7 תשובות
בבוקר שקמים, אומרים עוד על המיטה "מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרתי בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך", אחרי זה קמים מהמיטה ונוטלים ידיים, ימין שמאל ימין שמאל ימין שמאל.
ומברכים על נטילת ידיים "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצותיו וציוונו על נטילת ידיים"
ומברכים על נטילת ידיים "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצותיו וציוונו על נטילת ידיים"
לפני שהולכים לישון קוראים "קריאת שמע שעל המיטה" ,,
פתחי סידור אם יש לך ב"קריאת שמע שעל המיטה" וקראי רק את הכתב המודגש, הגדול יותר ,,
("ברוך. המפיל חבלי שינה על עיניי. ", שמע ישראל, ואהבת, והיה, ויאמר, יעלוזו, ישב. )
פתחי סידור אם יש לך ב"קריאת שמע שעל המיטה" וקראי רק את הכתב המודגש, הגדול יותר ,,
("ברוך. המפיל חבלי שינה על עיניי. ", שמע ישראל, ואהבת, והיה, ויאמר, יעלוזו, ישב. )
בבוקר "מודה אני לפניך, מלך חי וקיים, שהחזרת בי נשמתי בחמלה, רבה אמונתך"
לפני השינה אומרים קריאת שמע "שמע ישראל ה' אלוהנו ה' אחד" ושאר ק"ש ויש עוד נוסח ארוך בסידור שבו מביעים חרטה על מעשים לא טובים אם עשינו היום וגם סליחה לכל מי שחטא נגדנו היום, כי מי שסולח לחברו - בשמיים סלחניים גם כלפיו.
לפני השינה אומרים קריאת שמע "שמע ישראל ה' אלוהנו ה' אחד" ושאר ק"ש ויש עוד נוסח ארוך בסידור שבו מביעים חרטה על מעשים לא טובים אם עשינו היום וגם סליחה לכל מי שחטא נגדנו היום, כי מי שסולח לחברו - בשמיים סלחניים גם כלפיו.
יהודי פשוט
ולפני שהולכים לישון קוראים "קריאת שמע שעל המיטה". שזה בעצם הפסוק המוכר של "שמע ישראל" ועוד הרבה פסוקים.
בקישור המצורף, החלק הכי חשוב זה הפסוק שמע ישראל והפסקה שאחריה.
ליל מנוחה :)
בקישור המצורף, החלק הכי חשוב זה הפסוק שמע ישראל והפסקה שאחריה.
ליל מנוחה :)
אריה
כמו שאמרו אני רק יוסיף בעזרת השם באם תרצי עיון:
כתוב במדרש שאברהם אבינו התקין את תפילת שחרית (התקין מלשון תקנה, הוא הביא תקנה לבניו שצריך להתפלל תפילה בשחרית! חשוב לציין שהוא לא נתן נוסח, וכן היה עד תקופה שנקראה 'תקופת אנשי כנסת הגדולה', הרמב"ם מביא שעד אותה תקופה בשביל לעשות תפילת שחרית כל אחד היה עושה מה שרבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א חידש בעולם מה שנקרא 'התבודדות'.
מה היא התבודדות? רבינו רבי נחמן מברסלב מפרש בספר הקדוש ליקוטי מוהר"ן (ראשי תיבות: מורינו ורבינו הרב רבי נחמן) ואומר כך: (מה שמנוקד זה דברי רבי נחמן ומה שלא זה אני כותב לשם ההבנה)
הַהִתְבּוֹדְדוּת הוּא מַעֲלָה עֶלְיוֹנָה וּגְדוֹלָה מִן הַכּל אבל מה היא בעצם?
דְּהַיְנוּ: לִקְבּעַ לוֹ עַל כָּל פָּנִים שָׁעָה אוֹ יוֹתֵר לְהִתְבּוֹדֵד לְבַדּוֹ זאת אומרת להיות לבד
בְּאֵיזֶה חֶדֶר אוֹ בַּשָּׂדֶה
וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ זאת אומרת לדבר לפני הקב"ה (ויש לציין שרבי נחמן אמר לתלמידו המובהק רבי נתן שצריך לדבר אל הקב"ה כמו אל חבר אמיתי ועוד רבינו מסביר איך: ) בִּטְעָנוֹת וַאֲמַתְלָאוֹת בְּדִבְרֵי חֵן וְרִצּוּי וּפִיּוּס לְבַקֵּשׁ וּלְהִתְחַנֵּן מִלְּפָנָיו יִתְבָּרַך, שֶׁיְּקָרְבוֹ אֵלָיו לַעֲבוֹדָתוֹ בֶּאֱמֶת. וכן על זו הדרך. כמובן שאפשר לבקש על כל דבר ממש!
התפילה מעלה את כל העולם כולו אל השמיים! אפילו את הדבר הכי גשמי שיש! אפילו אוכל! שכל כולו גשמיות והוא עוד רק עובר ואז יוצא ואין לו שום תוקף, מתפללים עליו!
אפילו על משחק מחשב ראוי לבקש מהקב"ה אם באמת רוצים.
ויש לציין שלהתפלל על עבירות כמו להשיג איזה מישהי וכיוצא בזה, יכול לעורר חס ושלום לא עלינו דינים על האדם. כאותו משל שאמר רבינו הרב שלום ארוש שליט"א של בן שבא לבקש מאבא שלו טרקטור בשביל שיהרוס לו את הבית (נניח שהילד התכוון לזה ברצינות והאבא ידע).
פה האבא צריך לשלוט על מידת הכעס שלו שלא להוריד לילדו החביב סטירה שתוריד לו את כל הדופק לפנים. ברוך השם הקב"ה לא נוהג כך עם בריותיו (רש"י בראשית פרק א' פסוק א' ד"ה "ברא אלוקים")
בכל מקרה כולם התפללו לפי מה שליבם אמר להם.
אבל לצערנו הרב, ויגון ליבנו השבור נעצם ובהמשך הזמן באה גלות מרה ושחורה על עם ישראל ביחד עם ירידת הדורות וכיום אנשים פשוט לא יכולים להתפלל כמו שצריך!
לכן באה תקופת 'אנשי כנסת הגדולה', שהיא תקופה שכל מילה תפחית מערכם של האנשים הגדולי רוח האלה! שאומרים למת 'קום' והוא קם! (ואלו דברי גמרא מפורשים ואין לזלזל ומי שמזלזל כאילו כופר בתורה, ולא משום הכבוד של היהודים באותה תקופה אלא בגלל שכתוב בגמרא מפורש, ואם תרצה לעיין ראה בגמרא על חתימת התלמוד)
בכל מקרה באו אותם אנשים, שבהם יש נביאים ובהם יש תנאים וקבעו נוסח מסויים לתפילה שאותו נתפלל בשחרית מנחה וערבית והוא נקרא 'תפילת שמונה-עשרה' על שמונה-עשרה ברכות שבו. אומנם כיום יש תשעה-עשרה, וזה מכיוון שנוספה ברכת 'על המלשינים' דהיינו המלשינים למלכות הגויים על יהודים שעושים מצוות על מנת להוציא אותם להורג וכיוצא בזה (ולא מלשינים מי שהולך למורה על יצחקי'לה שזרק עליו נייר).
אומנם הוספנו עוד כל מיני פסוקים ותחנונים לפני תפילת שמונה עשרה ואחרי ובפרט קריאת שמע שאומרים תמיד לפני שמונה-עשרה בשחרית וערבית.
(למדנו מהפסוק "ושיננתם לבניך ודיברת בם בשביתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך" במסכת ברכות בהתחלה שצריך לקרוא קריאת שמע פעמיים ביום. "ובשכבך" בזמן שכיבה - ערבית ו"ובקומך" זמן קימה - שחרית. לכן לא עושים קריאת שמע במנחה. ואם תאמר מה עם קריאת שמע שעל המיטה? הרי יהודי ממוצע אומר שלוש פעמים ק"ש: בוקר ערב ושעל המיטה.
בהמשך הגמרא בדף ד: כתוב שקריאת שמע שעל המיטה נועדה להגנה, וכתוב בהמשך בדף ה. שתלמיד חכם (לא ברמה של היום כמובן, היום גם התלמידי חכמים צריכים לקרוא אבל כתוב שתלמיד חכם) לא צריך לקרוא קריאת שמע שעל המיטה! התורה מגנת עליו! צאו וראו מה כוחה של תורה!)
ובכל מקרה:
אברהם אבינו תיקן תפילת שחרית
יצחק אבינו תיקן תפילת מנחה
יעקב אבינו תיקן תפילת ערבית
וזה רמוז בשמם, באות השניה בשמות:
א(ב)רהם - (ב)וקר
י(צ)חק - (צ)הריים
י(ע)קב - (ע)רב
וזה בעצם עונה לשאלתך.
ומניין אנו לומדים שהם תיקנו את התפילות?
לכל אחד יש פסוק בתורה שמורה על כך.
אברהם: "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-עָמַד שָׁם אֶת-פְּנֵי ה' " (בראשית יט, כז)
יצחק: "ויצא יצחק לשוח בשדה" (לשוח מלשון שיחה)
יעקב: מחילה שאיני זוכר את הפסוק אבל הוא אומר על יעקב אבינו ש'פגע' במקום כל שהוא וכתוב בחז"ל "אין פגיעה אלא תפילה" ומכאן לומדים את תפילת ערבית.
בכל מקרה כל זה רק על השאלה בנוגע לאיזה תפילה אומרים שקמים בבוקר עם הסבר באריכות שזוהי תפילת שחרית.
ולמדנו שיש גם מנחה שעליה נאמר במסכת ברכות ו' עמוד ב':
"אמר רבי חלבו אמר רב הונא: לעולם יהא אדם זהיר בתפלת המנחה, שהרי אליהו (הנביא) לא נענה אלא בתפלת המנחה"
ולמדנו שיש גם תפילת ערבית.
ראוי להתפלל את כולן במניין.
וגם בעצם על הדרך ענינו על קריאת שמע שעל המיטה. למה קוראים אותה, וזה לשם הגנה מפני מזיקין (שדים רוחות וכו' )
ובכל מקרה ראוי לציין כמה נקודות קטנות:
● אחרי חצות (לפי היהדות, לא לפי הגויים שאומרים שחצות זה ב12 בלילה. הבאתי לך קישורים מצורפים שתוכל לראות שם את ק"ש שעל המיטה, תפילת שחרית ולוח שנה שייתן לך מידע מתי זה חצות. שעת חצות יום זה שעת חצות לילה רק ביום וכן להפך. ובכל מקרה אחרי חצות) לא מברכים עם שם ומלכות בברכת המפיל. זאת אומרת שאומרים 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם המפיל חבלי שינה על עיני ותנומה על עפעפי' יש שם שזה 'ברוך אתה ~ ה' ~ ' ויש מלכות 'אלוקינו מלך העולם' זאת אומרת אחרי חצות לא אומרים ה' ואלוקינו מלך העולם ולכן גם לא 'אתה' אלא רק אומרים 'ברוך המפיל חבלי שינה וכו' ')
● אם מברכים עם שם ומלכות חייבים ללכת לישון מיד ואי אפשר ללכת לשתות או משהו כזה
● אם לא מברכים עם שם ומלכות אפשר גם לשתות לאכול לדבר ולעשות כמעט מה שרוצים
● לא חובה לברך עם שם ומלכות (אני אישית נוהג שאף פעם לא כי אני מכיר את עצמי ואני יודע שיש לילות שיושן יש לילות שלא יש צמא יש רעב. אז אני פשוט ככה נוהג, כל אחד ינהג כפי שרוצה)
● תיקון גדול עצום ומאסיבי לפגם הברית!
● כדאי לנהוג ללמוד את פירוש הנוסח ולהגיד אותו מילה מילה!
יש לציין ששמתי לב שאת בת (רק עכשיו, מצטער אם פניתי אלייך בלשון זכר עד עכשיו, מה שראיתי תיקנתי) ונשים לא מחוייבות בכל התפילות. תבררי את העניין כי אני לא מתמחה בחלוקי דינים בין נשים לגברים.
בהצלחה, וכמובן תברר את ההלכות ממתי עד מתי אפשר לעשות את תפילת שחרית וממתי עד מתי את ק"ש שעל המיטה. איני יודע במדויק במדויק ואיני רוצה להטעות.
אם את מתחזקת וצריכה חיזוק וכו' אני יותר מאשמח לעזור לך ותוכלי ליצור איתי קשר באימייל:
[email protected]
בהצלחה!
כתוב במדרש שאברהם אבינו התקין את תפילת שחרית (התקין מלשון תקנה, הוא הביא תקנה לבניו שצריך להתפלל תפילה בשחרית! חשוב לציין שהוא לא נתן נוסח, וכן היה עד תקופה שנקראה 'תקופת אנשי כנסת הגדולה', הרמב"ם מביא שעד אותה תקופה בשביל לעשות תפילת שחרית כל אחד היה עושה מה שרבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע"א חידש בעולם מה שנקרא 'התבודדות'.
מה היא התבודדות? רבינו רבי נחמן מברסלב מפרש בספר הקדוש ליקוטי מוהר"ן (ראשי תיבות: מורינו ורבינו הרב רבי נחמן) ואומר כך: (מה שמנוקד זה דברי רבי נחמן ומה שלא זה אני כותב לשם ההבנה)
הַהִתְבּוֹדְדוּת הוּא מַעֲלָה עֶלְיוֹנָה וּגְדוֹלָה מִן הַכּל אבל מה היא בעצם?
דְּהַיְנוּ: לִקְבּעַ לוֹ עַל כָּל פָּנִים שָׁעָה אוֹ יוֹתֵר לְהִתְבּוֹדֵד לְבַדּוֹ זאת אומרת להיות לבד
בְּאֵיזֶה חֶדֶר אוֹ בַּשָּׂדֶה
וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ זאת אומרת לדבר לפני הקב"ה (ויש לציין שרבי נחמן אמר לתלמידו המובהק רבי נתן שצריך לדבר אל הקב"ה כמו אל חבר אמיתי ועוד רבינו מסביר איך: ) בִּטְעָנוֹת וַאֲמַתְלָאוֹת בְּדִבְרֵי חֵן וְרִצּוּי וּפִיּוּס לְבַקֵּשׁ וּלְהִתְחַנֵּן מִלְּפָנָיו יִתְבָּרַך, שֶׁיְּקָרְבוֹ אֵלָיו לַעֲבוֹדָתוֹ בֶּאֱמֶת. וכן על זו הדרך. כמובן שאפשר לבקש על כל דבר ממש!
התפילה מעלה את כל העולם כולו אל השמיים! אפילו את הדבר הכי גשמי שיש! אפילו אוכל! שכל כולו גשמיות והוא עוד רק עובר ואז יוצא ואין לו שום תוקף, מתפללים עליו!
אפילו על משחק מחשב ראוי לבקש מהקב"ה אם באמת רוצים.
ויש לציין שלהתפלל על עבירות כמו להשיג איזה מישהי וכיוצא בזה, יכול לעורר חס ושלום לא עלינו דינים על האדם. כאותו משל שאמר רבינו הרב שלום ארוש שליט"א של בן שבא לבקש מאבא שלו טרקטור בשביל שיהרוס לו את הבית (נניח שהילד התכוון לזה ברצינות והאבא ידע).
פה האבא צריך לשלוט על מידת הכעס שלו שלא להוריד לילדו החביב סטירה שתוריד לו את כל הדופק לפנים. ברוך השם הקב"ה לא נוהג כך עם בריותיו (רש"י בראשית פרק א' פסוק א' ד"ה "ברא אלוקים")
בכל מקרה כולם התפללו לפי מה שליבם אמר להם.
אבל לצערנו הרב, ויגון ליבנו השבור נעצם ובהמשך הזמן באה גלות מרה ושחורה על עם ישראל ביחד עם ירידת הדורות וכיום אנשים פשוט לא יכולים להתפלל כמו שצריך!
לכן באה תקופת 'אנשי כנסת הגדולה', שהיא תקופה שכל מילה תפחית מערכם של האנשים הגדולי רוח האלה! שאומרים למת 'קום' והוא קם! (ואלו דברי גמרא מפורשים ואין לזלזל ומי שמזלזל כאילו כופר בתורה, ולא משום הכבוד של היהודים באותה תקופה אלא בגלל שכתוב בגמרא מפורש, ואם תרצה לעיין ראה בגמרא על חתימת התלמוד)
בכל מקרה באו אותם אנשים, שבהם יש נביאים ובהם יש תנאים וקבעו נוסח מסויים לתפילה שאותו נתפלל בשחרית מנחה וערבית והוא נקרא 'תפילת שמונה-עשרה' על שמונה-עשרה ברכות שבו. אומנם כיום יש תשעה-עשרה, וזה מכיוון שנוספה ברכת 'על המלשינים' דהיינו המלשינים למלכות הגויים על יהודים שעושים מצוות על מנת להוציא אותם להורג וכיוצא בזה (ולא מלשינים מי שהולך למורה על יצחקי'לה שזרק עליו נייר).
אומנם הוספנו עוד כל מיני פסוקים ותחנונים לפני תפילת שמונה עשרה ואחרי ובפרט קריאת שמע שאומרים תמיד לפני שמונה-עשרה בשחרית וערבית.
(למדנו מהפסוק "ושיננתם לבניך ודיברת בם בשביתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך" במסכת ברכות בהתחלה שצריך לקרוא קריאת שמע פעמיים ביום. "ובשכבך" בזמן שכיבה - ערבית ו"ובקומך" זמן קימה - שחרית. לכן לא עושים קריאת שמע במנחה. ואם תאמר מה עם קריאת שמע שעל המיטה? הרי יהודי ממוצע אומר שלוש פעמים ק"ש: בוקר ערב ושעל המיטה.
בהמשך הגמרא בדף ד: כתוב שקריאת שמע שעל המיטה נועדה להגנה, וכתוב בהמשך בדף ה. שתלמיד חכם (לא ברמה של היום כמובן, היום גם התלמידי חכמים צריכים לקרוא אבל כתוב שתלמיד חכם) לא צריך לקרוא קריאת שמע שעל המיטה! התורה מגנת עליו! צאו וראו מה כוחה של תורה!)
ובכל מקרה:
אברהם אבינו תיקן תפילת שחרית
יצחק אבינו תיקן תפילת מנחה
יעקב אבינו תיקן תפילת ערבית
וזה רמוז בשמם, באות השניה בשמות:
א(ב)רהם - (ב)וקר
י(צ)חק - (צ)הריים
י(ע)קב - (ע)רב
וזה בעצם עונה לשאלתך.
ומניין אנו לומדים שהם תיקנו את התפילות?
לכל אחד יש פסוק בתורה שמורה על כך.
אברהם: "וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-עָמַד שָׁם אֶת-פְּנֵי ה' " (בראשית יט, כז)
יצחק: "ויצא יצחק לשוח בשדה" (לשוח מלשון שיחה)
יעקב: מחילה שאיני זוכר את הפסוק אבל הוא אומר על יעקב אבינו ש'פגע' במקום כל שהוא וכתוב בחז"ל "אין פגיעה אלא תפילה" ומכאן לומדים את תפילת ערבית.
בכל מקרה כל זה רק על השאלה בנוגע לאיזה תפילה אומרים שקמים בבוקר עם הסבר באריכות שזוהי תפילת שחרית.
ולמדנו שיש גם מנחה שעליה נאמר במסכת ברכות ו' עמוד ב':
"אמר רבי חלבו אמר רב הונא: לעולם יהא אדם זהיר בתפלת המנחה, שהרי אליהו (הנביא) לא נענה אלא בתפלת המנחה"
ולמדנו שיש גם תפילת ערבית.
ראוי להתפלל את כולן במניין.
וגם בעצם על הדרך ענינו על קריאת שמע שעל המיטה. למה קוראים אותה, וזה לשם הגנה מפני מזיקין (שדים רוחות וכו' )
ובכל מקרה ראוי לציין כמה נקודות קטנות:
● אחרי חצות (לפי היהדות, לא לפי הגויים שאומרים שחצות זה ב12 בלילה. הבאתי לך קישורים מצורפים שתוכל לראות שם את ק"ש שעל המיטה, תפילת שחרית ולוח שנה שייתן לך מידע מתי זה חצות. שעת חצות יום זה שעת חצות לילה רק ביום וכן להפך. ובכל מקרה אחרי חצות) לא מברכים עם שם ומלכות בברכת המפיל. זאת אומרת שאומרים 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם המפיל חבלי שינה על עיני ותנומה על עפעפי' יש שם שזה 'ברוך אתה ~ ה' ~ ' ויש מלכות 'אלוקינו מלך העולם' זאת אומרת אחרי חצות לא אומרים ה' ואלוקינו מלך העולם ולכן גם לא 'אתה' אלא רק אומרים 'ברוך המפיל חבלי שינה וכו' ')
● אם מברכים עם שם ומלכות חייבים ללכת לישון מיד ואי אפשר ללכת לשתות או משהו כזה
● אם לא מברכים עם שם ומלכות אפשר גם לשתות לאכול לדבר ולעשות כמעט מה שרוצים
● לא חובה לברך עם שם ומלכות (אני אישית נוהג שאף פעם לא כי אני מכיר את עצמי ואני יודע שיש לילות שיושן יש לילות שלא יש צמא יש רעב. אז אני פשוט ככה נוהג, כל אחד ינהג כפי שרוצה)
● תיקון גדול עצום ומאסיבי לפגם הברית!
● כדאי לנהוג ללמוד את פירוש הנוסח ולהגיד אותו מילה מילה!
יש לציין ששמתי לב שאת בת (רק עכשיו, מצטער אם פניתי אלייך בלשון זכר עד עכשיו, מה שראיתי תיקנתי) ונשים לא מחוייבות בכל התפילות. תבררי את העניין כי אני לא מתמחה בחלוקי דינים בין נשים לגברים.
בהצלחה, וכמובן תברר את ההלכות ממתי עד מתי אפשר לעשות את תפילת שחרית וממתי עד מתי את ק"ש שעל המיטה. איני יודע במדויק במדויק ואיני רוצה להטעות.
אם את מתחזקת וצריכה חיזוק וכו' אני יותר מאשמח לעזור לך ותוכלי ליצור איתי קשר באימייל:
[email protected]
בהצלחה!
הנה כל הפעולות שעושים על הבוקר בסרטון
אני מצתערת מאוד אבל אני לא יכולה לענות אני רק רוצה להגיד שתודה על מה שכתבתם שם זה הצליח לעזור לי במא ענינים זה פתר לי אותם תודה וסליחה על עפרה המשך יום ניעם שולה
שולה