו, מד): "ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם - לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם כי אני ה אלוקיהם". וכך הוא באמת המצב: המן הרשע ניסה לחסל את כל העם היהודי ולא הצליח. היוונים והרומאים ניסו לחסל את הזהות היהודית ולא הצליחו. הנוצרים ניסו לנצר בכח הזרוע את כל היהודים ולא הצליחו. היטלר ימ"ש רצה לחסל את כל העם היהודי וכשל גם הוא. האם יש אדם שיוכל לראות בכך צירוף מקרים?!
הבורא תמיד שמר על העם היהודי, כל עוד העם היהודי הלך בדרכו. אך כאשר העם היהודי עוזב את אלוקיו ומורד בו, ניטלת מעליו יד ההשגחה ושונאיו יכלו לפגוע בו. הנאצים נשלחו בשל חוטאי ישראל, ולא כי א-לוהים רוצה להעניש או לפגוע בבניו. יש מערכת משפט בעולם, שאנו רואים רק את מקצתה, והכל פועל בהתאם לאותה תוכנית אלוקית. כך שלמעשה, מעשינו הרעים הם אשר הביאו את הנאצים לפגוע בנו, בדיוק כפי שמעשי האדם הרעים הביאו את המבול לעולם, ובדיוק כפי שמעשי ישראל הביאו לחורבן הבית הראשון והשני. לכל מעשה יש השלכות ויש תוצאה.
כך הם חוקי הטבע, כך הם חוקי הבריאה: אם יקפוץ אדם לאש או יגע בה - הוא יכווה ויפגע, באותה מידה כאשר עם ישראל חוטא ומזיד - אוייביו פוגעים בו.
עוד לפני אלפי שנים הבטיח ה בתורה (ויקרא כ, כו) "ואבדל אתכם מן העמים להיות לי" - ביארו חז"ל בתלמוד "אם אתם מובדלים מהם, הרי אתם שלי, ואם לאו - הרי אתם של נבוכדנצר וחבריו" (כך גם ביאר רש"י על הפסוק). כל עוד העם היהודי דבק באלוקיו, גם גדולי אומות העולם לא יצליחו לפגוע בו (וגם מעט יהודים יצליחו לנצח גויים רבים ועצומים). אך כאשר בני העם היהודי מורדים בבורא, כופרים בו ומנסים להידמות לגויים, הם גם ניתנים בידי הגויים אותם העריצו. היהודים רצו להידמות לגרמנים, להיות כמוהם, אז הם באמת נהיו שלהם, והגרמנים בחרו להרוג אותם.
מארק טווין שביקר בארץ ישראל ב-1867, כתב בין השאר:
"אם יש אמת בסטטיסטיקה, מהווים היהודים אחוז אחד, מן הגזע האנושי. הרי זה כמשב עמום ומעורפל של אבק כוכבים ההולך לאיבוד בתוך הקרינה הגדולה של שביל החלב. על פי גודלם היחסי באוכלוסייה מסתבר היה שבקושי היו שומעים עליהם, אך שומעים עליהם, ומאז ומעולם שמעו עליהם. העם היהודי בולט על פני התבל, ככל עם אחר, וחשיבותו המסחרית גדולה מעבר לכל פרופורציה יחסית למיעוטו המספרי. תרומתו לרשימת גדולי העולם בספרות, במדע, באמנות, במוסיקה, בכלכלה, ברפואה, בלימודים מעמיקים, גם היא חורגת מכל פרופורציה ליחסותו המספרית. הוא ניהל מאבק נפלא בעולם, בכל שנותיו, והוא עשה זאת כשידיו כבולות מאחוריו. הוא יכול היה להתרוקן מתוכנו להיות נבוב והינו סולחים לו על כך.
המצרים, הבבלים והפרסים עלו לגדולה מילאו את העולם בקול שאון ופאר, אחר כך נמוגו כעשן ונעלמו מן האופק. אחר קמו ממלכות יוון ורומי בקול רעש גדול ואף הן התפוגגו ונגוזו. עמים אחרים התנשאו והניפו גבוה גבוה את הלפיד שלהם, אולם הוא בער עד תום והם נותרו כעת באור הדמדומים או שנעלמו כליל. היהודים ראו את כולם שרדו וגברו על כולם, והם כיום מה שהיו מאז ומעולם, מבלי לשקוע או לסגת, מבלי להתנוון או להיחלש. לא נס ליחם ולא חל פיחות באנרגיה שלהם ולא בערנות ובחריפות מוחם. כל הדברים האחרים הם בני חלוף, פרט ליהודי. כל הכוחות האחרים חולפים ועוברים, אך הוא נשאר. מה סוד נצחיותו?"
(mark twain, harpers magazine, sept 1899)
"... ואמנם, לפי הקריטריון המטריאליסטי והפוזיטיבי, צריכה היתה אומה זו מזמן לעבור מן העולם. קיומה היא תופעה מיסתורית ומופלאה, המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזרה קדומה...".
(הפילוסוף הרוסי ניקולאי ברדייב 1936, משמעותה של ההיסטוריה עמוד 86-87).
"מה זה יהודי? שאלה זו אינה מוזרה כפי שזה יכול להיראות תחילה. הבה נראה איזה מן יצור מיוחד הוא זה, שכל שליטי עולם וכל העמים העליבוהו ודיכאוהו וגירשוהו ורמסהו, רדפהו, שרפו, והטביעו, והוא, על אפם ועל חמתם, ממשיך לחיות ולהתקיים. מה זה יהודי - שלעולם לא הצליחו לפתותו בשום פיתויים שבעולם שמדכאיו הציעו לו בלבד שיתכחש לדתו ויטוש את אמונת אבותיו. יהודי - הנו סמל הנצח. הוא שלא יכלו להשמידו לא טבח ולא עינויים; לא אש ולא חרב האינקוויזיציה לא הצליחו להכחידו. הוא אשר ראשון בישר דבר ה; הוא אשר זמן רב כל-כך שמר על הנבואה ומסרה לאנושות כולה. עם כזה לא יכול להיעלם. יהודי הנו הנצחי - הוא התגשמות הנצח".
(לב טולסטוי, מתוך מאמר שפורסם בגואיש וורלד - לונדון 1908).
איננו מודים למשנתם של אנשי-הגות ופילוסופים אלו, ובכל זאת גויים מפורסמים אלו הבינו זאת. הא-לוהים, הוא השומר עלינו, וזהו סוד נצחיותו של העם היהודי לאורך כל ההיסטוריה.
סוד זה לא יכול להיות מוסבר בצורה טבעית כלל, כי אפילו אמפריות אדירות נעלמו, קל וחומר עמים קטנים אשר נרדפו (והוסיפו לכך את התבוללות, ומנגד את הגיור הקשה ביהדות - לעומת הצלבנים והמסיונרים בדת הנוצרית) ותראי שמכל בחינה טבעית העם היהודי היה צריך להעלם. מי היה מאמין שגויים יתאמצו ללכת עד קצה העולם כדי להרוג יהודים? הידעת שהיטלר ימ"ש כבר היה בדרכו להרוג את כל היהודים בארץ ישראל, כאשר נכשל ברוסיה?
והנה בתהילים (פג) נכתב את מה שאומרים הגויים בכל דור: "לכו ונכחידם מגוי, ולא יזכר שם ישראל עוד". מנגד הובטח לנו בתורה (ויקרא כו, מד): "ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם - לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם כי אני ה אלוקיהם". וכך הוא באמת המצב: המן הרשע ניסה לחסל את כל העם היהודי ולא הצליח. היוונים והרומאים ניסו לחסל את הזהות היהודית ולא הצליחו. הנוצרים ניסו לנצר בכח הזרוע את כל היהודים ולא הצליחו. היטלר ימ"ש רצה לחסל את כל העם היהודי וכשל גם הוא. האם יש אדם שיוכל לראות בכך צירוף מקרים?!
הבורא תמיד שמר על העם היהודי, כל עוד העם היהודי הלך בדרכו. אך כאשר העם היהודי עוזב את אלוקיו ומורד בו, ניטלת מעליו יד ההשגחה ושונאיו יכלו לפגוע בו. הנאצים נשלחו בשל חוטאי ישראל, ולא כי א-לוהים רוצה להעניש או לפגוע בבניו. יש מערכת משפט בעולם, שאנו רואים רק את מקצתה, והכל פועל בהתאם לאותה תוכנית אלוקית. כך שלמעשה, מעשינו הרעים הם אשר הביאו את הנאצים לפגוע בנו, בדיוק כפי שמעשי האדם הרעים הביאו את המבול לעולם, ובדיוק כפי שמעשי ישראל הביאו לחורבן הבית הראשון והשני. לכל מעשה יש השלכות ויש תוצאה.
כך הם חוקי הטבע, כך הם חוקי הבריאה: אם יקפוץ אדם לאש או יגע בה - הוא יכווה ויפגע, באותה מידה כאשר עם ישראל חוטא ומזיד - אוייביו פוגעים בו.
עוד לפני אלפי שנים הבטיח ה בתורה (ויקרא כ, כו) "ואבדל אתכם מן העמים להיות לי" - ביארו חז"ל בתלמוד "אם אתם מובדלים מהם, הרי אתם שלי, ואם לאו - הרי אתם של נבוכדנצר וחבריו" (כך גם ביאר רש"י על הפסוק). כל עוד העם היהודי דבק באלוקיו, גם גדולי אומות העולם לא יצליחו לפגוע בו (וגם מעט יהודים יצליחו לנצח גויים רבים ועצומים). אך כאשר בני העם היהודי מורדים בבורא, כופרים בו ומנסים להידמות לגויים, הם גם ניתנים בידי הגויים אותם העריצו. היהודים רצו להידמות לגרמנים, להיות כמוהם, אז הם באמת נהיו שלהם, והגרמנים בחרו להרוג אותם.
מה הקשר יהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים? מה. הקשר.?!
לא היה דבר כזה.
הנאצים הרגו את כולם, ותכננו.
תגדילו ראש, אתם ברצינות מאשימים את היהודים שהיו באותה תקופה, שהם גרמו לשואה?
השנאה כלפינו הייתה מאז ומתמיד. ולתמיד.
לא היה דבר כזה.
הנאצים הרגו את כולם, ותכננו.
תגדילו ראש, אתם ברצינות מאשימים את היהודים שהיו באותה תקופה, שהם גרמו לשואה?
השנאה כלפינו הייתה מאז ומתמיד. ולתמיד.
לא מאמינה בקיום שלו, לא חושבת שהוא היה איפושהו מתישהו, אבל כל אחד ומה שהוא מאמין בו
אני לא מאמינה, לכן אני אישית אוכל להגיד לך שהוא לא היה אף פעם, ולא יהיה.
ומדינת ישראל הייתה יכול להיות קיימת גם בלי השואה, השואה סייעה לה בכמה אחוזים שהם פחות מחצי, לפניי השואה היו הרבה יהודים בארץ כבר כמו שאמרו למעלה, והייתה ציונות וכבר היו בדרך לזה, בלי השואה זה היה קורה.
ועוד אמרו שבסוף השואה הוא עזר, עאלק, רוסיה צרפת ארצות הברית ואנגליה ניצחו את גרמניה וזהו, צריכים לומר להם תודה, מה לקח לאלוהים כל כך המון זמן לגמור עם השואה? שש שבע שנים בערך עד לסוף השואה, לקח לו כל כך המון זמן אה? הוא הריי כל יכול, למה הוא לא גמר עם זה ישר כשזה התחיל, ולמה בכלל זה התחיל אה? הוא הריי כל יכול אז הגורל בידיו גם, זה בכלל היה אמור לא לקרות! ובכלל, גם אם זה כי חטאנו, אז זה דרכו, שש מיליון יהודים מתים?"ביציאת מצריים הוא היה"
ומאיפה לנו שזו אמת לגביי יציאת מצרים?
חוסר היגיון.
ו
ומדינת ישראל הייתה יכול להיות קיימת גם בלי השואה, השואה סייעה לה בכמה אחוזים שהם פחות מחצי, לפניי השואה היו הרבה יהודים בארץ כבר כמו שאמרו למעלה, והייתה ציונות וכבר היו בדרך לזה, בלי השואה זה היה קורה.
ועוד אמרו שבסוף השואה הוא עזר, עאלק, רוסיה צרפת ארצות הברית ואנגליה ניצחו את גרמניה וזהו, צריכים לומר להם תודה, מה לקח לאלוהים כל כך המון זמן לגמור עם השואה? שש שבע שנים בערך עד לסוף השואה, לקח לו כל כך המון זמן אה? הוא הריי כל יכול, למה הוא לא גמר עם זה ישר כשזה התחיל, ולמה בכלל זה התחיל אה? הוא הריי כל יכול אז הגורל בידיו גם, זה בכלל היה אמור לא לקרות! ובכלל, גם אם זה כי חטאנו, אז זה דרכו, שש מיליון יהודים מתים?"ביציאת מצריים הוא היה"
ומאיפה לנו שזו אמת לגביי יציאת מצרים?
חוסר היגיון.
ו
זה דיי פשוט.
אלוהים זה כנראה אדם מאוד סאדיסט שצריך להרוג 60 מליון אנשים.
מתוכם 6 מליון יהודים.
ומתוכם המון רק "יהודים צדיקים לחלוטין"
כי... אם באמת מגיע ליהודים מדינה יהודית...
ואלוהים נתן לאדם רצון חופשי ולכן לא יכול לכפות על העולם לתת להם מדינה...
אז למה להרוג כל לא יהודי שנכנס למדינת ישראל ואז לאפשר להם מדינה...
למה לא לעשות שוב את עשר המכות.. למה לא להעניש כל אדם שמתנגד למדינה יהודית?
נעע.. לא יעבוד...
להרוג יהודים "צדיקים" כדי לתת ליהודים מדינה יהודית!
כןן! זו הדרך! בדיוק!
זה בכלל לא סאדיסטי...
והכי חשוב.
לא לשכוח מה שנכתב לפני זה.
אלוהים רצח אנשים צדיקים שהעמינו בו בכל ליבם ושמרו על כל מילה שלו?
"דרכי האל נסתרות"
(או במילים אחרות... הטיעון הכי נפוץ אצל מאמינים. "אי ידיעה = אלוהים")
אלוהים זה כנראה אדם מאוד סאדיסט שצריך להרוג 60 מליון אנשים.
מתוכם 6 מליון יהודים.
ומתוכם המון רק "יהודים צדיקים לחלוטין"
כי... אם באמת מגיע ליהודים מדינה יהודית...
ואלוהים נתן לאדם רצון חופשי ולכן לא יכול לכפות על העולם לתת להם מדינה...
אז למה להרוג כל לא יהודי שנכנס למדינת ישראל ואז לאפשר להם מדינה...
למה לא לעשות שוב את עשר המכות.. למה לא להעניש כל אדם שמתנגד למדינה יהודית?
נעע.. לא יעבוד...
להרוג יהודים "צדיקים" כדי לתת ליהודים מדינה יהודית!
כןן! זו הדרך! בדיוק!
זה בכלל לא סאדיסטי...
והכי חשוב.
לא לשכוח מה שנכתב לפני זה.
אלוהים רצח אנשים צדיקים שהעמינו בו בכל ליבם ושמרו על כל מילה שלו?
"דרכי האל נסתרות"
(או במילים אחרות... הטיעון הכי נפוץ אצל מאמינים. "אי ידיעה = אלוהים")
כי הוא לא קיים
ה' היה בשואה, הוא תמיד היה.
אבל היה מצב מאוד קשה בעולם של התבוללות והיו מלא יהודים שהיו בטוחים שאם הם יסתירו שהם יהודיים ויהיו כמו הגויים הם יצליחו.
אבל השואה הוכיחה אחרת שלא משנה כמה ננסה להשתלב תמיד נהיה שונים, כי אנחנו עם בפני עצמו.
וכנראה שהשואה הייתה צריכה ללמד את הלקח, למרות שזה דבר מאוד קשה, אבל שוב, אנחנו יכולים רק לשער אחרי מה שקרה אבל אנחנו לא ה'.
אבל היה מצב מאוד קשה בעולם של התבוללות והיו מלא יהודים שהיו בטוחים שאם הם יסתירו שהם יהודיים ויהיו כמו הגויים הם יצליחו.
אבל השואה הוכיחה אחרת שלא משנה כמה ננסה להשתלב תמיד נהיה שונים, כי אנחנו עם בפני עצמו.
וכנראה שהשואה הייתה צריכה ללמד את הלקח, למרות שזה דבר מאוד קשה, אבל שוב, אנחנו יכולים רק לשער אחרי מה שקרה אבל אנחנו לא ה'.
"דרכי האל נסתרות", מי אנחנו שנדע? גם הבן אדם הכי חכם בעולם לא יודע 1% מהדברים ביקום. אז בטח שבני אדם לא יוכלו לענות לך על דבר כזה, כמו שלא נוכל להוכיח בצורה חד משמעית אם הוא קיים או לא.
אני לא מאמינה גדולה, אבל בני אדם פשוט מנסים לקבוע דברים שגדולים עליהם.
אני לא מאמינה גדולה, אבל בני אדם פשוט מנסים לקבוע דברים שגדולים עליהם.
הוא לא היה
אנונימי
ידחד שלי שאל פעם מורה דתייה את זה.
היא אמרה "אם תתבוללו פן תושמדו"
כי לא היה לנו ארץ וגרנו עם נוצרים ומוסלמים מגיע ל6 מליון למות. מקסים האלוהים הזה.
היא אמרה "אם תתבוללו פן תושמדו"
כי לא היה לנו ארץ וגרנו עם נוצרים ומוסלמים מגיע ל6 מליון למות. מקסים האלוהים הזה.
היי נועה,
אני אספר לך סיפור לא קשור, אבל תביני לבד.
לפני 22 שנה חייל דתי בשם נחשון וקסמן עמד וחיכה לטרמפ בדרך הביתה, לשבת.
מחבלי חמאס מחופשים למתנחלים חטפו אותו והחזיקו אותו כבן ערובה והפיצו קלטת שבה הם מאיימים שאם המדינה לא מקיימת את הדרישות שלהם, בערב שבת בשעה 20:00 מוציאים אותו להורג.
הצבא תכנן מבצע, ואבא של נחשון שהיה רב ביקש בקשה מיוחדת מכל עם ישראל לשמור שבת אחת להצלחת המבצע של הבן שלו. מליוני יהודים מכל העולם אשכרה עמדו והתפללו למען חייל שהם לא הכירו.
זה היה משהו עוצמתי וכולם אמרו שאין מצב בעולם שהתפילות לא מתקבלות.
במהלך המבצע של צה"ל נחשון נרצח ע"י המחבלים, וחייל נוסף נהרג. כולם היו בהלם.
וכשפנו לאבא שלו תכננו למצוא אצלו הרבה כעס על אלוקים ואכזבה שכ"כ הרבה אנשים התחזקו, אבל כלום לא קרה, אלא להפך!
אבא שלו אמר משפט אחד:"גם לאבא לפעמים מותר להגיד לא."
וזהו.
לא יודעים למה, ולא יודעים איך, וזה כואב, אבל יש דברים שאנחנו לא תמיד מבינים ונבין, וזה לטובתנו בסופו של דבר גם אם זה לא נראה ככה.
אני אספר לך סיפור לא קשור, אבל תביני לבד.
לפני 22 שנה חייל דתי בשם נחשון וקסמן עמד וחיכה לטרמפ בדרך הביתה, לשבת.
מחבלי חמאס מחופשים למתנחלים חטפו אותו והחזיקו אותו כבן ערובה והפיצו קלטת שבה הם מאיימים שאם המדינה לא מקיימת את הדרישות שלהם, בערב שבת בשעה 20:00 מוציאים אותו להורג.
הצבא תכנן מבצע, ואבא של נחשון שהיה רב ביקש בקשה מיוחדת מכל עם ישראל לשמור שבת אחת להצלחת המבצע של הבן שלו. מליוני יהודים מכל העולם אשכרה עמדו והתפללו למען חייל שהם לא הכירו.
זה היה משהו עוצמתי וכולם אמרו שאין מצב בעולם שהתפילות לא מתקבלות.
במהלך המבצע של צה"ל נחשון נרצח ע"י המחבלים, וחייל נוסף נהרג. כולם היו בהלם.
וכשפנו לאבא שלו תכננו למצוא אצלו הרבה כעס על אלוקים ואכזבה שכ"כ הרבה אנשים התחזקו, אבל כלום לא קרה, אלא להפך!
אבא שלו אמר משפט אחד:"גם לאבא לפעמים מותר להגיד לא."
וזהו.
לא יודעים למה, ולא יודעים איך, וזה כואב, אבל יש דברים שאנחנו לא תמיד מבינים ונבין, וזה לטובתנו בסופו של דבר גם אם זה לא נראה ככה.
שאלה ללא תשובה.
לא מאמינים יגידו שהוא לא היה (כי הוא לא קיים) אני בניהם.
מאמינים יביאו סיבות כאלו ואחרות אבל הם לא באמת יודעים מה אלוהים עושה אז התשובות של כל אחד למעשה חסרת טעם כי אין תשובה, אתאיסטים יאמינו שהוא לא היה ומאמינים לא ידעו מה הוא עשה.
לא מאמינים יגידו שהוא לא היה (כי הוא לא קיים) אני בניהם.
מאמינים יביאו סיבות כאלו ואחרות אבל הם לא באמת יודעים מה אלוהים עושה אז התשובות של כל אחד למעשה חסרת טעם כי אין תשובה, אתאיסטים יאמינו שהוא לא היה ומאמינים לא ידעו מה הוא עשה.
לא מאמינה באלוהים. וזה די ברור לי שלא היה שם שום אלוהים.
אם באמת היה דבר כזה אלוהים למה הוא לא נתן 'לעם הנבחר' שלו ישר מדינה? בלי ניסיון להרוג את כל 'העם הנבחר' שלו.
(מינוסים יתקבלו בשמחה (: )
ואף אחד לא יודע שבאמת היה דבר כזה 'יציאת מצריים', תביאו סיפורים אמיתיים 'שאלוהים' היה שם.
איש באמונתו יחייה, אז אל תתחילו על זה וויכוח
ולדעתי השאלה מיותרת לחלוטין.
אם באמת היה דבר כזה אלוהים למה הוא לא נתן 'לעם הנבחר' שלו ישר מדינה? בלי ניסיון להרוג את כל 'העם הנבחר' שלו.
(מינוסים יתקבלו בשמחה (: )
ואף אחד לא יודע שבאמת היה דבר כזה 'יציאת מצריים', תביאו סיפורים אמיתיים 'שאלוהים' היה שם.
איש באמונתו יחייה, אז אל תתחילו על זה וויכוח
ולדעתי השאלה מיותרת לחלוטין.
אתאיסטים צעירים זורקים לעיתים טענות ששמעו, או נכון יותר לומר סיסמאות, ללא מחשבה רבה, אשר מעידות רק על חוסר הבנתם. אחת הטענות הללו אומרת, שהשואה מוכיחה שהאל הוא "רשע", או "רוצח המונים"...
מבחינה רגשית - זהו אחד הטיעונים החזקים ביותר, וללא ספק מעורר רגשות עזים מאוד בלב כל יהודי ששומע זאת.
אך מבחינה לוגית - זהו כנראה אחד הטיעונים החלשים והרדודים ביותר נגד קיומו של אלוקים.
נציג הפרכות פשוטות מאוד לטענה הילדותית הזו.
* * *
1. האם אלוקים דומה לאדם?
הטענה יוצאת מתוך נקודת הנחה, שאפשר לשפוט את אלוקים כפי שאפשר לשפוט אדם שפשע נגד חבירו. אך האם אלוקים הוא אדם שאפשר לכנות אותו בשמות כמו "רוצח" או "פושע"?
אלוקים ודאי איננו אדם. הוא בורא היקום, הוא שכל עליון מופשט שמקיים המציאות כולה, ואין לו "רצונות" ו"דחפים" אנושיים. אלוקים לא יכול להיות "רוצח" או "פושע" כפי שהוא לא יכול להיות "אזרח" או "עד בבית דין". לא חל עליו כל מושג שחל על ישות אנושית, והוא אינו "ישות משפטית" שאפשר להעמיד על דוכן הנאשמים. אין לו גוף ולא דמות הגוף, ולא אופי או נפש, ואפילו לא גבול, שינוי או זמן!
אלוקים איננו "ישות", אלא הגדרה של המציאות האמיתית. כפי שאי אפשר לכנות את הטבע בשם "רוצח", ואי אפשר להעמיד כח טבע על דוכן הנאשמים, כך גם אי אפשר לכנות את השכל העליון שעומד מאחורי הטבע בשם "רוצח".
הגדרות אנושיות וילדותיות כאלה לא יכולות לחול כלל על המושג אלוקים, שנעדר כל תכונה וכל אפיון אנושי.
בנקודה זו, שמתי לב שישנם אנשים שבטעותם מדמיינים את אלוקים כמין "מדען" אשר מרבה עכברים במעבדה, ואם הוא יפגע בעכברים או יהרגם - נוכל לראות בו אדם אכזר ורע לב. אחרים מדמיינים את אלוקים כמו הורה שהביא לעולם ילדים, ונדרש לדאוג להם, ואם יפגע בילדיו או לא ידאג לצרכיהם - ייחשב לפושע.
אך טעות דמיונית זו נובעת מהעובדה שגם עכברים וגם בני אדם כבר קיימים ואפשריים בתוך המציאות. הורה שמביא לעולם ילד - אינו בורא דבר חדש בעולם. אפילו אם מדען יצליח לשכפל עכבר במעבדה, הוא לא ברא בכך דבר חדש בעולם, אלא רק שכפל תכונה שכבר קיימת במציאות. גם הורה שמביא לעולם ילד, לא בורא אותו יש מאין, אלא רק מוציא אל הפועל אפשרות הולדה שהיתה קיימת בו, וכעת מחייבת אותו לדאוג לו.
לעומת זאת, אלוקים יצר את עצם המושג הזה, שנקרא "אדם": הוא יצר את שכלו של האדם, את הלוגיקה שלו, את האנושיות שלו, קבע את מושג הרגשות שלו, את האהבה, את השנאה, את הכעס, את הרחמים, את הצחוק. הבורא יצר את הטבע האנושי, וברא מאפס את המושג שנקרא "אדם". כל הגדרה שיש לאדם נובעת אך ורק מהבורא שקבע כיצד האדם ירגיש ואפילו יחשוב.
העובדה שאם חשה רגש עז כלפי בנה הקטן, ורצון אימהי לדאוג לו, אינה אלא תכונה שהבורא טבע באם. העובדה שאנו מגדירים אדם שרצח את חבירו בתור פשע נתעב, הוא רק משום שהבורא טבע בנו תחושה והבנה זו.
לכן הנסיון להגדיר את האל כ"רוצח" או "אכזר" היא מגוחכת מבחינה פילוסופית. אלוקים אינו בן אדם שאפשר להחיל עליו משפטים אנושיים.
* * *
2. האם מעשיו של אלוקים דומים למעשי אדם?
הטוען יוצא מנקודת הנחה שמעשיו של אלוקים דומים למעשיו של אדם שפשע נגד חבירו. אך האם המושג שנקרא "רוצח" יכול לחול על מי שברא את המושג שנקרא "חיים"?
הרי מי הוא שברא את מושג החיים והמוות, וקבע את עצם חוקיהם הבסיסיים ביותר? מי הוא שקבע כיצד יוולד אדם לתוך העולם הזה, באיזו מהירות הוא יתבגר, ובאיזה גיל זיקנה הוא ימות? מי הוא שקבע אילו איברים יהיו חיוניים להישרדותו של האדם, ואילו סוג פגעים יביאו למותו הבלתי נמנע?
ויותר מכך -
מי הוא שברא את הנשמות, והכניסם לתוך גופי בשר, ומוציאם מתוך גופי בשר אלה, ומעבירם מן העולם הזה לעולם הבא, ומחזירם שוב לעולם על ידי גלגולי נשמות? האם המילה "רצח" יכולה לתאר את מי שנמצא מעל ומעבר למושג של חיים ומוות, וקבע את תפקידם, והוא לבדו ממציא וממית ומחייה נשמות בעולמו?
מדרש מפורסם מציג דו-שיח בין אלוקים למשה, שבו אלוקים מונה את חטאי משה המונעים את כניסתו לארץ, וכך מסופר בו:
"אמר לו הקב"ה: כלום אמרתי לך להרוג את המצרי?
אמר לו (משה): ואתה הרגת כל בכורי מצרים, ואני אמות בשביל מצרי אחד?
אמר לו הקב"ה: ואתה דומה אלי ממית ומחיה? כלום אתה יכול להחיות כמוני?"
מבחינה רגשית - זהו אחד הטיעונים החזקים ביותר, וללא ספק מעורר רגשות עזים מאוד בלב כל יהודי ששומע זאת.
אך מבחינה לוגית - זהו כנראה אחד הטיעונים החלשים והרדודים ביותר נגד קיומו של אלוקים.
נציג הפרכות פשוטות מאוד לטענה הילדותית הזו.
* * *
1. האם אלוקים דומה לאדם?
הטענה יוצאת מתוך נקודת הנחה, שאפשר לשפוט את אלוקים כפי שאפשר לשפוט אדם שפשע נגד חבירו. אך האם אלוקים הוא אדם שאפשר לכנות אותו בשמות כמו "רוצח" או "פושע"?
אלוקים ודאי איננו אדם. הוא בורא היקום, הוא שכל עליון מופשט שמקיים המציאות כולה, ואין לו "רצונות" ו"דחפים" אנושיים. אלוקים לא יכול להיות "רוצח" או "פושע" כפי שהוא לא יכול להיות "אזרח" או "עד בבית דין". לא חל עליו כל מושג שחל על ישות אנושית, והוא אינו "ישות משפטית" שאפשר להעמיד על דוכן הנאשמים. אין לו גוף ולא דמות הגוף, ולא אופי או נפש, ואפילו לא גבול, שינוי או זמן!
אלוקים איננו "ישות", אלא הגדרה של המציאות האמיתית. כפי שאי אפשר לכנות את הטבע בשם "רוצח", ואי אפשר להעמיד כח טבע על דוכן הנאשמים, כך גם אי אפשר לכנות את השכל העליון שעומד מאחורי הטבע בשם "רוצח".
הגדרות אנושיות וילדותיות כאלה לא יכולות לחול כלל על המושג אלוקים, שנעדר כל תכונה וכל אפיון אנושי.
בנקודה זו, שמתי לב שישנם אנשים שבטעותם מדמיינים את אלוקים כמין "מדען" אשר מרבה עכברים במעבדה, ואם הוא יפגע בעכברים או יהרגם - נוכל לראות בו אדם אכזר ורע לב. אחרים מדמיינים את אלוקים כמו הורה שהביא לעולם ילדים, ונדרש לדאוג להם, ואם יפגע בילדיו או לא ידאג לצרכיהם - ייחשב לפושע.
אך טעות דמיונית זו נובעת מהעובדה שגם עכברים וגם בני אדם כבר קיימים ואפשריים בתוך המציאות. הורה שמביא לעולם ילד - אינו בורא דבר חדש בעולם. אפילו אם מדען יצליח לשכפל עכבר במעבדה, הוא לא ברא בכך דבר חדש בעולם, אלא רק שכפל תכונה שכבר קיימת במציאות. גם הורה שמביא לעולם ילד, לא בורא אותו יש מאין, אלא רק מוציא אל הפועל אפשרות הולדה שהיתה קיימת בו, וכעת מחייבת אותו לדאוג לו.
לעומת זאת, אלוקים יצר את עצם המושג הזה, שנקרא "אדם": הוא יצר את שכלו של האדם, את הלוגיקה שלו, את האנושיות שלו, קבע את מושג הרגשות שלו, את האהבה, את השנאה, את הכעס, את הרחמים, את הצחוק. הבורא יצר את הטבע האנושי, וברא מאפס את המושג שנקרא "אדם". כל הגדרה שיש לאדם נובעת אך ורק מהבורא שקבע כיצד האדם ירגיש ואפילו יחשוב.
העובדה שאם חשה רגש עז כלפי בנה הקטן, ורצון אימהי לדאוג לו, אינה אלא תכונה שהבורא טבע באם. העובדה שאנו מגדירים אדם שרצח את חבירו בתור פשע נתעב, הוא רק משום שהבורא טבע בנו תחושה והבנה זו.
לכן הנסיון להגדיר את האל כ"רוצח" או "אכזר" היא מגוחכת מבחינה פילוסופית. אלוקים אינו בן אדם שאפשר להחיל עליו משפטים אנושיים.
* * *
2. האם מעשיו של אלוקים דומים למעשי אדם?
הטוען יוצא מנקודת הנחה שמעשיו של אלוקים דומים למעשיו של אדם שפשע נגד חבירו. אך האם המושג שנקרא "רוצח" יכול לחול על מי שברא את המושג שנקרא "חיים"?
הרי מי הוא שברא את מושג החיים והמוות, וקבע את עצם חוקיהם הבסיסיים ביותר? מי הוא שקבע כיצד יוולד אדם לתוך העולם הזה, באיזו מהירות הוא יתבגר, ובאיזה גיל זיקנה הוא ימות? מי הוא שקבע אילו איברים יהיו חיוניים להישרדותו של האדם, ואילו סוג פגעים יביאו למותו הבלתי נמנע?
ויותר מכך -
מי הוא שברא את הנשמות, והכניסם לתוך גופי בשר, ומוציאם מתוך גופי בשר אלה, ומעבירם מן העולם הזה לעולם הבא, ומחזירם שוב לעולם על ידי גלגולי נשמות? האם המילה "רצח" יכולה לתאר את מי שנמצא מעל ומעבר למושג של חיים ומוות, וקבע את תפקידם, והוא לבדו ממציא וממית ומחייה נשמות בעולמו?
מדרש מפורסם מציג דו-שיח בין אלוקים למשה, שבו אלוקים מונה את חטאי משה המונעים את כניסתו לארץ, וכך מסופר בו:
"אמר לו הקב"ה: כלום אמרתי לך להרוג את המצרי?
אמר לו (משה): ואתה הרגת כל בכורי מצרים, ואני אמות בשביל מצרי אחד?
אמר לו הקב"ה: ואתה דומה אלי ממית ומחיה? כלום אתה יכול להחיות כמוני?"
אני מאמין שהכל לטובה ולכן אסור להתלונן על שום דבר
לגביי השואה, הכל מידי בורא עולם וחשבונות שמיים
אין תשובה חד משמעית לשאלתך
לדעתי הוא ניקה אותנו מכל החטאיים ובצורה הכי פחות כואבת..
לגביי השואה, הכל מידי בורא עולם וחשבונות שמיים
אין תשובה חד משמעית לשאלתך
לדעתי הוא ניקה אותנו מכל החטאיים ובצורה הכי פחות כואבת..
we own העונה הבחירה צודקת במאה אחוז אה ומענה לשאלה: כי אין כזה דבר אלוהים מותק
"ישעיהו ליבוביץ' כמעט צחק כששאלו אותו איפה אלוקים היה בשואה. איפה אלוקים כשמכבי מנצחת, את זה אתם כן מבינים? כשיש סל הוא קיים וכשיש שואה הוא לא קיים? מבחינתו אפשר היה לשאול: איפה הוא כשאדם נהרג בתאונת דרכים, הוא מת עימו, וכשאחרי עשר שנות ציפייה זוג מתברך בתינוק שנולד, אז אלוקים פתאום קיים, הוא נולד עימו? ואיפה הוא עכשיו? ולמה לשאול איפה אלוקים היה בשואה, בואו נשאל איפה אלוקים היה במימונה? ובנאום של משה קצב?
מי שכועס על אלוקים כשרע לו ואוהב אותו כשטוב לו לא עובד את אלוקים אלא את עצמו קבע ליבוביץ בפסקנות ובזעם. זו הייתה תפיסתו התיאולוגית של האיש שעורר בי שאלות ראשונות, כשהתחלתי לחזור בתשובה.
והיום בכלל נראה לי, שהשואה היא הוכחה לקיומו של אלוקים. לא פחות. עכשיו בואו נפרק את המשפט הזה - מה זה השואה אנחנו יודעים, מה זה הוכחה אנחנו יודעים, השאלה מה זה אלוקים:
יש סיפור ידוע על רב ידוע ששוחח עם כופר ידוע ושאל מה זה אלוקים. סיפר הכופר את סיפורי הסבתא שסיפרה לו סבתא שלו על אלוקים סבא זקן עם זקן לבן שיושב בשמיים. אם זה האלוקים גם אני לא מאמין בו, ענה הרב.
השאלה היא אם כן מהו אלוקים. לדעתי, אני לא יודעת אם לדעתו, אלוקים זו האמירה שיש טוב ויש רע, יש קדוש ויש טמא, יש נכון ויש לא נכון, ושצריך לבחור. וכל שנייה ושנייה בחיים אנחנו בוחרים כל שנייה ושנייה, ולא רק ברגעים הגדולים. לא חוכמה רק לעמוד בפיתוי לא לרצוח ולא לגנוב. זה חשוב מאוד, אבל הבחירה היא גם אם לקלל או לא לקלל ברמזור. אם לעקוף או לא לעקוף פקק של מכוניות ולהידחף ראשון. אם לקלל או לא לקלל את זה שבסוף עקף ונכנס ראשון.
ובשואה אלוקים התגלה עד הקצה. כמו שנאמר: קצוות. שיא הבחירה בין טוב לבין רע. השואה הוכיחה עד כמה הבחירה הזו שניתנה לאדם היא עצומה. העולם לא דטרמיניסטי, לא מתנהל אוטומטית. בשום מקום עלי אדמות ובשום שלב קודם בהיסטוריה לא ניתן היה לחוות את אכזריות הקיום כמו במחנות ההשמדה, אך באותה מידה נכון שבשום מקום אחר בעולם ובשום זמן אחר בעולם לא ניתן היה לחוות את אצילות הקיום כפי שניתן היה לעשות זאת שם ואז.
דווקא כיוון שבאושוויץ שקע האדם לשפל המדרגה הנמוך, דווקא לכן שם הוא גם התעלה לרמתו הרוחנית הגבוה ביותר. אנחנו מספרים המון על איבוד הצלם, וגדלות הצלם שנתגלה במקביל, נעלמת:
לא מעטים מבין היהודים, וגם מבין הגויים, הגיעו בשואה לשיאים של מסירות נפש, חסד וחמלה. אלה חסידי אומות העולם שהחביאו יהודים בבתיהם והסתכנו סכנת מוות, ואלה גם אסירים חולים שנתנו לאסירים העוד יותר חולים שלידם את מנת האוכל שלהם.
אם יכולתו של האדם לא של אלוקים, של האדם לבצע פשעים, מעידה על היעדר אלוקים, אז על מה מעידה יכולתו לגלות אמונה, טוב לב ואהבה?
השואה לימדה אותנו עד כמה לאדם יש יכולת אינסופית להרע ויכולת אינסופית להיטיב. מה אלוקים אמור, לבוא כמו מבוגר אחראי, כמו גננת, ולהפריד בין הניצים ולהגיד להם די? הגזמתם? לא, אנחנו ילדים גדולים.
והיו לא רק גילויים כאלה של מוסר, הייתה גם דבקות בהלכה, ניסיון לקיים את דבר ה' גם בתנאים הכי קשים:
לאיזה גוי למכור את החמץ לפני פסח, כשכולם מסביב הם קצינים נאצים? כיצד לנהוג בתינוק יהודי בוכה שעלול לגלות את מקום המסתור של רבים אחרים? האם מותר לברוח מהגטו כאשר ברור שהנאצים יינקמו באלה שנשארו מאחור? ומה עונים לילד בן אחת עשרה שרוצה להתחיל להניח תפילין כבר עכשיו, כי הוא לא בטוח שיגיע לגיל שלוש עשרה? כל אלה הן שאלות אמיתיות שנשאלו רבנים אמיתיים, והם היו צריכים לפסוק.
ערב חג הפסח 1944 הבינו היהודים במחנה ברגן בלזן שהרעב והמחסור לא מותירים להם ברירה אחרת, ועליהם לאכול חמץ. רבנים במחנה כתבו עבורם אז את התפילה הבאה, והורו לציבור לומר אותה בכוונה לפני אכילת חמץ בפסח:
'אבינו שבשמיים, הנה גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך ולחוג את חג הפסח באכילת מצה ובשמירת איסור חמץ, אך השעבוד מעכב אותנו. על כן תפילתנו לך שתחיינו ותקיימנו ותגאלנו במהרה לשמור חוקייך ולעשות רצונך ולעובדך בלבב שלם, אמן'.
.. לכן, לדעתי, צריך לנקד את המשפט המפורסם אחרת. לא צריך לשאול איפה אלוקים היה בשואה, אלא איפה אלוקים היה? בשואה".
אנונימי
כשאתם בתקופה לא טובה וחושבים איפה אלוהים עכשיו (בשואה למשל) אז פשוט תזכרו שמורה בזמן מבחן שקט.
זה המבחן פה לראות אם השואה או עוד (מקרים רבים) שכמובן יכולים לשחק במחשבה שלנו של איפה אלוהים ואין אלוהים.. אז זה המבחן לראות אם האמונה שלנו באלוקים באמת חזקה או שלא.
זה המבחן פה לראות אם השואה או עוד (מקרים רבים) שכמובן יכולים לשחק במחשבה שלנו של איפה אלוהים ואין אלוהים.. אז זה המבחן לראות אם האמונה שלנו באלוקים באמת חזקה או שלא.
אנונימית
בנוסף על כך:
התורה, לא רק שצפתה את השואה האיומה בפסוקי התוכחה שבספר דברים, אלא אף צפתה שהאנשים ישאלו לאחר השואה: "היכן האלוקים היה בשואה?", אך התורה כתבה את הדברים הרבה זמן מראש, כדי שהשירה הזאת תעיד בקול רם על החוק "החטא ועונשו". (פרוייקט "נבואות שהתגשמו", מאמר 8).
השואה נצפתה בתורה
ז' תמוז תשע"ב
השואה, על כל חומרתה, כבר נצפתה בפסוקי התוכחה בספר דברים:
"ויאמר ה' אל משה הנך שוכב עם אבתיך, וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ אשר הוא בא שמה בקרבו, ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי אתו: וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים, והסתרתי פני מהם והיה לאכול, ומצאהו רעות רבות וצרות, ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה: ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא, על כל הרעה אשר עשה, כי פנה אל אלהים אחרים". (דברים לא, טז-יח).
פסוקים אלה מדברים בצורה ברורה ובעוצמה רבה על אפשרות של חורבן העם. במבט לאחור, מנקודת התצפית של דורנו, זו תמונה מדהימה. קודם כל, משום שפסוקים אלו התרחשו במציאות. הם הלמו בעם ישראל שאכן מרד, שהפר את הברית, וזנח את קיום המצוות, כנאמר. עם ישראל אכן נענש בהתאם לחוק "החטא ועונשו" המקראי. נענש, כפי שלא נענש עם מעולם. המילים הנוראות "והיה לאכול" ו"מצאהו רעות רבות וצרות", פורטו במשך הדורות, לפוגרומים, למדורות האינקויזציה, לנשחטים במסעי הצלב, לאין ספור נגישות מכל סוג, עד לאושוויץ והשואה האיומה והנוראה.
והנה למרבה הפלא נחשפה בקטע זה המילה "השואה" בדילוג של 50 אותיות, כפי שהדגשנו את הדבר בקטע הנ"ל בצבע אדום.
התורה מנבאת שישאלו היכן היה האלוקים בשואה
האסונות ויסורי התופת -במיוחד בעת שואת דורנו- הצמיחו בלב רבים מבני עמנו את מסקנת הכפירה באלוקי ישראל. עוצמת השואה, חריגתה מעבר לכל הנתפס בהגיון האנושי, גרמה לרבים לפקפק בקיומה של השגחה אלוקית. שכן, כיצד יכולה הייתה זו לצפות במעשים הנוראים הללו בלי להתערב? אך שימו לב! גם את הפרט הזה סיפר להם משה בצו האלוקים. נחזור על הפסוק:
"ואמר ביום ההוא: הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה".
וכך כותב המלבי"ם על הפסוק:
"ועל פי זה יוכיחו בני ישראל, אחר שמצאו אותם צרות רבות ואין משגיח עליהם... שאין אלוקים שופטים בארץ... ויוכיחו מזה, שאין השגחה... אבל אדרבא היה להם להוכיח בהפך, ממה שהסתיר פנים על-ידי עוונותם הרי שיש שופט... והטעם שהסתרתי פני עתה הוא על כל הרעה אשר עשה...".
אכן, דווקא משום כך נכתבו הדברים בספר התורה. למען ידעו הדורות הסובלים, שגם הכפירה באלוקים בעת הצרות הגדולות נחזתה מראש. למען יבינו, שעצם תיאור המצב אלפי שנים בטרם בוא הטרגדיה נוטל את העוקץ מחריפות הכפירה עצמה. הקב"ה מודיע מראש על השתלשלות המאורעות ואימיהם, ומכריז בעצם הודעה זו, שהוא עצמו קיים, כשהתעלמותו מן המתרחש אינה אלא הסתרת פנים: "ואנכי הסתר אסתיר את פני ביום ההוא, על כל הרעה אשר עשה"...!
פרשה זו המלווה אותנו מאז, מגלה לנו מבעד למסך הייסורים את הוודאות המוחלטת של קיום ההשגחה, ושלקורה אותנו יש משמעות, תכלית ומטרה.
הנבואה על השואה מעידה על החטא ועונשו
הפסוק ממשיך ואומר: "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל... למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני- ישראל".
התורה, לא רק שצפתה את השואה האיומה בפסוקי התוכחה שבספר דברים, אלא אף צפתה שהאנשים ישאלו לאחר השואה: "היכן האלוקים היה בשואה?", אך התורה כתבה את הדברים הרבה זמן מראש, כדי שהשירה הזאת תעיד בקול רם על החוק "החטא ועונשו". (פרוייקט "נבואות שהתגשמו", מאמר 8).
השואה נצפתה בתורה
ז' תמוז תשע"ב
השואה, על כל חומרתה, כבר נצפתה בפסוקי התוכחה בספר דברים:
"ויאמר ה' אל משה הנך שוכב עם אבתיך, וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ אשר הוא בא שמה בקרבו, ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי אתו: וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים, והסתרתי פני מהם והיה לאכול, ומצאהו רעות רבות וצרות, ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה: ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא, על כל הרעה אשר עשה, כי פנה אל אלהים אחרים". (דברים לא, טז-יח).
פסוקים אלה מדברים בצורה ברורה ובעוצמה רבה על אפשרות של חורבן העם. במבט לאחור, מנקודת התצפית של דורנו, זו תמונה מדהימה. קודם כל, משום שפסוקים אלו התרחשו במציאות. הם הלמו בעם ישראל שאכן מרד, שהפר את הברית, וזנח את קיום המצוות, כנאמר. עם ישראל אכן נענש בהתאם לחוק "החטא ועונשו" המקראי. נענש, כפי שלא נענש עם מעולם. המילים הנוראות "והיה לאכול" ו"מצאהו רעות רבות וצרות", פורטו במשך הדורות, לפוגרומים, למדורות האינקויזציה, לנשחטים במסעי הצלב, לאין ספור נגישות מכל סוג, עד לאושוויץ והשואה האיומה והנוראה.
והנה למרבה הפלא נחשפה בקטע זה המילה "השואה" בדילוג של 50 אותיות, כפי שהדגשנו את הדבר בקטע הנ"ל בצבע אדום.
התורה מנבאת שישאלו היכן היה האלוקים בשואה
האסונות ויסורי התופת -במיוחד בעת שואת דורנו- הצמיחו בלב רבים מבני עמנו את מסקנת הכפירה באלוקי ישראל. עוצמת השואה, חריגתה מעבר לכל הנתפס בהגיון האנושי, גרמה לרבים לפקפק בקיומה של השגחה אלוקית. שכן, כיצד יכולה הייתה זו לצפות במעשים הנוראים הללו בלי להתערב? אך שימו לב! גם את הפרט הזה סיפר להם משה בצו האלוקים. נחזור על הפסוק:
"ואמר ביום ההוא: הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה".
וכך כותב המלבי"ם על הפסוק:
"ועל פי זה יוכיחו בני ישראל, אחר שמצאו אותם צרות רבות ואין משגיח עליהם... שאין אלוקים שופטים בארץ... ויוכיחו מזה, שאין השגחה... אבל אדרבא היה להם להוכיח בהפך, ממה שהסתיר פנים על-ידי עוונותם הרי שיש שופט... והטעם שהסתרתי פני עתה הוא על כל הרעה אשר עשה...".
אכן, דווקא משום כך נכתבו הדברים בספר התורה. למען ידעו הדורות הסובלים, שגם הכפירה באלוקים בעת הצרות הגדולות נחזתה מראש. למען יבינו, שעצם תיאור המצב אלפי שנים בטרם בוא הטרגדיה נוטל את העוקץ מחריפות הכפירה עצמה. הקב"ה מודיע מראש על השתלשלות המאורעות ואימיהם, ומכריז בעצם הודעה זו, שהוא עצמו קיים, כשהתעלמותו מן המתרחש אינה אלא הסתרת פנים: "ואנכי הסתר אסתיר את פני ביום ההוא, על כל הרעה אשר עשה"...!
פרשה זו המלווה אותנו מאז, מגלה לנו מבעד למסך הייסורים את הוודאות המוחלטת של קיום ההשגחה, ושלקורה אותנו יש משמעות, תכלית ומטרה.
הנבואה על השואה מעידה על החטא ועונשו
הפסוק ממשיך ואומר: "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל... למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני- ישראל".
לרצוח 6 מיליון יהודים זה לטובה? שלא נדבר על ה40 מליון הנוספים.
רק בשביל שלנו תהיה מדינה? כמה אגו צריך בשביל זה.
רק כדי ללמד אותנו לקח מסכן? אוך -_-
המוח שלכם החליט להידפק קצת? מה זאת המחשבה החולנית הזאת?
אתם נשמעים לא פחות גרוע מכל מי שמסכים עם השואה. כי וואלה עכשיו אתם מסכימים שלרצוח אנשים זה לטובה.
אם כל האנשים האלו שנרצחו, עונו, שנלקחו להם המשפחות וניצולי השואה היו רואים את התגובות שלכם. 'זה לטובה'. אתם לא חושבים על מה זה היה עושה להם?
הדיון הזה כבר לא נהפך לאיפה אלוהים היה בשואה. זה נהפך לגועל.
הוא לא היה.
רק בשביל שלנו תהיה מדינה? כמה אגו צריך בשביל זה.
רק כדי ללמד אותנו לקח מסכן? אוך -_-
המוח שלכם החליט להידפק קצת? מה זאת המחשבה החולנית הזאת?
אתם נשמעים לא פחות גרוע מכל מי שמסכים עם השואה. כי וואלה עכשיו אתם מסכימים שלרצוח אנשים זה לטובה.
אם כל האנשים האלו שנרצחו, עונו, שנלקחו להם המשפחות וניצולי השואה היו רואים את התגובות שלכם. 'זה לטובה'. אתם לא חושבים על מה זה היה עושה להם?
הדיון הזה כבר לא נהפך לאיפה אלוהים היה בשואה. זה נהפך לגועל.
הוא לא היה.
נגיד וקיים אלוהים והוא "נתן" לזה לקרות, רק בגלל זה אני שונאת אותו
ועכשיו כל החמודים פה "כמה שאני אוהב את אלוקים, תגידי תודה בזכותו את פה נושמת יא כופרת",
אבל זה פשוט עצוב וחולני שאנשים לא מבינים את הזוועות שקרו בשואה ואם האלוהים המקסים שלכם כ"כ אוהב את העם שלו, למה הוא נתן לנאצים להרוג אותו, להעביד אותו, להתעלל בו, לשרוף אותו, להשפיל אותו, לענות אותו ועוד...
ואני כבר מצפה לראות את המינוסים, 99% מהאתר מאמינים שאוהבים את אלוהים וחושבים שהכל לטובה
ועכשיו כל החמודים פה "כמה שאני אוהב את אלוקים, תגידי תודה בזכותו את פה נושמת יא כופרת",
אבל זה פשוט עצוב וחולני שאנשים לא מבינים את הזוועות שקרו בשואה ואם האלוהים המקסים שלכם כ"כ אוהב את העם שלו, למה הוא נתן לנאצים להרוג אותו, להעביד אותו, להתעלל בו, לשרוף אותו, להשפיל אותו, לענות אותו ועוד...
ואני כבר מצפה לראות את המינוסים, 99% מהאתר מאמינים שאוהבים את אלוהים וחושבים שהכל לטובה
הוא לא קיים
יש פה מישהי שכתבה שהאלוקים היה איתנו ביציאת מצרים ובסוף שואה
קודם כל יציאת מצרים מאיפה את יודעת שזה אמיתי? כי כבר בספר? אני גם יכתוב ספר בעוד 5000 שנה ימצאו אותו ויאמנו לו? סליחה אבל סיפור יציאת מצרים לא נשמע לי הגיוני, במיוחד הקטע עם ים סוף ולגבי "הוא היה איתנו בסוף השואה" מה זה בסוף השואה? איפה הוא היה בשואה?!
ולפני שמישהו אומר "בזאת השואה יש לנו מדינה" זה לא נכון כמובך שבגלל זה החליטו שהיהודים צריכים מדינה אבל אם האלוקים קיים והוא ישות כל יכולה למה הוא לא נתן לנו מדינה בלי שאיזה נאצי יהרוג 6,000,000 יהודים?
"נסתרות דרכי האל" לא, לא במקרה הזה...
קודם כל יציאת מצרים מאיפה את יודעת שזה אמיתי? כי כבר בספר? אני גם יכתוב ספר בעוד 5000 שנה ימצאו אותו ויאמנו לו? סליחה אבל סיפור יציאת מצרים לא נשמע לי הגיוני, במיוחד הקטע עם ים סוף ולגבי "הוא היה איתנו בסוף השואה" מה זה בסוף השואה? איפה הוא היה בשואה?!
ולפני שמישהו אומר "בזאת השואה יש לנו מדינה" זה לא נכון כמובך שבגלל זה החליטו שהיהודים צריכים מדינה אבל אם האלוקים קיים והוא ישות כל יכולה למה הוא לא נתן לנו מדינה בלי שאיזה נאצי יהרוג 6,000,000 יהודים?
"נסתרות דרכי האל" לא, לא במקרה הזה...
אלוהים לא היה הוא לא קיים.
אלוהים אף פעם לא היה עם היהודים, עם הוא היה שם זה לא היה קורה, הוא נתן ליהודים למות ככה סתם מהנאצים ולא רצה לעזור להם וכלומר זאת הוא היה עם הסינים והגן אליהם, ובגלל זה סין זאת מדינה מוגנת ובטוחה לא כמו בישראל, ואלוהים אף פעם לא היה עם היהודים רק שתדעו יש על זה סרטון הסבר ביוטיוב.
לא היה.
אלוהים לא שולט בבני אדם, הוא נתן לבני האדם את האפשרות לבחור בין הטוב והרע, ה' נותן שכר ועונש לאנשים על פי מעשיהם, הוא השופט העליון.
ואנחנו העם הנבחר, בזכות השואה מדינת ישראל הוקמה, ללא השואה בני ישראל לא היו מגיעים לארץ כנען לאחר 2000 שנות גלות
ואנחנו העם הנבחר, בזכות השואה מדינת ישראל הוקמה, ללא השואה בני ישראל לא היו מגיעים לארץ כנען לאחר 2000 שנות גלות
הקב"ה במפורש אמר שהוא יסתיר את פניו אם בניו ילכו כנגדו ולא יקשיבו לו עוד.
אבא שבשמיים, כמו אבא רגיל, גם יכול להגיד לא לפעמים.
היהודים באותם הזמנים הלכו והתבוללו, עשו מעשים כל כך נוראיים ולקב"ה נמאס. זה לא אומר שהוא הפסיק לאהוב אותם, חס ושלום. אבל לפעמים עם ישראל, כמו ילד קטן, צריך לחטוף בשביל להבין את חומרת מעשיו ולחזור לדרך הישר.
יש פרשנים שאומרים שכל הנשמות שהיו בשואה הן גלגולים של אנשים טובים ואנשים רעים שבאו לתקן את גזר דינם. נשמות של תינוקות קטנים נרצחו כי היו גלגול של בן אדם רשע, וכך הוא יכל בשמיים להיות נקי שוב. מי שהצליח לברוח או ניצל -זה היה דינו משמיים ע"י גלגולו הקודם, מי שנגזר עליו למות - גם כן, קרה בגלל גלגולו הקודם.
אפשר לנסות ולהתקיל בכל מיני שאלות ולשאול למה ולמה דברים רעים שונים קורים ולמה הקב"ה לא מתערב, אבל אם לא תנסו להסתכל גם אם יש שם טוב - תמיד תתקעו עם ה"לא קיים אלוהים לא היה לא כלום".
אבא שבשמיים, כמו אבא רגיל, גם יכול להגיד לא לפעמים.
היהודים באותם הזמנים הלכו והתבוללו, עשו מעשים כל כך נוראיים ולקב"ה נמאס. זה לא אומר שהוא הפסיק לאהוב אותם, חס ושלום. אבל לפעמים עם ישראל, כמו ילד קטן, צריך לחטוף בשביל להבין את חומרת מעשיו ולחזור לדרך הישר.
יש פרשנים שאומרים שכל הנשמות שהיו בשואה הן גלגולים של אנשים טובים ואנשים רעים שבאו לתקן את גזר דינם. נשמות של תינוקות קטנים נרצחו כי היו גלגול של בן אדם רשע, וכך הוא יכל בשמיים להיות נקי שוב. מי שהצליח לברוח או ניצל -זה היה דינו משמיים ע"י גלגולו הקודם, מי שנגזר עליו למות - גם כן, קרה בגלל גלגולו הקודם.
אפשר לנסות ולהתקיל בכל מיני שאלות ולשאול למה ולמה דברים רעים שונים קורים ולמה הקב"ה לא מתערב, אבל אם לא תנסו להסתכל גם אם יש שם טוב - תמיד תתקעו עם ה"לא קיים אלוהים לא היה לא כלום".
כי הוא לא קיים.
לתת ל6,000,000 יהודים למות זה לא צחוק.
לתת ל6,000,000 יהודים למות זה לא צחוק.
נגיד שבאמת אין אלוהים, כשנמות יש שתי אופציות. שבאמת אין אלוהים או שיש אלוהים ויש אחרי החיים ויש יום הדין וכל זה אז מה אתם מעדיפים להירקב בגיהנום? לא כמובן שלא אז נכון שאף אחד לא באמת יודע אם יש אלוהים או אין אלוהים אבל להאמין זה תמיד יותר טוב האמונה עצמה נותנת ביטחון ושלווה בלב ורוגע.. :)
אנונימית
אנה עזבי את היהודים פאקינג 50 מיליון איש נרצחו
אנונימי
המושג "פשע" או "רצח" נחשב לעוולה, לדבר חמור ונורא. אך מדוע? מי הוא שקבע מה ייחשב בעינינו לטוב, ומה ייחשב בעינינו לרע?
וזו למעשה שאלה שצריך להשיב נגד השואל: מנין אתה יודע שאלוקים "פשע"? מנין אתה יודע להבדיל בין טוב לרע, ולקבוע אם משהו נחשב לפשע או לא?
מבלי לשים לב לכך, השואל בעצם יוצא מנקודת הנחה שישנו מושג של "צדק" מחוץ לאלוקים, ושאלוקים מחוייב לפעול לפיו אחרת ייחשב ל"פושע". אך איזו מערכת צדק יכולה להיות קיימת מחוץ לאלוקים? אלוקים הוא שברא את הצדק, הוא מי שקבע את המוסר האנושי, את הטבע האנושי, את הדחפים האנושיים, את הטוב ואת הרע במציאותנו, ואת היחסים ביניהם. על כן לא ייתכן כל מושג של "צדק" מחוץ לאלוקים, וכל שאלה שמנסה להקשות על הצדק של אלוקים בעצם סותרת את עצמה מיניה וביה. אי אפשר להקשות קושיה מוסרית על מי שברא את כללי המוסר והצדק, ושבלעדיו - הם לא היו קיימים.
לסיכום, אלוקים נמצא מעבר לטוב ולרע. הוא קבע את תפקידו של האדם בעולם, הוא ברא את מושגיו על הטוב והרע, את תחושתו המוסרית ותחושת הצדק שלו, את מטרת חייו ואת מותו. ולפיכך אין מקום לקושיה מוסרית נגדו.
וזו למעשה שאלה שצריך להשיב נגד השואל: מנין אתה יודע שאלוקים "פשע"? מנין אתה יודע להבדיל בין טוב לרע, ולקבוע אם משהו נחשב לפשע או לא?
מבלי לשים לב לכך, השואל בעצם יוצא מנקודת הנחה שישנו מושג של "צדק" מחוץ לאלוקים, ושאלוקים מחוייב לפעול לפיו אחרת ייחשב ל"פושע". אך איזו מערכת צדק יכולה להיות קיימת מחוץ לאלוקים? אלוקים הוא שברא את הצדק, הוא מי שקבע את המוסר האנושי, את הטבע האנושי, את הדחפים האנושיים, את הטוב ואת הרע במציאותנו, ואת היחסים ביניהם. על כן לא ייתכן כל מושג של "צדק" מחוץ לאלוקים, וכל שאלה שמנסה להקשות על הצדק של אלוקים בעצם סותרת את עצמה מיניה וביה. אי אפשר להקשות קושיה מוסרית על מי שברא את כללי המוסר והצדק, ושבלעדיו - הם לא היו קיימים.
לסיכום, אלוקים נמצא מעבר לטוב ולרע. הוא קבע את תפקידו של האדם בעולם, הוא ברא את מושגיו על הטוב והרע, את תחושתו המוסרית ותחושת הצדק שלו, את מטרת חייו ואת מותו. ולפיכך אין מקום לקושיה מוסרית נגדו.
זין שלי מה זה טוב ורע חצי משפחה שלי מתו
את יכולה לשאול איפה אלוקים היה בשואה?
ולמה בכלל קרתה השואה?
או שאת יכולה לשאול לשם מה קרתה השואה?
האם זה הועיל לנו במשהו?
כן
זאת הייתה סיבה מרכזית לעלייה לארץ והקמת המדינה
זה הוכיח לכל העולם שצריכה להיות מדינה יהודית אשר תקלוט אליה את כל היהודים
נסתרות הן דרכי האל וקטוננו מלהבין אותן
ולמה בכלל קרתה השואה?
או שאת יכולה לשאול לשם מה קרתה השואה?
האם זה הועיל לנו במשהו?
כן
זאת הייתה סיבה מרכזית לעלייה לארץ והקמת המדינה
זה הוכיח לכל העולם שצריכה להיות מדינה יהודית אשר תקלוט אליה את כל היהודים
נסתרות הן דרכי האל וקטוננו מלהבין אותן
הוא לא היה יכול להוכיח בדרך אחרת?
אנונימי
לאלוהים יש דרכים משלו להתגלות, דבר בכבוד.
וואלה יופי הוכיח בדרך ש50 מיליון איש מתו.
אם הוא כ"כ חזק הוא היה יכול למצוא דרך שלא מספר עצום של בני אדם היו מתים סתם.
אם הוא כ"כ חזק הוא היה יכול למצוא דרך שלא מספר עצום של בני אדם היו מתים סתם.
אז הוא רצח 50 מיליון איש ואני צריך לדבר אליו בכבוד? את בכלל מבינה כנה אנשים זה? זה כמו לרצוח את כל האנשים בסוריה פעמים ונשאר לך עוד עשר מליון
שימו לב שהנסיון "להאשים" את אלוקים בעצם מסיר את האשמה מן האדם. אך האדם הוא בעל הבחירה אם לרצוח או לא, ונגדו צריך להפנות את האצבע המאשימה.
הגרמנים רצחו שש מיליון יהודים בשואה, והעולם הביט מנגד ושתק, רוב המדינות אפילו הביעו תמיכה ושלחו מרצונן יהודים למחנות ההשמדה. זו היתה עוולה אנושית חמורה עד אין קץ, פשע שמוטל עלינו לייחס לבני אדם שבחרו לנהוג כפי שנהגו.
