תשובה אחת
פירוש רבי עובדיה מברטנורא
עשה לך רב - רמב"ם פירש, אע"פ שאינו ראוי להיות לך רב, עשה אותו רב עליך ולא תלמוד בינך לבין עצמך.- טוב שיהיה לאדם ירא שמיים דמות תורנית חשובה להתייעץ ולסור מהספק והעבירות.
ויש אומרים, עשה לך רב, שיקבל לו רב אחד שילמוד ממנו תמיד, ולא ילמוד היום מאחד ולמחר מן האחר. על גמרא התכוונו בעיקר, והלכות.
וקנה לך חבר - ואפילו אתה צריך לקנותו בדמים יקרים (בהרבה כסף) ולפזר עליו ממון כדי שתקנה אהבתו אבל ברב לא שייך לומר קנה לך רב, שהרב צריך ללמד בחנם:
והוי דן את כל האדם לכף זכות - כשהדבר בכף מאזנים ואין לו הכרע לכאן ולכאן. כגון אדם שאין אנו יודעים ממעשיו אם צדיק אם רשע ועשה מעשה שאפשר לדונו לזכות ואפשר לדונו לחובה, מדת חסידות היא לדונו לכף זכות. אבל אדם שהוחזק ברשע, מותר לדונו לחובה, שלא אמרו אלא החושד בכשרים לוקה בגופו, מכלל שהחושד ברשעים אינו לוקה:
עשה לך רב - רמב"ם פירש, אע"פ שאינו ראוי להיות לך רב, עשה אותו רב עליך ולא תלמוד בינך לבין עצמך.- טוב שיהיה לאדם ירא שמיים דמות תורנית חשובה להתייעץ ולסור מהספק והעבירות.
ויש אומרים, עשה לך רב, שיקבל לו רב אחד שילמוד ממנו תמיד, ולא ילמוד היום מאחד ולמחר מן האחר. על גמרא התכוונו בעיקר, והלכות.
וקנה לך חבר - ואפילו אתה צריך לקנותו בדמים יקרים (בהרבה כסף) ולפזר עליו ממון כדי שתקנה אהבתו אבל ברב לא שייך לומר קנה לך רב, שהרב צריך ללמד בחנם:
והוי דן את כל האדם לכף זכות - כשהדבר בכף מאזנים ואין לו הכרע לכאן ולכאן. כגון אדם שאין אנו יודעים ממעשיו אם צדיק אם רשע ועשה מעשה שאפשר לדונו לזכות ואפשר לדונו לחובה, מדת חסידות היא לדונו לכף זכות. אבל אדם שהוחזק ברשע, מותר לדונו לחובה, שלא אמרו אלא החושד בכשרים לוקה בגופו, מכלל שהחושד ברשעים אינו לוקה: