22 תשובות
אני חושבת שהחכמים שפסקו את ההלכה יודעים מדוע הם פסקו אותה ככה.
לי אישית זה לא מפריע, אז שבנים יעלו לתורה, לא כזה משנה לי.
לי אישית זה לא מפריע, אז שבנים יעלו לתורה, לא כזה משנה לי.
חח, לקחת סממן הכי יהודי דתי שקיים, ולערבב? ממש לא ראוי לא נהוג לא מתאים, לא בעם ישראל. אפילו בלוויות, חלה חובת הפרדה בין המינים
(, ששם למי יש חשק בכלל לחזר אחרי מישהו)
זה ציווי מפורש ובכל התורה חוזר ומזהיר הקב''ה אותנו על העריות, ולהפריד מגע, אז דווקא שם רצית ערבוב? אין שום איסור שתאספי נשים שרוצות לשמוע, ותקריאי באזניהן מה שאת רוצה, זה בסדר..
עוד מימי בראשית, מזמנם של אברהם אבינו ושרה אמנו, היה לנשים יעוד-להיות צנועה!
איה שרה אשתך
כשבאו המלאכים לבקר את אברהם הם שואלים אותו "איה שרה אשתך ויאמר הנה באהל" (בראשית יח, ט).
ועל כך אומרת הגמרא ב בבא מציעא (דף פ"ז ע"א):
"ויאמרו אליו איה שרה אשתך ויאמר הנה באהל - להודיע ששרה אמנו צנועה היתה. אמר רב יהודה אמר רב ואיתימא רבי יצחק יודעים היו מלאכי השרת ששרה אמנו באהל היתה, אלא מאי באהל? כדי לחבבה על בעלה וכו'.
שרה לא נזרקה לכבשן האש ועכ"ז זכתה לרוה"ק ולנבואה בזכות כח הצניעות שהיה בה.
את יודעת מי היו סבתא שלי ואמא שלה? אפילו את קולן לא שמעו הגברים, הן היו במטבח ועסוקות עם הילדים, את הגבר לא היו רואים בסביבה, היה אסור לו בכלל להכנס לטריטוריה שלהן.
(, ששם למי יש חשק בכלל לחזר אחרי מישהו)
זה ציווי מפורש ובכל התורה חוזר ומזהיר הקב''ה אותנו על העריות, ולהפריד מגע, אז דווקא שם רצית ערבוב? אין שום איסור שתאספי נשים שרוצות לשמוע, ותקריאי באזניהן מה שאת רוצה, זה בסדר..
עוד מימי בראשית, מזמנם של אברהם אבינו ושרה אמנו, היה לנשים יעוד-להיות צנועה!
איה שרה אשתך
כשבאו המלאכים לבקר את אברהם הם שואלים אותו "איה שרה אשתך ויאמר הנה באהל" (בראשית יח, ט).
ועל כך אומרת הגמרא ב בבא מציעא (דף פ"ז ע"א):
"ויאמרו אליו איה שרה אשתך ויאמר הנה באהל - להודיע ששרה אמנו צנועה היתה. אמר רב יהודה אמר רב ואיתימא רבי יצחק יודעים היו מלאכי השרת ששרה אמנו באהל היתה, אלא מאי באהל? כדי לחבבה על בעלה וכו'.
שרה לא נזרקה לכבשן האש ועכ"ז זכתה לרוה"ק ולנבואה בזכות כח הצניעות שהיה בה.
את יודעת מי היו סבתא שלי ואמא שלה? אפילו את קולן לא שמעו הגברים, הן היו במטבח ועסוקות עם הילדים, את הגבר לא היו רואים בסביבה, היה אסור לו בכלל להכנס לטריטוריה שלהן.
אם זה היה מותר לפי ההלכה - זה היה קורה. אז סימן שזה לא הותר.
זה לא יקרה מטעמי צניעות ומאוד טעמים שאני אישית לא בקיאה בהם.
זה לא יקרה מטעמי צניעות ומאוד טעמים שאני אישית לא בקיאה בהם.
שואל השאלה:
נכון את לא בקיעה כי שוב פעם לפי ההלכה זה מותר. אחת שביררה על זה בניגוד אלייך פה. וכן כל החרטוטים על צניעות ועל בנים שיפגעו לא קונה אותי. אנחנו במאה העשרים וחבל שאתם לא רואים את הקדמה ובנות כמוכן מנסות לשלול מהאישה דברים חשובים כאלה.
נכון את לא בקיעה כי שוב פעם לפי ההלכה זה מותר. אחת שביררה על זה בניגוד אלייך פה. וכן כל החרטוטים על צניעות ועל בנים שיפגעו לא קונה אותי. אנחנו במאה העשרים וחבל שאתם לא רואים את הקדמה ובנות כמוכן מנסות לשלול מהאישה דברים חשובים כאלה.
"אין מביאים את האישה לקרות ברבים", מסכת מגילה. לפי ההלכה זה אסור, את מוזמנת לבדוק שוב.
דבר שני, זה שהעולם מתקדם לא אומר שצריך לשנות את ההלכה ואת התורה ולהתאים אותה לזמננו. התורה נשארת כמו שהיא!
בשנים האחרונות מזג האויר נהיה קיצוני וטמפרטורת כדור הארץ עולה. כבר המאה ה21 ואנשים לובשים קצר כי חם מאוד, אז אולי נשנה את צניעות האישה ונלבש בגדים קצרים יותר כי אנחנו אשכרה במאה 21 ולא בתקופת משה רבינו.
זה נשמע לך הגיוני? כי לי לא.
דבר שני, זה שהעולם מתקדם לא אומר שצריך לשנות את ההלכה ואת התורה ולהתאים אותה לזמננו. התורה נשארת כמו שהיא!
בשנים האחרונות מזג האויר נהיה קיצוני וטמפרטורת כדור הארץ עולה. כבר המאה ה21 ואנשים לובשים קצר כי חם מאוד, אז אולי נשנה את צניעות האישה ונלבש בגדים קצרים יותר כי אנחנו אשכרה במאה 21 ולא בתקופת משה רבינו.
זה נשמע לך הגיוני? כי לי לא.
שואל השאלה:
אם אישה עולה לתורה היא לא צנועה? נו באמת אל תעשי כאן צחוקים מתוקה.
אם אישה עולה לתורה היא לא צנועה? נו באמת אל תעשי כאן צחוקים מתוקה.
את אפילו לא עונה על מה שכתבתי.
וכן, יש הלכות צניעות, זה שאת לא מאמינה בהן זה הבעיה שלך.
וכן, יש הלכות צניעות, זה שאת לא מאמינה בהן זה הבעיה שלך.
חמודה אל תכעסי, את לא מבינה שהקב''ה לא צריך את שום מעשינו כאן, הוא ציווה וצריך לקיים, הוא צווה על קריאה בתורה בציבור ומצד שני אסר ערבוביה, זה אותו אלוקים שצווה את שניהם, ואין לנו החופש להחליט מה כן נראה לנו הגיוני ומה לא, בא לטעמנו ומה לא. תשמעי משהו על הענקיות של פעם..
ברוריה אשת רבי מאיר בעל הנס, היתה במעלתה צדקת יותר מגבר, היא היתה פוסקת הלכות ואפילו היתה מניחה תפילין, ובכל זאת כשרבי יוסי הגלילי רק שאל אותה שאלה, תראי איך ענתה לו:
רבי יוסי הגלילי היה מהלך בדרך. מצא את ברוריה, אמר לה: באיזה דרך נלך לעיר לוד? אמרה לו: גלילי שוטה, לא כך אמרו חכמים: "אל תרבה שיחה עם האשה"? היה לך לומר: "באיזה ללוד?".
תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף נ"ג עמוד ב
ברוריה אשת רבי מאיר בעל הנס, היתה במעלתה צדקת יותר מגבר, היא היתה פוסקת הלכות ואפילו היתה מניחה תפילין, ובכל זאת כשרבי יוסי הגלילי רק שאל אותה שאלה, תראי איך ענתה לו:
רבי יוסי הגלילי היה מהלך בדרך. מצא את ברוריה, אמר לה: באיזה דרך נלך לעיר לוד? אמרה לו: גלילי שוטה, לא כך אמרו חכמים: "אל תרבה שיחה עם האשה"? היה לך לומר: "באיזה ללוד?".
תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף נ"ג עמוד ב
שואל השאלה:
אלוהים ישמור הזויה שכמוך מה קשור בכלל? זה שאת לא הולכת עם בגדים קצרים כי את מתביישת בגוף שלך לבין לעלות לתורה. זה חשוב. וזה פחות חשוב. תודה רבה. תלמדי לעשות איפה ואיפה.
אלוהים ישמור הזויה שכמוך מה קשור בכלל? זה שאת לא הולכת עם בגדים קצרים כי את מתביישת בגוף שלך לבין לעלות לתורה. זה חשוב. וזה פחות חשוב. תודה רבה. תלמדי לעשות איפה ואיפה.
מה הקשר להתבייש בגוף? לא דיברתי על זה בכלל.
דיברתי שלפי ההלכה צריך ללכת צנוע, חצאיות, חולצות ארוכות, בלי צבעים מסויימים וכו'.
בגלל שאנחנו במאה 21 אז אפשר לשנות את ההלכה הזאת כי בא לנו? לא.
מה הקשר להרגשה האישית שלי, נתתי לך עובדה.
דיברתי שלפי ההלכה צריך ללכת צנוע, חצאיות, חולצות ארוכות, בלי צבעים מסויימים וכו'.
בגלל שאנחנו במאה 21 אז אפשר לשנות את ההלכה הזאת כי בא לנו? לא.
מה הקשר להרגשה האישית שלי, נתתי לך עובדה.
שואל השאלה:
חמודה זה לא הקבה זה הרבנים השוביניסטחם שמחליטים שאישה לא תעלה לתואה כי הם רוצים אותה צנועה. בנות זה חלק אינטגרלי ממורשת ישראל ותורה לא? מדוע שנשים לא יפארו גם את המורשת על ידי עליה לתורה.
חמודה זה לא הקבה זה הרבנים השוביניסטחם שמחליטים שאישה לא תעלה לתואה כי הם רוצים אותה צנועה. בנות זה חלק אינטגרלי ממורשת ישראל ותורה לא? מדוע שנשים לא יפארו גם את המורשת על ידי עליה לתורה.
לשואלת השאלה, התורה אינה מתאימה את עצמה לרוח הציבור ולטרנדים, היא אינה מיושנת ולכן לא צריך לחדש אותה, הפלאי שבה היא מתחדשת מעצמה ואותם איסורים ואותן מצוות קיימות מאז ומעולם, הקב''ה לא השתנה ולא ישתנה, הוא גזר על צניעות הרבה יותר ממה שאנו שומרים היום,.. על מנת לדעת את ה' ולדבקה בו יש לתקן את המדות כשלב מקדים של "והלכת בדרכיו"
שואל השאלה:
חמודה קוראים לזה גלובליזציה וקדמה. היית רוצה להמשיך ללכת חסודה? ולהיות לא קשורה לעולם ופרימיטיבית. אז למה לא לשנות מסורת פרימיטיבית אחת? זה מבייש פשוט. זה לא שינוי בתורה זה שינוי במנהג איפה כאן הבעיה? אה שכחתי בבנים שוביניסטים ובנות כמוכן.
חמודה קוראים לזה גלובליזציה וקדמה. היית רוצה להמשיך ללכת חסודה? ולהיות לא קשורה לעולם ופרימיטיבית. אז למה לא לשנות מסורת פרימיטיבית אחת? זה מבייש פשוט. זה לא שינוי בתורה זה שינוי במנהג איפה כאן הבעיה? אה שכחתי בבנים שוביניסטים ובנות כמוכן.
כי אם תשני מסורת "פרימיטיבית" אחת, כל אחד יחליט שהוא רוצה לשנות עוד דברים שלדעתו הם פרימיטיביים, וככה התורה שלנו פשוט תיעלם.
לא טוב לך, אל תאמיני במסורת הזאת! את לא תבואי לדת שלמה שסבבה לה עם זה ותנסי לשנות את ההלכה.
לא טוב לך, אל תאמיני במסורת הזאת! את לא תבואי לדת שלמה שסבבה לה עם זה ותנסי לשנות את ההלכה.
זה מצחיק קצת אבל התורה כשלא מכירים אותה חושבים שזה ספר סיפורים, אז זהו שממש לא, אחרת היא לא היתה ''התורה''
שואל השאלה:
אין מביאים את האישה לקרות ברבים זה לא אלוהים שיתגלה ואמר משפט כזה. זה בנים שישבו וכתבו את התורה לפי הגחמות שלהם ולפי איך הם רוצים שהאישה תהה ולכן מותר לשנות מנהג זה.
אין מביאים את האישה לקרות ברבים זה לא אלוהים שיתגלה ואמר משפט כזה. זה בנים שישבו וכתבו את התורה לפי הגחמות שלהם ולפי איך הם רוצים שהאישה תהה ולכן מותר לשנות מנהג זה.
אלה שאת מכנה ''בנים'' שישבו וכתבו, תראי מה התורה מצווה אותנו ביחס אליהם, הם נקראים בלשון התורה כהנים, לוויים, שופטים, אלה חז''לנו בקיצור, התורה גם מצווה ומדריכה אותנו בנושא זה בפרשת שופטים. לאחר הציווי בפתיחת הפרשה על מינוי השופטים והשוטרים נאמר:"כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ בּוֹ: וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט: וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה' וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ: עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל: "
שמת לב? אפילו אם הוא אומר על ימין שהיא שמאל ועל שמאל שהיא ימין-אתה מצווה לשמוע.
אגב, זו הסיבה למה רפורמים נחשבים מוקצה על פי היהדות.
שמת לב? אפילו אם הוא אומר על ימין שהיא שמאל ועל שמאל שהיא ימין-אתה מצווה לשמוע.
אגב, זו הסיבה למה רפורמים נחשבים מוקצה על פי היהדות.
את קבעת שמותר לשנות הלכות?
אלו לא סתם אנשים, אלו אנשים חכמים וצדיקים.
וסתם שתדעי, יש פסוק שכתוב בתורה והוא "אחרי רבים להטות", במילים אחרות, הרוב קובע.
גם אם רבנים קובעים הלכה מוטעת, אבל הרוב קבע שהיא צודקת, כל העם היהודי חייב לקיים את ההלכה הזאת.
את לא יכולה לשנות את התורה ולהתאים אותה לדור שלנו. אם תעשי את זה, את פשוט תמציאי תורה חדשה.
אלו לא סתם אנשים, אלו אנשים חכמים וצדיקים.
וסתם שתדעי, יש פסוק שכתוב בתורה והוא "אחרי רבים להטות", במילים אחרות, הרוב קובע.
גם אם רבנים קובעים הלכה מוטעת, אבל הרוב קבע שהיא צודקת, כל העם היהודי חייב לקיים את ההלכה הזאת.
את לא יכולה לשנות את התורה ולהתאים אותה לדור שלנו. אם תעשי את זה, את פשוט תמציאי תורה חדשה.
שואל השאלה:
בנות הבנתי שכהנחם לווים ושופטים כתבו אותה והם היו חכמים ו"צדיקים". אבל הם היו בני אדם וככה הם העדיפו את הנשים ובגלל שמעמדם של הנשים אז היה נמוך אז הם הסכימו ללא הרף. ואני מצפה שיתנו גם לנשים להראות כבוד למורשת היהודית ולקרוא בתורה ולהתפלל בציבור. מאותה סיבה שציינתי. אנשים כמוכם רק מפריעות לתהליך אבל נראה לי שזה בגלל שלא באמת אכפת לכן מהעולם. ומצידכן לחיות בהיסטוריה הנוראית של פעם.
בנות הבנתי שכהנחם לווים ושופטים כתבו אותה והם היו חכמים ו"צדיקים". אבל הם היו בני אדם וככה הם העדיפו את הנשים ובגלל שמעמדם של הנשים אז היה נמוך אז הם הסכימו ללא הרף. ואני מצפה שיתנו גם לנשים להראות כבוד למורשת היהודית ולקרוא בתורה ולהתפלל בציבור. מאותה סיבה שציינתי. אנשים כמוכם רק מפריעות לתהליך אבל נראה לי שזה בגלל שלא באמת אכפת לכן מהעולם. ומצידכן לחיות בהיסטוריה הנוראית של פעם.
זה ממש לא כמו פעם הלואי והיה
מה עדיף סדום ועמורה גם בבית כנסת? חח הצחקת
מה עדיף סדום ועמורה גם בבית כנסת? חח הצחקת
שואל השאלה:
חח לכי תחיי כמו פעם. תהיי בבית כל ימי חייך עם 12 ילדים, תמותי בגיל 40 במקרה הטוב, בלי עבודה וידע.
חח לכי תחיי כמו פעם. תהיי בבית כל ימי חייך עם 12 ילדים, תמותי בגיל 40 במקרה הטוב, בלי עבודה וידע.
אני מיציתי-''שב ואל תעשה עדיף'' אמרו חז''ל