האם "האשמה" לשואה מוטלת על אלוקים? הרי איש אינו אומר שאלוקים הכריח את הגרמנים להרוג. כשהעמידו את אייכמן על דוכן הנאשמים, אף אדם דתי בישראל לא חשב לרגע שצריך לזכות אותו מאשמה כי "אלוקים הכריח אותו לפשוע". אלוקים נתן לגרמנים את הבחירה להרוג ולהשמיד, כמו שהוא נתן לעם ישראל את הבחירה לשוב בתשובה שלמה ולזכות לגאולתו. אך הוא לא חייב לאיש דבר.
יש מי שאומר שאלוקים "פשע" בכך שהוא נתן לעוולה הזו לקרות, ולא עשה דבר. אך מהו בעצם הדבר שאלוקים היה אמור לעשות? האם היה עליו להפוך את כל בני האדם לרובוטים שלא מסוגלים לרצוח? אם כן, אז לא היה יותר "אדם", כי אם רק מכונה אוטומטית שמזכירה בחיצוניותה "אדם". שכן, כל מציאותו של האדם מבוססת על יסוד הבחירה החופשית שלו. אין ספק שהבחירה החופשית מגיעה עם מחיר כבד: הבחירה מטבעה מאפשרת לאדם לבצע עוולות מוסריות נוראיות, כשם שהיא מאפשרת לאדם לבצע מעשה צדיקות וחסד אדירים. בחירה זו בין טוב לרע ניתנה מאלוקים לאדם, והיא מה שהופכת את האדם - אדם. התערבות של אלוקים בתהליך זה תבטל את הבחירה ותאביד את האנושיות. אז כיצד אפשר להאשימו ב"פשע" או "רצח", כאשר היכולת לרצוח המונים מתחייבת מעצם מציאותו של האדם?
באותה מידה, גם מי שאומר שאלוקים הוא "רוצח" בגלל שיש בטבע רעידות אדמה, הרי עליו לזכור שבטבע אין מושג של "רצח", אלא רק גורמים של סיבה ותוצאה. אלוקים יצר מציאות שבכורח טבעה יהיו לעיתים גלי צונאמי ורעידות אדמה, נפילה במדרגות, מחלות גנטיות ומחלות לב. ועולם כמנהגו נוהג. ודאי שאי אפשר לכנות את אלוקים "רוצח" בגלל שהוא יצר מציאות טבעית עם מגבלות טבעיות.
הגרמנים רצחו שש מיליון יהודים בשואה, והעולם הביט מנגד ושתק, רוב המדינות אפילו הביעו תמיכה ושלחו מרצונן יהודים למחנות ההשמדה. זו היתה עוולה אנושית חמורה עד אין קץ, פשע שמוטל עלינו לייחס לבני אדם שבחרו לנהוג כפי שנהגו.
האם "האשמה" לשואה מוטלת על אלוקים? הרי איש אינו אומר שאלוקים הכריח את הגרמנים להרוג. כשהעמידו את אייכמן על דוכן הנאשמים, אף אדם דתי בישראל לא חשב לרגע שצריך לזכות אותו מאשמה כי "אלוקים הכריח אותו לפשוע". אלוקים נתן לגרמנים את הבחירה להרוג ולהשמיד, כמו שהוא נתן לעם ישראל את הבחירה לשוב בתשובה שלמה ולזכות לגאולתו. אך הוא לא חייב לאיש דבר.
יש מי שאומר שאלוקים "פשע" בכך שהוא נתן לעוולה הזו לקרות, ולא עשה דבר. אך מהו בעצם הדבר שאלוקים היה אמור לעשות? האם היה עליו להפוך את כל בני האדם לרובוטים שלא מסוגלים לרצוח? אם כן, אז לא היה יותר "אדם", כי אם רק מכונה אוטומטית שמזכירה בחיצוניותה "אדם". שכן, כל מציאותו של האדם מבוססת על יסוד הבחירה החופשית שלו. אין ספק שהבחירה החופשית מגיעה עם מחיר כבד: הבחירה מטבעה מאפשרת לאדם לבצע עוולות מוסריות נוראיות, כשם שהיא מאפשרת לאדם לבצע מעשה צדיקות וחסד אדירים. בחירה זו בין טוב לרע ניתנה מאלוקים לאדם, והיא מה שהופכת את האדם - אדם. התערבות של אלוקים בתהליך זה תבטל את הבחירה ותאביד את האנושיות. אז כיצד אפשר להאשימו ב"פשע" או "רצח", כאשר היכולת לרצוח המונים מתחייבת מעצם מציאותו של האדם?
באותה מידה, גם מי שאומר שאלוקים הוא "רוצח" בגלל שיש בטבע רעידות אדמה, הרי עליו לזכור שבטבע אין מושג של "רצח", אלא רק גורמים של סיבה ותוצאה. אלוקים יצר מציאות שבכורח טבעה יהיו לעיתים גלי צונאמי ורעידות אדמה, נפילה במדרגות, מחלות גנטיות ומחלות לב. ועולם כמנהגו נוהג. ודאי שאי אפשר לכנות את אלוקים "רוצח" בגלל שהוא יצר מציאות טבעית עם מגבלות טבעיות.
גם אם הוא לא רצח אותם הוא נתן לזה לקרות והיה יכול למנוע את זה
לתגובה שמעלי זה אחלה נאום אבל זה לא קשור לשאלה, השאלה הייתה " איפה אלוהים היה בשואה? למה הוא לא הגן על היהודים? "
ולא מי אשם בשואה.
ולא מי אשם בשואה.
את מוזמנת לחזור למעלה בראש העמוד, שם אני עונה ''איפה אלוקים היה בשואה? ולמה הוא לא הגן
על היהודים''.
על היהודים''.
אם אני לא טועה לא רק יהודים מתו בדבר הזה-אבל העיקר היה יהודים
לתגובה שמעליי 50 מיליון איש מתו בשואה ו6 מיליון מהם היו יהודים
את חושבת שמישהו יכול לעשות משהו בלי שהוא יגרום לזה לקרות?
השואה לא קרתה לבד נגד הרצון של אלוקים
אלוקים גרם לזה לקרות
ואנחנו עוד לא ברמה של אלוקים כדי להבין אותו
ולא כל דבר זה כמו שנראה בעיניים שלנו
אנחנו רואים רק את העולם הזה, יש הרבה מעבר
השואה לא קרתה לבד נגד הרצון של אלוקים
אלוקים גרם לזה לקרות
ואנחנו עוד לא ברמה של אלוקים כדי להבין אותו
ולא כל דבר זה כמו שנראה בעיניים שלנו
אנחנו רואים רק את העולם הזה, יש הרבה מעבר
הוא חשב לברוא אותך ואת המדינה בדיוק באותו הזמן. הייתה לו הרבה עבודה כנראה.
אנונימי
בחופשה בקאריביים
מצחיק. אותי התשובות פה פשוט. עם ישראל נענש בגלל כל ההתבללויות עם הגווים. וה' החליט להעניש אותנו ועם כך הוא עשה לנו כל כך הרבה ניסים לאנשים שלא הגיע להם פשוט. ממליץ לך לשאול רבנים כדאי להגיע למסקנה הנכונה.
אנונימי
דבר ראשון.. אנחנו לא הסגן של אלוהים שנגיד לך את התשובה האמיתית והמדויקת.
דבר שני, הכל לטובה. גם אם זה לא נראה ככה.. (כמו שיעבוד מצרים שגם היה נוראי ואחכ כל בני ישראל יצאו ממצרים והפכו לעם קיבלו את התורה וזה)
דבר שני, הכל לטובה. גם אם זה לא נראה ככה.. (כמו שיעבוד מצרים שגם היה נוראי ואחכ כל בני ישראל יצאו ממצרים והפכו לעם קיבלו את התורה וזה)
מסכימה עם זה אני עכשיו בפולין וממש חושבת על זה וזה עניין מאוד מאוד קשה שקשה לתת לו מענה
שנייה אני אתקשר אליו לברר ואחזיר לך תשובה
אני לא חושבת שזה נכון להגיד שזה קרה בשביל שנוכל להקים מדינה, אנחנו בחיים לא נוכל לדעת חשבונות של אלוקים, והוא יכל להקים לנו מדינה ברגע גם בלי זה
גם לא נכון להגיד שלאדם יש בחירה והוא לא יכל למנוע מהנאצים להרוג, אלוקים נתן עונש על עם ישראל, אבל זה שהנאצים בחרו ליישם אותו בעצמם זה כבר הבחירה שלהם, אף אחד לא יכול לפגוע בנו בלי שאלוקים יחליט שאנחנו צריכים להפגע
עוד משהו, אנשים שהיו בשואה בעצמם המשיכו להאמין באלוקים והמשיכו למסור את הנפש שלהם בשביל כל מצווה, הם אלו שסבלו לא אנחנו
אז איך אתם יכולים לבוא ולהתלונן על אלוקים כשאפילו לא ראיתם את זה בעצמכם? איך אתם יכולים להתלונן כשאנשים שעברו את זה לא התלוננו וקיבלו את זה באהבה?
מאירועים שקרו בעבר אנחנו יכולים רק ללמוד, ללמוד מהגדולה שלהם מהמסירות נפש שלהם, למה אלוקים עשה את זה זה לא ענייננו, אנחנו צריכים לעשות את התפקיד שלנו בשקט, מה אתם חושבים שאתם יכולים "להכנס לראש" של אלוקים?
השאלה הזאת זה נסיון אחד גדול לכולנו, הוא בעצמו שם לנו את השאלה הזאת בראש ורצה לראות מה כל אחד יענה לה, האם נאמין בו או נחשוב שאנחנו כאלה חכמים ונגיד עד כמה הוא לא היה בסדר
גם לא נכון להגיד שלאדם יש בחירה והוא לא יכל למנוע מהנאצים להרוג, אלוקים נתן עונש על עם ישראל, אבל זה שהנאצים בחרו ליישם אותו בעצמם זה כבר הבחירה שלהם, אף אחד לא יכול לפגוע בנו בלי שאלוקים יחליט שאנחנו צריכים להפגע
עוד משהו, אנשים שהיו בשואה בעצמם המשיכו להאמין באלוקים והמשיכו למסור את הנפש שלהם בשביל כל מצווה, הם אלו שסבלו לא אנחנו
אז איך אתם יכולים לבוא ולהתלונן על אלוקים כשאפילו לא ראיתם את זה בעצמכם? איך אתם יכולים להתלונן כשאנשים שעברו את זה לא התלוננו וקיבלו את זה באהבה?
מאירועים שקרו בעבר אנחנו יכולים רק ללמוד, ללמוד מהגדולה שלהם מהמסירות נפש שלהם, למה אלוקים עשה את זה זה לא ענייננו, אנחנו צריכים לעשות את התפקיד שלנו בשקט, מה אתם חושבים שאתם יכולים "להכנס לראש" של אלוקים?
השאלה הזאת זה נסיון אחד גדול לכולנו, הוא בעצמו שם לנו את השאלה הזאת בראש ורצה לראות מה כל אחד יענה לה, האם נאמין בו או נחשוב שאנחנו כאלה חכמים ונגיד עד כמה הוא לא היה בסדר
כי הוא פאקינג לא קיים ודווקא השואה זה ההוכחה הכי גדולה של זה
כי הייתה גזרה על היהודים בזמן הזה..
וזה קרה בגלל החטאים
וזה קרה בגלל החטאים
דיי לחיות בשקרים אלוהים הוא מעשיה מהגן והוא
ל א ק י י ם ס ו ף פ ס ו ק א ת נ ח
ל א ק י י ם ס ו ף פ ס ו ק א ת נ ח
אם הייתם יודעים עד כמה בורא עולם עושים איתנו חסדים גמורים
הייתים ממזמן חוזרים בתשובה שלמה!
אם בורא עולם היה באמת פועל לפי החוקים האמתיים שלו היינו ממזמן נענשים בחומרה רבה
הינה הוכחה בשבילכם: איך זה יתכן שרבנים גדולים עושים ניסים ונפלאות נגד חוקי הטבע?
הייתים ממזמן חוזרים בתשובה שלמה!
אם בורא עולם היה באמת פועל לפי החוקים האמתיים שלו היינו ממזמן נענשים בחומרה רבה
הינה הוכחה בשבילכם: איך זה יתכן שרבנים גדולים עושים ניסים ונפלאות נגד חוקי הטבע?
יש לי שאלה אלייך איך קוסמים עושים קסמים?
אה ומה לא מובן לך אנחנו ל א!
מסוגלים לראות את החסידים שהוא עשה כי פ.. אין ענן שעושה קסמים!
זה סתם חירטוט
תגיד איפה הוא היה בשואה?
התחבא מהיטלר?
הלך לשחק דוקים עם השטן?
איפה תגיד?
אה ומה לא מובן לך אנחנו ל א!
מסוגלים לראות את החסידים שהוא עשה כי פ.. אין ענן שעושה קסמים!
זה סתם חירטוט
תגיד איפה הוא היה בשואה?
התחבא מהיטלר?
הלך לשחק דוקים עם השטן?
איפה תגיד?
אין לי מושג בגלל זה חייב אמון בבורא עולם
הריי אם לא יהיה אמון בו אנחנו סתם נאכל תראש ונשאל שאלות שאין להם תשובות
מה אתה משווה קסם לניסים? זה לא אותו דבר
איך רב מקובל מאוד רפא בנאדם עם כיסא גלגלים?!
הריי אם לא יהיה אמון בו אנחנו סתם נאכל תראש ונשאל שאלות שאין להם תשובות
מה אתה משווה קסם לניסים? זה לא אותו דבר
איך רב מקובל מאוד רפא בנאדם עם כיסא גלגלים?!
הפרדוקס שאם תחזרי בזמן ותמנעי שואה, את לא תהי קיימת.
אנונימי
אמרתי לכם נו, הוא כנראה הביא ביד...
אני לא מאמינה באלוהים.
אבל נגיד ובאמת אלוהים קיים והוא פשוט נתן לשואה לקרות כי הוא חשב שזה לטובה, עצם זה שהוא נתן לזה שישרפו את העם שלו, שיתעללו בהם, שירצחו אותם, שישנאו אותם לחינם אז אני שונאת אותו, רק בגלל זה.
אני לא מכירה אבא שייתן לבן שלו לחוות התעללות ורצח בגלל שהוא עשה משהו שלא מוצא חן בעיניו.
וכל המאמינים פה שטוענים שאלוהים היה שם ועשה את כל זה לטובה, אם סבתא שלכם או סבא שלכם היו ניצולי שואה ומספרים לכם מה הם עברו, והייתם רואים סרטונים על איך שרפו יהודים אני בספק אם הייתם עדיין בטוחים שאלוהים היה שם.
אבל נגיד ובאמת אלוהים קיים והוא פשוט נתן לשואה לקרות כי הוא חשב שזה לטובה, עצם זה שהוא נתן לזה שישרפו את העם שלו, שיתעללו בהם, שירצחו אותם, שישנאו אותם לחינם אז אני שונאת אותו, רק בגלל זה.
אני לא מכירה אבא שייתן לבן שלו לחוות התעללות ורצח בגלל שהוא עשה משהו שלא מוצא חן בעיניו.
וכל המאמינים פה שטוענים שאלוהים היה שם ועשה את כל זה לטובה, אם סבתא שלכם או סבא שלכם היו ניצולי שואה ומספרים לכם מה הם עברו, והייתם רואים סרטונים על איך שרפו יהודים אני בספק אם הייתם עדיין בטוחים שאלוהים היה שם.
אתמול דיברנו פה, ואני עכשיו אחזור, אז בואו אני אגיד לכם חד וחלק, יהודים עשירים, שגילו על מה שהולך על המבצע הזה של להרוג יהודים ולענות אותם, ובכללי מלחמת העולם השנייה, ברחו, ברחו מאירופה לארץ, אותם יהודים גם אם הם האמינו או לא-הבינו, הבינו שאלוהים פה לא יציל אותם, כן, יש ניצולי שואה, אך, האם הם יותר מאלה שכבר היו במחנות ההשמדה ומתו? ניצולי שואה שהיו במחנות ההשמדה, האם הם יותר מהיהודים שנהרגו כבר במחנות ההשמדה? לא, הם לא יותר.
אז בואו נחזור, היהודים העשירים ששמעו על כך, ברחו, כי אם הם היו יודעים שיש אלוהים שיציל אותם מהכל באמונה שלמה, הם היו נשארים, אבל הם הבינו שגם אם הוא יש, הוא לא יציל, והם ברחו.
והיהודים הרגילים, ההכי מאמינים, וגם מביניהם העשירים, ששמעו על כך על מה שבתכנון, ורבים שמעו על כך, נשארו באירופה.
אז בואו נבדוק את זה רגע- היהודים שפחות האמינו, או שלא האמינו בכלל, ברחו וניצלו, אם אלוהים קיים, כנראה שהוא היה עם אלה שפחות או בכלל לא האמינו בו!
ובאלה שכן האמינו בו,6,000,000 מאמינים, ואלה שהאמינו ועינו אותם וניצלו והם לא כאלה הרבה לעומת אלה שמתו, אלוהים לא היה איתם-דווקא עם אלה שהכי האמינו בו, הוא לא היה.
מה המסקנה?
אז בואו נחזור, היהודים העשירים ששמעו על כך, ברחו, כי אם הם היו יודעים שיש אלוהים שיציל אותם מהכל באמונה שלמה, הם היו נשארים, אבל הם הבינו שגם אם הוא יש, הוא לא יציל, והם ברחו.
והיהודים הרגילים, ההכי מאמינים, וגם מביניהם העשירים, ששמעו על כך על מה שבתכנון, ורבים שמעו על כך, נשארו באירופה.
אז בואו נבדוק את זה רגע- היהודים שפחות האמינו, או שלא האמינו בכלל, ברחו וניצלו, אם אלוהים קיים, כנראה שהוא היה עם אלה שפחות או בכלל לא האמינו בו!
ובאלה שכן האמינו בו,6,000,000 מאמינים, ואלה שהאמינו ועינו אותם וניצלו והם לא כאלה הרבה לעומת אלה שמתו, אלוהים לא היה איתם-דווקא עם אלה שהכי האמינו בו, הוא לא היה.
מה המסקנה?
אתם לא תופסים את זה שהגוף שלנו זה שום דבר, זה כלי להחזיק בו את הנשמה
אלוקים דואג הרבה יותר לנשמות שלנו שהם נצחיות והם אלו שנהנות באמת בעולם הבא
החיים האמיתיים זה לא פה
עד מתי תתקעו בעולם הזה ובגוף ובחומר?
יש הרבה מעבר
בשביל מה הוא ציווה אותנו לקיים מצוות? בשביל הגוף שלנו?
לא, בשביל הנשמה, רוב המאמץ שלנו זה בשביל הנשמה לא בשביל הנאות שטחיות שלא שוות כלום ולא הולכות איתנו לשום מקום.
אם תשאלו כל אחד ואחד שמת בשואה תראו עד כמה הוא שמח ועד כמה טוב לו ועד כמה הוא לא היה מוותר על זה בחיים, הוא הגיע למקום כל כך גבוה לא משנה כמה הוא היה רשע!
תחשבו שהיה כואב לכם כל הגוף נורא לשבוע שלם, ופתאום יום אחרי אומרים לכם עכשיו בגלל זה אתם מקבלים מיליארד דולר! הייתם מתחרטים על זה? איך פתאום? לפני כן קיללתם את כל העולם!
אני לא מדברת רק על אלו שמתו, גם אלו שסבלו ונשארו בחיים, גם להם מחכה המון, הם אולי אפילו סבלו יותר כי הם סובלים את זה כל רגע עד המוות בזכרונות
אבל כל הסבל הזה לא מגיע לשנייה אחת בעולם הבא
אלוקים זיכך אותנו, ולזכך זה שורף, אבל בסוף אנחנו נשארים נקיים וטהורים
אלוקים דואג הרבה יותר לנשמות שלנו שהם נצחיות והם אלו שנהנות באמת בעולם הבא
החיים האמיתיים זה לא פה
עד מתי תתקעו בעולם הזה ובגוף ובחומר?
יש הרבה מעבר
בשביל מה הוא ציווה אותנו לקיים מצוות? בשביל הגוף שלנו?
לא, בשביל הנשמה, רוב המאמץ שלנו זה בשביל הנשמה לא בשביל הנאות שטחיות שלא שוות כלום ולא הולכות איתנו לשום מקום.
אם תשאלו כל אחד ואחד שמת בשואה תראו עד כמה הוא שמח ועד כמה טוב לו ועד כמה הוא לא היה מוותר על זה בחיים, הוא הגיע למקום כל כך גבוה לא משנה כמה הוא היה רשע!
תחשבו שהיה כואב לכם כל הגוף נורא לשבוע שלם, ופתאום יום אחרי אומרים לכם עכשיו בגלל זה אתם מקבלים מיליארד דולר! הייתם מתחרטים על זה? איך פתאום? לפני כן קיללתם את כל העולם!
אני לא מדברת רק על אלו שמתו, גם אלו שסבלו ונשארו בחיים, גם להם מחכה המון, הם אולי אפילו סבלו יותר כי הם סובלים את זה כל רגע עד המוות בזכרונות
אבל כל הסבל הזה לא מגיע לשנייה אחת בעולם הבא
אלוקים זיכך אותנו, ולזכך זה שורף, אבל בסוף אנחנו נשארים נקיים וטהורים