5 תשובות
אני יכולה לנסות
מה השאלה?
שואל השאלה:
5) תאי חידקים שהדופן שלהם הוסרה הוכנסו למים מזוקקים ונזרעו לאחר מכן על צלחת פטרי עם מצע אגר עשיר. הצלחות הודגרו באינקובטור ונמצא כי:
א. לאחר 24 שעות צמחו מושבות נורמאליות של חיידקים.
ב. לאחר 24 שעות צמחו מושבות של חיידקים חסרי דופן.
ג. גם לאחר 48 שעות לא צמחו מושבות.
ד. רק לאחר 48 שעות צמחו מושבות נורמליות.
6) תא חיידק הוא תא פרוקריוטי. מה מאפיין תא פרוקריוטי:
א. נשימה תאית מתבצעת במיטוכונדריה.
ב. חומר תורשתי אינו נמצא בתוך אברון מוקף בקרום.
ג. הריבוזומים קשורים ברשת אנדופלזמטית.
ד. כלורופיל נמצא בכלורופלסטים
.
7) לתא חיידק:
א. אין גרעין מוגדר, אך יש dna ו- rna בציטופלזמה.
ב. יש גרעין מוגדר, ויש רק dna בציטופלזמה.
ג. יש גרעין מוגדר ובתוכו נמצאים dna ו- rna.
ד. יש גרעין מוגדר, אך dna ו- rna נמצאים בציטופלזמה.
8) איזה תכונה מקנה לחיידקים יתרון בתנאים קיצוניים?
א. יכולת לנשום נשימה אווירונית.
ב. יכולת לנוע מהר בעזרת שוטונים.
ג. יכולת לייצר נבגים.
ד. יכולת להשתמש ביעילות המיטוכונדריה.
9) לאוכלוסיית חיידקים שגדלה היטב בתנאים אווירונים נותקה אספקת חמצן. בדיקות שוטפות שנעשו יאחר הניתוק ובהמשך מספר שעות לאחר מכן, הסתבר שמספר החיידקים החיים נשאר פחות או יותר קבוע. המסקנה הסבירה ביותר הנובעת מין המאמר היא:
א. חלק מהחיידקים שהיו עמידים לחוסר חמצן המשיכו להתרבות.
ב. חלה מוטציה אצל חלק מהחיידקים והמוטנטים המשיכו להתרבות.
ג. אוכלוסיית החיידקים הזאת הזו מסוגלת להתקיים גם בתנאים אל-אווירונים.
ד. חיידקים פרקו את המים שבמצע והשתמשו בחמצן שהשתחרר.
10) כניסת ביוב למי נחל גורמת להגברת עכירות המים הסיבה לכך:
א. עליה בכמות החיידקים ועליה בריכוז החמצן.
ב. עליה בכמות החיידקים וירידה בריכוז החמצן.
ג. תמותה של צמחים.
ד. הגברת תהליך הפוטוסינתזה.
5) תאי חידקים שהדופן שלהם הוסרה הוכנסו למים מזוקקים ונזרעו לאחר מכן על צלחת פטרי עם מצע אגר עשיר. הצלחות הודגרו באינקובטור ונמצא כי:
א. לאחר 24 שעות צמחו מושבות נורמאליות של חיידקים.
ב. לאחר 24 שעות צמחו מושבות של חיידקים חסרי דופן.
ג. גם לאחר 48 שעות לא צמחו מושבות.
ד. רק לאחר 48 שעות צמחו מושבות נורמליות.
6) תא חיידק הוא תא פרוקריוטי. מה מאפיין תא פרוקריוטי:
א. נשימה תאית מתבצעת במיטוכונדריה.
ב. חומר תורשתי אינו נמצא בתוך אברון מוקף בקרום.
ג. הריבוזומים קשורים ברשת אנדופלזמטית.
ד. כלורופיל נמצא בכלורופלסטים
.
7) לתא חיידק:
א. אין גרעין מוגדר, אך יש dna ו- rna בציטופלזמה.
ב. יש גרעין מוגדר, ויש רק dna בציטופלזמה.
ג. יש גרעין מוגדר ובתוכו נמצאים dna ו- rna.
ד. יש גרעין מוגדר, אך dna ו- rna נמצאים בציטופלזמה.
8) איזה תכונה מקנה לחיידקים יתרון בתנאים קיצוניים?
א. יכולת לנשום נשימה אווירונית.
ב. יכולת לנוע מהר בעזרת שוטונים.
ג. יכולת לייצר נבגים.
ד. יכולת להשתמש ביעילות המיטוכונדריה.
9) לאוכלוסיית חיידקים שגדלה היטב בתנאים אווירונים נותקה אספקת חמצן. בדיקות שוטפות שנעשו יאחר הניתוק ובהמשך מספר שעות לאחר מכן, הסתבר שמספר החיידקים החיים נשאר פחות או יותר קבוע. המסקנה הסבירה ביותר הנובעת מין המאמר היא:
א. חלק מהחיידקים שהיו עמידים לחוסר חמצן המשיכו להתרבות.
ב. חלה מוטציה אצל חלק מהחיידקים והמוטנטים המשיכו להתרבות.
ג. אוכלוסיית החיידקים הזאת הזו מסוגלת להתקיים גם בתנאים אל-אווירונים.
ד. חיידקים פרקו את המים שבמצע והשתמשו בחמצן שהשתחרר.
10) כניסת ביוב למי נחל גורמת להגברת עכירות המים הסיבה לכך:
א. עליה בכמות החיידקים ועליה בריכוז החמצן.
ב. עליה בכמות החיידקים וירידה בריכוז החמצן.
ג. תמותה של צמחים.
ד. הגברת תהליך הפוטוסינתזה.
שואל השאלה:
11) בספינת חלל מתעוררות מספר בעיות שאותן אפשר לפתור בעזרת מיקרואורגניזמים שונים, איזו מהבעיות הבאות אינה ניתנת לפתרון כזה?
א. אספקת חמצן.
ב. אספקת מזון אורגני.
ג. אספקת מים.
ד. סילוק הפרשות.
12) כאשר לוקחים חיידקים ממושבה בודדת ומעבירים למצע אחר מתקבלת תרבית טהורה. זאת מכיוון ש:
א. זהו מהלך בעזרתו ניתן לקבל תרביות טהורות.
ב. חיידקים חיוניים נמצאים יחד במושבה אחת.
ג. כל החיידקים במושבה מקורם בחיידק יחיד.
ד. ניתן לקבל תרביות טהורות בזריעת בידוד.
ה.
13) מבנה ראשוני של אנזים המיוצר בתאי החיידק נקבע על ידי:
א. כמות ה- rna שליח.
ב. רצף הבסיסים במולקולת ה dna.
ג. רצף הבסיסים במולקולת rna מעביר.
ד. תשובות א ו- ב נכונות.
14) באיזה מקרה תצפה להופעת מספר רב יותר של מושבות חיידקים?
א. גריעה, כיסוי צלחת, הכנסתה לטמפרטורה 37 מעלות.
ב. גריעה, כיסוי צלחת, הכנסתה לטמפרטורה 45 מעלות.
ג. גריעה, אי-כיסוי צלחת, הכנסתה לטמפרטורה 45 מעלות.
ד. גריעה, אי-כיסוי צלחת, הכנסתה לטמפרטורה 10 מעלות.
ה.
(15 חלק מתאי הדם הלבנים מצויים גם מחוץ לכלי הדם זה מתאפשר הודות לכך ש
א. הם קטנים יותר מתאי הדם האדומים.
ב. חלק מהם נוצר בקשרי הלימפה.
ג. הם מועברים על ידי נשאים.
ד. הם בעלי כושר תנועה.
16) החיסון הסביל עדיף על החיסון הפעיל:
א. תמיד.
ב. אף פעם לא.
ג. זמן ניכר לפני ההדבקות במחלה.
ד. סמוך ככל האפשר למועד ההדבקות.
17) במתן זריקת חיסון פעיל נגד מחלה מידבקת משתמשים בדרך כלל ב:
א. אנטיגנים שמקורם בדמו של מקבל החיסון.
ב. נוגדנים שמקורם בדמו של מקבל החיסון.
ג. אנטיגנים שמקורם בגורם המחלה.
ד. נוגדנים שמקורם בבעל-חיים המחוסן נגד המחלה. 03
18) לפניך עקומת גידול של חיידקים במצע גידול עשיר. מה יקרה עם בזמן המסומן בחץ. נוסיף מצע טרי מאותו סוג?
זמן
מספר החיידקים
א. חיידקים לא התרבו.
ב. חיידקים ימשיכו להתרבות בקצב מהיר.
ג. כל החיידקים ימותו.
ד. החיידקים הסתגלו למצב חדש.
19) שלב היציב:
א. כמות החיידקים החיים יותר גדולה מכמות החיידקים המתים
ב. כמות החיידקים החיים שווה לכמות החיידקים המתים.
ג. כמות החיידקים החיים יותר קטנה מכמות החיידקים המתים.
ד. כל התשובות נכונות.
20) מערכת סגורה לגידול חיידקים:
א. אין כניסה ואין יציאה של חומרים מהמערכת.
ב. לא מכניסים אוויר וכן מכניסים חומרי הזנה.
ג. לא מכניסים חומרי הזנה וכן מכניסים אוויר.
ד. כל הזמן יש החלפת כל החומרים.
11) בספינת חלל מתעוררות מספר בעיות שאותן אפשר לפתור בעזרת מיקרואורגניזמים שונים, איזו מהבעיות הבאות אינה ניתנת לפתרון כזה?
א. אספקת חמצן.
ב. אספקת מזון אורגני.
ג. אספקת מים.
ד. סילוק הפרשות.
12) כאשר לוקחים חיידקים ממושבה בודדת ומעבירים למצע אחר מתקבלת תרבית טהורה. זאת מכיוון ש:
א. זהו מהלך בעזרתו ניתן לקבל תרביות טהורות.
ב. חיידקים חיוניים נמצאים יחד במושבה אחת.
ג. כל החיידקים במושבה מקורם בחיידק יחיד.
ד. ניתן לקבל תרביות טהורות בזריעת בידוד.
ה.
13) מבנה ראשוני של אנזים המיוצר בתאי החיידק נקבע על ידי:
א. כמות ה- rna שליח.
ב. רצף הבסיסים במולקולת ה dna.
ג. רצף הבסיסים במולקולת rna מעביר.
ד. תשובות א ו- ב נכונות.
14) באיזה מקרה תצפה להופעת מספר רב יותר של מושבות חיידקים?
א. גריעה, כיסוי צלחת, הכנסתה לטמפרטורה 37 מעלות.
ב. גריעה, כיסוי צלחת, הכנסתה לטמפרטורה 45 מעלות.
ג. גריעה, אי-כיסוי צלחת, הכנסתה לטמפרטורה 45 מעלות.
ד. גריעה, אי-כיסוי צלחת, הכנסתה לטמפרטורה 10 מעלות.
ה.
(15 חלק מתאי הדם הלבנים מצויים גם מחוץ לכלי הדם זה מתאפשר הודות לכך ש
א. הם קטנים יותר מתאי הדם האדומים.
ב. חלק מהם נוצר בקשרי הלימפה.
ג. הם מועברים על ידי נשאים.
ד. הם בעלי כושר תנועה.
16) החיסון הסביל עדיף על החיסון הפעיל:
א. תמיד.
ב. אף פעם לא.
ג. זמן ניכר לפני ההדבקות במחלה.
ד. סמוך ככל האפשר למועד ההדבקות.
17) במתן זריקת חיסון פעיל נגד מחלה מידבקת משתמשים בדרך כלל ב:
א. אנטיגנים שמקורם בדמו של מקבל החיסון.
ב. נוגדנים שמקורם בדמו של מקבל החיסון.
ג. אנטיגנים שמקורם בגורם המחלה.
ד. נוגדנים שמקורם בבעל-חיים המחוסן נגד המחלה. 03
18) לפניך עקומת גידול של חיידקים במצע גידול עשיר. מה יקרה עם בזמן המסומן בחץ. נוסיף מצע טרי מאותו סוג?
זמן
מספר החיידקים
א. חיידקים לא התרבו.
ב. חיידקים ימשיכו להתרבות בקצב מהיר.
ג. כל החיידקים ימותו.
ד. החיידקים הסתגלו למצב חדש.
19) שלב היציב:
א. כמות החיידקים החיים יותר גדולה מכמות החיידקים המתים
ב. כמות החיידקים החיים שווה לכמות החיידקים המתים.
ג. כמות החיידקים החיים יותר קטנה מכמות החיידקים המתים.
ד. כל התשובות נכונות.
20) מערכת סגורה לגידול חיידקים:
א. אין כניסה ואין יציאה של חומרים מהמערכת.
ב. לא מכניסים אוויר וכן מכניסים חומרי הזנה.
ג. לא מכניסים חומרי הזנה וכן מכניסים אוויר.
ד. כל הזמן יש החלפת כל החומרים.
שואל השאלה:
1) מה מאפיין חיידקים המסוגלים לשרוד, גם כאשר תנאי הסביבה משתנים לרעה?
א. הם יצורים חד תאיים.
ב. הם מסתפקים בכמויות מזון מצומצמות.
ג. הם יוצרים נבגים (ספורות).
ד. הם בעלי כושר התרבות גבוה.
2) תא החיידק נבדל מתא שמרים (פטריות) בכך ש:
א. תא חיידק גדול מתא שמרים.
ב. לתא חיידק יכולת תנועה ולתא שמרים אין יכולת תנועה.
ג. תא חיידק חסר גרעין ואילו לשמרים יש גרעין.
ד. תא שמרים נושם ותא חיידק אינו נושם.
3) בתא חיידק (תא פרוקריוטי):
א. הריבוזומים קשורים לרשת האנדופלסמתית (מערכת קרומים בתוך התא).
ב. החומר התורשתי מוקף בקרום.
ג. שרשרת מעבר האלקטרונים (שלב בנשימה תאית) ממוקמת בקרום התא.
ד. פיגמנט הכלורופיל ממוקם בכלורופלסטים (אברונים בתא).
4) העקומות שלפניך מראות תוצאות של ניסוי, שבו הוסיפו פניצילין לשתי תרביות זהות
של חיידקים: לתרבית 1 הוסיפו את הפניצילין בשלב א, ולתרבית 2 - בשלב ב.
באיזה שלב גידול של תרבית חיידקים פגיעתו של הפניצילין היא הקשה ביותר?
א. בשלב העמידה (הגידול היציב).
ב. בשלב הגידול.
ג. בשלב ההמתנה (ההשהיה).
ד. בשלב התמותה.
1) מה מאפיין חיידקים המסוגלים לשרוד, גם כאשר תנאי הסביבה משתנים לרעה?
א. הם יצורים חד תאיים.
ב. הם מסתפקים בכמויות מזון מצומצמות.
ג. הם יוצרים נבגים (ספורות).
ד. הם בעלי כושר התרבות גבוה.
2) תא החיידק נבדל מתא שמרים (פטריות) בכך ש:
א. תא חיידק גדול מתא שמרים.
ב. לתא חיידק יכולת תנועה ולתא שמרים אין יכולת תנועה.
ג. תא חיידק חסר גרעין ואילו לשמרים יש גרעין.
ד. תא שמרים נושם ותא חיידק אינו נושם.
3) בתא חיידק (תא פרוקריוטי):
א. הריבוזומים קשורים לרשת האנדופלסמתית (מערכת קרומים בתוך התא).
ב. החומר התורשתי מוקף בקרום.
ג. שרשרת מעבר האלקטרונים (שלב בנשימה תאית) ממוקמת בקרום התא.
ד. פיגמנט הכלורופיל ממוקם בכלורופלסטים (אברונים בתא).
4) העקומות שלפניך מראות תוצאות של ניסוי, שבו הוסיפו פניצילין לשתי תרביות זהות
של חיידקים: לתרבית 1 הוסיפו את הפניצילין בשלב א, ולתרבית 2 - בשלב ב.
באיזה שלב גידול של תרבית חיידקים פגיעתו של הפניצילין היא הקשה ביותר?
א. בשלב העמידה (הגידול היציב).
ב. בשלב הגידול.
ג. בשלב ההמתנה (ההשהיה).
ד. בשלב התמותה.