7 תשובות
ביהדות מי שאמו יהודייה= יהודי
בנצרות מי שאביו נוצרי= נוצרי
ביהדות לפי האמא בנצרות לפי האבא
בנצרות מי שאביו נוצרי= נוצרי
ביהדות לפי האמא בנצרות לפי האבא
כי בארץ הולכים עפ"י היהדות.
שואל השאלה:
איפה רשום שזה הולך לפי האמא?
איפה רשום שזה הולך לפי האמא?
אנונימית
בתורה
יש עניין של תפיסה חברתית ומסורת במקומות אחרים. בשביל האנשים בחו"ל מספיק שאתה חוגג חגים יהודיים ובר מצווה- ואתה יהודי. כמו בארץ, אם אתה נגיד אוכל קוסקוס (למשל) וחוגג מימונה- אתה מזרחי. בארץ, בגלל שיש לנו יותר מודעות לנושא ההלכה ואנחנו מדינה יהודית שנותנת אזרחות ליהודים מהגולה, חייבים להכיר ולדעת את ה"חוקים" המופרשים. לדעתי, כל עוד אתה מרגיש יהודי ומתנהג כמו יהודי- אתה יהודי. אבל זו דעתי בלבד.
לכן, אם יהודיה מתחתנת עם נוצרי הילד יכול "לבחור" לאיזו דת הוא רוצה להשתייך (אם בכלל). אבל אם האמא נוצרייה והאבא יהודי בשתי הדתות (לפי החוקים שלהן, שמופיעים בתורה ובהלכה) זו קצת בעיה והילד לא יכול להשתייך לשום דת מבחינה תאורטית. מבחינה מעשית, הוא כמובן יכול להתגייר, או לעבור הטבלה, או בכלל להתאסלם (אבל זה נושא אחר לגמרי)
מקווה שעזרתי והבנת:)
מקווה שעזרתי והבנת:)
אם כבר השאלה, איפה כתוב שהיהדות נקבעת לפי האמא?
שלום רב,
דין תורה שבמשפחות הולכים על פי האב שנאמר: "למשפחותם לבית אבותם", ולכן החלוקה לשבטים נקבעת על פי האב, שאם האב כהן הבן כהן וכו'. וכן בין האומות שהתחתנו זה בזה שהנביא קוראם: "משפחות הגוים" הולכים על פי האב, שאם האב כנעני והאם מצרית הולכים על פי האב. אבל בישראל, לאחר מעמד הר-סיני הופקע מהם שם משפחה ועלו למדרגת קהל ועדה ולכן דין תורה שהיהדות נקבעת על פי האם.
וכן מצינו בתנ"ך לגבי בן ישראלית ואב גוי:
1. ויקרא כ"ד: "ויצא בן אשה ישראלית והוא בן איש מצרי... ויקב בן האשה הישראלית את השם ויקלל.. ", ובתשובה למשה רבינו אומר הקב"ה "ואל בני ישראל תדבר לאמר איש איש כי יקלל אלהיו ונשא חטאו: ונקב שם ה' מות יומת". מכאן שבן הישראלית הוא יהודי לכל דבר וחייב להענש כמו כל יהודי אחר.
2. דברים ז: "לא תתחתן בם, בתך לא תתן לבנו... כי יסיר את בנך מאחרי ועבדו אלהים אחרים..." אנו מוצאים שאסור לתת את בנותינו לגויים כי שמא בת ישראל תלד בן לגוי, וממילא הבן יהודי ואז בהשפעת האב הוא יעבוד ח"ו ע"ז.
3. מלכים א' ז': "וישלח המלך שלמה ויקח את חירם מצר: בן אשה אלמנה הוא ממטה נפתלי ואביו איש צרי (אביו לא ממטה נפתלי ממילא לא יהודי) חרש נחשת וימלא את החכמה ואת התבונה ואת הדעת לעשות כל מלאכה בנחשת ויבוא אל המלך שלמה ויעש את כל מלאכתו:". אילו חירם היה נחשב לגוי, היה אסור לו להשתתף בבנין בית המקדש (כמו שמצינו את תשובת זרובבל ויהושוע הכהן גדול לשומרונים:"לא לכם ולנו לבנות בית לאלוהינו").
כל טוב
שלמה, חברים מקשיבים.
שלום רב,
דין תורה שבמשפחות הולכים על פי האב שנאמר: "למשפחותם לבית אבותם", ולכן החלוקה לשבטים נקבעת על פי האב, שאם האב כהן הבן כהן וכו'. וכן בין האומות שהתחתנו זה בזה שהנביא קוראם: "משפחות הגוים" הולכים על פי האב, שאם האב כנעני והאם מצרית הולכים על פי האב. אבל בישראל, לאחר מעמד הר-סיני הופקע מהם שם משפחה ועלו למדרגת קהל ועדה ולכן דין תורה שהיהדות נקבעת על פי האם.
וכן מצינו בתנ"ך לגבי בן ישראלית ואב גוי:
1. ויקרא כ"ד: "ויצא בן אשה ישראלית והוא בן איש מצרי... ויקב בן האשה הישראלית את השם ויקלל.. ", ובתשובה למשה רבינו אומר הקב"ה "ואל בני ישראל תדבר לאמר איש איש כי יקלל אלהיו ונשא חטאו: ונקב שם ה' מות יומת". מכאן שבן הישראלית הוא יהודי לכל דבר וחייב להענש כמו כל יהודי אחר.
2. דברים ז: "לא תתחתן בם, בתך לא תתן לבנו... כי יסיר את בנך מאחרי ועבדו אלהים אחרים..." אנו מוצאים שאסור לתת את בנותינו לגויים כי שמא בת ישראל תלד בן לגוי, וממילא הבן יהודי ואז בהשפעת האב הוא יעבוד ח"ו ע"ז.
3. מלכים א' ז': "וישלח המלך שלמה ויקח את חירם מצר: בן אשה אלמנה הוא ממטה נפתלי ואביו איש צרי (אביו לא ממטה נפתלי ממילא לא יהודי) חרש נחשת וימלא את החכמה ואת התבונה ואת הדעת לעשות כל מלאכה בנחשת ויבוא אל המלך שלמה ויעש את כל מלאכתו:". אילו חירם היה נחשב לגוי, היה אסור לו להשתתף בבנין בית המקדש (כמו שמצינו את תשובת זרובבל ויהושוע הכהן גדול לשומרונים:"לא לכם ולנו לבנות בית לאלוהינו").
כל טוב
שלמה, חברים מקשיבים.
באותו הנושא: